Thursday, August 25, 2011

~ Salam Aidilfitri.. Gajus Goreng Pedas Daun Kari...


Assalamualaikum dan bertemu kembali.... Rasanya entri nie adalah entri yang terakhir pada bulan nie... Minggu nie Diana agak sibuk sedikit... Nak BW pun hanya dapat mencuri sedikit masa jer sekarang nie... Insyaallah dalam kesibukan nie.. pasti Diana akan luangkan masa juga singgah ke blog semua yer... Baik ler... Tak lama lagi kita menyambut kehadiran Syawal... Di kesempatan ini... Diana ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua yang menyambutnya... Seandainya Diana pernah terkasar bahasa... Terlanjur kata... Tersalah duga... Mohon d maafkan yer... Kepada yang balik kampung tu... Berhati² ketika d jalan raya tau... Biar lambat asal selamat yer... Tak perlu nak cepat² sampai tau...Di harap semua akan menyambutnya dengan penuh kemeriahan.. Namun.. dalam kita bergembira.. Pasti ada yang berduka... Oleh itu bersyukur ler dengan nikmat yang telah d berikan olehNya... 

::  Nie antara bahan yang d perlukan untuk Gajus Goreng Pedas Daun kari  ::

Ermmm.. Sepatutnya semalam Diana dah goreng gajus kan.. Oleh sebab ada yang datang memasang langsir kat rumah Diana.. Maka tergendala ler nak goreng gajus... Niat d hati nak  goreng pagi tadi.. Tapiiii... Hehhehee... Termenung pula Diana tengok gajus 14 kg tu.. Hahaa... Tak bergoreng juga sampai ke petang... Tapi pukul 5 pm tadi tetiba pula rajin nak  menggoreng gajus nie... Jadi buat jer ler kan... Cuma tak sempat nak habiskan 14 kg tu.. Memang muka dah macam udang kena bakar.. Hahahaa... Terus berhenti menggoreng.. hanya termampu goreng dalam 10kg jer hari nie... Boleh ler kan.. Esok² sambung lagi kan... :). Jom kita tengok resipi Gajus Goreng Pedas Daun Kari nie.. Sama jer dengan cara orang lain... Tak jauh bezanya pun... Tapi Diana letak juga ler kan kat sini walaupun ramai yang dah tau cara membuatnya... Jom semak resipinya... ;)

::  Campurkan daun kari, serbuk cili, garam, gula dan tepung beras.. Gaul sebati  :: 

::  Telur d gaul bersama gajus dan campurkan campuran tepung dan bahan lain tadi  ::

::  Gaul sehingga bahan tadi bersalut dengan gajus  ::



Bhn²
500 gm gajus _ dicuci dan toskan
1 biji telur dipukul ringan
Minyak untuk menggoreng


Bhn² A ( D campurkan bersama )
1 cawan tepung beras
3 tangkai daun kari _ dicincang halus
2 tbsp serbuk cili ( boleh ditambah jika suka pedas )
3 tbsp gula
1 tsp garam atau secukup rasa


Cara²
  1. Gajus digaul sebati bersama telur. Kemudian masukkan bhn² A dan gaul sehingga bahan bersalut pada gajus.  
  2. Panaskan minyak yang banyak. Goreng gajus sehingga masak kekuningan.
  3. Angkat dan toskan minyaknya.
  4. Siap.
** NOTE ~ Jika ingin rasa dan bau daun kari yang kuat, boleh masukkan daun kari ketika menggaul kacang gajus bersama telur.


::  Hanya mampu goreng 10kg jer hari nie.. baki 4 kg nanti ler kan.. Hehheee.. tapi yang nie goreng biasa jer.. hehehhee.. yang bubuh ngan garam jer yer.. :D  ::



***********************************************************


Terima kasih juga d atas ingatan mengirimkan kad nie yer.... Moga silaturahim yang terjalin akan lebih kukuh dan berkekalan hingga akhir hayat... Selamat Hari Raya Aidilfitri Semua.... Maaf Zahir  & Batin...


::  Terima Kasih Akak Ita  ::


::  Terima Kasih Abg Ady  ::


::  Terima Kasih Mas  ::


::  Terima Kasih HaSue  ::


::  Terima Kasih Cheq Sue  ::


::  Terima Kasih CB  ::


::  Terima Kasih Iza Akma  ::

::  Terima kasih Akak ummi


::  Terima Kasih Ita  ::


::  Terima kasih Akak Lina  ::


::  Terima kasih Nieza  ::


::  Terima kasih Izah  ::


::  Terima kasih Akak Yatie  ::


::  Terima kasih Akak Gee  ::


::  Terima kasih Akak Madihaa  ::


::  Terima kasih Deliah  ::

::  Terima kasih Akak Nor  ::

::  Terima kasih Noorsha  ::


21 comments:

Citarasa Rinduan said... Reply

salam aidilfitri jua utk diana..
aduh..
kiranya ini entry terakhir dalam bulan ramdhan ker??
sedih lah ayu tanpa entry dr kamu..

apa2pun kak ayu doakan agar lebaran ini dirai dengan lebih meriah dr tahun sblumnya..amin

Cheq Sue said... Reply

salam aidilfitri jugak utk kak diana sayang...semoga kehadirannya kali ini membawa seribu erti buat semua...

