Wednesday, November 28, 2012

~ Pisang Goreng...

Diana @ Melley Mey | 10:16 AM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Diana mohon ampun dan maaf sebab tak berkesempatan nak BW dan membalas semua komen yang ada... Diana harap tiada yang berkecil hati ya.. InsyaAllah jika diizinkan nanti Diana akan BW dan membalas komen yang ada ya..




Pagi ini Diana tayang Pisang Goreng pula... Heheee... Pisang Goreng ini Diana buat Ahad lepas... Ermm.. Bercerita tentang pisang goreng, pasti ramai yang dah tau cara memasaknya kan? Cuma banyak versi resipi yang ada kan... Sebab ada yang suka pisang goreng rangup... Ada yang suka kurang rangup... Tapi rata² ramai yang suka makan pisang goreng rangup... Diana pula suka makan pisang goreng separuh rangup... Hehheeee... Macam resipi yang Diana kongsikan ini ianya tak lah rangup sangat... Ya lah selera masing² kan... ;). Tapi ini lah citarasa Diana sebenarnya... Lepas tu pisangnya kenalah yang cukup masak... Apa² pun itu terpulang kepada selera masing²... ;)


Dulu resipi adunan tepung ini pernah Diana kongsikan di SBK... Cuma masa itu Diana buat untuk menggoreng labu.. Jika hendak tengok versi Labu Goreng Tepung klik kat  SINI.. Sekarang kita tengok versi pisang pula ..




Bahan²
Pisang kepok _ dikupas kulitnya dan belah dua bahagian atau belah mengikut citarasa masing - masing
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan tepung beras
3 tbsp tepung jagung
3 tbsp minyak ( Diana guna minyak zaitun )
1 tbsp gula
1/2 tsp garam
1 tsp baking powder
1/4 tsp soda bikarbonat
Secubit serbuk kunyit 
Minyak untuk menggoreng

Cara²
  1. Satukan kesemua bahan kering ( tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, baking powder, soda bikarbonat, serbuk kunyit, garam serta gula ) dan gaul rata.
  2. Kemudian masukkan air dan gaul sebati.
  3. Masukkan minyak dan gaul lagi hingga adunan sebati. Ketepikan.
  4. Panaskan minyak yang mencukupi di dalam kuali dan celup pisang ke dalam adunan tepung. Goreng pisang hingga masak kekuningan.
  5. Angkat dan toskan.
  6. Sedia untuk dihidang bersama sambal kicap atau ditabur dengan gula aising.





4 comments:

ogyep yummy mellow said... Reply

Very simple menu BUT still very tempting gitu.. They look so crispy..

@YUNID@TI said... Reply

nampak sedap dan cantik gambarnye....

saifudin said... Reply

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Ingatlah selalu bahwa tekad Anda untuk sukses lebih penting daripada yang lainnya.

Anonymous said... Reply
This comment has been removed by a blog administrator.