Wednesday, July 13, 2011

~ Mee Udang Goreng Lagi...

Diana @ Melley Mey | 12:44 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sejehtera semua... Hari nie tak nak banyak membebel  ler kan.. Jom terus jer kita tengok resipi Mee Udang Goreng nie lagi... Sebenarnya nie menu lunch semalam nie.. Memang dah licin pun... Irfan yang minta i masakkan mee goreng nie.. Siap Irfan sendiri yang pilih nak jenis mee kering yang mana..  Yer ler kan.. kalau kat Labuan dan Sabah nie Mee Udang kering nie memang banyak jenis dan saiz.. Ermm.. Sememangnya i dah tau dah.. Memang Irfan akan pilih mee udang jenis yang nie.. :). Fav dia tu.. ;)

::  Mee Udang yang belum d rendam  ::

::  Yang nie dah d rendam dan d toskan  ::

::  Gaul mee nie bersama kicap sebelum d masak  ::

::  Kalau masak mee udang goreng nie mesti ada udang kering ( tu bagi Diana ler yer.. hehehe )  ::

::  Ayam d perap selama 15 minit  ::

::  Bawang merah dan bawang putih d hiris  ::

::  Telur tu hendak ler d bubuh berasingan dengan bhn yang d tumis yer  ::

::  Setelah separuh masak boleh ler d gaul dengan bhn yang d tumis tadi.. Kemudian baru ler d masukkan lagi sebiji telur dan ulang proses seperti tadi lagi yer  ::

::  Setelah ayam dan udang masak.. baru ler d masukkan mee dan sedikit air yer  ::


Bhn²
2 bungkus Mee Cap Udang ( 120 gm setiap bungkusan sebelum d rendam )
Segenggam setengah udang kering _ d rendam dalam air panas, toskan dan d tumbuk kasar
200 gm dada ayam _ d hiris nipis
100 gm udang _ d buang kulitnya
2 biji telur
5 ulas bawang merah _ d hiris
6 ulas bawang putih _ d hiris
1 tsp serbuk cili
2 tbsp sos cili Maggi
1 tbsp sos pedas berkicap Argo Mas
Kicap pekat manis Cap Ayam
Minyak

Bhn² Perap
1 tsp serbuk lada putih
1 tsp gula
1 tsp minyak bijan
1/2 tsp garam
1 tsp tepung jagung
1/4 tsp serbuk perencah pati ayam Tumix

Cara²
  1. Gaulkan ayam bersama bhn² perap selama 15 minit.. Ketepikan.
  2. Sementara itu.. Rendam mee d dalam air sehingga mee lembut ( Jangan guna air panas tau ). Toskan dan gaul dengan sedikit kicap pekat manis Cap Ayam.. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak.. Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan udang kering, serbuk cili dan sedikit gula jika nak bubuh yer.. Tumis sehingga garing.
  5. Masukkan telur satu persatu ( caranya rujuk gambar kat atas ).
  6. Masukkan ayam dan udang. Gaul rata.
  7. Setelah ayam dan udang masak bolehlah d masukkan sos cili dan sos pedas berkicap ( Nak bubuh garam pun boleh juga tapi jangan bubuh banyak terlebih dahulu tau.. Sebab mee dah d gaul dengan kicap tadi kan ).. Gaul rata.
  8. Masukkan mee dan sedikit air.. Goreng sehingga mee garing.. Sesuaikan rasa.
  9. Angkat dan sedia untuk d hidang.

24 comments:

Diana @ bilakukatacinta said... Reply

dear..u wat i lapar giler ni...huh..harap dpt try dis menu

Gee® said... Reply

oder mee goreng satuh...!!!

