Friday, November 27, 2015

~ Crispy Fish Nuggets Recipe...

Sheery Dream Cakes | 8:25 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Seminggu berlalu sudah cuti sekolah hujung tahun ini.. Pasti ibu-ibu seronok melayan permintaan anak-anak tersayang sepanjang cuti sekolah yang panjang ini kan.. Begitu juga Diana sendiri.. Syukur Alhamdulillah.. 

Dapur lebih meriah lagi bila mana segala aktiviti menyediakan persiapan untuk memasak dibuat bersama anak-anak.. Cuma kita hendaklah lebih berhati-hati ketika berada didapur dengan aktiviti memasak bersama anak-anak ya..

Salah satu menu yang boleh kita sediakan bersama anak-anak ialah nuggets.. Kali ini kita tengok pula resipi nugget ikan yang mudah tapi sememangnya kegemaran anak-anak di rumah ni.. Ada orang lebih suka hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain.. Resipi di bawah ini pula hanya menggunaka isi ikan yang dipotong kecil.. Ianya terpulanglah dengan citarasa masing-masing ya..


CRISPY FISH NUGGETS
  
Bahan-Bahan
  • Beberapa keping ikan tenggiri atau ikan putih
  • Telur _ dipukul ringan
  • Tepung jagung
  • Bread crumbs secukup kegunaan
  • Garam 
  • Serbuk lada hitam
  • Serbuk lada putih
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara 
  1. Buangkan kulit dan tulang ikan. Potong menjadi ketulan kecil. 
  2. Perasakan ikan dengan garam, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih. Perap sekejap.
  3. Ambil kepingan ikan dan saluti dengan tepung jagung. Celup ikan ke dalam telur kemudian saluti dengan bread crumbs.
  4. Goreng ikan di dalam minyak yang telah dipanaskan terlebih dahulu sehingga masak kekuningan.
  5. Angkat dan hidang bersama mayonis atau sos kegemaran.

** NOTE ~ Anda juga boleh hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain seperti bawang merah dan bawang putih cincang, sayuran cincang, keju dan lain-lain.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Rendang Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:13 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Rendang sedap dimakan bersama nasi, pulut kuning, ketupat, lemang atau roti.. Kebiasaanya rendang disajikan ketika hari raya Aidilfitri dan Aidiladha.. Ianya juga sering dilihat sebagai salah satu menu di majlis keramaian seperti majlis perkahwinan..

Ada rendang ayam, rendang daging, rendang kerang, rendang ikan, rendang sayuran dan pelbagai macam jenis rendang lagi... Kesemuanya sedap di tekak ini.. Asalkan rendang dan Halal sememangnya menjadi kegemaran Diana.. 

Hari ini Diana masak rendang ayam resipi dari Buku Masakan 400 Resipi Terbaik Chef Wan.. Pelbagai resipi menarik ada di dalam buku masakan ini.. Kepada sesiapa yang belum memilikinya, bolehlah dapatkannya sekarang ya...Terima kasih buat Datuk Chef Wan di atas resipi yang sedap ini...






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 21, 2015

~ Resipi Bubur Keledek Bebola Pulut...

Sheery Dream Cakes | 6:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sesi persekolahan bagi tahun 2015 sudah pun berakhir dan bermulalah cuti panjang persekolahan penggal akhir. Selamat bercuti untuk semua anak-anak dan juga cikgu-cikgu.. Sebagai ibubapa, termasuk Diana sendiri.. kita rancanglah aktiviti yang berfaedah untuk anak-anak kita sepanjang cuti sekolah ini ya.. 

Diana sebagai seorang ibu, inilah masanya yang paling gembira sekali kerana biasanya masa cuti sekolah inilah anak-anak teringin hendak makan itu dan ini.. Seronok dapat menyediakan permintaan anak-anak.

Pagi tadi, sempat Diana memasak Bubur Keledek Bebola Pulut untuk kami sekeluarga... Sudah lama tidak ada permintaan untuk bubur ni.. Hari pertama cuti persekolah bermula untuk tahun ini, Diana masak bubur ini pagi tadi.. Jom semak resipinya..



