Tuesday, October 27, 2015

~ Resipi Sambal Sardin Bersama Timun...

Sheery Dream Cakes | 2:55 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan salam Sejahtera... 

Memang tidak dinafikan Sardin merupakan menu kegemaran ramai orang... Termasuk juga lah Diana sendiri.. Ianya sedap dimakan panas-panas bersama nasi putih.. Boleh bertambah-tambah dibuatnya..

Entri kali ini Diana ingin kongsikan resipi Sambal Sardin bersama timun... Jom semak resipinya di bawah...


SAMBAL SARDIN BERSAMA TIMUN
  
Bahan-Bahan
  • 1 tin sardin Ayam Brand ( Ikan Mackerel dalam sos tomato )
  • 1 biji timun _ buangkan tengahnya dan hiris
  • 3 biji bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 biji cili merah _ buangkan biji dan dicincang
  • Capsicum hijau _ dipotong dadu kecil
  • 7-10 tangkai cili kering _ buangkan biji dan rebus hingga lembut. Kemudian kisar
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Asingkan ikan sardin dengan sos tomatonya. Buangkan tulangnya. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk dan tumiskan cili kering kisar hingga masak dan garing.
  3. Masukkan bahan yang dihiris dan dicincang serta capsicum hijau. Tambahkan juga sedikit gula. Tumis hingga wangi. Angkat bahan yang ditumis tadi dan ketepikan ( tinggalkan bahan yang ditumis tadi sedikit di dalam periuk ).
  4. Masukkan sos tomato sardin dan tumis lagi hingga sedikit kering ( bergantung kepada citarasa masing-masing ).
  5. Tambahkan garam secukup rasa. Gaul rata.
  6. Masukkan ikan sardin dan gaul. Masak seketika.
  7. Masukkan hirisan timun dan gaul rata.
  8. Masukkan bahan yang ditumis tadi dan gaul rata hingga semua bahan mesra.
  9. Tutupkan api dan hidang bersama nasi putih.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, October 22, 2015

~ Resipi Mee Kari...

Sheery Dream Cakes | 2:13 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bersiaran bersama Mee Kari resipi dari blog Akak Azlita.. Memang berbaloi mencubanya.. Sedap!! Thumbs up! Secara peribadi resipi ini memang tip top.. Terima kasih buat Akak Ita kerana sudi berkongsi resipi Mee Kari ini. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya akak..


:: Resipi Oleh ~ Akak Azlita @ Masam Manis  ( TQ )

MEE KARI
  
Bahan Stock

  • 1/2 kg udang basah


Bahan stock yang kita perlukan adalah stock udang. Stock udang ni kita kena buat sendiri. Senang aje buat dia. 1/2 kg udang tadi kita bahagi dua. Satu bahagian kita buang bahagian yang tajam, belah belakang dan buang tali atau urat hitam kat belakang badan dia tu, kemudian kita cuci bersih dan asingkan.

Satu bahagian lagi kita kopek udang tu. Asingkan isi udang dan kepalanya.


Kulit udang dan kepala udang tadi kita masukkan dalam periuk, kita tambahkan air dan kita rebus. Bila dah masak, dan didih, kita biarkan dia sejuk kejap, kemudian kita kisar dalam blender hingga halus. 



Lepas tu kita tapis.




Ambil isi udang tadi, campurkan dengan air udang yang kita dah tapis, masukkan dalam blender yang bersih dan kisar semula untuk hasilkan stock udang.

ok! dah siap stock udang kita. Stock ni kita boleh simpan dalam freezer untuk kegunaan masakan lain juga, macam nak buat laksa atau tom yum.


