Showing posts with label Ayam. Show all posts
Showing posts with label Ayam. Show all posts

Friday, October 17, 2014

~ Fried Chicken In Garlic Tomato / Chilli Sauce...

Sheery Dream Cakes | 8:30 AM | | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Apa khabar semua? Moga semuanya sihat sejahtera hendaknya selalu.. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung di sini.. Alhamdulillah walaupun hari ni bersiaran tanpa resipi, diberi kesempatan juga Diana untuk kongsikan beberapa gambar menu fried chicken in garlic tomato / chilli sauce untuk pengunjung blog ini.. Kepada yaang sudi, bolehlah tengok gambar-gambar di bawah ya. 









BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, October 16, 2014

~ Fried Garlic Tomato Chicken...

Sheery Dream Cakes | 7:44 PM | | | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 
Bertemu kembali kita di entri tanpa resipi ini. Hari ni Diana hanya kongsikan gambar fried garlic tomato chicken ni ya.. Diana ikut resipi dari Buku Masakan Yummy Sauces Made Easy .. Memang berbaloi memilikinya.. Sesiapa yang belum memilikinya, bolehlah dapatkannya di kedai buku berhampiran ya…

Dengan resipi Spicy garlic & tomato sauce ini kita boleh pelbagaikannya kepada banyak resipi.. Sos ini sesuai untuk memerap ayam ( goreng atau panggang ) dan untuk sos menu ayam atau ikan dan juga spaghetti.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, September 23, 2014

~ Ayam Panggang Kerisik...

Sheery Dream Cakes | 8:19 AM | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.... 

Hari ini bersiaran bersama Ayam Panggang Kerisik. Cara memasaknya mudah sahaja. Diana suka makan bersama ketupat dan hirisan timun. Suami dan anak-anak pula suka nikmatinya bersama nasi putih panas. Apa-apa pun, ianya terpulanglah kepada selera masing-masing ya.

Baiklah, jom kita semak resipi Ayam Panggang Kerisik ni.


AYAM PANGGANG KERISIK

Bahan-Bahan
  • 800 gm paha ayam _ dipotong 3 bahagian dan bersihkan
  • 1/2 cawan kerisik
  • Santan pekat secukup kegunaan

Bahan-Bahan A
  • Kicap Manis ABC secukupnya
  • 1 tsp serbuk jintan manis
  • 1 tsp serbuk  jintan putih
  • 1 tbsp serbuk kunyit
  • Sedikit serbuk cili _ ( jika suka )

Bahan-Bahan Kisar
  • 3 tangkai cili merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 8 biji bawang merah
  • 2 inci halia
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • Gula melaka secukupnya

Cara-Cara
  1. Campurkan ayam dengan perencah yang dikisar dan bahan-bahan A. Ramas sehingga semua bahan bersalut rata. Perap selama 10 minit. 
  2. Masukkan ayam berserta bahan-bahan kisar ke dalam kuali / periuk. Tuangkan santan dan masak hingga mendidih.
  3. Tambahkan kicap manis dan kerisik. Teruskan memasak hingga ayam empuk dan perencah meresap, angkat.
  4. Kemudian panggang ayam seketika untuk menambahkan aromanya.
  5. Angkat dan hidang bersama nasi panas atau ketupat berserta baki perencah.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, September 10, 2014

~ Resipi Ayam Goreng Lada Hitam...

Sheery Dream Cakes | 8:58 AM | 2 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pagi ini Diana ingin menjemput anda semua singgah ke dapur Sinar Kehidupanku pula ya... Pelbagai resipi terdapat di sana.. Untuk hari ini Diana ingin kenalkan anda dengan resipi ayam dari Akak Yatie... Ayam Goreng Lada Hitam nama diberi.. Sungguh sedap dimakan bersama nasi... Terima Kasih buat Akak Yatie di atas resipi yang sedap ini... Mudah juga untuk disediakan... Izinkan Diana kongsikannya di sini ya akak... Terima kasih...


