Monday, July 25, 2011

~ Nasi Minyak Lobak Merah & Terung...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Diana nak mohon maaf sesangat sebab Diana tak boleh nak BW hari nie sesangat... Badan belum sihat sepenuhnya.. Masih selsema dan demam sikit... Insyaallah.. Malam nie Diana akan BW mana yang tersempat yer.. Maaf sesangat tau...  Baik ler.. Diana tak nak banyak membebel ketika badan kurang sihat nie... Terus jer ler kita tengok resipi Nasi Minyak Lobak Merah & Terung nie yer...


Sebenarnya resipi asal ialah Nasi Minyak Lobak Merah dari Majalah Nona Ogos 2011.. Tapi i olah mengikut citarasa sendiri.. :D.. Tu yang berubah sikit nama resipi nie.. Hehhehee.. Ampun kepada Chef Muluk dari Maggi Masak² Studio, Mutiara Damansara.. Halalkan yer.. Minta izin Diana olah resipi nie yer Chef.. TQ.. 

::  Resipi asal tak menggunakan daun pandan dan terung.. Saja i tambah.. :)  :: 

Tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih bersama minyak sapi sehingga wangi... Kemudian masukkan bawang besar dan bawang putih serta halia.. Tumis hingga kekuningan.

Masukkan daun pandan dan goreng sehingga wangi.. Masukkan beras, air, kiub pati ayam, lobak merah, terung dan garam..Gaul rata.. Pindahkan ke dalam rice cooker dan bubuh buah kundur kering.. Masak seperti biasa.



Bhn²
500 gm beras basmathi _ d cuci dan d rendam 10 minit dan toskan 
3 tbsp minyak sapi
700 ml air 
1 batang kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
1 biji bawang besar _ d hiris nipis
6 ulas bawang putih _ d hiris nipis
20 gm halia _ d hiris nipis ( Diana lupa bubuh tadi.. Huhuu )
1 ketul kiub pati ayam Maggi
100 gm lobak merah _ d mayang halus
1 biji terung _ d potong bulat
2 helai daun pandan _ d siat² dan d simpul
Kismis kuning
Buah kundur kering
Garam secukup rasa

Cara²
  1. Panaskan minyak sapi dan tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih hingga wangi.
  2. Masukkan bawang besar, bawang putih dan halia.. Tumis hingga kekuningan.
  3. Masukkan daun pandan dan tumis lagi sehingga wangi.
  4. Masukkan beras, air, kiub pati ayam, lobak merah, terung dan garam secukup rasa.. Gaul rata.
  5. Pindahkan ke dalam rice cooker dan bubuh buah kundur kering.. Gaul rata dan masak seperti biasa.
  6. Setelah nasi hampir masak ( kira² 4 minit lagi nak masak ).. masukkan kismis dan biarkan nasi hingga masak.
  7. Setelah nasi masak.. biarkan seketika sebelum d gemburkan.
  8. Jika suka boleh d hidangkan dengan daun sup, cili merah dan bawang goreng ( Diana tak bubuh.. ) 
** Jika mengikut resipi asal.. ada menggunakan susu cair = 500 ml air + 200 ml susu cair. Tapi Diana tak bubuh susu cair.. Jadi Diana gantikan 700 ml air .. Dan juga resipi asal memang tak bubuh buah kundur kering, daun pandan dan terung.. Tu pun saja jer i tambah.. Terpulang ler dengan citarasa masing² kan.. Selamat Mencuba!





17 comments:

Cheq Sue said... Reply

aduh...aduh... lemah semangat saya masuk dapaur akak ni... menggoda betul gambar2 ni... gigit jari je la... :x

kzai said... Reply

waduhhh!!!!sedap nya nasi minyak lobak merah...mmg menggoda betul...

nuwairani ismail said... Reply

akak menumis tu nani dh dpt bau wangi2 rempah ratus dlm minyak sapi, dengan daun pandan sekali...adus....sedapnya...

