Friday, September 30, 2011

~ Sedap Juga D Makan Bersama Sos Kuah Tauhu Sumbat...

Diana @ Melley Mey | 9:49 PM | | | |

Assalamualaikum dan Salam Sayang... Malam nie Diana nak kongsikan sekali lagi resipi dari dapur CMG... Sebenarnya nie Diana guna resipi dari Sup Tulang Lembu oleh CMG.. Hari tu Diana dah cuba guna Tulang Lembu... Memang sedap.. Lepas tu semalam hubby nak Diana masak ikut resipi tu tapi ganti dengan Jumbo Bakso dan Jejari Ketam... Memang sedap juga.. Terima kasih kat CMG sekali lagi d atas resipi yang sedap nie.. :)


Kalau nak tengok resipinya klik kat SINI yer.. atau kat dapur CMG @ Dapur Tanpa Sempadan.. Cuma kali nie Diana tukarkan tulang lembu tu dengan Figo_Jumbo Bakso dan Jejari Ketam.. Dan Ianya sedap d makan macam tu jer atau dengan sos dan kacang tanah / gajus goreng yang d tumbuk...  Diana guna gajus goreng yang d tumbuk halus.. Taburkan d atas sup nie ketika menghidang...


Untuk resipi sosnya pula.. Diana guna resipi dari dapur Akak Anymz.. Terima kasih kat akak kerana sudi berkongsi resipi sos yang sedap nie... rasanya mmg unik.. ada rasa masam.. masin dan manis.. mmg sedaaap sangat... Diana juga doakan moga Akak Anymz sihat² sejahtera hendaknya selalu... Banyakkan rehat yer akak... take care tau... Dan izinkan Diana kongsikan resipi nie kat dapur Diana pula yer akak... Terima kasih akak... Muahsss  ❤ 

Sos Kuah Tauhu Sumbat...

:: Resipi oleh ~ Akak Anymz @ My kitchen ( TQ )

Bhn²
Cili kering - RM1
Bawang putih - 5 ulas
Bawang kecil - 3 ulas
1/2 botol tomato sos kimball
Gula
Garam
2-3 cawan air panas

Cara²
  1. Cili kering di gunting.. keluarkan biji, bersihkan dan di rebus.
  2. Kemudian di kisar bersama kedua² bawang bersama air panas..Keluarkan.
  3. Dalam mangkuk gaulkan cili kisar bersama garam dan gula dan air panas.
  4. Campurkan sos tomato kimball anggaran 1/2 botol.
  5. Lebihkan garam dulu, kemudian rasanya hendaklah ada manis,masamdan masin.
  6. Tidak perlu di masak sebab kita sudah menggunakan air panas semasa memprosesnya.

** Perhatian penting ~
Cili kering di kisar dengan air panas.. kita tidak perlu masak sos ni sebab semua bahan kita guna air panas yakni air yang sudah di masak terlebih dahulu.




:: Update ~ 

::  Nie ler Jumbo Bakso yang Diana gunakan tu.. Boleh d dapati d pasaraya yer  ::


24 comments:

Cheq Sue said... Reply

sekali tengok macam yong tau fu la kak...mesti sedap cicah sos tu...
** lapar!

Diana @ Melley Mey said... Reply

cheq sue ~
a'aa mmg sedap cicah ngan sos tu.. rasa sos tu mmg best... sedap!

nonierahman said... Reply

Terliur cheq,bakso tue ada inti kat dalam?

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... Reply

salam Diana.Nampak sedap sungguh

Diana @ Melley Mey said... Reply

nonierahman ~
a'aa ada inti kat dalam tu.. :)

Diana @ Melley Mey said... Reply

puan ros @ sinaranmenu.blogspot ~
wsalam akak.. terima kasih akak.. :)

Razil Tahir said... Reply

ok now sudah terliur...
Hish.. nak rasa!!!!!! XD

Zaliedana said... Reply

Xpernah lak beli bakso tu,Sedap x kak bebola bakso ni,nanti2 kalo akak free tayang lak pek bakso tuh ya,nak tgk,sukenyer mkn sup n cicah bebola bakso nih ngan sos resepi kak nim..

Diana @ Melley Mey said... Reply

razil tahir ~
hehee.. ok nnt masak lg yg baru yer.. makan panas2 baru best.. ;)

zaliedana ~
tu ler psal ct.. masa akak lepas masak tu baru ingat kat pek bakso nie.. huhu.. dah buang dah.. x per nnt kalu beli lg akak ambik picnye yer ct... sup + sos akak anim nie mmg sedap .. :)

Gee® said... Reply

hishh!! Diana ni selalu masak sedap2 tau... sgt mengguda....!! telan air lioq je laaa....

Deliah's Deli said... Reply

pics mmg superb..buat saya selalu lapar! :)

Diana @ Melley Mey said... Reply

gee ~
heehee.. x per akak.. nnt kita makan sama2 yer akak.. kat blog akak lagi ler tau.. selalu mengoda diana.. ;)

deliah's deli ~
hehhe.. tq del.. ;)

Yat Maria said... Reply

Diana

dapat dibayangkan kesedapan makan bakso soup tu dengan that sos!!yummeh!!

nuwairani ismail said... Reply

baru tengah hari tadi makan pasta dengan kuah sup tulang..sup tulang memang sedap.pasni kene try jejari ketam pulak...

izahdaut said... Reply

Sdapkan akak sos tu. Mmg best sangtzz.. Wooo lawo la gmbo sup tuu.. Mnyelerakan

Diana @ Melley Mey said... Reply

yat maria ~
a'aa akak.. mmg sedap sesangat.. :)

nuwairani ismail ~
hehe... sup tulang mmg best.. jejari ketam + bakso nie pun sedap.. n d tmbh lg ngan sos akak anim nie.. mmg best nani

izahdaut ~
a'aa izah.. mmg best! terbaiik resipi sos akak anim nie.. hehhe terima kasih izah.. :)

Mas said... Reply

tetiba lagi lapo nengok gambar tu..
sedappnya kak..
mengeliurkan betoi laa..

Edy Fee said... Reply

wah blog mkann.....makin lapar la perut time berblog

liemaopurut said... Reply

arrrrgggggggggggg...begitu menyelerakan. perut dah lapo ni... gambo makanan yang cantek..

ady said... Reply

as-salam diana
terliur je abg Ady tngk sup bebola tu
sedapnyee...

ibundo said... Reply

tengok gambar je dah terliur..

IXORAROXI said... Reply

Salam, akak suka entri & gambar2 di blog Diana, memang kelas!

ain (sweet thots) said... Reply

sedapnya diana ...terliur akak, rasa nk mkn bakso la pulak

Ditya said... Reply

Sedapnya! Diana, cili kering RM1 berapa gram? Saya ni tinggal di luar M'sia :) Terimakasih!