Tuesday, January 29, 2013

~ Jeruk Kedondong...

Sheery Dream Cakes | 3:53 PM | Be the first to comment!
::  Yang ini gulanya belum larut sepenuhnya lagi. Bermakna belum sedia untuk dinikmati  ::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bertemu kita kembali di entri kali ini... Hari ini Diana hanya ingin berkongsikan resipi yang mudah namun tidak dapat dinikmati terus... Hehehhee... Kena tunggu sehari semalam dulu.. Barulah dapat menikmatinya...


Di halaman rumah mama Diana.. Sememangnya banyak buah kedondong.. Buahnya tak putus-putus bak kata orang sini.. Alhamdulillah.. Tapi kami teramatlah jarangnya memetik buahnya.. Hinggalah petang tu.. Makcik Diana memetiknya dan nak buat jeruk katanya.. Wah!!!! Terliur pula dengar... Hehehe.. Itulah yang buat tu..



Diana buat jeruk kedondong ini dalam 2 versi.. 1 versi yang dihiris... Yang 1 lagi Diana birakan ianya bulat gitu.. Terpulanglah pada citarasa masing-masing ya.. Semasa kecil dulu.. Diana selalu buat jeruk kedondong bersama mama dan arwah nenek.. Yang rajin buat jeruk kedondong ini ialah arwah nenek... Sedap.. Suka sangat makan. Tapi dah lama dah Diana tidak buat jeruk kedondong.. Entah dah berpuluh tahun dah kot.. 


Resipinya teramatlah mudahnya...Banyak versi untuk membuat jeruk buah-buahan ini kan... Masing-masing ada cara tersendiri... Apa kata kita tengok cara keluarga Diana menyediakan jeruk kedondong pula..

Bahan-Bahan
  • Buah kedondong _ dikupas kulitnya ( jika suka boleh juga dihiris kasar )
  • Cili padi _ dibelah 2
  • Garam
  • Gula

Cara-Cara
  1. Bersihkan buah kedondong dan toskan.
  2. Masukkan buah kedondong dan cili padi ke dalam balang kedap udara.
  3. Kemudian masukkan gula dan garam. Biarkan begitu tanpa digaul.
  4. Tutupkan balang dan biarkan sehingga gula dan garamnya larut sepenuhnya.
  5. Setelah bermalam, bolehlah dinikmati.







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, January 25, 2013

~ Oreo Cheesecake Cookies...

Sheery Dream Cakes | 11:21 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Hari ini bersiaran bersama resipi biskut pula ya… Tiada apa yang hendak diceritakan hari ini.. Apa kata kita terus sahaja semak resipinya..

Terima kasih buat Passion 4 baking kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ini.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya.. TQ


:: Resipi Dari ~  Passion 4 baking  ( TQ )

Bahan-Bahan
  • 113 gm mentega ( suhu bilik )
  • 100 gm Philadelphia cream cheese
  • 225 gm gula _ Diana bubuh 200 gm 
  • 1 tsp esen vanilla 
  • 180 gm tepung
  • 100 gm chocolate buttons _ Diana guna 50 gm milk choc + 50 gm biskut oreo yang di cincang kasar
  • 1 pkg biskut Oreo _ buangkan krimnya dan dikisar halus
  • Pink strawberry chocolate / white chocolate 


Cara-Cara
  1. Panaskan oven pada suhu 190°C.
  2. Pukul mentega dan cream cheese selama 8 minit sehingga sebati dan gebu.
  3. Dengan menggunakan spatula, gaulkan adunan seketika.
  4. Kemudian masukkan gula dan pukul lagi selama 3 minit sehingga ianya sebati. Gaul lagi dengan menggunakan spatula.
  5. Masukkan esen vanilla dan tepung. Pukul adunan  sehingga rata ( boleh juga gaul kaup menggunakan spatula ).
  6. Masukkan chocolate buttons / milk chocolate ( serta biskut oreo jika suka ) dan gaul rata menggunakan spatula.
  7. Dengan menggunakan ice cream scoop, ambil sesudu adunan dan saluti dengan biskut oreo yang telah dikisar halus.
  8. Letakkan di atas dulang pembakar dan buat begini sehingga adunan habis.
  9. Bakar selama 12 - 15 minit.
  10. Angkat dan sejukkan.
  11. Hias dengan white chocolate cair.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, January 22, 2013

~ Ayam Kandar...

