Saturday, August 20, 2011

~ Oat Crips Cookies...

Diana @ Melley Mey | 1:06 AM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Ermm.. Nampak gayanya nie ler entri terakhir yang berkaitan dengan cookies raya tahun nie... Juga entri terakhir minggu nie.. Dah tak kena bagi dah buat cookies... Badan kurang sihat sikit... Nie kena rehat dulu sebab nanti nak goreng gajus 14 kg lagi... Nak mengukus kek lagi.. nak membakar kek juga.. Adeeeh... Seorang² buat tu... Harap sesangat next week badan dah ok dah.. Kalau masih lagi kurang sihat... Memang tak ada bersuara ler Diana raya nanti.. Layan tetamu pun susah .. hahahaa.. Harap sejarah tu tak berulang lagi kan kan.. :D



Baik ler.. berbalik kita bicara pasal cookies kat atas nie... Oat Crips Cookies nie memang sedap... Masa Diana buat cookies nie memang dah penat giler ler... Nak jer segera siapkan cookies nie.. Tengok ler potongan cookies nie memang tak kemas... Tak seperti yang Akak Ita buat tu... Masa singgah kat dapur akak Ita dulu.. Memang tergoda tengok cookies yang Akak Ita buat tu... Cantiiik sesangat!!! Suka sangat tengok... Irfan pun suka tengok... Kata dia nak sama macam tu ( macam cookies yang Akak Ita buat ).. Hehehee.. Jadi Diana bentukkan dan taburkan juga ler dengan gula aising seperti yang Akak Ita buat.. Halal yer akak... Tapi tu untuk Irfan jer tu... Yang untuk d hidang time raya nanti memang tak tabur dengan gula aising pun... Macam tu jer hidang.. Resipi nie dari Mak Lang.. izinkan Diana kongsikannya kat sini yer Maklang... Terima kasih... Terima Kasih juga buat Akak Ita dan izah yer... Muahsss   

:: Resipi oleh ~ Maklang Azie ( TQ ) 
:: Sumber ~ Akak Ita @ Masam Manis  &  Izah @ Izah Muffin Lover  ( TQ )  


Bhn
130g tepung gandum
30g tepung jagung
20g serbuk koko 
½ sk serbuk penaik 
Kesemua bahan di atas di ayak
¼ sk serbuk kulit kayu manis- ita tak letak
¼ sk garam
90g Quaker Oat Segera
200g mentega
120g brown sugar
½ sk esen vanilla
Badam nips
Choc chips ( Diana tambah juga )

Cara
  1. Masukkan kesemua bahan yang diayak tadi dalam bekas. 
  2. Masukkan garam dan Quaker Oats segera dan gaul rata. 
  3. Pukul mentega, gula, vanilla sehingga gebu. 
  4. Masukkan bahan yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit. 
  5. Uli hingga kental. Canai doh di atas papan yg ditabur sedikit tepung. 
  6. Potong atau terap dan letak atas dulang. 
  7. Bakar dengan suhu 160 selama 12-15 minit  ( saya bakar 18minit ) atau sehingga rangup.




::  Nie untuk d hidang time raya.. Tak bubuh gula aising  ::


27 comments:

Juwita Jamaludin said... Reply

kak dianan.. ita dah buat cookies ni waktu sebelum raya sedapnya la anak2 suka.. nanti nak ulang buat lagi la

Mas said... Reply

memang terbaik cookies ni..
mas selalu buat....
perh...cantik la vesi akak ni...

Cendana Kasih said... Reply

salam Deana, akak mmg cari respi daripada oat, sbb nk habiskan stok oat yang banyak dalam lemari tuh...

nampak sedap sekut tu...nanti akak cuba, try, test..hehehe

Amie said... Reply

Selamat pagi Diana,

sahur apa tadi dik?

kena bawa berehat ye, nanti raya sakit pulak... kakak balik kampung jadi tak buat rumah terbuka di sini, biasanya upah beberapa orang pembantu tambahan, sebab dah larat nak buat semua...

banyak Diana goreng kacang gajus, di sini bekalan kurang, tiap tahun kakak mesti goreng buat juadah raya tapi tahun ni takde..., kebetulan tak pergi Tawau sebab di sana memang banyak, tapi harga naik melambnglah Diana... RM45 sekg, Diana goreng macamana? kalau kakak biasanya guna marjerin...

OCC tu.... menggodalah Diana!

Ida,Japan said... Reply

comei sesangat....rajin akak buat kukis..ida ni mmg tak suka mengukis la agaknyer....apa pun lum buat niii..