:: Resipi Oleh ~  Akak Yatie @ Sinar Kehidupanku  ( TQ )

AYAM GORENG LADA HITAM

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam-potong 16
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu kecil garam
  • Minyak masak secukupnya
  • 2 sudu besar lada hitam _ kisar kasar
  • 1 tangkai cili merah*
  • 1 tangkai cili hijau*potong serong )
  • Daun sup secukupnya _ hiris halus
  • 2 biji tomato _ belah 4
  • 1 labu bawang besar _ potong bulat

Bahan Hiris
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia

Bahan Sos
  • 3 sudu besar kicap jalen manis
  • 3 sudu besar sos lada hitam
  • 1/2 cawan air


Cara-Cara
  1. Ayam di bersihkan, cuci dan toskan. Gaul ayam bersama serbuk kunyit dan garam.
  2. Goreng separuh masak. Angkat, toskan minyak dan ketepikan dulu.
  3. Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan hiris sehingga sedikit layu. Masukkan bahan-bahan sos dan gaul rata.
  4. Masukkan lada hitam kasar, cili hijau, cili merah. Masukkan ayam yg digoreng tadi. Gaul rata.
  5. Masukkan bawang besar yg dipotong bulat dan tomato. Gaul rata. Tambahkan sedikit gula dan garam jika perlu. Perasakan, sekiranya dah ok, matikan api dan bolehlah di angkat dan hidangkan.
  6. Taburkan dengan hirisan daun sup. Sedap dimakan bersama nasi putih panas. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, September 6, 2014

~ Resipi Satay Ayam & Daging Bersama Kuah Kacang...

Sheery Dream Cakes | 9:47 PM | | | 4 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Malam ini Diana hendak kongsikan resipi Satay yang sangat sedap ditekak kami sekeluarga... Resipi oleh Mas @ Duniaku .. Kepada pengemar satay tu bolehlah mencuba resipi ini ya... Memang sedaaap tau.. Rugi tidak mencubanya... 

Buat Mas.. Terima kasih kerana sudi kongsikan bersama kami resipi Satay yang sedap ini ya .. Izinkan akak pula kongsikannya di blog akak ya..

:: Resipi Oleh ~ Mas @ Duniaku  ( TQ )

SATAY AYAM & DAGING BERSAMA KUAH KACANG

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam _diambil bahagian isi - dipotong kecil-kecil
  • 15 biji bawang merah
  • 1 labu bawang putih
  • 2 cm halia
  • 10 - 15 tangkai cili kering _ ikut kepedasan sendiri
  • 10 batang serai
  • 2 cm kunyit hidup
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 1/2 cawan teh gula pasir _ resepi ni memang menggunakan banyak gula
  • 5 sudu besar madu
  • 1 sudu besar jintan manis
  • 1 sudu besar jintan putih

Cara-Cara
  1. Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu. 
  2. Tuang bahan kisar ke dalam bekas yang berisi ayam dan sebatikan.
  3. Tuang madu dan sebatikan lagi. 
  4. Perap 24 jam .
  5. Boleh dicucuk-cucuk pada lidi dan dibakar hingga masak.


Satay yang sudah siap dicucuk Diana masak/ bakar di dalam oven 3/4 masak.. Kemudian Diana pindahkannya ke dalam Grill Pan dan bakar sehingga satay masak di atas api sederhana.. Apabila satay sudah masak.. Bolehlah kita nikmatinya bersama ketupat dan kuah kacang atau biasa juga dipanggil dengan nama kuah satay... Kali ini Diana gantikan kacang tanah kepada kacang gajus... Rasanya sedap berlemak dan pekat dari kuah kacang tanah... Apa-apa pun ianya mengikut selera masing-masing kan... Jom semak resipi kuah kacang pula....