Sheery Dream Cakes | 6:57 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejehtera... 

Hari ini ingin SBK hendak kongsikan resipi Ayam Kandar dari resipi asal Daging Kandar.. Terima kasih kepada Akak Asma kerana berkongsi resipi Daging Kandar yang sangat sedap... Daging kandar merupakan menu kegemaran kami sekeluarga.. Apatah lagi digabungkan dengan Nasi Lobak Merah.. Memang sedap.. :) Sekali lagi izinkan Diana kongsikannya di sini dan tukarkan daging kepada ayam ya.. Terima kasih.. 


:: Resipi asal oleh ~  Akak Asma @ My Resipi  ( TQ ) _ Daging Kandar 

Bahan-Bahan ( 6 orang )
  • 1/2 kg daging _ Diana gantikan dengan ayam ( buangkan kulitnya dan dipotong kecil )
  • 6 ulas bawang putih ( tumbuk / blend ) 
  • 1 inci halia ( tumbuk / blend ) 
  • 2 sudu besar kicap pekat maggi
  • 2 sudu besar sos tomato    
  • 2 sudu besar sos cili 
  • 2 pkt serbuk kari daging babas ( 1 1/2 pun boleh ) _ Diana bubuh 2 bungkus kecil
  • 1 labu bawang besar ( dimayang ) 
  • 1 ulas bawang putih ( dimayang ) 
  • Kulit kayu manis dan bunga lawang  
  • Sedikit daun kari  
  • Garam
  • Perasa

Cara-Cara
  1. Daging dibersihkan hiris dan direbus ( simpan air rebusan ). Jika menggunakan ayam, tidak perlu direbus.
  2. Tumiskan bawang besar, bawang putih, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.
  3. Masukkan bawang putih dan halia yang ditumbuk halus dan juga daun kari.
  4. Kemudian masukkan campuran rempah tadi ( kicap pekat, sos dan serbuk kari ). Kacau sebati.
  5. Bila dah sebati kuah masukkan daging dan air rebusan daging ( masukkan ayam dan sedikit air ).
  6. Masukkan garam dan perasa. Kacau lagi.
  7. Perasakan dan masak lah sehingga kuah menjadi pekat.
  8. Sesuai dimakan dengan nasi dan roti.

** N O T E ~ Diana memasak Ayam Kandar ini menggunakan kaedah : Amway Thermal Cooker. Jika memasak menggunakan dapur biasa, sila RUJUK DI SINI

Cara-Cara
  1. Letakkan periuk dalaman Thermal Cooker di atas dapur biasa. Panaskan minyak di dalam periuk dalaman dan tumis bawang besar, bawang putih, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik aromanya.
  2. Masukkan bawang putih dan halia yang ditumbuk halus dan juga daun kari.
  3. Kemudian masukkan campuran rempah tadi ( kicap pekat, sos dan serbuk kari ). Kacau sebati ( Diana tumis hingga pecah minyak ).
  4. Bila dah sebati kuah masukkan ayam dan sedikit air. Masak selama 5 minit.
  5. Kemudian masukkan garam dan perasa secukup rasa. Gaul dan sesuaikan rasa.
  6. Tutup penutup periuk dalaman dan renih selama 15 minit di atas api sederhana sehingga mendidih Jangan sesekali membuka penutup periuk dalamannya ).
  7. Tutupkan api dan pindahkan periuk dalaman ke dalam periuk luaran Thermal Cooker dengan keadaan masih bertutup ( jangan buka penutupnya ). 
  8. Biarkan ia memasak thermal tanpa kuasa selama 2 - 2 1/2 jam ( semasa tempoh memasak thermal tu jangan buka penutup thermal selama 2 jam ).
  9. Setelah 2 jam bolehlah dibuka penutupnya atau lebih dari 2 jam sehingga masa yang kita kehendaki.
  10. Kacau dan sedia untuk dihidang. 