AZLITA AZIZ said... Reply

biskut ni mmg sedap2 dan budak2 mmg suka sangat kan... akak pun cadang nak buat lagi.. hihi kalau angin rajin datang..

Citarasa Rinduan said... Reply

diana............

rindunya sama kamu..
aduh!!!

mmg penat kan, bulan puasa ada jer nak diuruskan.......

PS: kalau dekat, ayu sure raya tanpa malu.. heheheh

ain (sweet thots) said... Reply

ramai yg komen sedap ni. nk kena cuba buat gak la nmpknya nnt.

Yatie said... Reply

Assalamualaikum Diana,
menariknya biskut ni...cantik Diana hias mcm tu..take cake dan Slmt menyambut hari raya Diana.. LUV U...

anymz said... Reply

terpekenan akak tgk biskut ni.nampak bahan2nya semua ada dlm rumah..rasanya boleh buat kejap2 lagi.adeh!berapa jenis biskut nak buat ni?..hehe

Naz said... Reply

Assallamualaikum Diana..
Laaa..badan tak sihat ye Diana.. Cam ne nak buatkan Naz punya kek lapis Sarawak ni..hehehe..Gurau jer tau!

Biskut ni pun Naz pernah buat dulu.. Memang sedap. Resepi pun Naz amik dari blog Maklang Azie ni.. Masa tu rasanya dia guna fotopages lagi dan Naz tak de blog sendiri pun lagi..

Jaga diri dan kesihatan ye Diana.. Kalau ini entry yang terakhir, Naz amik kesempatan ucapkan Selamat Hari Raya ye Diana. Maaf salah dan silap kiranya ada dan semoga berbahagia bersama keluarga tersayang.. Take care..

ijayuji said... Reply

Salam kakak cantek!!! dah bykkkk beskut kakak cantek!! sedap2 sumenyer! nmpk sgt crispynyer beskut akak nii kita ada oat tu sbb takde org makan pun tp ttp beli kalau nak guna2 campur dgn beskut :D

izahdaut said... Reply

sedap kan sekut ni. haiishh nak kena buat jugak ni nampak nyer. hehe

nur easy said... Reply

cantik.. pandai betul mbuat dan menghiasnya..

nuwairani ismail said... Reply

kak diana ni macam penat betol dh buat kukis ni...pasni rehat2 la dulu... kang nanti takde suara pulak masa raya..

rajin kak diana hias kukis cantek2...kalau nani buat kukis, semuanya bentuk bulat2 aje...hihih. nak bagi cepat siap. memang tension buat kukis sorg2 ni. lebih2 lagi kalau berkilo2 tepung...sabar jela kan?

moga2 kak diana cepat sembuh. jangan lupa rehat2 tau!

quinnie said... Reply

rajinnya kakdiana buat belang2...tapi tuk irfan je la ye...kekekek...byk dah biskut akak nih...saya baru nak buat hari ni..memula malas nak buat biskut...last2 minute teringin lak nak makan..hehehhe

Ezadlieza said... Reply

salam diana..
akak pun baru siap buat sekut nih...tak sempat nak n3 lg..ni kes tergoda kat sekut diana ler nih...pastu ramai pulak yg dah cuba..akak juga yg ketinggalan ketapi.

Yat Maria said... Reply

Diana

makan ni susuk depan TV..sure laju punya!

Gee® said... Reply

wah...nmpk sedap...boleh buat nih...

Mieza said... Reply

kak dianaaaaaaa nak kuki ni sebalang sebab mieza tak reti wat kuki...dah cuba cornflake honey and kacang akak tu..naper dia tamau keras ye kak..bila potong into bars dia relai...huhuhuhu di mana salah mieza..help needed kak..

Diana @ Melley Mey said... Reply

juwita jamalidin ~
sedap kan ita cookies nie... anak2 akak pun suka... mesti kena ulang lagi nie... sedap!

mas ~
a'aaa akak sokong tu mas.. mmg terbaik cookies nie...sgt sedapkan

cendana kasih ~
wsalam akak...
mmg sedap cookies nie akak.. berbaloi mencubanya... :)

amie ~
selamat pagi akak...
sahur mcm biasa jer akak... nasi + 3 jenis lauk.. tp diana x ambik semua tu.. cuma ambik kurma n vits jer.. :)

terima kasih akak... seronoknya balik kg... memang kalu hanya kita jer tanpanpembantu time open hse .. mmg penat gak tu kan akak...

a'aa akak.. tiap thn mesti goreng 14 kg gajus... diana dgr ka tawau muah... tp kalu dah naik smpi rm45 /kg tu mahal gak tu kan akak harga skg kat tawau... diana hanya goreng mcm tu jer ngan minyak akak pas tu bubuh garam ckit... ooo guna marjerin yer akak.. cam ner nak buat tu akak...

