Showing posts with label Mee. Show all posts
Showing posts with label Mee. Show all posts

Tuesday, October 20, 2015

~ Resipi Mee Bandung...

Sheery Dream Cakes | 1:12 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah bertemu kita kembali di entri hari ini... Moga kita semua diberi kesihatan yang baik dan sentiasa di bawah lindunganNya... 

Hari ini ingin Diana kongsikan bersama anda resipi mee bandung yang menggunakan perencah segera.. Sebenarnya sudah agak lama Diana tidak memasak mee bandung.. Teringin pula tekak ni hendak merasanya.. Buat la mee bandung guna perencah Adabi.. Alhamdulillah.. Diana masak ikut bahan yang ada dalam peti ais..

Resipi ini Diana pernah kongsikannya dulu di LifeLogger.. Masa itu Diana masih belum mengenal dunia blog lagi.. Ramai kenalan maya yang Diana kenal di sana.. Alhamdulillah ada yang sampai ke saat ini masih lagi berhubung melalui alam maya.. Banyak kenangan manis waktu bersama LifeLogger.. Moga ikatan persahabatan ini kekal selamanya..


MEE BANDUNG
  
Bahan-Bahan
  • 1 paket mee kuning atau secukupnya _ dicelur dan toskan
  • 2 keping tauhu goreng _ dipotong
  • 400 gm isi ayam / daging batang pinang _ dihiris nipis
  • 15 ekor udang _ dikupas kulitnya ( tinggalkan kepala dan ekornya )
  • Kobis / sawi _ dibersihkan dan dipotong mengikut kesukaan
  • Lobak merah _ dihiris kasar
  • 2 biji telur 
  • 1/2 cawan sos tomato Maggi
  • 2 paket Perencah Mee Bandung Adabi
  • Air secukup kegunaan
  • Garam
  • Gula
  • Perencah pati ayam Tumix / Kiub ayam

Bahan Kisar
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan bersihkan
  • 8 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih 

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga naik aromanya.
  2. Kemudian masukkan ayam / daging. Kacau dan masak seketika.
  3. Tambahkan air secukupnya dan masak hingga ayam / daging empuk.
  4. Masukkan perencah Mee Bandung Adabi dan sos tomato. Gaul.
  5. Masukkan pula udang, kobis / lobak. Kacau dan biarkan semuanya masak.
  6. Tambahkan perencah pati ayam, garam dan gula secukup rasa. Sesuaikan rasa.
  7. Kecilkan api dan pecahkan telur ke dalam kuah mee bandung.
  8. Tutupkan api dan hidang bersama mee kuning dan tauhu goreng.

** NOTE ~ Boleh juga dihidang bersama udang, isi ayam dan hirisan daging yang telah dimasak. 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, January 21, 2015

~ Resipi Mee Sup Laksa...

Sheery Dream Cakes | 7:19 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Bersiaran bersama Mee Sup Laksa.. Sangat enak dinikmati bersama Sambal Kicap.. Semangkuk habis pasti nak tambah lagi.. Terima kasih buat Che Mat Gebu kerana sudi kongsikan resipinya.. 


Untuk resipinya anda boleh rujuk di Dapur Tanpa Sempadan.. Rujuk di SINI  ATAU  di SINI
Untuk sambal kicap pula boleh rujuk di SINI.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, September 28, 2014

~ Resipi Misua Sup.. ...

Sheery Dream Cakes | 11:13 AM | 6 Comments so far


Assalamualaikum dan Salam Sayang.... 

Selamat berhujung minggu buat semua... Moga hari di hujung minggu ini memberikan ketenangan kepada anda semua... Menikmati masa yang berkualiti bersama keluarga... Tidak kurang juga pasti ada antara anda semua yang sedang sibuk bersama sanak saudara di majlis perkahwinan.. Kepada sesiapa yang melangsungkan perkahwinan pada hari ini.. Selamat Pengantin Baru... Moga kekal bahagia hingga ke Syurga...



