Saturday, April 30, 2011

~ Blended Orange Cake...

Diana @ Melley Mey | 5:51 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Pertama sekali i nak minta maaf kerana lambat membalas komen anda yer.. Sebenarnya Diana sibuk sedikit dan d tambah lagi banyak jemputan kenduri dan majlis² perkahwinan pada minggu nie... Dengan cuaca yang agak panas nie.. kesibukan serta kepenatan yang d lalui membuatkan kepala nie sakit berdenyut².. Petang nie pun i ada jemputan majlis pertunangan.. Tetapi i wakilkan daughter jer sebab dah tak larat dah.. Malam nanti nak pergi kenduri lagi.. Esok pula majlis perkahwinan menanti.. Semua makanan menunggu.. Bertambah ler tembam kan kan kan.. Hehheee.. Dengan kepala yang berdenyut² tuu.. i kuatkan hati buat Blended Orange Cake.. Dah ramai dah yang buat yer... :). Hari tu tergoda kat dapur Kak Nur.. Wah mengancam gambar kek Kak Nur tu... Terus tergoda.. Tapi baru pagi tadi dapat buat.. Lambat pun tak per kan... yang penting dah buat dah... Hhehehee ^_^. Minta izin yer c&p resipinya kat sini.. Diana kongsi pula kat dapur Diana yer... Terima kasih.. ;)






:: Resipi asal ~ Kak Fida @ My Resipi


Bhn²
1 biji buah oren 
1 cawan minyak
2 cawan gula halus ( tadi lupa ler tulis >> i bubuh 1 cawan jer macam akak CT buat)
3 biji telur
2 cawan tepung gandum *
1 sb baking powder* ( *d ayak bersama


Cara²

    1. Cuci buah oren.. potong dan buang biji serta urat putih d tengah²nya.. Potong lagi buah oren kecil² bersama kulitnya sekali ( i ambil kulit yang berwarna oren sahaja ). Masukkan ke dalam blender bersama minyak.. gula dan telur. Kisar sehingga halus.
    2. Tuangkan bahan yang d kisar ke dalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit sambil d kacau sebati.
    3. Tuangkan adunan ke dalam loyang yang beralas dan gris.. Taburkan sedikit kulit oren parut ( yang nie i pepandai jer tambah yer .. hehehe ).
    4. Bakar pada suhu 170°C selama 40 minit hingga 1 jam atau sehingga kek masak.




    12 comments:

    Mas said... Reply

    kek oren yang sedappp dan senang dibuat....he..he....
    kak mas pun suka kek ni...

    Diana @ Melley Mey said... Reply

    a'aa memang senang dan sedap kek oren nie kan mas.. akak pun suka.. :)

    CT Delima said... Reply

    A'salamulaikum Diana

    Oh..dah sampai kesini dah ya. patut lah tadi kak ct datang keharumannya menusuk lubang hidung jer, sampai lambat nak keluar dapur Diana.. hihihi

    Diana @ Melley Mey said... Reply

    wsalam akak...
    hehhehe.. a'aa akak... diana pun tergoda ngan kek oren nie.. ^_^

    Gee® said... Reply

    waa...nmpk menggiurkan kek oren ni...esok nak buat laa...cnp resepi yek?

    Cendana Kasih said... Reply

    walaupun lupa letak gula, kek tetap gebu dan cantik mcm tuan yg membuatnya... kalo akak, sure lah cik tong yg kenyang..dua tiga menjak ni asyik fail jer buat kek/mapin..tension jer..

    Yatie said... Reply

    uwaaaa dah buat gak ya....jelesnya...akak nak buat gaklah..terliur je tngk..

    iLa suHaiLa said... Reply

    i likeeeeeeee kek oren..yummy!! hehe

    HaSue said... Reply

    Assalamualaikum..
    salam kenal2 yer..baru berkesempatan jenguk dapur diana melley nih..err,nak panggil apa ye.. :D

    mmg sedap je kek oren nih kan..yg bestnya nak buat tu cepat jer siap..hehe

    Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... Reply

    Kita pun baru buat..sedap

    noorsafone said... Reply

    salam naz...telur tu tak payah dipukul berasingan dulu ya...blender je semua sekali ya...

    Diana @ Melley Mey said... Reply

    gee ~
    a'aa gee.. x rugi cuba buat kek nie.. :)

    cendana kasih ~
    akak.. jgn sedih2 tau akak... cuba buat kek nie.. mudah jer nie akak.. pasti jadi kek tu.. :)

    yatie ~
    hehhe.. a'aa akak.. diana buat 2 adunan sekali.. :)

    ila ~
    hehehe.. akak pun.. hehehe ^_^

    hasue ~
    wsalam... hehhee.. umur akak dah 36 thn dah.. rasanya hasue lagi muda kan... hehehe.. panggil akak jer.. ;)
    ermm.. betul tu .. kek nie mmg senang dan d sediakan.. kejap jer siap kan kan kan.. ;)

    nazrah~
    sedap2.. cantik gitu pic kek oreng nazrrah yer..

    noorsafone ~
    akak.. x perlu d pukul berasingan .. kalau diana.. diana bubuh sekali jer dalam blender tu.. :)