Monday, May 16, 2011

~ Acar Telur...


Assalamualaikum semua... Nie nak sajikan dengan menu semalam lagi... hehehee.. tak habis² lagi nak update kan i nie... Asyik entri tertangguh jer kan kan kaaan... :D. Tak marah kaan... sayang semua... :). Resipi acar nie memang biasa² jer... semua orang tahu memasaknya kan.. sebenarnya dah lama tak masak acar telur... Kebetulan masak Nasi Lobak Merah semalam... Sesuai pula d makan bersama Acar Telur tu... Jom tengok resipinya...


Bhn²
10 biji telur _ d rebus dan d kupas kulitnya.. Goreng dan ketepikan.
1 biji timun jepun _ d potong memanjang ( i tak ambil bahagian tengahnya )
1 batang lobak merah _ d potong memanjang
1- 2 tsp biji sawi ( bergantung pada citarasa masing² yer.. nak bubuh lebih pun ok )
2 ulas cili merah _ d belah 2
1 biji bawang merah besar / bawang bombay _ d potong dadu kasar
4 inci kulit kayu manis
4 kuntum bunga lawang
6 tbsp cili kisar
4 tbsp cuka
2 tbsp gula
1/2 tbsp perencah pati ikan bilis
Garam secukup rasa
Minyak
Sedikit air


Bhn² Kisar
2 biji bawang besar
2 biji bawang merah besar / bawang bombay
10 ulas bawang putih
20 gm halia


Cara²
  1. Panaskan sedikit minyak... masukkan bhn² kisar dan tumis sehingga terbit aromanya.
  2. Kemudian masukkan kulit kayu manis, bunga lawang dan biji sawi sehingga wangi.
  3. Masukkan cili kisar dan tumis lagi sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan cuka, gula, garam secukup rasa, perencah pati ikan bilis dan sedikit air.
  5. Setelah itu masukkan lobak dan timun.. Gaul sebati.
  6. Masukkan telur rebus yang d goreng, cili merah dan bawang bombay.. Gaul dan biarkan kuahnya pekat.
  7. Angkat dan hidang.



Oooo yer... Nasi Lobak Merah tu sedap juga d makan dengan Rebung Masak Lemak nie tau... tapi tu selera kami ler yer... Lain orang .. Lain pula citarasa dia kan.. ;) 



4 comments:

tun_telani said... Reply

wahh.. 1st time nengok acar telur nih.. tun xpandai makan rebung. hihi

Ummi said... Reply

Assalam Dia....waaaaaaa sungguh terliur tengok acar telor ni...agak2 mau 2 pinggan selamba deeqqq jek akak makan..huhuu..hancuuss diett tipu2 akak...

Diana @ Melley Mey said... Reply

tun_telani ~
yer ker... x per2.. kalau kat cnie selalu gak nmpk.. nak guna telur puyuh pun ok gak nie.... rebung sedap tun.. hehehhee

ummi ~
wsalam ummi...
hehehehe... jangan akak... kena makan sepinggan jer.. sayang diet kang kan akak.. hehehehe...

acar said... Reply

sedap nih acar.... setauku dari dulu acar tu ya mentimun mental itu,, ternyata ada acar ginian ya