Di pagi hujung minggu kami sekeluarga hari ini diisi dengan aktiviti memasak Misua Soup... Seperti biasa.. Jika ada antara ahli keluarga Diana yang teringin hendak makan Misua Soup.. Pasti suami Diana yang memasaknya... Kenapa? Ermm.. Semua orang mahu makan hasil dari air tangan dia... Jika orang lain yang memasaknya memang selera merundum mendadak... Hehheee... Bak kata orang.. Walau resipinya sama.. jika orang lain yang memasaknya tidak sama macam misua soup yang dimasak oleh suami Diana... Oleh sebab hujung minggu ini suami tidak kerja.. jadi semua orang di rumah ini teringin suami memasak misua soup untuk kami... Inilah hasilnya...


MISUA SOUP  

Sukatan bahan-bahan yang digunakan mengikut citarasa masing-masing ya...

Bahan-Bahan
  • Bawang putih cincang
  • Bawang merah cincang
  • Misua secukup kegunaan
  • Sedikit kobis bulat _ dihiris
  • Udang segar bersaiz kecil _ dibuang kulitnya
  • Sedikit Preserved Vegetable _ rendam sekejap dan dibersihkan 
  • Telur
  • Sedikit minyak untuk menumis 
  • Air secukup kegunaan
  • Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Hiasan
  • Hirisan daun salad _ ( Jika suka )
  • Hirisan cili merah
  • Bawang goreng

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk yang dalam. Tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Kemudian masukkan udang segar dan goreng seketika. Masukkan kobis dan setelah kobis layu bolehlah masukkan air secukupnya.
  3. Biarkan ianya mendidih dan masukkan preserved vegetable serta garam secukup rasa. Gaul dan biarkan ianya mendidih seketika lagi.
  4. Pecahkan telur ke dalam air mendidih tadi gaul rata.
  5. Masukkan misua dan gaul sehingga semua bahan bergaul rata.
  6. Setelah ianya masak bolehlah ditutupkan api dan angkat.
  7. Hidang bersama hirisan daun salad,telur separuh masak (  jika suka ), hirisan cili merah, bawang goreng dan kicap pilihan.

:: ** NOTE ~ Boleh juga dicampur bahan seperti daging cincang atau isi ayam cincang.







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, July 24, 2012

~ Mee Goreng Udang Kering...

Sheery Dream Cakes | 8:07 PM | 13 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam sejahtera.... 

Diana ingin mohon ampun dan maaf sebab belum ada kesempatan untuk BW dan terima kasih kerana masih sudi meninggalkan komen dan singgah kat dapur Diana ni... InsyaAllah setelah sembuh sepenuhnya Diana pasti akan aktif seperti biasa... Maaf sesangat tau..

Baiklah.. Untuk entri kali ni Diana tak nak banyak membebel... Terus sahaja kita tengok resipi yang dah lama tertunggak ni... Resipi simple sahaja sebenarnya... Resipi ni mengikut selera bebudak di rumah ni... Jom selongkar resipinya...

::  Mee Mat Salleh  ::


MEE GORENG UDANG KERING

Bahan-Bahan
  • 2 bungkus Mee Sanggul Mat Salleh ( 100 gm sebungkus ) _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • 2 ulas bawang merah _ dicincang
  • 4 ulas bawang putih _ dicincang
  • 2 biji cili padi _ ditumbuk
  • 2 biji telur
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan tumbuk kasar
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1 tsp sos ikan
  • Kicap pekat manis Cap Ayam secukup kegunaan
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis
  • Sedikit air

Cara-Cara
  1. Masak mee seperti arahan pada bungkusan. Toskan. Gaulkan dengan sedikit kicap pekat manis. Ketepikan
  2. Kemudian panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan pecahkan telur sebiji demi sebiji. Goreng telur hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang sama, tambahkan sedikit minyak jika tidak mencukupi. Masukkan bawang merah, bawang putih serta cili padi dan tumis hingga sedikit garing.
  4. Masukkan udang kering dan sedikit gula. Tumis lagi hingga garing.
  5. Setelah itu masukkan mee dan sedikit air. Gaul rata.
  6. Masukkan perencah pati ayam, sos ikan dan garam secukup rasa.
  7. Goreng sehingga garing.
  8. Sesuaikan rasa dan masukkan telur goreng tadi. 
  9. Angkat dan hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 1, 2011

~ Sizzling Mee...