Sonia (Nasi Lemak Lover) said... Reply

I belum makan tengah hari lagi, tengok gambar mee ini, saya punya air liur sudah keluar, tengok sedap sangat, hahaha..where can i get this mee, the brand is Mee Cap Udang right? I gonna to cook this.

chikadakbiru said... Reply

pergh~~ meleleh tgk mee cap udang nih..thnks..sbb penerangan yang sangat2 sempurna dan details... :)love it

Mama Hawa/Mama Nani said... Reply

Salam Diana..
kalau mama kat sini hari2 mkn mee pun okay..but not my hubby at least dlm seminggu tuh mesti 2-3 kali mkn nasi..
Blh masuk list dulu.. mee kering kat spore yg cam gini pun ada..cam sedap tgk Diana grg kicap begini..yum3x

Extreme Power said... Reply

Solid la... tak boleh tahan ni...

Zaliedana said... Reply

Assalam kak diana cayang,nmpak sedaplah mee nih,patutlah irfan mkn licin,udang kering kat sabah mmg besar2 kan kak,nana tgk mee akak nih jer,terus ckp nak2..

ain (sweet thots) said... Reply

nampak menarik & sedap la diana.. x penah try. boleh tayang sket x pek mee udang yg belum buka.

cik cek said... Reply

Telan2 air liur dah kak cek ni...tak sah kalau tak singgah dapo Diana ni...nak tau ngape...

1. Menunya yang sedap....
2. Gambonya....menggoda u....suka..suka sgt....:)

nanti kak cek confirm dtg lagi...

Nur_Ied@ said... Reply

kak d, sy blm pnh jmpe lg mee yg mcm kak d tunjuk tu dlm bentuk mee kering. Kt cni (tganu) cuma ada yg dh lembut, mcm mee kuning tu, xblh simpn lame...kt cni mee mcm tu org pggl mee lidi...

udang kering kt sabah bsar2 yer kak d...

Amie said... Reply

tengok mee kering tu...suami kak amie memang rajanya, kalau boleh buka puasa tiap2 hari dihidang mee itu pun tak apa...., lepas tu dia minta letak kicap lebih sikit...ikt ajelah apa dia nak...

Mas said... Reply

akak..nak sepinggang besar punya....he..he..
nampak sangat mengeliurkan tau...

CT Delima said... Reply

As'salam Diana

Alahai...memang mengoda betul mee udang ni. saje jer kasi kak ct kecur2 kat umah eh. dah simpan sepinggan tak..?? hihihi

kalau guna mee lain boleh tak Diana :D

Nurul said... Reply

Salam, K Diana......

Betul2 nmpk menyelerakan lah mee tu... Nak sepinggan bleh?

Suka lah ngan stail akak masak.... ;D

quinnie said... Reply

akak saya pun suka mee jenis yg besar skit ni....sedapnya...dah bertahun tak makan...bila tengok akak masak mee ni baru teringat balik...hahahahha

dZana said... Reply

terus rasa lapar tgok mee udg Diana ni.. huuu

Ezadlieza said... Reply

Haishhhhh....masuk dapur diana ni ni akak terus lapor mlm mlm gini....mee tu...siap ada cili sebiji lagi tu...cam terasa kunyahan cili di gigi ini...fuhhh.

YANA SHAIFUL said... Reply

Assalamualaikum K.Diana..

geramnyaa tgk semua nii..rasa nk gigit je cili merah+mee+udang=kenyang..hikhikk

nuwairani ismail said... Reply

owhhh...mcm tu ke cara masaknya...patutla pernah tengok org2 kat sabah ni masak mee, diorg gaul mee dgn kicap dulu...mula2 tengok pelik jugak..bila tengok kak diana pon masak mcm tu, dah tak rasa pelik dah..heheh... mak nani kalau buat mee goreng atau bihun goreng, mesti nk letak udang kering jugak. katanya bau lagi sedap kalau letak tu.

Yat Maria said... Reply

Diana

adoiiii...sgtla menyelerakan...great pic! mesti nak kena pi cari mee udang ni..so far lom ternampak plak kat supermarket..or is it me yg rabun...

Yat Maria said... Reply

Diana

adoiiii...sgtla menyelerakan...great pic! mesti nak kena pi cari mee udang ni..so far lom ternampak plak kat supermarket..or is it me yg rabun...

ijayuji said... Reply

Kakak cantekkk!!! yg ni lagiiiiiiiii kita suke! nudel2 ni mmg fav kita! nak2 masak mcm niii aduhaiiiiiiii, mmg satu kuali tu kita yg punyer hihihi...