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 19, 2013

~ Claypot Chicken Rice...

Sheery Dream Cakes | 9:15 AM | | Be the first to comment!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Beberapa hari lepas Diana ada masak Claypot Chicken Rice... Sudah lama tidak masak menu ini.. Teringin pula hendak makan :) Ok lah.. Terus sahajalah kita tengok resipinya ya... 

::  Jika suka pedas.. boleh tambah cili keringnya ya  :: 

Bahan-Bahan
  • 1 cawan beras wangi _ cuci dan toskan
  • 4 keping cendawan shitake kering 
  • 4 ulas bawang putih _ diketuk dan dicincang
  • 1 inci halia _ dihiris halus
  • 4 tangkai cili kering _ di potong 3
  • Cili merah _ dicincang
  • Daun bawang _ dihiris

Bahan-Bahan A 
  • 500 gm ayam tanpa kulitnya _ dipotong kecil
  • 1 tsp kicap cair Loon Kee
  • 1 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix 
  • Serbuk lada hitam
  • Garam secukup rasa
  •  Sedikit gula

Bahan-Bahan B 
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 2 tbsp sos ikan
  • 1 tbsp kicap pekat Loon Kee
  • 1/4 tsp minyak bijan
  • Sedikit gula jika perlu
  • Air secukup kegunaan

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan gaul rata. Perap selama 1 jam. 
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali / periuk dan tumiskan bawang putih dan halia hingga sedikit garing.
  3. Kemudian masukkan cili kering dan tumis lagi seketika. 
  4. Masukkan ayam dan gaul rata. Masak selama 3 minit.
  5. Setelah itu tambahkan air secukupnya dan biarkan ianya mendidih.
  6. Masukkan pula bahan-bahan B dan gaul. Masak sehingga ayam 3/4 masak. Tutupkan api dan asingkan ayam dan kuahnya. Ketepikan.
  7. Masukkan beras dan air secukupnya ( sukatan air seperti memasak nasi biasa ) ke dalam claypot. Tutupkan dengan penutupnya. Masak di atas api sederhana sehingga nasi hampir masak.
  8. Letakkan ayam di atas nasi dan tutupkan penutupnya semula. Teruskan memasak sehingga ayam dan nasi masak.
  9. Tutupkan api dan biarkan selama 3 minit. Jangan buka penutupnya.
  10. Curahkan kuah ayam tadi dan taburkan dengan hirisan daun bawang dan cili merah.
  11. Gaul rata dan hidang. 







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, January 15, 2013

~ Mexican Grilled Corn...

Sheery Dream Cakes | 8:57 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam sayang… 

Bertemu kita kembali di entri hari ini.. Mexican Grilled Corn! Resipi ini Diana ambil dari blog Phantom Gourment... Dalam resipi ini ada menggunakan Parmesan cheese.. Tapi Diana tidak bubuh sebab baru sahaja makan pizza tengahari kelmarin.. Sebelum itu pun sudah makan Snow Cheesecake.. Alahai!!! Keju memanjang nampaknya kan.. Hehehhee... Jadi Diana tidak bubuhlah keju untuk resipi jagung ini.. 


Oklah.. Jom tengok resipinya.. Terima kasih buat Phantom Gourment di atas resipi ini... Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya... TQ. 


:: Resipi Oleh ~ Phantom Gourment  ( TQ )


Ingredients
  • 4 ears corn
  • 1/4 cup melted butter
  • 1/4 cup mayonnaise
  • 1/2 cup coarsely grated Parmesan cheese 
  • 1 tsp salt
  • Pinch Chili powder
  • 4 wedges lime 
  • 1 tsp freshly grated lime zest 

Method
  1. Preheat the grill to medium. 
  2. Lightly spray corn with cooking spray or olive oil.
  3. Grill corn, turning several times, for 8-10 minutes, or until you accomplish those great grill marks. 
  4. Spread butter on the corn, then mayonnaise, and sprinkle with the Parmesan and chili powder. 
  5. Finally, drizzle with lime juice, sprinkle with lime zest, and serve. 