BUBUR KELEDEK BEBOLA PULUT
  
Bahan-Bahan
  • 500 gm ubi keledek berwarna oren dan putih _ kupas kulitnya dan dipotong kecil
  • 2 helai daun pandan _ disiat dan disimpul
  • 2 cawan air 
  • Gula melaka secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • Santan dalam kotak secukup kegunaan

Bahan Untuk Bebola Pulut
  • 150 gm tepung pulut
  • Air secukupnya
  • Beberapa titik pewarna merah dan hijau

Cara-Cara
  1. Kukus ubi keledek hingga lembut. Ketepikan.
  2. Masukkan 2 cawan air ke dalam periuk bersama gula melaka. Masak hingga gula melaka larut.
  3. Kemudian masukkan daun pandan dan biarkan ianya mendidih.
  4. Masukkan santan, garam dan biarkan ianya mendidih seketika.
  5. Kecilkan api. Masukkan ubi keledek kukus dan gaul rata. Ketepikan.
  6. Didihkan air yang banyak di dalam periuk yang lain ( cukup untuk menenggelamkan bebola pulut ). Ketepikan.
  7. Campurkan tepung pulut bersama air di dalam mangkuk. Uli sehingga adunan dapat dibentuk. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Warnakan adunan dengan pewarna hijau dan merah setiap satu bahagian. Kemudiankan bentukkan bebola pulut mengikut citarasa masing-masing. Masukkan ke dalam periuk yang berisi air mendidih tadi dan biarkan sehingga bebola pulut itu timbul. Angkat bebola pulut itu dan masukkan ke dalam bubur keledek. Gaul dan sesuaikan rasa.
  8. Tutupkan api dan sedap dimakan panas atau sejuk.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 17, 2015

~ Resipi Asam Pedas Ikan Putih...

Sheery Dream Cakes | 8:52 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Asam Pedas Ikan Putih menu kami sekeluarga kelmarin ni Diana masak dengan ringkas sahaja.. Masak dengan bahan yang ada dalam peti ais tu.. Jadilah kan? Alhamdulillah.. Syukur di atas segala rezekiNya..

Jom tengok resipinya...


ASAM PEDAS IKAN PUTIH
  
Bahan-Bahan
  • 4 keping ikan putih _ dibersihkan
  • 1/2 kuntum bunga kantan _ dibelah 2
  • 1 tin nenas dalam tin atau boleh guna 1/4 biji nanas, dipotong kecil
  • 2 batang serai _ dititik
  • 10 tangkai cili kering _ buang bijinya, potong kecil dan rebus hingga lembut kemudian kisar halus
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak masak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika suka
  • Sos ikan _ ( optional )

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji bawang merah 
  • 1 inci belacan
  • 1 inci kunyit hidup 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk. Masukkan cili kering kisar dan tumis hingga cili masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serai dan tumis seketika.
  3. Masukkan bahan kisar dan tumis lagi hingga pecah minyak dan garing.
  4. Masukkan air asam jawa dan air secukupnya. Renih hingga mendidih.
  5. Masukkan garam, gula, sos ikan, nanas dan bunga kantan. Gaul dan biarkan ianya mendidih. Masukkan ikan.
  6. Renih hingga ikan masak. 
  7. Angkat dan hidang bersama nasi putih. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, November 16, 2015

~ Resipi Daging Gulai Kawah...

Sheery Dream Cakes | 8:56 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah.. Hari ini dapat lagi bersiaran bersama resipi Daging Gulai Kawah resipi Chef Hanieliza.. Sedapnya daging gulai kawah ni.. Terima kasih kepada Chef Hanieliza di atas resipinya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya.. 






:: Resipi Oleh ~ Chef Hanieliza _1 Hari 1 Resipi  ( TQ ) 

DAGING GULAI KAWAH

  
Bahan A
  • 500 gm daging lembu
  • 2 sudu makan kerisik
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 sudu makan gula merah atau gula perang
  • 2 keping asam gelugur
  • 1 sudu makan rempah kari daging
  • Minyak masak
  • Garam secukup rasa
  • Air secukupnya
Bahan B ( Dikisar )
  • 20 tangkai cili kering
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 sudu teh jintan putih
  • 7 biji bawang merah
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 1/2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
Bahan Tumis
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga

