Showing posts with label Ayam. Show all posts
Showing posts with label Ayam. Show all posts

Friday, October 17, 2014

~ Fried Chicken In Garlic Tomato / Chilli Sauce...

Sheery Dream Cakes | 8:30 AM | | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Apa khabar semua? Moga semuanya sihat sejahtera hendaknya selalu.. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung di sini.. Alhamdulillah walaupun hari ni bersiaran tanpa resipi, diberi kesempatan juga Diana untuk kongsikan beberapa gambar menu fried chicken in garlic tomato / chilli sauce untuk pengunjung blog ini.. Kepada yaang sudi, bolehlah tengok gambar-gambar di bawah ya. 









BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, October 16, 2014

~ Fried Garlic Tomato Chicken...

Sheery Dream Cakes | 7:44 PM | | | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 
Bertemu kembali kita di entri tanpa resipi ini. Hari ni Diana hanya kongsikan gambar fried garlic tomato chicken ni ya.. Diana ikut resipi dari Buku Masakan Yummy Sauces Made Easy .. Memang berbaloi memilikinya.. Sesiapa yang belum memilikinya, bolehlah dapatkannya di kedai buku berhampiran ya…

Dengan resipi Spicy garlic & tomato sauce ini kita boleh pelbagaikannya kepada banyak resipi.. Sos ini sesuai untuk memerap ayam ( goreng atau panggang ) dan untuk sos menu ayam atau ikan dan juga spaghetti.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, September 10, 2014

~ Resipi Ayam Goreng Lada Hitam...

Sheery Dream Cakes | 8:58 AM | 2 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pagi ini Diana ingin menjemput anda semua singgah ke dapur Sinar Kehidupanku pula ya... Pelbagai resipi terdapat di sana.. Untuk hari ini Diana ingin kenalkan anda dengan resipi ayam dari Akak Yatie... Ayam Goreng Lada Hitam nama diberi.. Sungguh sedap dimakan bersama nasi... Terima Kasih buat Akak Yatie di atas resipi yang sedap ini... Mudah juga untuk disediakan... Izinkan Diana kongsikannya di sini ya akak... Terima kasih...


:: Resipi Oleh ~  Akak Yatie @ Sinar Kehidupanku  ( TQ )

AYAM GORENG LADA HITAM

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam-potong 16
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu kecil garam
  • Minyak masak secukupnya
  • 2 sudu besar lada hitam _ kisar kasar
  • 1 tangkai cili merah*
  • 1 tangkai cili hijau*potong serong )
  • Daun sup secukupnya _ hiris halus
  • 2 biji tomato _ belah 4
  • 1 labu bawang besar _ potong bulat

Bahan Hiris
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia

Bahan Sos
  • 3 sudu besar kicap jalen manis
  • 3 sudu besar sos lada hitam
  • 1/2 cawan air


Cara-Cara
  1. Ayam di bersihkan, cuci dan toskan. Gaul ayam bersama serbuk kunyit dan garam.
  2. Goreng separuh masak. Angkat, toskan minyak dan ketepikan dulu.
  3. Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan hiris sehingga sedikit layu. Masukkan bahan-bahan sos dan gaul rata.
  4. Masukkan lada hitam kasar, cili hijau, cili merah. Masukkan ayam yg digoreng tadi. Gaul rata.
  5. Masukkan bawang besar yg dipotong bulat dan tomato. Gaul rata. Tambahkan sedikit gula dan garam jika perlu. Perasakan, sekiranya dah ok, matikan api dan bolehlah di angkat dan hidangkan.
  6. Taburkan dengan hirisan daun sup. Sedap dimakan bersama nasi putih panas. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, September 6, 2014

~ Resipi Satay Ayam & Daging Bersama Kuah Kacang...

Sheery Dream Cakes | 9:47 PM | | | 4 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Malam ini Diana hendak kongsikan resipi Satay yang sangat sedap ditekak kami sekeluarga... Resipi oleh Mas @ Duniaku .. Kepada pengemar satay tu bolehlah mencuba resipi ini ya... Memang sedaaap tau.. Rugi tidak mencubanya... 

