Friday, March 30, 2012

~ Paratha Apple Pie...

Sheery Dream Cakes | 7:55 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sayang...

Untuk entri nie Diana nak kongsikan resipi Paratha Apple Pie resipi Akak Ummi sayaaang... Senang saja nak buatnya tau... Sedap pula tu...Terima kasih buat Akak Ummi di atas resipi yang sedap ni ya akak... Izinkan Diana pula kongsikannya di sini... Terima kasih... 




:: Resipi Oleh ~ Akak Ummi @ Home Sweet Home ( TQ )

Bahan-Bahan ( anggaran 2 biji pie )
  • 4 keping paratha puff jenama Kawan
  • 2 biji epal hijau _ dikupas dan didadu kecil
  • 3 sudu besar gula perang
  • secubit serbuk kayu manis
  • 1 sudu besar tepung jagung *
  • 3 sudu besar air * ( bahan * dibancuh bersama )
  • 1 biji kuning telur _ untuk sapuan

Cara-Cara
  1. Campurkan epal, gula perang, dan serbuk kayu manis dalam caserol dan panaskan di atas api sederhana. Kacau hingga epal lembut dan airnya berkurangan.
  2. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau rata sebentar hingga nampak pekat. Tutup api dan sejukkan sebentar pada suhu bilik.
  3. Sementara itu, lembutkan sikit paratha puff yang dikeluarkan dari peti ais. Canai sikit dengan roller.
  4. Letakkan sekeping paratha ke dalam acuan/loyang pie, tekan2 sikit, potong lebihan bahagian tepi jika perlu, dan cucuk dasarnya dengan garfu.
  5. Letakkan inti epal dan tutup dengan sekeping lagi dan klim dan kemaskan bahagian tepinya. Cucuk2 sikit permukaannya dengan garfu. Buat hingga habis - 2 keping digunakan untuk setiap pie..
  6. Sapukan dengan kuning telur dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190°C ( suhu terpulang pd oven masing-masing ) selama lebih kurang 25 minit / hingga masak keperangan.
  7. Angkat dan sejukkan di atas redai.....siaaappp!!



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, March 24, 2012

~ Chocolate Peanut Butter Marbled Banana Bread...

Sheery Dream Cakes | 9:18 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan bertemu kembali...

Satu lagi resipi yang Diana ingin kongsikan bersama petang ni ialah Chocolate Peanut Butter Marbled Banana Bread.. Nama sebenar resipi nie Nutella Marbled Banana Bread.. Tetapi oleh kerana Diana dah tukar kepada coklat dan mentega kacang... Terpaksa la ditukar nama resipi ni.. 



Ianya juga sedap dimakan bersama lebihan peanut butter with chocolate stripes + dark chocolate tu.. Sengaja Diana buat lebih untuk ni.. Hehhehee... Alahai!! Memang sedap sangat.. 


Resipi ni Diana ambil dari dapur Akak Ummi cayang... Terima kasih kat Akak Ummi kerana mengetengahkan resipi ni.. Ianya memang sedap dan menepati citarasa kami sekeluarga... Memang berbaloi mencubanya.. Nak buatnya pun mudah ja.. Terima kasih juga kepada tuan empunya resipi dan izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya... Terima Kasih... 



~ Nutella Marbled Banana Bread...

:: Resipi Oleh ~ Angie's Recipes  ( TQ )
:: Sumber Dari ~ Akak Ummi @ Home Sweet Home  ( TQ )

Ingredients

Method
  1. Preheat the oven to 175°C/350°F. Butter and flour a loaf pan. Whisk together the flour, baking soda, and salt in a mixing bowl.
  2. Stir the softened butter and sugar until they are well mixed. Add in bananas, eggs, vanilla extract and vanilla yogurt. Mix well. Sift in the flour mixture and mix until just incorporated and free of lumps. Pour the batter into the prepared pan.
  3. Warm up the nutella with a bowl of hot water until it reaches the runny consistency. Swirl the Nutella with the batter to create the marble effect. (My marble effect was just on top only, just a so so...hehe, maybe my nutella was not melt enough)
  4. Peel and slice the banana. Place them on the center of the batter, sprinkle with the cinnamon sugar and bake in center of the preheated oven for 45 minutes.