:: Resipi Oleh ~  Kak Fida @ MyResipi.com  ( TQ )
:: Sumber ~  Mas @ Duniaku  ( TQ )

KUAH KACANG / KUAH SATAY 

Bahan-Bahan
  • 300 gm kacang tanah _ sangar dan kisar  ( Diana gantikannya dengan kacang gajus )
  • 100 gm gula pasir
  • 150 gm gula merah
  • 40 gm asam jawa
  • 1 sudu kecil garam 
  • 1 sudu kecil kunyit serbuk
  • 1 cawan minyak masak _ untuk menumis

Bahan kisar
  • 2 biji buah keras
  • 1 sudu besar ketumbar biji _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan kasar _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan halus _ sangar
  • 2 hiris lengkuas
  • 2 hiris halia muda
  • 20 tangkai cili kering
  • 7 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 7 batang serai _ hiris
  • 20 gm udang kering _ ( Diana tidak bubuh )

Cara-Cara
  1. Satukan gula merah dan asam jawa, diramas dengan secukup air untuk mendapatkan 500 gm air asam, bancuh kacang tanah kisar dan gaul rata.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan gula, garam dan kunyit serbuk dan gaul rata.
  3. Masukkan bancuhan air asam dan kacang ke dalam bahan tumis. Seimbangkan rasanya dan masak hingga  keluar @ pecah minyak dengan api sederhana. Sentiasa mengacau.
  4. Selamat mencuba.

** NOTE ~
Jika kuah kacang kelihatan agak pekat, boleh tambah sedikit-sedikit air panas bergantung nak cair macam mana kuah kacang tu... Kacau sebati atas api sederhana dan boleh dihidangkan.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Kari Ayam Berkerisik...

Sheery Dream Cakes | 11:05 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Moga hari ini lebih baik dari semalam.. Alhamdulillah.. Syukur Ya Allah atas segala nikmat yang telah Engkau anugerahkan ini... Masih berpeluang hidup sehari lagi dan moga diberikan kesihatan yang baik dan umur yang panjang... Amin...


Baiklah.. hari ini Diana ingin kongsikan satu resipi yang sedap dari Dapur Tanpa Sempadan .. Memang sedap dimakan bersama nasi panas... Ya Allah, Syukur di atas nikmatMu... Jutaan terima kasih kepada tuan empunya blog DTS.. Siapa lagi kalau bukan Adnan Ibrahim @ Che Mat Gebu kan.... Terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi berkongsi begitu banyak resipi yang sedap-sedap.. Pelbagai resipi menarik dapat dirujuk di DTS... Terima kasih sekali lagi Che Mat... Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya Che Mat...


:: Resipi Oleh ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  ( TQ )

KARI AYAM BERKERISIK 

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam kampung ( berat kurang lebih 1 kg ) _ Diana tidak guna ayam kampung
  • 4 - 5 biji kentang saiz sederhana
  • 1 1/2 camca besar kerisik
  • 5 camca besar rempah kari daging ( Baba's )
  • 2 camca besar cili kisar ( kalau suka pedas, boleh tambah )
  • 1.2 liter santan cair
  • 400 ml pati santan
  • 1 keping asam gelugor
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air panas secukupnya

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 1 biji bawang besar saiz sederhana
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 3 biji cili merah
  • 1 inci kunyit hidup

Bahan-Bahan Tumis
  • 3 biji bawang merah kecil, dihiris
  • 2 ulas bawang putih, dihiris
  • 3 tangkai daun kari, dilurut
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 6 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga


Cara-Cara
  1. Ayam dipotong ikut suka, dibersihkan. Kemudian gaul dengan sedikit tepung gandum dan jus limau nipis, perap 15 minit. Cuci kembali hingga bersih dan toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap 1 dan rendam. Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata2 hingga menjadi pes ( tambah sedikit air jika perlu ). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/2 cawan). Masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah pes rempah, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api perlahan dan kacau selalu.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayan kecut. Tuang santan cair, kacau dan masak denga api sederhana hingga mendidih dan ayam empuk ( kalau kuah kering, tapi ayam belom empuk, tambah air panas secukupnya ). Masukkan kentang ( toskan ) dan asam gelugor. Terus memasak hingga kentang empuk.
  4. Tuang pati santan, masukkan kerisik dan kacau rata2. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar mendidih dengan api perlahan dan dikacau selalu. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat, pulut kuning, roti atau lempeng.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, April 5, 2014

~ Sticky Caramel Chicken Recipe...