Sheery Dream Cakes | 8:47 AM | 20 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Sebenarnya malam tadi nak update resipi Sizzling Mee ni.. Tapi disebabkan hujan lebat + guruh + petir sambung menyambung... terus tak jadi nak update malam tadi.. Tu yang terus offline tu.. Tak berani nak online lelama. 

Semalam Diana masak Sizzling Mee.. Dulu pernah tengok resipi Sizzling Mee kat dapur Akak Nor.. Memang masa tu terliur habis tengok gambar mee tu tau... Heehee... Resipi asal Sizzling Yee Mee nie dari Lilydvalley @ MyR.. Memang best resipi ni... Terima kasih kat Lilydvalley kerana sudi berkongsi resipi yang sedap nie.. Terima kasih juga kepada Akak Nor cayang kerana mengetengahkan resipi ni... Izinkan Diana kongsikannya kat sini pula ya. Terima kasih..



:: Resipi Oleh ~ Lilydvalley @ MyR ( TQ )
:: Sumber Dan cnp Dari ~ Akak Nor @ Secubit Garam ( TQ )

SIZZLING MEE

Bahan-Bahan 
  • 2-3 sanggul ( gulung ) yee mee ~ k.nor guna mee segera cintan _ ( Diana pula guna Mee Mat Salleh )
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 biji cendawan shitake ( cendawan kering )- rendam sehingga agak lembut dan potong 4
  • 1 keping dada ayam - potong mengikut citarasa
  • 1 sudu besar cili mesin ~ yg ni K.Nor sj tambah, biasa la anak tekak melayu :)
  • 3 biji cili kering - potong 2
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1/2 in halia - hiris nipis
  • Serbuk lada hitam
  • Garam secukup rasa
  • Beberapa titik Minyak bijan
  • 1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
  • Sedikit minyak untuk menumis

Cara-Cara

  1. Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
  2. Masukkan ayam yang telah potong sehingga agak empuk.
  3. Masukkan 2 cawan air.
  4. Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
  5. Masukkan cendawan serta sayur-sayur lain. Tunggu 2-3 minit.
  6. Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
  7. Titikkan minyak bijan beberapa titik - jangan banyak-banyak...
  8. Akhir sekali, masukkan yee mee - biarkan sebentar dan hidangkan panas-panas.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, September 30, 2011

~ Mee Mat Salleh Goreng Basah...

Sheery Dream Cakes | 12:16 AM | 34 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pernah dengar tak Mee Mat Salleh? Bagi sesiapa yang tinggal di Labuan ni mesti kenal dengan Mee Mat Salleh ni kan... Mee ni dibuat oleh Sedap Mee, Peladang Bukit Kuda, W.P.Labuan.. Diana suka sangat makan mee ni... Nak goreng ker.. Nak rebus ker... Nak buat bubur pun sedap... Hari ni Diana buat Mee Goreng Basah cara Diana... Mari kita tengok resipinya.. 

::  Ni la rupa Mee Mat Salleh tu..  ::

:: Mee ni perlu direbus dan angkat.. Lepas tu masukkan ke dalam air sejuk sebelum ditoskan  ::


Mula² .. tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.. Kemudian masukkan bawang besar dan tumis sehingga wangi. Masukkan udang kering dan goreng seketika.. Tambahkan serbuk cili dan tumis sehingga garing..

