Tuesday, July 26, 2011

~ Ikan Sambal Tomato...

Diana @ Melley Mey | 9:12 PM |
 
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Nampak gayanya tinggal beberapa hari jer dapur nie akan berasap kan.. Huhuuu.. Lepas tu terpaksa ler cuti sebulan kan.. Tak dapat d bayangkan macam mana masa tu.. Sememangnya ia adalah hari² yang amat membosankan pernah i lalui selama nie.. Seharian dalam sebulan tu tak memasak.. Bayangkan ler tu... Uwaaaa...


Baik ler.. Semasa BW kat dapur Mas siang tadi.. Diana ternampak ler resipi ikan yang sangat menyelerakan.. Jadi untuk salah satu menu makan malam kami tadi... Diana memilih resipi dari Mas.. Resipi asal Keli Sambal Tomato.. Oleh kerana Diana memang tak pandai makan ikan keli.. Maka Diana tukar kepada jenis ikan yang lain.. Tapi Diana nie memang kurang kenal nama² ikan... Huhuuu... Yang Diana kenal Ikan Belais.. Ikan putih.. ikan merah... ikan sembilang.. dan semestinya ikan bilis ( hehehheeh )... Kalau ada ujian tentang nama² dan jenis ikan nie Diana ler orang pertama yang gagal.. Haahaaa... :D. Ok ler.. Mas... Akak minta izin tambah sedikit kicap dalam resipi nie yer Mas.. Izinkan akak kongsikan resipi yang sedaaap nie kat dapur akak yer.. Memang sedaap tau ikan nie.. Suka sesangat... Lain kali nak buat lagi... Heheheh... Terima kasih Mas... 


:: Resipi oleh ~ Mas @ Duniaku ( TQ ) 

Bhn² 
3 ekor ikan keli - bersihkan dengan asam jawa @ air limau _ ( Diana guna jenis ikan lain jadi tak perlu bersihkan dengan asam jawa @ air limau )
5 biji cili merah - dikisar
4 biji cili padi merah - ikut pedas yerk - dikisar
1 biji bawang besar - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1 biji tomato - dikisar
1/2 biji bawang besar - dihiris
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili thai
Garam dan gula  secukup rasa 
Sedikit pati ikan bilis ( Diana bubuh 1 tsp perencah pati ikan bilis Tumix )
1/2 tbsp kicap pekat ABC ( yang nie Diana tambah )

Cara² 
  1. Keli dibersihkan dan diperap dengan asam jawa @ jus limau nipis ( boleh letak daun dan batang kesum @ daun pisang yang diramas2 dalam rendaman keli tu sekali ) dan sedikit garam selama 5 minit untuk hilangkan hanyir, cuci bersih dan perapkan sekali lagi dalam 5  minit dan cuci kembali dan toskan ( yang nie Diana tak buat sebab Diana guna ikan jenis lain ).
  2. Lumurkan ikan dengan garam dan kunyit. Goreng hingga garing.. Angkat dan toskan.. ketepikan.
  3. Tuang minyak secukupnya dan tumis bawang besar yang dihiris tadi hingga wangi dan masukkan bhn²  kisar dan masak hingga wangi.
  4. Masukkan sos tiram, sos cili thai dah kicap pekat ABC dan kacau rata.. Jika sambal agak pekat masukkan sedikit air dan kacau rata.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa.. Letakkan juga sedikit kiub ikan bilis dan  seimbangkan rasa. Masak hingga sambal garing.
  6. Kemudian masukkan ikan yang digoreng garing dan kacau rata.
  7. Angkat dan boleh dihidangkan.

 ::  Memang sedap d makan bersama nasi putih  ::


25 comments:

Nuridah said... Reply

Assalamualaikum Diana,

geram kak nur tengok ikan tu...dah lama jugak kak nur tk mkn ikan...asyik ayam aje...naik pening kepala akak....heheh...

sedap nampak lauk Diana tu...sib baik kak nur dh mkn tadi..kalau tk parah jugak nie bila tengok ikan tu.