Sheery Dream Cakes | 11:10 AM | 5 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Hari ini kita semak resipi ayam pula ya... Resipi ini pasti ramai yang sudah mencubanya.. Kali ini giliran SBK pula kongsikannya... Terima kasih buat tuan punya resipi dan juga kepada yang mengetengahkan resipi ini.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini.. TQ 




STICKY CARAMEL CHICKEN  

:: Resipi Oleh ~ mutiarazura@myresipi.com  ( TQ )
:: Sumber ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  &  Akak Nor @ Secubit Garam  ( TQ ) 

Bahan-Bahan
  • 12 keping kepak ayam ( kalau besar kerat dua ), cuci bersih dan toskan
  • 2 camca besar minyak masak
  • 3 ulas bawang putih, dititik dengan kulit2nya, tak payah kupas
  • 1 camca besar cincangan halia
  • 1 camca besar sos ikan
  • 1 camca besar kicap
  • 1 camca besar sos cili
  • 7 - 8 camca besar madu

Cara-Cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih, halia dan kepak ayam, gaul rata dan masak dengan api sederhana selama 5 - 6 minit.
  2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap dan tutup kuali. Kacau sekali sekala hingga kepak ayam kelihatan bersalut, masak kurang lebih 15 minit. 
  3. Biar hingga pekat dan warnanya bertukar perang keemasan. 
  4. Angkat dan hidangkan.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, January 20, 2014

~ Resipi Ayam Panggang Madu...

Sheery Dream Cakes | 8:49 PM | 9 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang.... 

Hari ini Diana ingin kongsikan resipi Ayam Panggang Madu yang sangat mudah untuk disediakan... Ianya sedap dimakan bersama nasi putih panas atau nikmatinya bersama mee kegemaran anda. Ok lah.. Apa kata kita tengok resipinya...

AYAM PANGGANG MADU

Bahan-Bahan
  • 3 keping paha ayam _ buangkan tulangnya
  • Sedikit biji bijan panggang
  • Air secukup kegunaan

Bahan-Bahan Perap
  • 1 tbsp sos tiram
  • 1/2 tbsp Oriental BBQ Sauce Life
  • 1 tsp lada berperisa Aji Shio
  • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
  • 1 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp jus halia
  • 1 tbsp madu
  • Sedikit gula jika suka

Bahan-Bahan Lain
  • Sedikit madu + sedikit air


Cara-Cara
  1. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap dan perap selama 30 minit atau lebih.
  2. Masukkan ayam ke dalam periuk dan tambahkan air sehingga paras ayam. 
  3. Rebus ayam sehingga ayam empuk dan kuahnya kering. Tutupkan api. 
  4. Kemudian keluarkan ayam dari periuk dan susun ayam tadi di atas rak besi pemanggang. 
  5. Sapukan ayam dengan campuran madu dan air. Taburkan biji bijan di atas ayam. Ketepikan. 
  6. Panaskan oven pada suhu 200°C  dan masukkan ayam ke dalam oven. Bakar sehingga ayam keperangan.
  7. Setelah ayam masak, keluarkan dari oven dan potong ayam mengikut citarasa masing-masing.
  8. Hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, January 15, 2014

~ Entri SBK 2 :: Ayam Masak Oren...

Sheery Dream Cakes | 10:57 AM | | 2 Comments so far

~ Entri asal dibuat pada : December 18, 2013...  


