Tuesday, January 29, 2013

~ Jeruk Kedondong...

Diana @ Melley Mey | 3:53 PM |

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.. Bertemu kita kembali di entri kali ini... Hari ini Diana hanya ingin berkongsikan resipi yang mudah namun tidak dapat dinikmati terus... Hehehhee... Kena tunggu sehari semalam dulu.. Barulah dapat menikmatinya... 


Di halaman rumah mama Diana.. Sememangnya banyak buah kedondong.. Buahnya tak putus-putus bak kata orang sini.. Alhamdulillah.. Tapi kami teramatlah jarangnya memetik buahnya.. Hinggalah petang tu.. Makcik Diana memetiknya dan nak buat jeruk katanya.. Wah!!!! Terliur pula dengar... Hehehe.. Itulah yang buat tu..



::  Yang ini gulanya belum larut sepenuhnya lagi. Bermakna belum sedia untuk dinikmati  ::

Diana buat jeruk kedondong ini dalam 2 versi.. 1 versi yang dihiris... Yang 1 lagi Diana birakan ianya bulat gitu.. Terpulanglah pada citarasa masing-masing ya.. Semasa kecil dulu.. Diana selalu buat jeruk kedondong bersama mama dan arwah nenek.. Yang rajin buat jeruk kedondong ini ialah arwah nenek... Sedap.. Suka sangat makan. Tapi dah lama dah Diana tidak buat jeruk kedondong.. Entah dah berpuluh tahun dah kot.. :D



Resipinya teramatlah mudahnya...Banyak versi untuk membuat jeruk buah-buahan ini kan... Masing-masing ada cara tersendiri... Apa kata kita tengok cara keluarga Diana menyediakan jeruk kedondong pula..

Bahan²
Buah kedondong _ dikupas kulitnya ( jika suka boleh juga dihiris kasar )
Cili padi _ dibelah 2
Garam
Gula

Cara²
  1. Bersihkan buah kedondong dan toskan.
  2. Masukkan buah kedondong dan cili padi ke dalam balang kedap udara.
  3. Kemudian masukkan gula dan garam. Biarkan begitu tanpa digaul.
  4. Tutupkan balang dan biarkan sehingga gula dan garamnya larut sepenuhnya.
  5. Setelah bermalam, bolehlah dinikmati.





10 comments:

faa.rosli said... Reply

nenek faa pon buat jeruk kedondong..tapi xisi cili..yg ni isi cili nampak sedap je...nak kene try ni...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... Reply

Aduh dah lama akak tak makan jeruk kedondong Diana.. bagi akak satu balang... hahaha minta tak beringat akak ko ni :D

Cendana Kasih said... Reply

Aduh...sedapnyer...terliur akak tgk buah2 tu.. jelesnyer ada pokok kedondong..akak beli jer kat sini, itupun dah hampir kecut..lepas ni buat pajeri plak yer..pastu hantar sikit kat akak..hehehe

Amanda Suria said... Reply

terus terliur dah ni haaaa...

Gee® said... Reply

isyyyyy.... kecurrrr

❤Kamsiah❤ said... Reply

amboi comelnya balang tu berhias..

kat kedah buah tu dipanggil buah amra...sedap jika diblend,lps tu letak sebiji asam boi...letak gula dan ais...fuhh..

Amie said... Reply

ooooo...kecur bah Diana! Tak sabar nak tunggu semalaman!

Marsita yahya said... Reply

emm, tgk pun dah kecur airliur ni:)

Asyifa Mustaffa said... Reply

Huhuhu.....terliur sudah...! Bestnya nmpk kedondong....H

rahel said... Reply

Memang bikin kecur liur jak ni...ermmm tahan tahan...