Setelah itu.. masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.. Ketepikan sedikit bahan yang telah ditumis tadi dan pecahkan sebiji telur.. Setelah telur separuh masak.. boleh la digaul bersama bahan yang d tumis tadi.. Pecahkan lagi sebiji telur dan buat seperti tadi.. Kemudian masukkan bhn²  A dan gaul rata.. biarkan seketika.

Masukkan mee dan gaul ... tambahkan sedikit air ( mengikut keperluan masing² ).. Setelah mendidih dan sedikit pekat.. masukkan daun bawang dan gaul rata.. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama lettuce...



MEE MAT SALLEH GORENG BASAH

Bahan-Bahan 
  • 1 bungkus Mee Mat Salleh _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • 1 keping dada ayam _ dihiris kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas, toskan dan ditumbuk kasar
  • 2 biji telur
  • 3 ulas bawang merah _ dicincang
  • 4 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 tbsp cili kering kisar
  • Lettuce _ dihiris
  • Daun bawang _ dipotong panjang
  • minyak untuk menumis
  • Sedikit air

Bahan-Bahan A
  • 1/2 tbsp kicap pekat Loon Kee
  • 2 tsp kicap cair Loon Kee
  • 2 tbsp sos manis ABC
  • 1 tbsp sos cili Maggi
  • 1 tbsp sos tiram Maggi
  • 2 tsp sos pedas berkicap Agro Mas
  • 2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Gula jika perlu
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak d dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan bawang besar dan tumis lagi hingga wangi.
  3. Kemudian masukkan udang kering dan goreng seketika. Tambahkan serbuk cili dan tumis sehingga garing.
  4. Setelah itu masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.
  5. Ketepikan sedikit bahan yang telah ditumis tadi dan pecahkan sebiji telur. Setelah telur separuh masak, bolehlah digaul bersama bahan yang ditumis tadi. Pecahkan lagi sebiji telur dan buat seperti tadi.
  6. Masukkan bahan-bahan A dan gaul rata. Biarkan seketika.
  7. Masukkan mee dan gaul. Tambahkan sedikit air ( mengikut keperluan masing-masing ). Setelah mendidih dan sedikit pekat, masukkan daun bawang dan gaul rata.
  8.  Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama lettuce.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, July 13, 2011

~ Resipi Mee Udang Goreng Lagi...

Sheery Dream Cakes | 12:44 PM | 24 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejehtera semua... 

Hari ni Diana ingin kongsikan resipi mee udang goreng. Diana menggunakan mee kering cap udang. Di Labuan dan Sabah memang pelbagai jenis mee kering cap udang. Kekdang tu sampai tidak pasti yang mana hendak dibeli. Salah satu mee kering cap udang yang Diana minati jenis yang macam di bawah ni. Jom terus saja kita tengok resipi Mee Udang Goreng ni… 

::  Mee Udang yang belum direndam  ::

::  Yang ni dah direndam dan ditoskan  ::

::  Gaul mee bersama kicap sebelum dimasak  ::

::  Kalau masak mee udang goreng mesti ada udang kering   ::

::  Ayam diperap selama 15 minit  ::

::  Bawang merah dan bawang putih dihiris  ::

::  Setelah separuh masak bolehlah digaul dengan bahan yang ditumis tadi.. Kemudian barulah dimasukkan lagi sebiji telur dan ulang proses seperti tadi lagi ya  ::

::  Setelah ayam dan udang masak, masukkan mee dan sedikit air  ::


MEE UDANG GORENG

Bahan-Bahan 
  • 2 bungkus Mee Cap Udang ( 120 gm setiap bungkusan sebelum d rendam )
  • Segenggam setengah udang kering _ direndam dalam air panas, toskan dan ditumbuk kasar
  • 200 gm dada ayam _ dihiris nipis
  • 100 gm udang _ dibuang kulitnya
  • 2 biji telur
  • 5 ulas bawang merah _ dihiris
  • 6 ulas bawang putih _ dihiris
  • 1 tsp serbuk cili
  • 2 tbsp sos cili Maggi
  • 1 tbsp sos pedas berkicap Argo Mas
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Minyak