Diana @ Melley Mey said... Reply

Nuridah ~
wsalam akak..
hehehhe.. sekali sekala makan ikan pun best gak kan akak... :)
hehheeh.. resipi tu mmg sedap akak.. diana pun suka makan.. mmg best!

Mieza said... Reply

huwaaaa sedapnyer kak diana..nk kenen sikit buat sahur pagi esok leh? melelh dah air liur tak tahannnnn tgk kemerahan sos tomato tu..mieza kena try lagi resepi kak diana nih! haishhhh awat goda mieza??????

Adiweyah said... Reply

salam ziarah..sedapnya nampak masakan Diana tu...menyelerakan.

Amie said... Reply

Diana,
rindulah kami nanti bila sebulan Diana tak ada....

ikan itu.... nampak gaya ekornya...rasanya macam sama dengan yang Kak Amie masak utk dinner tadi... tapi belum masukkan gambar lagi... kejap lagi kak amie balik dapur tengok ye...

Diana @ Melley Mey said... Reply

mieza ~
heheheh.. dah abis dah mieza... x per kita masak yg baru yer mieza.. :)
resipi mas nie mmg best tau mieza.. sedaap

adiweyah ~
terima kasih sudi singgah dapur diana... ^_^

amie ~
huhuuu.. diana lg ler rindu tau akak.. uwaaaaaa....

oo yer ker akak.. ehhehehe.. diana mmg x tau nama ikan2 nie akak.. hiihiii...

nuwairani ismail said... Reply

assalamualaikum kak diana...lupa pulak kak diana pon tinggal di kepulauan borneo..di semenanjung takde ikan belais. heheh...ikan tu sedap kan? baru tadi duk usha2 blog kak mas. rupanya kak diana pon ada masak jugak...hmm...nape kak diana tak masak bulan pose nanti?

che'iza said... Reply

Assalam Diana...
Molek, sopan jer ikan tu duk posing no.... Tapi tak leh tahanlah tgk isinyer yang juicy tu... Nilah untung duk kat area sabah @ serawak ni.... Ikannyer segar....

Mamasya said... Reply

Assalammualaikum Diana..

Suka lauk ikan dan ikan masak sos gini...tp versi tak pedas sbb akak tak tahan pedas.
rugilah tak dpt jln2 dapur Diana sebulan nanti...baru nak kenal dg Diana...

quinnie said... Reply

kak diana..cantik betul isi ikan akak tu...saya paling suka makan masak tomato nih...kuah dia tu masak pagi..makan petang lagi best rasa dia sebab bahan2 semua dah sebati....slurrpp...sedapnya...hehehe

Mas said... Reply

kak diana cayang....
maceh sudi mencuba..
macam mana kak..
sedapppp kan.....

perrrhh.....cantikkk la kak, ikan tu berenang2 dalam kuah sambal tomato tu...

Mama Hawa/Mama Nani said... Reply

Salam Diana..
wah dgn pantas nyer dah sampai kat dapur Diana..baru semaln ada kat dapur Mas..hehehe looks marvelous ngan gmbr yg Diana ambik..buat tergoda jer ki3x

Diana @ bilakukatacinta said... Reply

mak ai....terliur rasanya.. nasib bek bukan bulan pose...so, boleh cari kkat kedai nt..nk masak...kena p pasar carik ikan fresh2 dulu..hehehee..So, bulan2 pose ni..pe plan sis??? tak update dah ke pics yg menggugah iman kami ni?

