Wednesday, October 12, 2011

~ Fragrant Curry Fish...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Entri kali nie berkaitan ikan... Sememangnya nie menu fav kami sekeluarga... Semasa menumis tu memang wangi jer satu dapur... Gabungan kari, daun kari dan sos tu sememangnya gabungan yang sangat sedap dan tepat ( bagi i ler yer .. Hhehehe ).. Resipi nie sebenarnya i olah dari resipi Fragrant Curry Fish Head dari Fish Galore... Nak masak kepala ikan memang tak ada yang nak makan kalau kat rumah nie... Anak² lagi ler kan... Memang tak sentuh pun kepala ikan... Diana memang jarang masak kepala ikan.. Kalau ada kepala ikan tu berperap jer kat freezer tu.. Kekadang memang tak masak pun sampai membazir.. Huhuuu... Tak baik kan sikap membazir tu.. Tapi kalau masak kang memang tak ada orang nak makan... Ermmm... Kalau ada kepala ikan yang besar tu memang akan beri jer kat mama... 




Kari ikan wangi nie sesuai sangat d makan dengan nasi putih panas tau... Tapi jika sesiapa yang tak gemar kering² gini memang kurang suka kot.. Tapi terpulang ler kepada selera masing² .. Dalam resipi nie memang tak menggunakan air pun... Setitik air pun Diana tak bubuh.. Nak tau resipinya jom tengok kat bawah yer...





Bhn²
600 gm ikan putih _ d potong kecil
Garam
Tepung jagung secukupnya
Minyak untuk menggoreng


Bhn² A
4 tangkai daun kari
Segenggam udang kering _ d rendam dalam air panas, toskan dan d tumbuk kasar
4 ulas bawang putih _ d cincang 
4 ulas bawang merah _ d cincang
1 biji cili merah _ d hiris
Cili padi jika nak bubuh _ ( Diana tak bubuh )


Bhn² B
1 1/2 tbsp serbuk kari Baba's
1/2 tbsp sos tiram Maggi
1/2 tbsp kicap cair Loon Kee
1 1/2 tbsp kicap pekat Loon Kee
Gula secukup rasa


Cara²

  1. Lumurkan ikan bersama garam dan saluti dengan tepung jagung.
  2. Goreng ikan d dalam minyak yang panas sehingga garing.. Angkat dan ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak d dalam kuali... tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan udang kering dan tumis sehingga garing.
  5. Masukkan cili merah dan daun kari.. Tumis sehingga wangi.
  6. Masukkan serbuk kari dan goreng sehingga terbit aromanya.
  7. Setelah itu boleh ler d masukkan kesemua baki bhn² B dan tumis seketika.
  8. Masukkan ikan goreng dan gaul rata.
  9. Masak selama 3 minit d atas api kuat dan angkat.
  10. Sedap d makan dengan nasi putih panas.
  11. Untuk resipi nie... jangan tambahkan air yer. :)



Baik ler.. Diana nak keluar sekejap.. Nanti baru sambung balik yer.. Ada sedikit urusan nak d buat sambil tu nak ambil anak² balik sekolah... Diana tinggalkan anda semua dengan Fragrant Curry Fish nie yer... :) 


  

27 comments:

Amie said... Reply

Selamat tengahari Diana,
nampaknya Kak Amie sampai tepat pada masanya....lunch! Patutlah terbau aroma daun kari...rupanya hidangan Diana kali ini cukup istimewa! Sedapnya.....

Nuridah said... Reply

Assalamualaikum Diana

dari sini dah berbau daun kari yg harum mewangi tu..jemput makan aah...kak nur jemput diri sendiri...hehe.

Sari Yusa Ibrahim said... Reply

ni kalau takde lauk lain pun dah complete dah..

K.Nor said... Reply

salam D, tertelan air liur tengok menu D arini..copy & save resipi dulu ya.. tq :)

Naz / Nadz COSK said... Reply

Assallamualaikum Diana.
Napelah diana selalu goda2 dgn menu dan gambar2 makanan yg menggiurkan.. Cam ne nak diet ni..hahaha
Yg garing2 tu mesti best kan!