Bahan A

  • 1/2 cawan udang kering ~ di rendam hingga lembut dan kisar
  • 20 tangkai cili kering ~ rendam hingga lembut dan kisar halus
  • 4 sudu besar rempah kari Baba's _ ( Diana lebihkan sedikit )
  • 1/2 kg daging batang pinang _ Jika guna daging lain rebus dahulu hingga empuk
  • Udang basah yang kita asingkan dari 1/2 kg penyediaan stock udang tadi
  • Fish ball ~ ikut suka
  • 1 cawan kerang _ ( Diana tak letak )
  • 8 keping tahu pong ~ di belah 2
  • 3 biji kentang ~ hiris bulat dan goreng, kemudian kisar halus
  • Air secukupnya
  • Diana tambah ayam dan kentang 


Bahan Untuk Menumis 
  • 1 senduk minyak masak
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 5 kuntum cengkih
  • 3 tangkai daun kari di raut
  • 2 batang serai di titik perdunya

Bahan Kisar
  • 4 ulas bawang putih
  • 10 ulas bawang merah
  • 2 batang serai ~ ambil bahagian putihnya sahaja
  • 1 inc lengkuas
  • 2 inc halia
  • 3 biji buah keras

Bahan Perasa
  • 1 buku gula Melaka
  • 3 keping asam keping
  • 300 ml santan Kara atau 2 biji santan kelapa
  • 1 kiub daging
  • 1 kiub ikan bilis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Boleh juga tambah maggi secukup rasa 

Bahan-bahan yang di makan bersama 
  • 1 ikat sawi ~ potong dan celur
  • 1 mangkuk taugeh ~ buang akarnya, nak celur boleh tak nak celur pun ok!
  • 3 batang timun ~ buang kulit, hiris halus bulat-bulat, jangan ambil bahagian tengahnya yang lembut.
  • Daun sup dan daun bawang ~ di hiris
  • Telur burung puyuh ~ di rebus dan kupas kulitnya
  • limau kasturi
  • bawang goreng
  • Lada merah sebagai hiasan
  • Jeruk lada untuk di makan bersama
  • Mee kuning secukupnya 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak, tumiskan bahan tumis, daun kari dan serai hingga harum.
  2. Masukkan bahan kisar ( bawang merah, bawang putih, lengkuas, halia, serai dan buah keras ).
  3. Masukkan cili kering kisar dan udang kering kisar. Kacau dan tumis hingga naik aromanya.
  4. Kemudian masukkan rempah kari Baba's. Kacau dan masak hingga terbit minyak ( hingga semua bahan betul-betul masak dan garing ).
  5. Masukkan stock udang. Kacau dan renihkan hingga terbit minyak.
  6. Masukkan daging batang pinang dan tambahkan air ( Jika kita menggunakan daging selain daging batang pinang, kita kena rebus dahulu hingga daging empuk. Air rebusan kita jangan buang, kita boleh masukkan dalam kuah ni menggantikan air ). Biarkan kuah mendidih dan daging empuk.
  7. Masukkan gula Melaka, asam keping, kiub daging dan kiub ikan bilis.
  8. Masukkan santan dan biarkan kuah merenih sebentar. 
  9. Masukkan udang basah, kerang, fish ball dan biarkan ia masak sebentar.
  10. Perasakan dengan garam. tambahkan gula, Maggi secukup rasa serta masukkan kentang goreng yang telah dikisar dan kacau rata ( Fungsi kentang ini adalah juga untuk memekatkan kuah, selain itu juga rasa kentang yang manis dan lemak akan membuatkan kuah manis dan enak )
  11. Akhir sekali masukkan tauhu pong. Kacau dan biarkan ia mesra.
  12. Tutupkan api dan sedia untuk dihidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, October 20, 2015

~ Resipi Mee Bandung...

Sheery Dream Cakes | 1:12 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah bertemu kita kembali di entri hari ini... Moga kita semua diberi kesihatan yang baik dan sentiasa di bawah lindunganNya... 

Hari ini ingin Diana kongsikan bersama anda resipi mee bandung yang menggunakan perencah segera.. Sebenarnya sudah agak lama Diana tidak memasak mee bandung.. Teringin pula tekak ni hendak merasanya.. Buat la mee bandung guna perencah Adabi.. Alhamdulillah.. Diana masak ikut bahan yang ada dalam peti ais..

Resipi ini Diana pernah kongsikannya dulu di LifeLogger.. Masa itu Diana masih belum mengenal dunia blog lagi.. Ramai kenalan maya yang Diana kenal di sana.. Alhamdulillah ada yang sampai ke saat ini masih lagi berhubung melalui alam maya.. Banyak kenangan manis waktu bersama LifeLogger.. Moga ikatan persahabatan ini kekal selamanya..


