Wednesday, March 30, 2011

~ Lobak Putih Masak Kong Pao...


Nie pula Lobak Putih Masak Kong Pao.. Rasanya .. Errrrrrmmm... Ok ler juga bagi pengemar lobak putih nie.. Tetapi anak² kurang menyukainya.. Mereka lebih suka jika ianya d masak SUP jer... Baik ler... mari tengok resipinya yer.. Rasanya semua orang dah tau macam mana nak masak resipi kong pao nie kan.. sama jer ngan masak ayam tu.. cuma i tukarkan ngan lobak putih nie... :)




Bhn²
1 kg lobak putih _ d kupas kulitnya dan d hiris nipis
3 biji cili kering _ d potong kecil
1 biji bawang besar _ d hiris kasar
2 tangkai daun bawang _ d potong panjang
1/2 inci halia _ d hiris nipis
1 tsp tepung jagung + sedikit air ( pemekat )
Minyak untuk menggoreng


Bhn² A
2 tbsp sos tiram maggi
2 tbsp sos cili maggi
2 tbsp sos tomato maggi
1 tbsp kicap cair
1 tsp gula
1 tsp cuka
Secubit perencah pati ayam Tumix
Serbuk lada putih


Cara²
  1. Goreng lobak putih sehingga masak.. Ketepikan dan toskan.
  2. Tinggalkan sedikit minyak d dalam kuali.. Masukkan cili kering dan tumis sehingga wangi.
  3. Kemudian masukkan bawang besar dan halia. Tumis seketika lagi.
  4. Masukkan lobak putih goreng dan bhn² A. Gaul rata..
  5. Tambahkan bancuhan tepung jagung dan gaul.
  6. Setelah itu masukkan daun bawang dan gaul
  7. Tutupkan api dan hidang.

4 comments:

Fitri Senin said... Reply

nak tanya..kalo kita msk cmni hilang x rs kelat2 lobak putih ni..lobak putih ni kan ada semcm sket rsnya..selalu msk rebus je..

Diana @ Melley Mey said... Reply

ermm.. ada ckit tu rasanye.. tu yg anak2 kurang suka tu.. kalau masak sup lagi sedap... :)

Wattie said... Reply

Assalamualaikum Diana,
sedap nampak lobak dimasak begini

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam watie...
ok juga rasanya bagi yg benar2 minatk kat lobak putih nie.. hehehe