Monday, October 24, 2011

~ Ikan Goreng Bersos...

Diana @ Melley Mey | 9:29 AM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Terima kasih kerana masih sudi berkunjung kat dapur Diana nie yer.. Semalam pun dapur nie tak ada tuan rumah.. Tuan rumahnya sibuk iron baju... Bertimbun² pakaian tak beriron.. Semua tu kerja maid ler tu.. Nak juga Diana tolong habiskan semua pakaian tu baru ler siap.. Adeeeh.. Tapi tak apa ler kan.. Saling bantu membantu gitu... Sebelah petangnya pula Diana sibuk buat Caramel Cake untuk d bawa ke rumah aunty semalam.. Ada kenduri kat sana.. :).. Balik rumah pun tak boleh nak online.. Hujan lebat.. berguruh.. petir yang sambung menyambung... Ermmm... 

 

Ok ler.. Jom kita cerita pula Al-Kisah entri tertangguh nie... Heehee... Entri tertangguh lagi kan.. Adeeh...:D. Ikan Goreng Bersos nie i masak 6 hari yang lepas dah sebenarnya.. Dah lama tak masak menu nie.. Teringin pula nak makan masa tu.. Nie menu fav Diana nie.. Makan dengan nasi putih panas... Best!! ( tu bagi tekak Diana yer.. Orang lain tak sama kan.. :D ). Mari tengok resipinya.. Sebab sebentar lagi Diana nak keluar sekejap.. Nak pergi Poslaju... Heeheee.... ^_^..

Bhn²
400 gm isi ikan _ Diana guna ikan putih
2 inci halia _ d hiris nipis panjang
5 ulas bawang merah _ d hiris dan d goreng
7 ulas bawang putih _ d cincang dan d goreng 
Daun bawang _ d potong 1.5 - 2 inci panjang
Minyak untuk menggoreng

Bhn² Perap
1 biji putih telur
Garam 
Serbuk lada hitam
Perencah pati ayam Tumix
Tepung jagung secukupnya 

Bhn² Sos
2 tbsp Sos Pedas Berkicap Agro Mas  
2 tbsp Sos Lada Hitam Life <-- ( Klik untuk tengok sos nie )
1 tbsp Sos barbeku ( oriental ) Life 
Sedikit gula


Cara²

  1. Perap ikan bersama bhn² perap selama 10 minit ( pastikan tepung jagung tu bersalut dengan keseluruhan isi ikan ).
  2. Panaskan minyak yang banyak.. Goreng ikan sehingga masak dan garing.. Angkat dan ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak d dalam kuali.. Tumiskan halia sehingga wangi.
  4. Masukkan bhn² sos dah gaul rata.
  5. Kemudian masukkan ikan goreng, bawang merah goreng, bawang putih goreng dan gaul sebati.
  6. Akhir sekali masukkan daun bawang dan gaul.
  7. Angkat dan hidang dengan nasi putih panas.

::  Nanti kita jumpa lagi yer.. Nak bersiap dulu...  ::

15 comments:

quinnie said... Reply

suka tengok resepi2 akak ni..ala2 chinese style...:)

SURIA AMANDA said... Reply

best...nak cuba la..mohon share resipi eh...

iva @inmykitchen said... Reply

oh wow sedapnyer! nak cube gak la dah lame tak makan ikan goreng camni. thanks for sharing

Nurul said... Reply

K Diana,
Simple & nampak sedapp ikan goreng bersos nih... mmg best dpt mkn ngan nasi panas2... :)

Naz / Nadz COSK said... Reply

Assallamualaikum Diana..
Resepi yg sedap, gambar yg cantik..sungguh tergoda dan tertawan..

Liza said... Reply

salam D...mesti wangi bau ikan grg ni kan..yg penting sedappp...

Qhaifa Nur said... Reply

walaupun simple tapi menarik dan sedapnya...tergoda gitu

cik cek said... Reply

Sedapnya...sgt membuka selera org tak bape nak sihat ni...

tun_telani said... Reply

wahh.. nmpk sedap!. tun kalau ikan isi putih mmg suka goreng dgn teoung jagung dulu pastu gaul2 dgn sos gini. biasa wat sos masam manis tu je..

rahel said... Reply

Diana..kalau ikan bersos mcm ni..memang sedap betui..bole bertambah nasi lagi..hihihi.

Amie said... Reply

kerja yang paling ingin dielak ialah sterika baju.... kalau bolehlaaa... minta sikit ikan goreng bersos tu Diana ye, macam sedap je...

eus said... Reply

sdapnyaaaaaaa!!!!! kena cuba ni!!!

ady said... Reply

as-salam diana
tengok jerk dah terliur ni..npk sangat sedapnye ikan goreng bersos ni diana..masuk list dulu..

nuwairani ismail said... Reply

assalamualaikum kak diana...sibuk betol kak diana sekarang ye... dahh memang tanggungjawab kan...tak boleh nak ngelat la...apa pon, ikan putih memang sedappp.. kalau masakan jenis macam ni nani pon suke makan dengan nasi panas2..

So Shy Lady said... Reply

salam diana,

wah byknye akak nk copy paste ni...gmbar2 pun cantik n trtarik btul