Oh Oeya said... Reply

As salam Diana.
Memang lom jemu masuk dapur Diana ni. Suka juga tengok koleksi pinggan-mangkuk Diana sebenarnya :)

DJ Dayang said... Reply

Diana, meleleh2 dah air liuk ni Diana oii...i likeeeee!

akak ni kan kalo jenis masak kering2 mcm ni mmg suke sgt. tq 4 sharing. akak bookmark dulu. nanti2 nk try. :)

izahdaut said... Reply

ikan putih tu ikan susu ke? ke ikan apa apa aje yg putih. hehe..tak berapa kenal la ikan2 ni kak.tapi saya suke masak kering2 gini. mg suke. tapi en hubby je kureng. bbiasanyer kalau buat kering2 gini kena ada sup.

Sue @ Nenie said... Reply

Salam...Sue pun suke lauk yang pekat2 macam ni..makan nasi putih panas2 memang best...

Mieza said... Reply

kak diana..tak tahan nya mieza nampak ikan ni..dah la mieza kat opis belum makan lagi ni...wiken ni kena try gak resepi nih! tak kira..mieza memang suka kalau ikan dimasak kuah pekat2 mcm ni...huaaaaa terliurrrrr

Yatie said... Reply

Assalamualaikum Diana,
waduhhhhh..buat akak terliurlah tngk lauk Diana ni..akak suka bau daun kari tu...bau sampai sinilahhh...hehehehe..mai akak rasa sikit..ekekekeke..

Ucu Faridah said... Reply

terasa keharuman daun kari ni...sedap nye...

Nurul said... Reply

K diana,
Waa, nampak sedappp ikan tu.. kalau nurul x kisah lauk berkuah ker atau lauk kering camni... tp yg ni mmg nampak sedappp... :)

ady said... Reply

as-salam diana
wah berselera pulak npk fragrant curry fish ni..mesti harum kan lauk ni diana..sedap mkn dgn nasi panas2..

chikadakbiru said... Reply

salam kak Diana...terliur tgk ikan nih...kite pun suke makan lauk yg jenis kering2 gini..cantik gambar..!!menambat selera ...simpa dulu resepi :)

ibundo said... Reply

salam diana,
sampai ke sini baunya dik oi...
sedapnya.. Rupa pun dah tau sedap.

Liza said... Reply

fuhhh..mengancam betul la ikan ni...tgk jer dah menitik air liur..huhhh..ku tergoda..hihihi

Deliah's Deli said... Reply

kalau ayam pun sedap juga ni...kecur! :)

Juwita Jamaludin said... Reply

nampak pun menyelerakan kak.. sedap tu makan dengan nasi putih panas

liemaopurut said... Reply

macam terbau-2 aje kewangian daun kari...wallllllla

Ida,Japan said... Reply

geram rasanyer nk capai makan lauk yg akak tayang ni...sedapnyer

Ummi said... Reply

Salam Diana cayanggg....adoiii patulah akak terbersin2 nih ha..rupanya bau ikan ni menyengat2 masuk idung, lapooor la pulak jadinya...nak tumpang makan sini eh Diana...ni akak bwk nasi kosong nih...hehehehe, muaaahh!

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Reply

Diana.. pada akak.. tak kisah makan nasi lauk kering2 gini tanpa kuah pun.. yg penting ada ikan/ayam & ada sayur sikit.. takde kuah pun tak kisah.. hehe.. nampak sedap je lauk tu diana.. terliur pulak dibuatnya..

p/s: kalau rumah diana dekat ngan umat akak.. awal2 akak pesan ada kepala ikan hantar je kat rumah akak.. hihi..

kasihredha said... Reply

sedapnya...tengok pics pun menyelerakan :)

akak dah follow :)

Chah said... Reply

wow! esok masak lagi tau!

rahel said... Reply

Cepat lapar pulak kalau singgah sini,banyak masakan yang sedap2..tergoda betull.

Mamasya said... Reply

Aslmkum Diana..

Mula2 tengok ingatkan Diana masak ayam...rupa2nya isi ikan.satu kelainan ikan dimasak kering dgn daun kari dan udang kering....