Buat Mas.. Terima kasih kerana sudi kongsikan bersama kami resipi Satay yang sedap ini ya .. Izinkan akak pula kongsikannya di blog akak ya..

:: Resipi Oleh ~ Mas @ Duniaku  ( TQ )

SATAY AYAM & DAGING BERSAMA KUAH KACANG

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam _diambil bahagian isi - dipotong kecil-kecil
  • 15 biji bawang merah
  • 1 labu bawang putih
  • 2 cm halia
  • 10 - 15 tangkai cili kering _ ikut kepedasan sendiri
  • 10 batang serai
  • 2 cm kunyit hidup
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 1/2 cawan teh gula pasir _ resepi ni memang menggunakan banyak gula
  • 5 sudu besar madu
  • 1 sudu besar jintan manis
  • 1 sudu besar jintan putih

Cara-Cara
  1. Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu. 
  2. Tuang bahan kisar ke dalam bekas yang berisi ayam dan sebatikan.
  3. Tuang madu dan sebatikan lagi. 
  4. Perap 24 jam .
  5. Boleh dicucuk-cucuk pada lidi dan dibakar hingga masak.


Satay yang sudah siap dicucuk Diana masak/ bakar di dalam oven 3/4 masak.. Kemudian Diana pindahkannya ke dalam Grill Pan dan bakar sehingga satay masak di atas api sederhana.. Apabila satay sudah masak.. Bolehlah kita nikmatinya bersama ketupat dan kuah kacang atau biasa juga dipanggil dengan nama kuah satay... Kali ini Diana gantikan kacang tanah kepada kacang gajus... Rasanya sedap berlemak dan pekat dari kuah kacang tanah... Apa-apa pun ianya mengikut selera masing-masing kan... Jom semak resipi kuah kacang pula....

:: Resipi Oleh ~  Kak Fida @ MyResipi.com  ( TQ )
:: Sumber ~  Mas @ Duniaku  ( TQ )

KUAH KACANG / KUAH SATAY 

Bahan-Bahan
  • 300 gm kacang tanah _ sangar dan kisar  ( Diana gantikannya dengan kacang gajus )
  • 100 gm gula pasir
  • 150 gm gula merah
  • 40 gm asam jawa
  • 1 sudu kecil garam 
  • 1 sudu kecil kunyit serbuk
  • 1 cawan minyak masak _ untuk menumis

Bahan kisar
  • 2 biji buah keras
  • 1 sudu besar ketumbar biji _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan kasar _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan halus _ sangar
  • 2 hiris lengkuas
  • 2 hiris halia muda
  • 20 tangkai cili kering
  • 7 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 7 batang serai _ hiris
  • 20 gm udang kering _ ( Diana tidak bubuh )

Cara-Cara
  1. Satukan gula merah dan asam jawa, diramas dengan secukup air untuk mendapatkan 500 gm air asam, bancuh kacang tanah kisar dan gaul rata.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan gula, garam dan kunyit serbuk dan gaul rata.
  3. Masukkan bancuhan air asam dan kacang ke dalam bahan tumis. Seimbangkan rasanya dan masak hingga  keluar @ pecah minyak dengan api sederhana. Sentiasa mengacau.
  4. Selamat mencuba.

** NOTE ~
Jika kuah kacang kelihatan agak pekat, boleh tambah sedikit-sedikit air panas bergantung nak cair macam mana kuah kacang tu... Kacau sebati atas api sederhana dan boleh dihidangkan.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Kari Ayam Berkerisik...

Sheery Dream Cakes | 11:05 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Moga hari ini lebih baik dari semalam.. Alhamdulillah.. Syukur Ya Allah atas segala nikmat yang telah Engkau anugerahkan ini... Masih berpeluang hidup sehari lagi dan moga diberikan kesihatan yang baik dan umur yang panjang... Amin...


