Friday, April 22, 2011

~ Salad Ayam Versi 2... Entri Terakhir Minggu Nie...


Bertemu lagi d entri terakhir untuk minggu nie... Berjumpa kembali d minggu hadapan yer... Insyaallah... Baik ler... tak nak banyak cakap ler kan... jom terus lihat apa kelainannya resipi salad ayam versi 2 dengan Resipi Yang Lepas yer...


Bhn²
5 ketul peha ayam _ d buangkan kulit dan tulangnya
1 biji timun _ d kupas kulitnya dan d hiris nipis
2 - 3 biji bawang besar _ d hiris halus
2 biji bawang merah _ d hiris
2 biji cili merah _ d hiris halus
2 tangkai daun sup _ d cincang
Air sejuk dari peti ais
Cili padi


Bhn² Perap
1 tsp garam
1 tsp perencah pati ayam Tumix
1 tsp seasoning Maggi
1 tsp gula
1/3 tsp serbuk lada hitam


Bhn² A
7 tbsp Thai sweet chili sauce
2 tbsp sos cili Thai Kimball
3 tbsp jus limau nipis
2 tsp jus limau kasturi
Garam
Gula


Cara²
  1. Perap ayam bersama bhn² perap selama 3 jam.
  2. Kemudian masukkan ayam bersama air melebihi paras ayam dan rebus sehingga ayam empuk.
  3. Angkat ayam dan masukkan ayam ke dalam mangkuk yang berisi air sejuk dari peti ais. Biarkan selama 5 minit.
  4. Toskan ayam dan hiris kepada kepingan kecil. 
  5. D dalam mangkuk yang besar... masukkan ayam, timun, cili merah, bawang merah, bawang besar, daun sup, bhn² A dan cili padi ( pilihan ).
  6. Gaul rata dan sesuaikan rasa. 
  7. Hidang. 
  8. Kalau tak suka bubuh jus limau nipis.. boleh jer d tukar kepada jus limau kasturi... dan mungkin resipi nie agak banyak yer... :)
::  Menu kat belakang tu nanti ler i update yer...  Selamat malam semua.. Sampai jumpa lagi  ::


6 comments:

Rabiatun Adawyah said... Reply

Assalamualaikum...nampak sedap ler salad ayam ni..

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam tun...
hehee... terima kasih... :)

Ummi said... Reply

Assalamualaikum Diana...waaah makan salad jek ke...bagus tuh..akak yg patut makan camtu...dah tembam bam dah ni..huhuu..Uiks nak bercuti lama ke Diana? ^__^

Ayu said... Reply

Assalam Diana,
wah puan rumah tak ada kat rumah ya..
cepat2 panaskan dapur tu ya..udang goreng asam tu nampak sedapnya..kecur akak tengok..

NAJWA said... Reply

hai diana... sy link blog awak..sodapa semuanye...salam perkenalan ye...

Diana @ Melley Mey said... Reply

ummi ~
wsalam akak... heehhe.. diana pun dan tembam bam akak.. hiihii...ermm.. dah bersiaran semula dah .. kejap jer akak.. sibuk sbb berada kat rumah aunty masa tu.. :)

ayu ~
wsalam akak.. hehehe.. dah kembali dari berehat dah akak... hiihii...

najwa ~
hi najwa.. terima kasih... salam perkenalan juga dr diana.. :)