MEE BANDUNG
  
Bahan-Bahan
  • 1 paket mee kuning atau secukupnya _ dicelur dan toskan
  • 2 keping tauhu goreng _ dipotong
  • 400 gm isi ayam / daging batang pinang _ dihiris nipis
  • 15 ekor udang _ dikupas kulitnya ( tinggalkan kepala dan ekornya )
  • Kobis / sawi _ dibersihkan dan dipotong mengikut kesukaan
  • Lobak merah _ dihiris kasar
  • 2 biji telur 
  • 1/2 cawan sos tomato Maggi
  • 2 paket Perencah Mee Bandung Adabi
  • Air secukup kegunaan
  • Garam
  • Gula
  • Perencah pati ayam Tumix / Kiub ayam

Bahan Kisar
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan bersihkan
  • 8 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih 

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga naik aromanya.
  2. Kemudian masukkan ayam / daging. Kacau dan masak seketika.
  3. Tambahkan air secukupnya dan masak hingga ayam / daging empuk.
  4. Masukkan perencah Mee Bandung Adabi dan sos tomato. Gaul.
  5. Masukkan pula udang, kobis / lobak. Kacau dan biarkan semuanya masak.
  6. Tambahkan perencah pati ayam, garam dan gula secukup rasa. Sesuaikan rasa.
  7. Kecilkan api dan pecahkan telur ke dalam kuah mee bandung.
  8. Tutupkan api dan hidang bersama mee kuning dan tauhu goreng.

** NOTE ~ Boleh juga dihidang bersama udang, isi ayam dan hirisan daging yang telah dimasak. 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, October 9, 2015

~ Resipi Pais Ikan...

Sheery Dream Cakes | 9:49 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Alhamdulillah hari ini dapat bersiaran bersama resipi Pais Ikan.. Resipi olahan dari resipi Pais Ayam Temasik.. Teringin hendak mencuba ikan pula.. Alhamdulillah sedap..

Kepada tuan empunya resipi Pais Ayam Temasek .. Izinkan dan halalkan Diana olah resipi ini ya.. Terima kasih..

Jom tengok resipi Pais Ikan ini..


:: Olahan dari resipi ~ Pais Ayam temasek 
:: Resipi Olahan Oleh ~ Sky Blue's Kitchen 

PAIS IKAN
  
Bahan-Bahan
  • 1 ekor ikan bersaiz besar _ dibersihkan 
  • 1 helai daun kunyit _ dihiris halus
  • 2 helai daun kunyit _ disiat
  • 2 helai daun limau purut _ disiat
  • 150 ml santan dalam kotak
  • Cili merah _ dihiris
  • Serbuk cili
  • Gula melaka secukup rasa
  • Pes asam jawa + sedikit air
  • Garam secukup rasa
  • Perencah pati ayam Tumix
  • Daun pisang secukup kegunaan

Bahan-Bahan Kisar ( Diana kisar guna Food Processor )
  • 10 ulas bawang merah
  • 10 ulas bawang putih
  • 8 biji buah keras 
  • 40 gm halia
  • 40 gm lengkuas
  • 25 gm kunyit hidup 
  • 4 batang serai
  • Cili padi
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan putih

Cara-Cara
  1. Ambil sedikit bahan kisar dan lumurkan pada seluruh ikan. Perap. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar bersama serbuk cili hingga garing dan terbit minyak, guna api perlahan dan kacau selalu. 
  3. Masukkan daun limau purut, daun kunyit yang di siat, jus asam jawa, santan, gula melaka dan kacau rata. Masak sekejap. Tambah garam dan perasa / perencah pati ayam secukupnya.
  4. Masukkan ikan dan gaul rata. Masak hingga pekat dan hampir kering. 
  5. Sediakan daun pisang, letak ikan tadi dan tabur dengan hirisan daun kunyit serta hirisan cili merah. 
  6. Bungkus dan semat dengan lidi.
  7. Bakar dalam oven 15 - 20 minit atau hingga perang keemasan, suhu sekitar 190°C.
  8. Hidangkan panas bersama nasi. 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>