Bahan-Bahan Perap
  • 1 tsp serbuk lada putih
  • 1 tsp gula
  • 1 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp garam
  • 1 tsp tepung jagung
  • 1/4 tsp serbuk perencah pati ayam Tumix

Cara-Cara
  1. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap selama 15 minit. Ketepikan.
  2. Sementara itu, rendam mee di dalam air sehingga mee lembut ( Jangan guna air panas tau ). Toskan dan gaul dengan sedikit kicap pekat manis Cap Ayam.. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan udang kering, serbuk cili dan sedikit gula. Tumis sehingga garing.
  5. Masukkan telur satu persatu ( caranya rujuk gambar kat atas ).
  6. Masukkan ayam dan udang. Gaul rata.
  7. Setelah ayam dan udang masak bolehlah dimasukkan sos cili dan sos pedas berkicap ( Nak bubuh garam pun boleh juga tapi jangan bubuh banyak terlebih dahulu tau.. Sebab mee sudah digaul dengan kicap tadi kan ). Gaul rata.
  8. Masukkan mee dan sedikit air. Goreng sehingga mee garing. 
  9. Sesuaikan rasa dan angkat.
  10. Sedia untuk dihidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, April 9, 2011

~ Resipi Mee Telur Sup...

Sheery Dream Cakes | 6:27 PM | | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Selamat petang semua... Hari ni seharian hujan kat sini... Sejuk jer.. Kalau makan mee sup memang best kan time hujan² ni.. Tu yang Diana masak Telur Sup ni... Resipi yang mudah sahaja untuk disediakan.. Jom semak apakah bahan-bahan yang diperluakan..



MEE TELUR SUP

Bahan-Bahan Untuk Mee Telur
  • 2 biji telur
  • 1 tsp tepung jagung
  • 1 1/2 tbsp tepung gandum
  • 1 1/2 tbsp air
  • Garam
  • Serbuk lada putih

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bhn² di atas. Pukul sebati dan tapis adunan.
  2. Dadar adunan seperti mendadar telur. Angkat dan gulung dengan kemas. Potong dengan pisau..  Rujuk gambar  A .
  3. Susun sedikit mee di dalam mangkuk.
  4. Ketepikan.

::  Gambar A  ::

~ Bebola Daging & Ayam...


Bahan-Bahan
  • 125 gm daging cincang
  • 50 gm isi ayam cincang
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • 1 tbsp tepung jagung
  • 1 biji putih telur
  • 1/2 tsp garam ( atau secukup rasa )
  • 1 tsp minyak bijan

Cara-cara
  1. Campurkan kesemua bhn di atas. Perap selama 10 minit.
  2. Bulat-bulatkan dan rebus / kukus bebola sehingga ianya masak.
  3. Angkat dan toskan.
  4. Susun beberapa biji bebola daging dan ayam di atas mee telur yang telah d susun d dalam mangkuk tadi.
  5. Ketepikan.


~ Untuk Kuah...

Bahan-Bahan
  • 125 gm udang _ d buang kepala dan kulitnya.
  • 200 gm isi ayam _ d hiris nipis
  • 7 biji baby carrots - d hiris nipis
  • 3 ulas bawang putih _ d cincang
  • 1 tbsp kicap cair
  • 1 tbsp minyak bijan
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • 1 tsp perencah pati ikan bilis tumix
  • 1 tsp seasoning Maggi
  • 5 cawan air
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak.. tumis bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan ayam, udang dan baby carrots. gaul rata.
  3. Tambahkan air, perencah pati ikan bilis, serbuk lada putih dan garam. Sesuaikan rasa.
  4. Biarkan ianya mendidih dan ayam masak.
  5. Tutupkan api dan tuang ke dalam mangkuk yang berisi mee dan bebola daging & ayam.
  6. Hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>