Untuk buat marblenya tu Diana hanya bubuh sedikit adunan tu dan kemudian diana lapis dengan choc peanut butter tu.. Lepas tu Diana lapis lagi dengan adunan tu. Kemudian lapis lagi dengan choc peanut butter tu.. Tapi Diana sengaja tak bubuh banyak untuk marblenya tu sebab nak  tuangkan atasnya semasa menghidang.. :). 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 23, 2012

~ Spicy Garlic Tofu & Crab Stick...

Sheery Dream Cakes | 10:19 PM | | Be the first to comment!


Assalamualaikum dan Salam penuh kerinduan.... 

Sekembalinya dari berehat ni.. Diana nak kongsikan resipi Spicy Garlic Tofu & Crab Stick yang mudah ni... Jemput tengok resipinya.. ;)




Bahan-Bahan
  • 4 bungkus kecil egg tofu _ dipotong bulat
  • 250 gm jejari ketam _ dipotong kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan dicincang kasar
  • 1/2 inci halia _ dicincang
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji cili merah _ dibuang bijinya dan dicincang
  • 2 tbsp sos tomato Maggi
  • 4 tbsp sos cili Maggi
  • 1/4 tsp serbuk cili
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis
  • Daun sup atau dau ketumbar _ dihiris
  • Cili padi _ ditumbuk ( kalau tak nak pedas jangan bubuh )
  • Sedikit gula 
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan goreng tofu hingga garing kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan sedikit minyak didalam kuali / periuk dan tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga sedikit garing.
  3. Masukkan udang kering, cili padi dan serbuk cili. Tumis lagi hingga garing.
  4. Kemudian masukkan sos tomato, sos cili, perencah pati ayam, gula dan garam secukup rasa.
  5. Masukkan jejari ketam dan masak seketika.
  6. Akhir sekali masukkan tofu goreng dan cili merah cincang. Gaul perlahan.
  7. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  8. Taburkan hirisan dau sup atau daun ketumbar semasa menghidang.
  9. Hidang semasa ianya masih panas.

BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, March 15, 2012

~ Rendang Lokan...

Sheery Dream Cakes | 7:34 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan bertemu kembali... 

Alhamdulillah, diizinkan lagi kita bersua di alam maya ini.. Moga semuanya sentiasa berada di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya... Hari ini bersiaran dengan resipi Rendang Lokan.. Memang sedap hingga menjilat jari.. 



Ini la rupa isi lokan... Diana buka lokan ni dengan cara yang mama Diana ajarkan.. Curahkan air panas pada lokan dan ia akan terbuka sedikit.. Lepas tu boleh la kita buka menggunakan pisau.. Tapi ada orang tak buat cara tu.. Ada yang terus buka macam tu sahaja.. Tapi tu terpulang la pada cara masing-masing kan.. Mungkin ada yang tau cara lain nak buka lokan ni? Boleh la kongsikannya di sini ya. 


Terima kasih buat CMG kerana sudi berkongsi resipi yang sedaaap ni.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya.. Terima kasih..

:: Resipi Oleh ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  ( TQ )

Bahan-Bahan

  • 1 1/2 cawan isi lokan
  • 1 helai daun kunyit _ hiris halus
  • 2 helai daun limau purut
  • 1/3 cawan santan pekat
  • 1 camca besar penuh kerisik
  • 2 camca besar cili kisar
  • 2 camca besar rempah kari ikan ( jenama Baba's ) _ Diana guna rempah kari ayam dan daging Baba's
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 cawan air
  • 1 camca besar gula melaka
  • Garam secukup rasa
  • Minyak kelapa untuk menumis ( boleh guna minyak masak biasa )

Bahan Kisar Halus

  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • 1/2 inci belacan
  • 3 biji buah keras
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 3 batang serai _ hiris halus

Cara-Cara

  1. Bancuh bahan kisar halus bersama rempah kari, gaul rata. Panaskan minyak kelapa dalam kuali, tumis bahan kisar halus + rempah kari tadi, hingga wangi, masukkan cili kisar, daun limau purut dan asam gelugor, kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
  2. Tuang air dan santan, kacau dan masak hingga sedikit pekat. Masukkan lokan dan kerisik, gaul rata dan kecilkan api, masak hingga pekat. Tambah gula melaka dan garam secukup rasa, terus memasak hingga hampir kering tapi masih lembap.
  3. Masukkan hirisan daun kunyit, gaul dan rasa jika ok boleh matikan api. Angkat dan hidangkan bersama nasi, ketupat atau lemang.....sedapp, kalah rendang daging..seriuss nihh!