Zaliedana said... Reply

Assalam kak diana,ala kak siannya xsembuh lagi ek..Sakit2 pon rajin lagimsk mcm2..Sedapnya nmpak nasi lobak akak..

Diana @ Melley Mey said... Reply

cheq sue ~
heheheh... alololoo... x per nnt kita makan sama2 yer cheq sue... yer ler nak jemput makan pun dah abis dah.. ehhehehe

kzai ~
Alhamdulillah akak.. mmg bersesuaian ngan selera kami sekeluarga.. :)

nuwairani ismail ~
bab2 semasa manumis tu mmg akak pun suka nani... wangi daun pandan n rempah2 tu penuh 1 dapur d buatnya.. hehehee

zaliedana ~
wsalam ct..
masih lg demam sikit n selsema.. moga esok dah sembuh ler demam nie kan.. Insyaallah..
hehheeh... kena gak memasak ct.. cian plak kat org kat umah nie kang sbb sebulan nanti akak pun dah cuti memasak.. jadi d akhir2 bulan nak dkt puasa nie biar ler akak masak jer..:)

Amie said... Reply

Assalamualaikum Diana,
tak rugilah Kak Amie datang sini selalu, berbaloi pulak terbang naik mas wing Lahad Datu - KK - Labuan.... hidangan yang disediakan enak2 belaka! Kak Amie dengan perut kenyang...

tapi dik,
jaga kesihatan ye, berehatlah.... nanti jatuh sakit tak dapat masak2 lagi...

Diana @ Melley Mey said... Reply

amie ~
wsalam akak...
hehheeh... kalau akak amie datang cnie kita makan sama2 yer akak... sambil sembang2.. seronok tu.. :)

terima kasih akak cayang... yer kena banyak rehat nampak gayanya nie.. n tdo awal ckit dr selalu... jap lg nak masuk tdo dulu.. mmg x boleh tahan dah ngan demam n selsema dok dlm aircon lg.. aduh!!.. nak tutup ada irfan bangun nanti.. :D

cik cek said... Reply

WoW! lapola pulak...singgah kat sini ada nasi sedappp....:)

quinnie said... Reply

salam kakdiana..bestnya nasi ada taruk terung...my fav tau sayur terung nih...kekekek...senang citer dah ada sayur sekali kat dalam...masak lauk jek...hehehhe

quinnie said... Reply

lupa lak ...moga cepat sihat dari demamnya..saya pun dah batuk2 ni...itupun pakai mask tadi masa kemas kan bilik...berhabuk bagaikan apa lagi...kekekek

ibundo said... Reply

mak oi diana..
tengok gambar je bundo dah telan air lior. Belum tengok nasi lagi.
mesti sedap ni..

Mama Hawa/Mama Nani said... Reply

Salam Diana..
menggoda betul tgk nasi minyak lobak merah & terung..unik tak pernah plak terfikir msk nasi campur ngan terung..looks delicious lah :P

Nur_!eda said... Reply

rajin kak d masak, wlu dlm xbpe sht pun sempt lg nk masak resepi yg best2 ni...
apepun moga kak d cpt2 sembuh ;-)

Mas said... Reply

wahhh...sedapp la tengok nasi tu..
boleh try nanti..
masuk list dulu...

Gee® said... Reply

aloorr...demam yer? letih la tuh, cian dia... rajin sangat memasak, tu la pasal hb srh berehat masa bulan puasa... tapi demam2 pon kemain lagi hidang nasi minyak mengancam gitu... eiiii rasa nk cubit jer Diana nih selalu masak sedap2... k.gee terlior tau!!

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Reply

nampak menggiurkan nasi yg diana masak ni... ada campuran terung tu.. dah tak perlu nak masak sayur lain lagi...

Fiza Nordin said... Reply

sy penggemar nasi minyak...tp en hubby tak berapa gemar pulak.klu pergi rumah orang kahwin, ambil kesempatanlah lepaskan gian nak makan nasi minyak heheheee tergoda tgk nasi minyak diana ni :D