AYAM MASAK OREN

Bahan-Bahan
  • 400 gm isi ayam ( Diana guna bahagian peha ayam ) _ dihiris kecil
  • 5 tangkai cili kering _ dipotong 1/2 inci panjang
  • 1 ulas bawang putih _ diparut
  • 1 tsp halia parut
  • Minyak secukup kegunaan 

Bahan-Bahan Perap 
  • 1/4 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix 
  • 1 biji telur
  • 1/4 tsp parutan kulit oren 
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula

Bahan-Bahan A ( digaul rata )
  • 1 cawan tepung jagung 
  • 1 1/4 tsp lada berperisa Aji Shio
  • 1/2 tsp lada hitam
  • Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Sos 

  • 3 tbsp mayonis
  • 1/2 cawan jus oren
  • 1/2 tsp parutan kulit oren
  • 1/4 cawan sos cili thai
  • 1 tsp cuka
  • 1/4 cawan air
  • Garam jika perlu
  • Gula perang secukup rasa 

Cara-Cara 

  1. Campurkan ayam bersama bahan-bahan perap dan gaul rata. Perap selama 1 jam atau lebih. 
  2. Saluti ayam dengan tepung ( bahan-bahan A ), kemudian goreng ayam hingga masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan gorengkan cili kering hingga berubah warna.
  4. Kemudian masukkan halia dan bawang putih. Setelah terbit aromanya bolehlah dimasukkan bahan-bahan sos dan biarkan ianya mendidih seketika.
  5. Sesuaikan rasa dan masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Gaul rata dan tutupkan api.
  6. Taburkan biji bijan panggang di atas ayam ketika menghidang.
  7. Hidang bersama nasi putih panas.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 11, 2014

~ Entri SBK 2 :: Pineapple Chicken...

Sheery Dream Cakes | 9:06 AM | | Be the first to comment!

~ Entri asal dibuat pada : November 26, 2013...  


PINEAPPLE CHICKEN

Bahan-Bahan 
  • 3 keping peha ayam _ buangkan kulitnya dan dipotong kecil
  • 6 keping nenas dalam tin
  • 1/2 biji capsicum hijau _ dipotong kecil 
  • 1 inci halia _ dihiris halus
  • 2 ulas bawang putih _ dihiris kasar
  • 7 tangkai cili kering _ dipotong 2
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan Perap 
  • 1 biji telur
  • 1 tsp serbuk kari Baba's
  • 1/2 tsp 5 spice powder
  • 1/4 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam secukup rasa
  • 1 tsp gula
  • 1 1/2 tbsp tepung jagung
  • 1 tbsp tepung kastard 

Bahan-Bahan Sos
  • 2 tbsp sos cili Thai
  • 4 tbsp sos cili Maggi
  • 1 1/2 tbsp sos plum 
  • 1/2 biji lemon _ ambil jusnya
  • 5 tbsp syrup nenas dalam tin
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara 
  1. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap hingga rata. Perap ayam selama 30 minit - 1 jam.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ayam hingga masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan gorengkan capsicum selama 20 saat. Angkat dan ketepikan.
  4. Masukkan halia dan bawang putih. Tumis  hingga terbit aromanya. 
  5. Kemudian masukkan cili kering dan goreng lagi sehingga cili kering bertukar warna.
  6. Selepas itu masukkan bahan-bahan sos dan sesuaikan rasa. Biarkan ianya mendidih seketika.
  7. Masukkan ayam goreng dan capsicum. Gaul rata dan tutupkan api.
  8. Angkat dan hidang bersama nasi putih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, January 8, 2014

~ Ayam Gulung Lada Hitam...

Sheery Dream Cakes | 2:00 PM | 4 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang... 

Hari ini satu lagi resipi ayam yang dikongsikan bersama anda semua... Tanpa membuang masa lagi.. Apa kata kita terus sahaja semak resipinya... 