Baiklah.. hari ini Diana ingin kongsikan satu resipi yang sedap dari Dapur Tanpa Sempadan .. Memang sedap dimakan bersama nasi panas... Ya Allah, Syukur di atas nikmatMu... Jutaan terima kasih kepada tuan empunya blog DTS.. Siapa lagi kalau bukan Adnan Ibrahim @ Che Mat Gebu kan.... Terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi berkongsi begitu banyak resipi yang sedap-sedap.. Pelbagai resipi menarik dapat dirujuk di DTS... Terima kasih sekali lagi Che Mat... Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya Che Mat...


:: Resipi Oleh ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  ( TQ )

KARI AYAM BERKERISIK 

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam kampung ( berat kurang lebih 1 kg ) _ Diana tidak guna ayam kampung
  • 4 - 5 biji kentang saiz sederhana
  • 1 1/2 camca besar kerisik
  • 5 camca besar rempah kari daging ( Baba's )
  • 2 camca besar cili kisar ( kalau suka pedas, boleh tambah )
  • 1.2 liter santan cair
  • 400 ml pati santan
  • 1 keping asam gelugor
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air panas secukupnya

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 1 biji bawang besar saiz sederhana
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 3 biji cili merah
  • 1 inci kunyit hidup

Bahan-Bahan Tumis
  • 3 biji bawang merah kecil, dihiris
  • 2 ulas bawang putih, dihiris
  • 3 tangkai daun kari, dilurut
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 6 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga


Cara-Cara
  1. Ayam dipotong ikut suka, dibersihkan. Kemudian gaul dengan sedikit tepung gandum dan jus limau nipis, perap 15 minit. Cuci kembali hingga bersih dan toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap 1 dan rendam. Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata2 hingga menjadi pes ( tambah sedikit air jika perlu ). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/2 cawan). Masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah pes rempah, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api perlahan dan kacau selalu.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayan kecut. Tuang santan cair, kacau dan masak denga api sederhana hingga mendidih dan ayam empuk ( kalau kuah kering, tapi ayam belom empuk, tambah air panas secukupnya ). Masukkan kentang ( toskan ) dan asam gelugor. Terus memasak hingga kentang empuk.
  4. Tuang pati santan, masukkan kerisik dan kacau rata2. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar mendidih dengan api perlahan dan dikacau selalu. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat, pulut kuning, roti atau lempeng.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, April 5, 2014

~ Sticky Caramel Chicken Recipe...

Sheery Dream Cakes | 11:10 AM | 5 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Hari ini kita semak resipi ayam pula ya... Resipi ini pasti ramai yang sudah mencubanya.. Kali ini giliran SBK pula kongsikannya... Terima kasih buat tuan punya resipi dan juga kepada yang mengetengahkan resipi ini.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini.. TQ 




STICKY CARAMEL CHICKEN  

:: Resipi Oleh ~ mutiarazura@myresipi.com  ( TQ )
:: Sumber ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  &  Akak Nor @ Secubit Garam  ( TQ ) 

Bahan-Bahan
  • 12 keping kepak ayam ( kalau besar kerat dua ), cuci bersih dan toskan
  • 2 camca besar minyak masak
  • 3 ulas bawang putih, dititik dengan kulit2nya, tak payah kupas
  • 1 camca besar cincangan halia
  • 1 camca besar sos ikan
  • 1 camca besar kicap
  • 1 camca besar sos cili
  • 7 - 8 camca besar madu

Cara-Cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih, halia dan kepak ayam, gaul rata dan masak dengan api sederhana selama 5 - 6 minit.
  2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap dan tutup kuali. Kacau sekali sekala hingga kepak ayam kelihatan bersalut, masak kurang lebih 15 minit. 
  3. Biar hingga pekat dan warnanya bertukar perang keemasan. 
  4. Angkat dan hidangkan.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 15, 2013

~ Resipi Ayam Palembang...

Sheery Dream Cakes | 11:56 AM | 11 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hari ini buat entri tertangguh lagi... :). Ayam Palembang ini sudah lama habis.. Baru hari ini berkesempatan update di blog.. Ramai juga yang dah mencubanya kan.. Resipi asal menggunakan daging.. Tapi Diana tukarkan kepada ayam... Terima kasih kepada tuan punya resipi dan kepada semua yang mengetengahkan resipi yang sedap ini... Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya.. Terima kasih... 