:: Cara Diana pula ~ 

Bahan-Bahan 
  • Jagung manis
  • Mentega cair
  • Mayonis
  • Garam
  • Serbuk cili
  • Serbuk lada hitam
  • Hirisan daun bawang
  • Limau nipis


Cara-Cara
  1. Letakkan jagung di dalam Amway Happy Grill Pan dan tutupkan penutupnya ( Diana tidak bubuh minyak masak / minyak zaitun ) 
  2. Masak beberapa minit di atas api sederhana. Kemudian terbalikkan jagung dan masak lagi. Buat begini sehingga jagung masak sepenuhnya.
  3. Setelah jagung masak, keluarkan dari Grill Pan dan sapukan mentega cair serta mayonis.
  4. Taburkan dengan serbuk cili, serbuk lada hitam dan hirisan daun bawang.
  5. Perahkan limau nipis di atas jagung sebelum menikmatinya ( jika suka ).





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, January 11, 2013

~ HONEY PRAWNS...

Sheery Dream Cakes | 9:15 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 
Dalam entri kali ini tiada apa yang hendak diceritakan.. Hanya mahu berkongsikan resipi Honey Prawns.. Udang ini boleh juga dimakan bersama sos cili jika tidak mahu bubuh madu.. Anak-anak Diana suka makan udang ini tanpa madu.. Hanya cicah sos cili sahaja.. Itu terpulanglah pada citarasa masing-masing ya.. Baiklah.. Apa kata kita semak resipi dari Buku Masakan Prawns, 50 fabulous recipes ini yang di dalam Bahasa English.. Tetapi Diana terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dengan cara penyampaian Diana sendiri ya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini.. TQ..


:: Resipi Dari Buku Masakan ~ Prawns, 50 fabulous recipes  ( TQ )
:: Terjemahan Oleh ~ Sky Blue's Kitchen

Bahan-Bahan

  • 16 ekor udang bersaiz besar _ Buang kulit dan urat belakangnya
  • Tepung jagung secukupnya
  • Minyak masak untuk menggoreng
  • Garam _ ( Diana tambah )
  • Sedikit minyak bijan _ ( Diana tambah )

Bahan-Bahan A
  • 3 biji putih telur 
  • 2 tbsp tepung jagung
  • 2 tbsp minyak masak 
  • 1/4 cawan ( 90 gm ) madu
  • 2 tbsp biji bijan panggang
  • Sedikit garam


Cara-Cara
  1. Perap udang bersama sedikit minyak bijan dan garam selama 10 minit ( cara ini Diana yang tambah. Tiada dalam buku ). 
  2. Setelah itu, pegang ekor udang dan saluti dengan tepung jagung. Goyangkan udang perlahan bagi membuang lebihan tepung pada udang. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali ( 180°C ) dan sementara itu pukul putih telur hingga kembang.
  4. Masukkan 2 tbsp tepung jagung bersama sedikit garam dan pukul hingga sebati dan licin.
  5. Pegang ekor udang dan celup ke dalam adunan tepung dan putih telur tadi.
  6. Kemudian goreng udang hingga udang masak. Angkat dan toskan.
  7. :: Untuk sosnya ~ Panaskan 2 tbsp minyak di dalam kuali / periuk. Masukkan madu dan masak di atas api sederhana selama 2 - 3 minit atau sehingga mendidih. Tutupkan api dan tuang di atas udang goreng yang telah disusun di atas pinggan.
  8. Taburkan di atasnya dengan biji bijan panggang dan hidang segera bersama nasi putih panas / nasi kukus.
  9. Udang goreng ini juga boleh dimakan tanpa sos madu dan dimakan bersama sos cili.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, January 4, 2013

~ Mango Sticky Rice...