Cara-Cara
  1. Daging dipotong kecil. Kemudian basuh dan toskan.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
  3. Masukkan bahan yang dikisar bersama rempah kari daging. Masakkan sehingga wangi dan pecah minyak.
  4. Masukkan daging dan kacau rata. Kemudian masukkan sedikit air dan kacau rata.
  5. Apabila sudah pecah minyak, masukkan santan pekat, kerisik, asam gelugur, garam dan gula merah.
  6. Masak sehingga mendidih dan pekat. kacau sekali-sekala.
  7. Tutupkan api dan hidangkan.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 14, 2015

~ Resipi Nasi Beriani Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:59 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Nasi Beriani Ayam atau Daging sememangnya kegemaran Diana.. Diana paling suka makan Nasi Beriani di Batu Pahat, Johor.. Sedap sesangat.. Bila tekak hendak makan Nasi Beriani, terus teringat restoran yang jual nasi beriani tu kat Batu pahat.. Tapi apa kan daya.. Jauhnya tu kena pergi seberang lautan baru dapat merasanya.. Huhuuu..

Nak tak nak kenalah memasak sendiri Nasi Beriani tu.. Rempah Beriani? Yang itu sememangnya masalah sebab tiada stock rempah beriani dari Johor pun di rumah ni.. Yang ada hanyalah Perencah Nasi Beriani Ikan Brand sahaja... Jadilah kan...

Semasa googel resipi Nasi Beriani.. Tergoda dengan resipi nasi Beriani di blog Sweet Brownies .. Apa lagi, masak la untuk menu makan malam kami malam tadi.. Alhamdulillah sedap. Terima kasih kepada tuan punya resipi kerana sudi kongsikan resipinya ya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya..


:: Resipi Oleh ~ Rahimah Tamin @ Sweet Brownies  ( TQ ) 

AYAM BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • Seekor ayam 
  • 2 senduk rempah beriani 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 senduk tomato puri
  • 1 cawan yogurt 
  • 1/2  cawan minyak
  • 1 1/2 cawan air 
  • 2 senduk cili kering kisar
  • 1 biji bawang besar _ dibelah 4
  • 1 biji tomato _ dihiris
  • Penumis ( kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih )
  • Air asam jawa
  • 1 sudu kecil gula / madu
  • Sedikit kismis 
  • Garam 
  • Gula 

Bahan Perapan Ayam ( kisar dengan sedikit air )  
  • 3 inci kunyit hidup
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Serai hiris ( bahagian yang putih) 

  • 1 sudu besar serbuk rempah kari  
  • Serbuk lada hitam  
  • Garam 

Bahan-Bahan Kisar
  • 2 biji bawang besar _  potong dadu 
  • 3 biji tomato _ potong dadu 
  • 7 iji cili besar hijau _ dibuang biji dan kerat 3 
  • 15 tangkai cili kering 
  • 5 ulas bawang putih 
  • 2 inci halia hiris 


Cara Memasaknya
  1. Basuh ayam dengan air asam jawa dan tepung gandum, rendam 20 minit dan toskan.
  2. Gaulkan ayam dengan bahan perapan ayam, serbuk rempah kari, serbuk lada hitam dan garam. ( Diana perap 10 minit ).
  3. Kemudian goreng ayam di dalam minyak yang panas sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Campurkan rempah beriani bersama bahan-bahan kisar serta susu cair dan gaul rata.
  5. Panaskan 1 cawan minyak, tumiskan bahan penumis 4 sekawan, bancuhan rempah dan bahan kisar tadi, tomato puri, yogurt, sedikit susu cair dan garam. Kacau rata ( kacau selalu sebab takut hangit ). Tumis sehingga garing.
  6. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi dan kacau rata.
  7. Masukkan bawang besar yang dibelah 4, hirisan tomato serta air asam jawa atau air perahan limau,  1 sudu kecil gula / madu atau secukup rasa, kismis serta 1 1/2 cawan air.
  8. Masak sampai terbit minyak atau kuahnya pekat. Perasakan dengan garam. Sesuaikan rasa.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang. 

