Friday, July 29, 2011

~ Jamu Mata Jer Yer.. Dah Abis Dah.. Hehehe...


Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... Meh jemput cuci mata... Hehehhehee... Kek kat atas nie buat hari Rabu lepas... Dah licin dah pun... Bila tengok kek nie.. Teringat pula kisah semasa i buatnya rabu lepas... Baru jer kek nie berada 5 minit kat dalam oven terus i kena keluar rumah.. Ada hal penting yang kena d selesaikan masa tu... Apa lagiiii... Nak tak nak.. Suruh maid tengok²kan jer masa tu.. Punya ler maid takut.. Hehehehe... Tu ler kan.. Selama nie memang dia tak reti bab memasak .. walaupun hanya d suruh tengok jer.. Memang dia takut.. Hehhehee.. Masa tu i cuma berdoa ler tak der apa² yang berlaku... Sampai jer i kat rumah.. Tengok² muka maid nie lain macam jer.. Pucat dan takut.. :D... D tanya kenapa.. Dia kata " Ya aunty.. saya takut sekali.. Mana tau kek nya hangus masa aunty tidak ada.. " Hehehehe.... Kasihan maid kan... Alahai!!


Sebenarnya... kek nie experiment ( waaaah!! experiment gitu lagi.. hehehehe ) pertama Diana dari kek asal Kek Marble Warna Warni ke olahan berkeju gitu... Diana pun tak tau sedap ker tak... Sebab dalam minggu nie tekak Diana nie memang tak boleh terima bab kek nie.. Tak tau kenapa.. Huhuu... Tapi bila d tanyakan kat hubby dan anak² Diana.. mereka kata sedap.. Diana ada juga makan.. Ok ler.. :D.. Sebab nak cakap sedap nanti tak sedap bagi tekak orang lain kang... susah juga kan nak cakap... Hehhee... Yer ler.. bergantung ler kat selera masing²... Apa² pun.. Diana kongsikan juga ler kat sini yer resipinya... ;)


~ Kek Marble Warna Warni Berkeju...

Bhn²
250gm krim keju
2 cawan mentega / marjerin  
2 cawan gula kastor / pasir ( Diana bubuh 1 cawan gula pasir + 1 cawan gula perang lembut )
1/2 cawan tepung naik sendiri
1 1/2 cawan tepung gandum
6 biji telur
1 tsp esen vanilla
1 tsp baking powder

Cara²
  1. Ayak tepung naik sendiri bersama tepung gandum dan baking powder.. Ketepikan.
  2. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  3. Kemudian masukkan krim keju dan putar dengan kelajuan tinggi sehingga aduan pekat dah pucat.
  4. Masukkan pula telur dan putar lagi sehingga adunan kembang dan gebu.
  5. Masukkan esen vanilla dan pukul seketika.
  6. Setelah itu.. masukkan campuran tepung yang d ayak tadi dan pukul sebati.
  7. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian.. Bubuh pewarna yang berbeza pada setiap bahagian.
  8. Sendukkan sedikit adunan berselang seli warna ke dalam loyang kek yang telah d lenserkan mentega.
  9. Bakar dalam oven yang telah d panaskan pada suhu 180°C  sehingga kek masak.
  10. Keluarkan dari oven dan sejukkan sebelum d potong.. Tapi Diana memang tak tunggu kek sejuk sebab ianya lebih sedap d makan ketika masih panas lagi ( tu selera anak² Diana ler yer ).. :D.

Maaf tau... Gambar yang d tayangkan tu cam sama jer i tengok.. Huhuu... Masa ambil gambar kat atas tu.. sememangnya nak cepat.. Tu yang tak nak fikir banyak tu... Bawa jer kek nie kat mini taman depan rumah i .. Terus ambil gambar.. Hehehhehee...
 

20 comments:

Gee® said... Reply

hehehe...no komen

Zaliedana said... Reply

Kak Diana,maid akak nih takut mem mrh sbb mem garang sgt kut,hehe..Tu la kak kalo msk2 nih bek wat sendri xyah hrp maid kan,lagi berkat air tangan kita jamu family..Kek nih kalo da dah cis tuh,paham2 jerla camner rasanya,xyah bgtau pun leh imejin dah kesedapan nya kak..

Nurul said... Reply

K Diana...
baru nurul ingat nak rasa sekeping... camner eksperimen akak tu? brp markah bleh bagi...heheh ;D

Mamasya said... Reply

Assalammualaikum Diana

Dtg tumpang jamu mata dgn kek belang Diana. cian maid Diana ...takut kek rentung..hi.hi..nasib baik elok masaknya.

Anna Qawina said... Reply

salam D..sihat? saya sihat 2 je..hehe

nmpk kek terasa nak buat tp takde sape nak mkn..hehenampak cam padat kan..ke macamana?

Anawahid said... Reply

pingsan lg sekali D... hahahaha... kalo dh abis, nak tabik je la... hehehe...

Anawahid said... Reply

pingsan lg sekali D... hahahaha... kalo dh abis, nak tabik je la... hehehe...

izahdaut said... Reply

kak diana napa asik ta sihat je yee.. hehehe... ke irfan nak kawan ni? ekeke.. woh cantik warne kek tu.. ada cheese ke?

noorsafone said... Reply

Diana...sampai hati tak tinggalkan mama kek tu ya...takpe lah nanti mama buat sendiri..thanks share resepi ya..

Ummi said... Reply

Waaaaahh nampak cukup moist kek Diana nih...uiks apasal x lalu Diana..kalau x abis hantar jek kat akak...mesti licin...akak cicah dgn teh O...hehehe. Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak buat Diana dan keluarga dan salam kemaafan dari akak.. :)

chikadakbiru said... Reply

tgk pun dh tau..mesti sedap lemak berkrimm.. meleleh tau..

Yana Shaiful said... Reply

Nape cepat sgt abis..hmm..mst sedap sgt nii..hehee..yana suka mkn kek yg panas jgk..laju je mkn..nmpknya kek ni try bt sndiri je laa hikhikk

ady said... Reply

as-salam diana
Hahahaha...pantang abg ady nampak kek marble diana..mesti nak dicuba.. kek marble warna warni berkeju npk cantik warnanye dan moist..mesti sedapkan diana..lemak2 gitu..abg ady mesti nak cuba ni diana..nanti dah cuba blh updata hehehe... tq diana

dZana said... Reply

aslmkum D.. mcm lama akk tak jengok ke sni.. sedap2 menu D .. bila la nk rajin2 mcm D.. anyway selamat myambut ramadhan almubarak yer..

IXORAROXI said... Reply

saya suka gambar2 di sini, memang sangat sangat cantik..pandai masak, juga sangat berseni bila capture the picture...secantik tuannya

Juwita Jamaludin said... Reply

kak diana cantik la kak belang2nya .. kalau letak cheese tentu sedap tu..:)

Lieya said... Reply

Fuhhh nampak menarik ngan kaler yg meriah... tak makan pun bile tengok kaler kompom nakk punye...

quinnie said... Reply

kakdiana teringin nya saya nak makan kek ada cheese ni..bila tengok org buat baru ingat nak beli....hukhukhuk....

ijayuji said... Reply

Kakak cantekkk!!! jg diri ya jgn lupa mkn ubat kalau tak sihat, tp muke akak ni semakin berseri seri!!!! suke kita tgk! kek tu nak jugak!! dlm mimpi sbb dah habis :D

Mieza said... Reply

yA Allah kak diana..cantiknya kejadian..mesti rasanya secantik rupanya..sukerrrrrrr