Sheery Dream Cakes | 2:34 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Bertemu kembali kita di entri kali ini dengan resipi Mango Sticky Rice yang Diana buat Dec tahun lepas... Diana mula suka dengan Mango Sticky Rice ni semasa kami melancong di Thailand tahun lepas.. Kebetulan ketika itu Makcik Zaharah memang pandai membuatnya.. Senanglah Diana belajar memasaknya kan.. Resipi ini Diana dapat dari mak Ejoy, Makcik Zaharah.. Terima kasih makcik dan ejoy... Sedap tau.. Oleh sebab makcik bagi resipi secukup rasa sahaja.. Jadi Diana pun buat lah secukup rasa juga ya .. Hehhehee.. ;). Izinkan Diana kongsikannya di sini ya... Terima kasih..

Sebelum tu kita cuci mata dulu dengan beberapa gambar kenangan ketika berada di Thailand semasa melancong di sana dulu...


Resipi Asal Oleh ~ Makcik Zaharah  ( TQ )
Olahan Oleh ~ Sky Blue's Kitchen 

Bahan-Bahan
  • 2 1/2 cawan beras pulut _ cuci dan direndam 3 jam atau lebih
  • 1 cawan air
  • 1 1/2 cawan santan pekat ( Diana guna santan dalam kotak Ayam Brand )
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Mangga yang masak secukupnya _ dikupas kulitnya dan dihiris 

Cara-Cara
  1. Toskan beras pulut yang direndam dan masukkan beras ke dalam bekas yang sesuai.
  2. Masukkan 1 cawan air dan kukus.
  3. Sementara itu campurkan 1 1/2 cawan santan pekat bersama garam dan gula secukup rasa.
  4. Setelah pulut hampir masak bolehlah dituangkan santan pekat tadi dan gaul rata. Kukus semula hingga pulut masak. Angkat dan ketepikan.



Bahan-Bahan A
  • Santan dalam kotak ( Ayam Brand ) secukup kegunaan
  • Garam dan gula secukup rasa


Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan di dalam periuk dan masak hingga mendidih.
  2. Tutupkan api dan sejukkan seketika.
  3. Hidang bersama pulut dan mangga. 










BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, January 2, 2013

~ Rendang Ikan Tenggiri...

Sheery Dream Cakes | 9:17 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hari ini bermula sudah persekolahan bagi tahun 2013.. Pasti ramai ibubapa yang sibuk hari ini kan menghantar anak-anak ke sekolah... Diana esok baru sibuk sebab sesi persekolahan Irfan bermula esok.. Ermm.. Bagi anak-anak yang baru sahaja bersekolah.. Pasti pelbagai macam karenah yang dapat disaksikan... :).. Walau macam mana pun mereka tetap comel mengenakan pakaian seragam sekolah masing-masing kan kan kaan.. :) 


Ok lah.. Untuk entri ini Diana hendak kongsikan resipi Rendang Ikan yang menggunakan perencah segera... Senang disediakan.. Hehhehe... Apa salahnya sekali sekala menggunakan perencah segera kan kan... ;). Utamanya jika kita hendak cepat.. Mengejar masa gitu.. Betul tak? :).  Jom terus saja kita tengok resipinya... 


Bahan-Bahan
  • 800 gm ikan tenggiri _ dipotong kecil 
  • 1 bungkus ( 200 gm ) perencah rendang segera Ikan Brand
  • 2 batang serai _ dititik
  • 2 tbsp kerisik
  • 1 keping asam keping
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix 
  • 4 helai daun limau purut _ dicarik-carik 
  • 2 helai daun kunyit _ dimayang
  • Sedikit santan pekat atau sedikit air
  • Serbuk kunyit
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng  

Cara-Cara
  1. Lumurkan ikan bersama garam dan serbuk kunyit dan perap selama 15 minit.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ikan hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, masukkan perencah rendang segera bersama serai dan tumis selama 2 minit.
  4. Kemudian masukkan santan pekat atau sedikit air ( jika tidak mahu menggunakan santan ), perencah pati ayam, asam keping, daun limau purut, gula dan garam secukup rasa. Gaul dan masak seketika.
  5. Masukkan kerisik dan gaul rata.
  6. Masukkan ikan goreng dan masak di atas api kecil hingga kuahnya pekat.
  7. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan gaul perlahan-lahan.
  8. Tutupkan api dan hidang bersama nasi putih panas.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>