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, March 7, 2012

~ Ayam Goreng Bersos BBQ...

Sheery Dream Cakes | 8:32 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan bertemu kembali dipagi ini.

Entri yang lepas Diana telah kongsikan resipi Special BBQ Sauce kan.. Untuk entri ini pula Diana nak kongsikan salah satu hidangan yang menggunakan Sos BBQ tu sebagai bahannya.. Kita boleh sediakan Sos BBQ tu awal pagi atau sebelah malam terlebih dahulu dan simpan d dalam peti sejuk.. Bila nak masak ayam.. Contohnya Ayam Goreng Bersos BQQ nie kita hanya perlu sediakan bahan untuk ayam goreng ni sahaja.. Mudah kan.. ^_^ 



Sebenarnya Ayam Goreng Bersos BBQ ni kalau tak nak bubuh sos BBQ tu pun boleh.. Jadi la ayam goreng .. :). Baik la apa kata kita semak resipi Ayam Goreng Bersos BBQ ni ya.. 





Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam ( 1.4 - 1.5 kg ) _ buangkan kulitnya dan dipotong kecil
  • 1 biji bawang bombay _ dihiris kasar
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 1/2 cawan Special BBQ Sauce     ( Klik untuk resipinya )
  • Minyak untuk menumis dan menggoreng
  • Daun sup atau daun ketumbar hiris untuk hiasan jika suka

Bahan-Bahan Perap
  • 1 tsp kicap cair Loon Kee
  • 1 tsp Maggi seasoning
  • 1 tsp serbuk lada hitam
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • 2 tsp daun basil kering cincang 
  • 4 tbsp tepung jagung
  • 2 biji kuning telur
  • 1 tbsp gula
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Campurkan ayam bersama bahan-bahan perap dan perap ayam selama 30 minit.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ayam hingga masak. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih hingga wangi dan sedikit garing.
  4. Kemudian masukkan ayam goreng dan Special BBQ Sos. Gaul rata dan masak seketika.
  5. Tutupkan api dan angkat.
  6. Taburkan hirisan daun sup / ketumbar jika suka.
  7. Hidang bersama nasi putih panas.








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Special BBQ Sauce...

Sheery Dream Cakes | 7:06 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua.. 

Selamat pagi... Moga pagi ni semuanya sihat sejahtera dan ceria hendaknya ya... :). Awal pagi ni Diana nak kongsikan resipi Sos BBQ.. Resipi oleh Alan Kok ( Yummy Sauce Made Easy ).. Bagi Diana sos ni memang sedap.. Diana guna sos ni untuk memasak ayam atau daging.. Tapi terpulang la dengan selera masing-masing kan .. Nak masak makanan laut dengan sos ni pun ok juga rasanya.. Tapi Diana tak pernah lagi cuba gandingkan sos ni dengan makanan laut.. Kalau nak mencuba apa salahnya kan.. ;)



Nak buat sos ni mudah ja.. Bahan yang diperlukan pun tak susah nak didapati.. Jom kita semak resipinya.. Terima kasih buat Alan Kok ( Yummy Sauce Made Easy ) kerana berkongsi resipi ni.. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya.. Terima kasih...


:: Resipi Oleh ~ Alan Kok ( Yummy Sauce Made Easy )  ( TQ )

Bahan-bahan
  • 3 tbsp minyak
  • 1 tbsp bawang putih cincang
  • 1 biji bawang besar _ dicincang
  • 5 tbsp sos cili _ ( Diana guna sos cili Maggi )
  • 5 tbsp sos tomato _ ( Diana guna sos tomato Maggi )
  • 3 tbsp kicap cair _ ( Diana guna kicap cair Loon Kee )
  • 1/2 tsp serbuk rempah 5
  • 1 tsp lada hitam kisar 
  • 1 tbsp gula
  • 1 tsp garam
  • 300 ml air

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak didalam periuk dan tumis bawang putih serta bawang besar hingga terbit aromanya.
  2. Kemudian masukkan kesemua bahan-bahan yang lain dan masak hingga mendidih.
  3. Perlahankan api dan masak lagi selama 10 minit.
  4. Angkat dan sedia untuk digunakan didalam masakan kegemaran.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>