** akak goreng gajus bebanyak tu nak dijual ke? tabah sungguh akak ni

Diana @ Melley Mey said... Reply

citarasa rinduan ~
Amin... terima kasih ayu... Salam aidilfitri juga buat ayu sekeluarga yer..
a'aa nie entri terakhir d bulan ramadan ... Insyaallah selepas tu akan ada lagi entri terbaru.. jgn risau tau.. hehhee

Diana @ Melley Mey said... Reply

cheq sue ~
Amin...
terima kasih n salam aidilfitri juga buat cheq sue cayang...

hehhee.. akak goreng tuk d hidang raya nnt cheq sue... tiap thn mmg mcm nie.. :)

nuwairani ismail said... Reply

assalamualaikum akak cantek! (ayat bodek kow2 sebab terliur tengok gajus tu). ni buat utk rumah sendiri ke atau utk dijual?? tapi kan, kalau raya hidang kacang mcm ni, memang yang ni habis dulu ni...

Juwita Jamaludin said... Reply

kak diana.. sedapnya nampak.. banyak nya gajus akak tu.. sampai 14 kg... huhuuhuu yang pasti terasa nak je ambil satu rasa..

AZLITA AZIZ said... Reply

bukan Diana aje yg terenung akak yg tengok ni pun termenung sambil berfikir... hihi nak buat ape gajus banyak2 tu... aduyaiiii... mmg semput nak menghabiskan mengoreng sampai 14 kg tu....

akak pun ambil kesempatan nak ucapkan Selamat Hari Raya maaf Zahir dan batin ye Diana...
mana lah tau kot ade antara tulisan akak yg menyinggung perasaan Diana.. harap di maafkan ye Diana...

Salam Aidil Fitri
Azlita Masam Manis

Mas said... Reply

wahhh...banyakknya gajus tu kak...
peberet suami mas ni...
nampak pun sangat sedapp la..

nur easy said... Reply

banyaknya..kita pun suka mkn gajus ni..

salam aidilfitri kak diana, maaf salah silap ;)

chikadakbiru said... Reply

OMG...banyaknyeee diana goreng...14 kg tuh...pergh~ seyes ..mesti sedap ggilerrr nih...tahu aje laa lemak gajus tuh..mmengalahkan lemak badam...terbaek aaa

CT Delima said... Reply

As'salam Diana

Bnayaknya kacang gajus tu, kak ct memang suka makan kacang ni. tapikan kalau dah sampai 14kg tuuuu..adoiii mahu pengsan kak ct nak mengoreng..hihihi

Kak ct mengabil kesempatan nak mengucapkan Selamat Hari Maaf zahir & batin jika ada tersilap kata semasa berbiacara di blog dan Fb tu mintak dimaafi lah ya :)

Iza Akma said... Reply

Di kesempatan ini juga, Iza ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat Diana sekeluarga...maaf zahir & batin...

Kak Sam said... Reply

Ya Allah rajinnya. Bestnya kalau boleh dapat sebalang.
Selamat Hari Raya buat diana sekeluarga

Kujie said... Reply

malam ni nak try buat..

Anonymous said... Reply

salam aidilfitri buat diana..adoi..byknyer buat goreng gajus rajin sungguh...klu akk x larat hehee..sedih gak dgr entry terakhir..apapon akk faham kesibuk nk raya..utk pegetahuan diana akk selalu dtg ke blog ni suke2 sgt...zila66

Nuridah said... Reply

Assalamualaikum Diana

Mak aii 14kg Diana,pengsan kak nur...tapi mmg nampak sedap dan menyelerakan...kak nur suker kacang gajus...biasa akak goreng gitu aje...kira2 original flavour lah...hehe....boleh cuba la cara Diana nie nanti.

Salam Aidilfitri buat Diana sekeluarga,kak nur pohon ampun dan maaf jika terdapat kesilapan dn kesalahan semasa meninggalkan komen ditempat blog Diana...maaf segala salah dan silap ya.

Gee® said... Reply

Nak sket...

quinnie said... Reply

salam kakdiana..rajinnya goreng kacang...saya kalau goreng sendiri mesti hangus kacanganya..hehehhehe..jawabnya baik beli jek..kkekeke

selamat hari raya aidilfitri buat kakdiana sekeluarga..mohon maaf kalau ada salah dan silap..:).apa warna baju irfan thn ni? hehhehe..

cikmanggis said... Reply

selamat hari raya maaf zahir batin.

Nur-nba said... Reply

Salam Aidilfitri buat Kak Diana sekeluarga.. Maaf zahir & batin..

Banyaknya akak goreng gajus tu.. Kami yg melihat ni je dah terliur, memang nampak sungguh menyelerakan..

Mamasya said... Reply

Slmt hari raya Aidilfitri Diana sekeluarga. Maaf jika ada salah silap. rasa nak kutip je gajus goreng tu masuk mulut...hi...hi nampak rangup . byk goreng gajus...tahan Diana goreng sorang2..moga Diana bahgia di lebaran ni...