Diana @ Melley Mey said... Reply

diana @ bilakukatacinta ~
hehhe... boleh ler cuba nanti kan.. ;)

gee ~
siap!.. ehhehe.. lama nye siap kan akak... dah berapa hari baru kata siap.. adeh!

sonia ( nasi lemak lover ) ~
hehhehe.... yer sonia... mee cap udang... yg nie diana guna buatan dr sabah punya.. :). rasanya mana2 mee cap udang pun sama juga kan rasanya

chikadakbiru ~
sama2... terima kasih kembali.. ;)

mama hawa /mama nani ~
wsalam mama..
sama ler ngan diana mama... x makan nasi pun x per.. :)
oo yer ker mama... mee kering nie diana pun suka simpan stck banyak kat rumah.. mmg sedap kan mama..

extreme power ~
hehehe.. jemput makan.. masak yg baru lg yer ;)

zaliedana ~
wsalam ct akak cayang..
a'aa nie fav irfan nie.. dia mesti nak mee cap udang nie..
udang kering kat cnie ada juga yg kecil tp dia x suka guna yg kecil... diana suka guna yg besar2.. hehehe.. senang nak bersihkan.. tp skg udang kering pun dah naik harga kan.. nie sekilo pun nak rm 38.. huhuuu

ain ( sweet thots )
ooo ok.. nanti diana masukkan kat cnie yer..

cik cek ~
heeheeheee...
terima kasih akak ...jgn ler puji melambung akak... hehehehe...

nur_id@ ~
oo yer ker ida..
kat cnie mmg bermacam2 mee kering.. ada yg saiz besar.. kecil.. halus pun ada ... mmg banyak n sukar nak pilih mana yg sedap.. kekdg tu keliru d buatnya

amie ~
hehehhe.. mee cap udang nie mmg fav ramai org kat labuan n sabah kan akak... tp mmg sedap.. diana pun kalau d hidangkan mee cap udang n mee basah tu.. mesti pilih mee cap udang nie dulu.. heheheh

mas ~
boleh2 mas.. jap tau.. ehehhee

ct delima ~
wsalam akak..
hehehhe... x per akak.. diana boleh masak yg baru lg tau.. baru sedap d makan panas2 kan akak.. hehehe

ermm.. boleh rasanya.. cuma rasa dari mee tu mungkin berbeza sedikit

nurul ~
wsalam nurul..
boleh2... jap tau.. hehehhe
terima kasih nurul.. :)

quinnie ~
hehhee... lama nya x makan mee nie quinnie... bertahun dah tu.. ehhehe.. akak mmg x boleh tahan selama tu.. :D

dzana ~
hehhehe.. jom makan sama . ;)

ezadlieza ~
heheheh... meh ler makan sama2... makan mee nie panas2.. mmg best tu sambil sembang2 kan :)

yana shaiful ~
wsalam yana..
hehehhe... boleh jer tu yana... kalau ler kita dok dkt kan best.. boleh makan sama.. :)

nuwairani ismail ~
hehhehee... a'aa nani... mcm nie ler cara org2 kat cnie memasak mee cap udang nie... :). udang kering tu akak mesti bubuh .. mcm mama nani kata tu.. bau lg sedap kan ;)

yat maria ~
terima kasih.. :)
ermm... kalau kat sabah n labuan mmg banyak mee nie... susah plak nak pilih mana 1 yg sedap...

ijayuji ~
yer ika akak cayang... wah 1 kuali ker? ok2.. kuali yg kecik yer? kalau yg besar tu mana boleh abis kan ika.. hehehehhe ^_^

Anum said... Reply

Adoii kak diana ngidam nk mkn mee sbh huhu... apa ble buat huby kj kt slngr trpksela ikot... tgk gmbo pun jd la wlupn selera ku mbuak2 da ni... tekak xthn plk ni nk mkn sngt mee sbh.