** NOTE ~ SETELAH MEMASAK LAUK BOLEHLAH KITA MEMASAK NASINYA YA. 



NASI BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • 1 kg beras moghul ( Faiza ) _ basuh bersih dan rendamkan sebelum mula memasak lauk
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 inci halia _ dihiris
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris
  • Kulit kayu manis
  • Bunga cengkih
  • Bunga lawang 
  • Buah pelaga
  • 1 senduk rempah beriani ( khas untuk nasi ada sebenarnya kat Johor )_ Diana guna Perencah Nasi Beriani Ikan Brand
  • 2 senduk Buttercup/planta  _ Diana gantikan dengan 2 senduk minyak sapi 
  • 1 senduk minyak goreng ayam
  • Segenggam atau 1 kotak kecil kismis 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 6 cawan air
  • Tomato _ dihiris ( Diana potong dadu kecil )
  • Daun pandan
  • Seikat daun ketumbar 
  • Bawang goreng
  • Pewarna kuning telur / kaskas ( susah nak cari )
  • Sedikit biji gajus goreng _  Diana tambah 

Cara Memasaknya

  1. Toskan beras dan ketepikan.
  2. Panaskan butter / minyak sapi dan minyak goreng ayam tadi dan masukkan bahan penumis 4 sekawan. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan bawang besar, halia dan bawang putih hiris, kacau hingga bangkit bau.
  4. Masukkan rempah yang dicampur dengan susu cair, daun pandan, kismis dan garam.
  5. Kacau selalu, setelah rempah terbit minyak dan wangi masukkan 6 cawan air.
  6. Setelah mendidih masukkan beras. Tutup periuk dan masak nasi hingga separuh masak atau hampir masak. Angkat.
  7. Salin nasi ke dalam bekas lain.
  8. Guna periuk tadi ( rice cooker ), masukkan separuh nasi yang separuh masak tadi dan ratakan.
  9. Tuangkan sedikit susu cair, titikkan sedikit pewarna kuning, letakkan 4 ketul ayam beriani bersama sedikit kuahnya, separuh hirisan tomato, sedikit biji gajus goreng, hirisan daun ketumbar dan sedikit bawang goreng.
  10. Kemudian, masukkan baki nasi tadi dan ratakan.
  11. Buat langkah seperti No.9.
  12. Akhir  sekali tutup semula periuk dan masak semula sampai nasi masak.
  13. Hidang nasi bersama acar timun mentah, ayam beriani ( resipi di atas ) atau lauk kegemaran masing-masing.


Diana gabungkan nasi beriani ini bersama Ayam Ros pandan, Ayam Beriani dan Acar Timun Mentah. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Jus Tembikai Mint...

Sheery Dream Cakes | 7:30 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Buah tembikai sememangnya sedap dimakan atau dibuat jus khususnya pada musim panas... Untuk rasa yang lebih segar , boleh campurkan dengan sedikit daun mint cincang ke dalam jus tembikai... Pasti anda semua sudah tahu cara menyediakannya bukan? 

Tapi apa kata kita tengok cara menyediakannya di sini pula.


JUS TEMBIKAI MINT
  
Bahan-Bahan
  • Tembikai ( kuning atau merah )_ buangkan kulit dan bijinya, dipotong dadu
  • Daun mint _ dicincang
  • Sedikit air sejuk
  • Ais secukupnya
  • Gula halus secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan tembikai, air dan gula ke dalam blender dan kisar sehingga halus. Ketepikan.
  2. Letakkan ais dan sedikit daun mint cincang ke dalam gelas.
  3. Kemudian tuangkan jus tembikai tadi dan sedia untuk dinikmati.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Jus Tembikai Susu...

Sheery Dream Cakes | 7:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Lagi sekali bersiaran bersama Jus Tembikai.. Tetapi kali ini bersama Jus Tembikai Susu pula ya.. Jom terus semak resipi yang mudah ni...


JUS TEMBIKAI SUSU
  
Bahan-Bahan
  • Tembikai ( kuning atau merah )_ buangkan kulit dan bijinya, dipotong dadu
  • Sedikit air sejuk
  • Susu pekat secukup rasa
  • Ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Masukkan tembikai, air dan susu pekat ke dalam blender dan kisar sehingga halus. Ketepikan.
  2. Letakkan ais ke dalam gelas dan tuangkan jus tembikai tadi.
  3. Sedia untuk dinikmati. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, November 12, 2015

~ Resipi Dalca Daging / Kari Sayur Campur Daging...