Diana @ Melley Mey said... Reply

nuwairani ismail ~
wsalam nani..
hehhehe.. a'aa kan akak dok labuan.. ikan belais mmg fav.. hehehe.. tu jer yg senang kenal.. hehehe
ermm.. akak d beri cuti sebulan memasak oleh hubby akak tiap tahun bulan Ramadan... tu yg akak cuti memasak tu.. tapi kalau akak teringin sgt nak memasak.. ada juga tu masak... tiap2 hari hubby akak akan beli jer juadah berpuasa

che'iza ~
wsalam che'iza..
Alhamdulillah.. ikan2 segar mmg senang d dapati kat sini... :)

mamasya ~
wsalam mamasya..
a'aa mmg sedap... hehehe.. mcm diana pun baru jer berjunak2 ngan makanan pedas nie.. tu yg nangis2 tu kalau makan yg terlalu pedas.. ehhehe..
x per.. diana pasti akan BW juga nanti.. Insyaallah

quinnie ~
betul tu quinnie... mmg sedap ikan masak tomato... a'aa kan.. lagi ler sedap jika kuahnya meresap kat isi ikan tu... mmg best tu

mas ~
sama2 mas akak cayang...
memang sedaaaap ler ikan sambal tomato nie mas... licin.. hehehe.. terima kasih tau mas..

mama hawa/mama nani ~
wsalam mama...
hehehhee.. nie hasil tergoda kat dapur mas semalam tu mama.. tu yg terus jer buat tu.. hehehehe

Diana @ Melley Mey said... Reply

diana @ bilakukatacinta ~
hehhehe... pas nie kena try resipi nie tau .. mmg best resipi mas nie.. sedap ;)
ermm lepas nie memang bercuti ler dapur akak nie nampak gaya nya.. cuma kalau ada yg akak teringin nak masak n makan tu.. ada juga ler sedikit entri kat cnie.. Insyaallah

Nurul said... Reply

Salam, K Diana...

Wah, ikan aper tu yang berenang2 dalam sambal tomato tuh... ekekek.. nampak sedappp plak nurul tgk... tergoda nurul pagi2 dtg cni..
alah, x bestnya kalau x dapat jenguk hidangan kat dapur K Diana ni... tapi nurul pun dah tentunya kurang jgk update blog time ramadhan ni..

Gee® said... Reply

wah! syedapnya ikan goreng tu... melentik cam tengah menari ballet jer... heee

Yatie said... Reply

Assalamualaikum Diana,
uwaaaa dah buat gak ikan sambal tomato ni ya..nmpk mmng menyelerakan sungguh...terliur je tngk...nak buat gaklah..

mela said... Reply

arghh..sedapnya...nak try masak jugala..ambil resepi ya..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Reply

Assalam Diana...
Takper jangan risau... akak pasti bulan puasa ni tentu lagi meriah memasak kat dapur untuk berbuka nanti... tak mengapalah boleh rehat2 waktu siang2... bila petang bolehlah masak2 utk berbuka... hehehe.. akak pun kat opis dibenarkan blk awal pukul 5... sempatlah masak lauk utk berbuka.. tp kuih muih terpaksalah beli saja... sbb lepas blk tu nak kena jemput 3 org anak ditempat yg berlainan itupun mkn masa juga.. sampai rumah lewat juga.. kdg2 masa berbuka pun belum siap msk.. but it's okay sbb family akak berbuka dngan kuih muih dulu.. lepas solat bagai barulah jamah nasi..

Ayu said... Reply

Assalam diana,
wah rasa nak kaup masuk mulut aje gamabr yang last tu siap dengan nasi sekali ikan ni ya..waduh!!! cannot tahan leh..

cik cek said... Reply

Diana...aduh...sedap dan kechurnya...:)

Rabiatun Adawyah said... Reply

assalamualaikum Diana...menarik juga gabungan ikan dgn sambal tomato camni...boleh cuba nnt ni..terima kasih

Juwita Jamaludin said... Reply

salam kak diana.. sedapnya ikan tu.. besar plak tu.. teringin nak makan ikan besar2 gini lama tak makan.. huwaaaa.. ita suka masak merah2 gini boleh la cuba nanti nampak menyelerakan

ijayuji said... Reply

ahkakkkkkk cantekkk!!! suke ikan mcm niiii, kecuali ikan sungai jer yg kita tolak hihihi... ikan laut kita jalan tp yg pelik2 kita tak makan :D