AYAM PALEMBANG 

Bahan-Bahan
  • 700 gram daging _ potong lebar dan nipis ( Diana gantikan dengan ayam )
  • 2 batang serai _ dititik
  • 500 ml santan pekat _ ( boleh gantikan dengan kerisik ) _ Diana bubuh kerisik
  • 1 cawan kicap lemak manis Cap Kipas Udang ( Habhals ) _ Diana guna saus manis ABC + Karamel Pekat Klasik Loon Kee
  • Minyak


Bahan Kisar
  • 1 labu bawang besar
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 3 cm lengkuas
  • 15 biji cili kering

Rempah Penumis
  • 3 cm kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan kisar, bahan penumis bersama serai sehingga pecah minyak.
  2. Masukkan daging dan gaul sebati. Tutup kuali dan masak dengan api sederhana sehingga keluar air daging dan biarkan seketika.
  3. Masukkan kicap dan diikuti dengan santan. Biarkan masak hingga daging mula empuk.
  4. Kacau sekali-sekala sehingga masak dan kuah menjadi pekat.

:: P/S ~ Menurut Kak Maria Hakem, jika tidak mahu masukkan santan, dan rajin buat kerisik, eloklah masukkan kerisik. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, October 16, 2012

~ Resipi Ayam Masak Sos Cili Thai & Nasi Goreng...

Sheery Dream Cakes | 2:44 PM | | 25 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada pengunjung SBK...

Terlebih dahulu Diana nak mohon ampun dan maaf kerana dah lama tak bersiaran... Dan... Ini mungkin entri terakhir buat SBK untuk ketika ni... Andai kata ada yang terkasar atau Diana pernah menyinggung perasaan sesiapa di alam maya mahupun di dunia ni.. Sama ada sengaja mahupun tak disengajakan... Diana mohon ampun dan maaf yer.. InsyaAllah jika ada rezeki.. kita boleh bersua kembali... 


Di kesempatan ini juga Diana ucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah memberi sokongan selama Diana berblogging nie... Kepada yang sudi berkunjung kat SBK nie Diana ucapkan ribuan terima kasih yer.. Tanpa sokongan anda semua.. SBK tak mampu pergi sejauh nie.. Cuma sekarang ada sedikit masalah yang perlu di selesaikan... Akhir kata.. Jika terserempak Diana kat mana² tu .. tegur² ler yer... Halalkan setiap resipi yang Diana telah cuba dan olah selama nie yer... Di sini ada 2 menu terakhir kalinya Diana kongsikan khas buat anda semua.. Sampai jumpa lagi... Salam Penuh Kasih Sayang dari SBK.. Muahssss...

~ Ayam Masak Sos Cili Thai...
~ Olahan dari entri Diana yang lepas.. Klik kat SINI DAN KAT SINI.. 





AYAM MASAK SOS CILI THAI

Bahan-Bahan A
  • 6 ketul peha ayam
  • 3 ulas bawang merah _ dihiris
  • 4 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 inci halia _ dihiris
  • 1 tsp garam
  • 2 tbsp gula
  • 4 tbsp sos plum
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix

Bahan-Bahan B
  • 4 tbsp ABC saus manis ( ABC sos manis )
  • 2 tbsp gula

Bahan-Bahan C ( Dicincang )
  • 1 inci halia 
  • 6 ulas bawang merah 
  • 4 ulas bawang putih

Bahan-Bahan D
  • 1 cawan sos cili Life
  • 2 tbsp sos tiram
  • 1/2 cawan Kimball sos cili Thai 
  • 2 tbsp sos plum
  • 3 tbsp sos pedas berkicap Agromas
  • 3 cawan ( atau mengikut citarasa masing² ) air rebusan ayam

