Friday, August 19, 2011

~ Corn Flakes Kismis Berkacang...


Assalamualaikum semua.. Bertemu kembali... Maaf sesangat sebab belum lagi terbalas komen yang ada... BW pun hanya mana yang tersempat jer... Huhuuuu.. Nanti  Insyaallah kalu Diana free sikit Diana BW yer... Maaf sesangat tau.. Huhuu... Baik ler... Kali nie Diana nak kongsikan resipi dari Chef Wan.... Corn Flakes Kismis Berkacang.. Sedaaap tau... Kalau ikutkan tekak kami sekeluarga memang sedap ler... Tapi bergantung juga pada citarasa masing²kan... Memang mudah nak buatnya... Terima kasih kat Chef Wan... Memang dah banyak kali buat cuma buat untuk makan sendiri... Hehehee... Belum hidang dah habis dah.. Haha... Jom tengok resipinya... :)

Kalau nak hidang semasa raya baik bubuh dalam cawan kertas nie yer... Kalau untuk d makan sendiri jer... Potong bentuk bar macam gambar kat atas tu jer pun boleh.. : ).. Resipi kat bawah nie memang agak sedikit jer tau... 1 adunan memang tak cukup untuk orang kat rumah Diana nie.. Nie pula nak hidang time raya kan.. Hehehhee.. Kalau untuk raya.. 3 kali adunan memang tak cukup untuk tetamu yang hadir ke rumah Diana nie.. :). Kena buat lebih dari 3 kali adunan ler..     


   
:: Resipi oleh ~ Chef Wan ( TQ )

Bhn²
1/4 cawan marjerin _ ( Diana guna mentega )
1/4 cawan gula
1/4 cawan madu
1 cawan kacang _ d cincang ( Diana guna kacang panggang )
1/4 cawan kismis kering
2 cawan Kellogg's Corn Flakes

Cara²
  1. Campurkan marjerin / mentega, gula dan madu d dalam kuali leper dan panaskan d atas api sederhana.. Kacau sentiasa.
  2. Kecilkan api dan reneh selama 3 minit.. kacau sentiasa.
  3. Tutupkan api dan masukkan corn flakes, kacang dan kismis.. Kacau rata.
  4. Masukkan adunan ke dalam loyang 23 x 23 x 5 cm yang telah d sapu mentega ( Diana tak sapu mentega tapi Diana alas dengan aluminium foil ) dan tekan adunan hingga padat.
  5. Sejukkan sehingga adunan padat.. ( Diana simpan dalam peti ais sekejap ).
  6. Potong bentuk bar mengikut saiz yang d kehendaki.
  7. Boleh juga d simpan d dalam cawan kertas.
  8. Simpan d dalam balang.




 

16 comments:

Mas said... Reply

hmmm.....sedapnya tengok kukis tu kak...
mesti rangupp kan...

Diana @ Melley Mey said... Reply

mas ~
kalu tekak kami sekeluarga mmg suka kat cookies nie mas.. sedap

Cheq Sue said... Reply

alamak....kena bookmark ni... meleleh je nampak..

chikadakbiru said... Reply

cookies nih..kalau buat..sebelum raya dh habis...tuh bencik nak wat..tp memang jgn kate anak kite...mak pak pun sibuk nak meratah hihihi memang sedap..cantik gambar!!

nonierahman said... Reply

best nya kak diana...nak cuba lah..cornflake hari tue ada balance lg

Amie said... Reply

sedapnya Diana... tak boleh buat kuih raya ni, belum sampai raya anak-anak dah habis makan... hu huhuuu

Yatie said... Reply

uwaaa tngk pun dah tau mmng sedap cookies ni....leh cuba ni..

Ummi said... Reply

Waaaaaaaaa...Diana cayangg...akak tengok terus rasa nak ngap..nasib baik igt pose nih! Hehe..pastinya sedap apa2 aje dr cornflakes kan..kan..

HaSue said... Reply

sama lak kite arin ityg cornflakes nih kak..hehe..versi jer lain2.. meh tuka sebalang suka sama suka mehh

Juwita Jamaludin said... Reply

salam kak diana.. memang nampak sedap sungguh cookies ni... tambah ada kacang lagi la ranggup.. bole try nanti

che'iza said... Reply

Assalam Diana...

Ni kira sama macam cornflakes madulahkan D,.... Cantik pulak biler buat 4 segi panjang cenggitu... macam bepang pun ader.... Tapi kalau D yng buat semua cantik.... I Like....

Anonymous said... Reply

kemas je bentuknya..berselera je nak makan:)..selalu cornflakes madu kita bakar kan? cornflakes ni tetap rangup ke..

Nurul said... Reply

Salam, K Diana...
Tgk gambar tu, macam nak ngap jer... Yang ni confirm rangup dan sedapp kan... nurul pun suka yang ader cornflakes camni... :)

Mieza said... Reply

senangnyer nak wat..tak yah masuk oven..haru ku cuba kak diana..:)
TQ konsi resepi..

tun_telani said... Reply

wahh... nmpk sedap! kat umah tun mmg laku betul biskut cornflakes camni.

nuwairani ismail said... Reply

resepi yang paling senang ni...takde nk bakar2 ke apa dah..tepung, telur pon tak guna...memang senang. selalunya cookies yg mcm ni habis cepat ni..