Sheery Dream Cakes | 12:00 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam sejahtera... 

Hari ini bersiaran bersama resipi Dalca Daging / Kari sayur campur daging kegemaran kami sekeluarga.. Dulu Diana pernah kongsikannya di sini. Cuma dulu Diana guna makanan laut dan hari ini Diana gantikannya dengan daging pula.. Jenis sayuran yang ingin digunakan bolehlah digantikan dengan jenis sayuran kegemaran masing-masing.. Jom tengok resipinya..


DALCA DAGING
  
Bahan-Bahan
  • 500 gm daging _ dihiris nipis dan direbus hingga empuk ( jangan buang air rebusan daging )
  • 1 biji terung panjang _ dipotong 1 1/2 inci panjang, dibelah 2 dan belah tengahnya tapi jangan putus
  • 200 gm ubi keledek berwarna oren _ kupas kulitnya dan dipotong kecil
  • 3 tangkai kacang panjang _ dipotong 1 1/2 inci panjang 
  • Kacang dal _ direndam dan rebus hingga lembut ( Diana tidak bubuh )
  • 1 batang serai _ dititik 
  • 1 keping asam gelugur
  • 1/2 tsp jintan manis
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 3 1/2 tbsp serbuk kari daging Baba's dicampur dengan sedikit air panas
  • Santan dalam kotak Ayam Brand secukup kegunaan
  • Air secukupnya
  • Garam
  • Gula

Bahan-Bahan Kisar
  • 3 biji bawang merah 
  • 2 ulas bawang putih
  • 40 gm udang kering _ direndam dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan toskan
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1/2 inci lengkuas
  • 1/2 inci halia

Bahan Tumis
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga 
  • 1 tangkai daun kari _ Optional 


Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk, tumis bahan tumis hingga wangi.
  2. Kemudian masukkan bahan kisar, jintan manis dan serai. Tumis hingga garing.
  3. Masukkan rempah kari dan tumis hingga pecah minyak.
  4. Masukkan daging bersama air rebusan dan tambahkan air jika perlu.
  5. Seterusnya masukkan ubi keledek dan masak hingga ubi separuh masak.
  6. Masukkan kacang panjang, terung dan kacang dal. Gaul rata dan masak hingga sayuran masak.
  7. Tambahkan asam gelugur, santan, perencah pati ayam, garam dan gula secukup rasa. Biarkan ianya mendidih seketika.
  8. Tutupkan api dan sedia untuk dihidang.

:: Gambar di versi lepas ::








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 6, 2015

~ Resipi Lepat Pisang...

Sheery Dream Cakes | 9:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Bertemu kembali di hari Jumaat penghulu segala hari.. Moga kita semua sentiasa di bawah lindungan dan rahmat Allah.. Syukur di atas segala nikmatNya.. 

Alhamdulillah.. Kelmarin sempat juga merasa kuih Lepat Pisang air tangan sendiri.. Sebenarnya Diana memang suka makan kuih ni.. Cuma Diana ni kurang mahir dalam bab membuat kuih tradisional.. Teringin sangat hendak makan kuih Lepat Pisang.. Tu yang mencuba sendiri membuatnya.. Google resipi kuih ni.. Memang banyak versi yang ada.. kali ini Diana mencuba resipi  Chef Hanieliza.. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya akak.. Terima kasih..


:: Resipi Oleh ~ Chef Hanieliza @ Hanieliza Cooking  ( TQ )

LEPAT PISANG
  
Bahan-Bahan 

  • 2 cawan pisang emas / berangan /montel lecek 
  • 1 cawan tepung gandum 
  • 2 s/b tepung susu _ ( Diana gantikan dengan santan dalam kotak secukupnya )
  • 2 s/b gula 
  • Garam 
  • Daun pisang _ ( layukan daun dan potong saiz 6 inci X 6 inci )

Cara-Cara

  1. Gaulkan semua bahan supaya sebati. 
  2. Letakkan dalam sesudu di atas daun pisang. Lipatkan. 
  3. Kukuskan selama 15 minit. 
  4. Sejukkan dan hidang.

 

BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>