Bahan-Bahan E
  • Daun sup atau daun ketumbar _ dihiris
  • Cili merah _ dicincang
  • Air secukupnya untuk merebus
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. :: Penyediaan Ayam  ~ Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam. 
  2. Masukkan ayam dan air secukupnya ke dalam periuk. Rebus hingga ayam masak.
  3. Ambil air rebusan untuk kegunaan nanti. Ketepikan.
  4. Keluarkan ayam dan toskan. Lumurkan ayam bersama bahan-bahan B dan goreng sehingga kekuningan. 
  5. Angkat dan toskan. Potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan.
  6. :: Penyediaan sos  ~ Panaskan sedikit minyak di dalam kuali atau periuk. Masukkan bahan-bahan C dan tumis hingga sedikit garing.
  7. Kemudian masukkan bahan-bahan D dan gaul. Biarkan ianya mendidih seketika.
  8. Sesuaikan rasa dan curah di atas ayam tadi. 
  9. Taburkan dengan hirisan daun sup dan cili merah cincang.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<



NASI GORENG SIMPLE

Bahan²

  • 700 gm nasi putih
  • 4 batang sausage _ dipotong bulat nipis
  • 8 batang bersaiz kecil jejari ketam _ disiat²
  • 1 tin Rex kerang panggang
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang
  • 1 tbsp sos ikan
  • 2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1/2 - 1 tsp serbuk cili
  • 2 biji telur
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu
  • Minyak untuk menumis
  • Cili padi
  • Daun sup atau daun ketumbar


Cara²
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk cili dan tumis seketika.
  3. Pecahkan telur dan biarkan hingga telur separuh masak. Kemudian gaul rata.
  4. Setelah itu masukkan kerang, sausage dan jejari ketam. Gaul rata.
  5. Masukkan sos ikan, perencah pati ayam, gula secukup rasa dan garam jika perlu.
  6. Masukkan nasi putih dan gaul rata.
  7. Angkat dan hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 16, 2012

~ Resipi Ayam Masak Lemon...

Sheery Dream Cakes | 3:25 PM | 14 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Ni merupakan entri terakhir untuk minggu ni dan tiada entri terbaru untuk seminggu yang akan datang... Mungkin juga 2 minggu kan.... Sekali lagi SBK terpaksa berehat.. Mungkin kali ni agak lama sedikit.. Tu sebabnya Diana kena kongsikan beberapa resipi hari ni.. Kalau tak d kongsikan pasti bertambah lagi ler entri tertangguh nanti kan.. Untuk hari niecukup ler 4 resipi d kongsi bersama.. :).. InsyaAllah setelah kembalinya SBK dari bercuti nanti pasti akan ada resipi d kongsi lagi yer.. 


Ok ler jom kita tengok resipi ulang tayang ni.. Kalau nak tengok entri lepas boleh ler klik kat SINI yer... 


AYAM MASAK LEMON

Bahan-Bahan A
  • 4 keping dada ayam _ belah bahagian yang tebal tapi jangan putus
  • 1 tbsp sos lada hitam Life
  • 1 tbsp sos plum Loon Kee
  • 1/2 tbsp gula
  • 1 biji kuning telur
  • 1/2 biji parutan kulit lemon
  • 2 tbsp tepung kastard
  • 1 1/2 tbsp tepung ubi kayu
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam 

Bahan-Bahan B ( Dicampurkan ) Boleh Digandakan adunan ini
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1 1/2 tsp biji bijan

Bahan-Bahan C ( Untuk Sosnya )
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 4 ulas bawang merah _ dicincang
  • 1 inci halia _ dicincang
  • 4 - 4 1/2 tbsp jus lemon _ boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing
  • 3 - 3 1/2 tbsp sos plum Loon Kee _ mengikut citarasa masing-masing. Jika suka boleh bubuh 4 tbsp
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 1 1/2 cawan air
  • Gula 
  • Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Lain
  • Sedikit tepung jagung + sedikit air untuk pemekat
  • 1/2 biji lemon _ dihiris nipis
  • Minyak


Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam.
  2. Kemudian saluti ayam dengan bahan-bahan B dan goreng ayam sehingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Sementara itu bolehlah sediakan sosnya. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  4. Masukkan bahan-bahan sos selebihnya dan biarkan hingga ianya mendidih.
  5. Tambahkan bancuhan tepung jagung, gula dan garam secukup rasa.
  6. Didihkan seketika dan bolehlah ditutupkan api.
  7. Tuangkan di atas ayam goreng tadi yang telah dipotong dan disusun di atas pinggan bersama hirisan lemon.