ida, japan ~
x per ida.. pelan2... ada masa lg tu... dah berthn2 akak beli jer... tp thn nie atas permintaan hubby n anak2.. akak buat gak ler kan.. x smpi ati plak... :)

azlita azia ~
a'aa mmg sedap kan akak.. terima kasih mengetengahkan resipi nie yer akak.. sedaaap!

citarasa rinduan ~
yer ayu .... akak pun sgt rindu kat ayu tau...
a'aa ayu... mmg ada jer nak d uruskan..
hehehhehe... kalu dkt tiap hari pun ayu boleh dtg umah akak tau... ;)

ain ( sweet thots ) ~
mmg sedap cookies nie ain... berbaloi mencubanya

yatie ~
terma kasih akak... Salam Aidilfitri gak buat akak sekeluarga...LUV u too akask..

naz ~
wsalam naz...
Alhamdulillah ari ie semakin ok dah ckit... jadi bole ler buatkan kek nnt kan naz.. ehhehhee

mmg sedap kan naz.. cuma diana jer yg tertinggal kapal.. rugi x cuba awal2 dulu...

terima kasih naz... Salam Aidilfitri juga buat naz sekeluarga... Sama gak ngan diana.. jika ada tersilap duga.. terkasar bahasa... terlebih bicara... mohon d maafkan yer naz...

ijayuji ~
wsalam ika akak cayang...
hehehe... x ler jugak ika.. yg selebih nya tu akak hanya beli onlne dr bp... sama gak ngan akak ika.. mesti kena ada stock oat kat umah.. hehehehe

izahdaut ~
a'aa izah.. mmg sedap sgt.. terima kasih kerana mengetengahkan resipi nie yer izah.. sedap2!!

nur easy ~
terima kasih... :)

nuwairani ismail ~
hehehehe.... skg nie ngah berehat nie nani... pas tu minggu nie mmg sibuk teramat ler nie kan..
tu ler kan nani.. berkilo tepung buat sndiri.. nak jer cepat2 siap... mmg penat gak kan...kena byk sabr jer.. hehehee
terima kasih nani... Alhamdulillah akak dah semakin sihat nie nani.. ;)

quinnie ~
hhehehe.. hanya tuk irfan jer tu quinnie.. hehe... tuk hidang akak lebih suka yg x der bubuh gula aising tu... ;)..x per quinnie... bila dah mula mengukis tu nnt.. pasti susah plak nk berhenti.. ehhehehe

ezadlieza ~
wsalam akak..
heheheh.. mmg sedap kan akak cookies nie.... x per akak.. yg penting dah cuba... :)

yat maria ~
pasti akak.. mmg laju jer kan... x sedar dah byk makan kan akak.. ehhehehe

gee ~
mmg sedap akak... berbaloi mencubanya

mieza ~
yer mieza akak cayang.... mcm yg akak dah maklumkan kat mieza smlm... mungkin kurang padat masa mieza tekannya.. pas tu simpan dlm peti ais yer... baru potong.. ermm akak pun kurang pasti sebenarnya sbb x perna alaminya lg mieza... selama nie ok jer akak buat ikut resipi chef wan nie..

Deliah's Deli said... Reply

smg cepat sembuh eh..nnti blh bt kukis bnyk2 lg...suka jamu mata kat dapur diana ni tgk kukis cantik2 n sedap2. :)

HaSue said... Reply

cantik jer kejadian kukis kak diana nih..terasa2 kesedapannya walaupun hakikatnya x pernah makan pun sekut nih..hehe..

akak dah sihat ke?semoga akak sihat sepenuhnya ya..jaga kesihatan tau..raya dah dekat ni..nanti sapa nak buat rendang kalo akak sakit.. hee

Mamasya said... Reply

Cantik biskut Diana posing...rasa nak kutip je masuk balang..hi..hi..
byknya Diana nak goreng gajus tu..akakpun kalau byk2 tak daya nak buat. moga Diana cepat sihat...jaga kesihatan...

Nuridah said... Reply

Assalamualaikum Diana

Kalau akak masuk sini pasti terpegun tengok cookies dn gambar2 yg meletup2...hehe...dh habis mengukis ke Diana??

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Reply

salam diana...
akak pun dah buat jugak kukis ni.. memang sodappp!! rangup jer... tp akak buat versi bulat2.. hehe.. seadunan dpt tak byk sgt.. nampaknya kena buat lagilah..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... Reply

salam Diana..nampak sedap biskut nie!.Semoga kesihatan diana kembali spt dulu...take care dear.