AYAM GULUNG LADA HITAM


Bahan-Bahan 
  • 1 keping paha ayam _ Buangkan kulit dan tulangnya ( Jika hendak guna bahagian dada ayam pun boleh )
  • Lobak merah secukup kegunaan _ hiris dan potong memanjang 
  • Ubi kentang _ hiris dan potong memanjang
  • Kuning telur secukupnya _ dipukul ringan
  • Tepung jagung secukupnya

Bahan-Bahan Perap
  • 1/4 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp sos tiram Maggi
  • 1/2 tbsp tepung jagung
  • 1 biji kuning telur
  • Serbuk lada hitam
  • Lada berperisa Aji Shio
  • Sedikit gula dan garam

Bahan-Bahan Sos
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 1 tbsp sos tiram
  • 2 tbsp sos lada hitam Life 
  • 2 tbsp sos cili Maggi
  • 4 tbsp air atau secukupnya mengikut citarasa masing-masing
  • Garam dan gula jika perlu


Cara-Cara
  1. Potong isi ayam kepada beberapa kepingan kecil. 
  2. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap hingga rata. Kemudian ambil sekeping isi ayam dan susun diatasnya lobak merah dan ubi kentang. Gulung ayam dengan kemas. Ikat dengan tali ( ikat biasa-biasa sahaja sebab ianya hanya untuk mengekalkan bentuk ayam tersebut ). Buat sehingga habis dan perap ayam selama 30 minit.
  3. Bukakan pengikatnya dan celup ayam ke dalam kuning telur.
  4. Saluti ayam dengan tepung jagung dan goreng di dalam minyak yang panas sehingga ayam masak kekuningan.
  5. Angkat ayam dan ketepikan.
  6. :: Untuk sosnya ~ Panaskan sedikit minyak di dalam kuali / periuk dan tumiskan bawang putih hingga wangi.
  7. Kemudian masukkan bahan-bahan sos yang selebihya. Biarkan ianya mendidih dan sesuaikan rasa.
  8. Tutupkan api dan masukkan ayam gulung tadi. Gaul sehingga ayam bersalut rata dengan sos.
  9. Taburkan lada hitam yang ditumbuk di atasnya ketika menghidang.







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Entri SBK 2 :: Spicy Diced Chicken...

Sheery Dream Cakes | 8:02 AM | | 2 Comments so far

~ Entri asal dibuat pada : November 26, 2013... 

NASI GORENG BUNGA KOBIS

Bahan-Bahan 
  • 2 keping paha ayam _ buang kulit dan tulangnya
  • 20 tangkai cili kering
  • 2 ulas bawang putih _ dihiris kasar
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu
  • 1 biji capsicum hijau _ dipotong dadu

Bahan-Bahan Perap
  • 1 tsp seasoning Maggi
  • 1/2 tsp karamel pekat klasik Loon Kee
  • 1 ulas bawang putih _ ditumbuk
  • 1 tsp gula
  • Garam secukup rasa
  • 1 tsp 5 spice powder 
  • 1/2 tsp pati ayam Tumix
  • 1 biji telur 
  • 2 tbsp tepung jagung

Bahan Sos
  • 2 tbsp sos plum
  • Sedikit gula
  • Perencah pati ayam secukup rasa


Cara-Cara 
  1. Isi ayam dipotong dadu dan campurkan bahan-bahan perap. Gaul rata dan perap selama sekurang-kurangnya 30 minit ( lagi lama lagi baik ). 
  2. Panaskan minyak di dalam kuali. Goreng ayam sehingga masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, panaskan sedikit minyak. Goreng capsicum selama 20 saat. Angkat dan ketepikan.
  4. Masukkan bawang besar dan goreng selama 20 saat. Angkat dan ketepikan.
  5. Masukkan bawang putih dan tumis sehingga wangi. Kemudian masukkan cili kering dan goreng sehingga cili kering berubah warna.
  6. Masukkan ayam goreng dan bahan-bahan sos. Gaul rata dan sesuaikan rasa.
  7. Akhir sekali masukkan capsicum dan bawang besar.
  8. Angkat dan sedia untuk dinikmati bersama nasi putih panas.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>