Selain menggunakan dada ayam.. Kita juga boleh tukarkannya kepada bahagian peha ayam... Paha ayam itu di buangkan kulit dan tulangnya. Kemudian dipotong kecil dan nipis.. Hasil masakannya adalah seperti gambar ini ya..






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, December 5, 2011

~ Resipi Ayam Pulut Kukus...

Sheery Dream Cakes | 6:48 PM | | 12 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bertemu kembali  d entri kali ni bersama menu ayam lagi.. Hehehhe... Asyik² tayang menu ayam kan.. Ish Ish Isshhh!!... Sabar jer ler kan :D.. Tapi tak apa ler yer.. Walaupun masih dengan menu ayam.. Namun resipinya lain²  ;). Kali ni Diana nak kongsikan resipi Ayam Pulut Kukus .. Ada cerita d sebalik terciptanya resipi ni dulu... 

Semasa d awal usia kandungan anak Diana yang ke dua.. Diana mengidam nak makan pulut kukus ala² Chang Ayam ( Rice Dumpling )... Nak buat memang tak larat masa tu sebab masa mengandung memang Diana sering loya.. Memang banyak kerja kena d buat kalau nak buat Chang tu.. nak cari daun lagi.. bersihkan daun lagi... Sepanjang mengandungkan tu siang malam memang tak senang duduk d buatnya sampaikan usia kandungan dah 9 bulan pun masih lagi muntah².. Tapi masa usia kandungan 6 bulan memang Diana buat Chang Ayam tu sekali.. Diana teringin nak makan sangat... Setiap kali Diana mengandung.. Tiada istilah malas atau tak suka memasak... Bertambah rajin pula ke dapur.. Hehhehee... Maka tercipta ler Ayam Pulut Kukus ni... Apa kata terus jer kita selongkar rersipinya..


::  Ni antara bahan yang d perlukan  ::


::  Pertama sekali halia dan bawang putih d tumis hingga garing bersama minyak bijan.. Kemudian masukkan cendawan dan goreng seketika.. Masukkan ayam dan gaul rata.. Masak 1 - 2 minit..  ::



::  Setelah itu masukkan bhn² A dan biar sehingga ayam suku masak.. Masukkan beras pulut dan goreng 1 minit.. Tambahkan air dan gaul rata. ::



::  Pindahkan  ke dalam mangkuk tembikar atau bekas yang sesuai ( Diana guna pengukus elektrik ).. Kukus sehingga masak.. Hidang ketika ianya masih panas.  ::





AYAM PULUT KUKUS

Bahan-Bahan
  • 1 keping peha ayam _ dipotong kecil
  • 1 cawan beras pulut _ dicuci dan toskan
  • 2 keping cendawan shitake kering _ direndam dalam air panas dan dihiris nipis
  • 1 keping black fungus kering / cendawan telinga kera _ direndam dalam air panas dan dihiris halus
  • 2 inci halia _ dibersihkan dan ditumbuk kasar bersama kulitnya.
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • Secubit Garam


Bahan-bahan A
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
  • 3 1/2 tbsp minyak bijan
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1/3 cawan air


Cara-Cara
  1. Gaul ayam bersama secubit garam dan serbuk lada putih. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak bijan di dalam kuali dan tumis bawang putih bersama halia hingga garing.
  3. Masukkan kedua-dua jenis cendawan dan goreng seketika.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gaul rata. Goreng 1-2 minit.
  5. Tambahkan bahan-bahan A dan biar sehingga ayam suku masak.
  6. Kecilkan api dan masukkan beras pulut dan goreng 1 minit.. Tambahkan air dan gaul rata.
  7. Pindahkan  ke dalam mangkuk tembikar atau bekas yang sesuai ( Diana kukus selama 45 minit menggunakan pengukus elektrik ).
  8. Boleh kukus menggunakan dapur biasa ( lamanya mengukus bergantung kepada kekuatan api tersebut )..  Kukus sehingga masak.. Hidang ketika ianya masih panas.









BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>