Monday, December 5, 2011

~ Resipi Ayam Pulut Kukus...

Sheery Dream Cakes | 6:48 PM | | 12 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Bertemu kembali  d entri kali ni bersama menu ayam lagi.. Hehehhe... Asyik² tayang menu ayam kan.. Ish Ish Isshhh!!... Sabar jer ler kan :D.. Tapi tak apa ler yer.. Walaupun masih dengan menu ayam.. Namun resipinya lain²  ;). Kali ni Diana nak kongsikan resipi Ayam Pulut Kukus .. Ada cerita d sebalik terciptanya resipi ni dulu... 

Semasa d awal usia kandungan anak Diana yang ke dua.. Diana mengidam nak makan pulut kukus ala² Chang Ayam ( Rice Dumpling )... Nak buat memang tak larat masa tu sebab masa mengandung memang Diana sering loya.. Memang banyak kerja kena d buat kalau nak buat Chang tu.. nak cari daun lagi.. bersihkan daun lagi... Sepanjang mengandungkan tu siang malam memang tak senang duduk d buatnya sampaikan usia kandungan dah 9 bulan pun masih lagi muntah².. Tapi masa usia kandungan 6 bulan memang Diana buat Chang Ayam tu sekali.. Diana teringin nak makan sangat... Setiap kali Diana mengandung.. Tiada istilah malas atau tak suka memasak... Bertambah rajin pula ke dapur.. Hehhehee... Maka tercipta ler Ayam Pulut Kukus ni... Apa kata terus jer kita selongkar rersipinya..


::  Ni antara bahan yang d perlukan  ::


::  Pertama sekali halia dan bawang putih d tumis hingga garing bersama minyak bijan.. Kemudian masukkan cendawan dan goreng seketika.. Masukkan ayam dan gaul rata.. Masak 1 - 2 minit..  ::



::  Setelah itu masukkan bhn² A dan biar sehingga ayam suku masak.. Masukkan beras pulut dan goreng 1 minit.. Tambahkan air dan gaul rata. ::



::  Pindahkan  ke dalam mangkuk tembikar atau bekas yang sesuai ( Diana guna pengukus elektrik ).. Kukus sehingga masak.. Hidang ketika ianya masih panas.  ::





AYAM PULUT KUKUS

Bahan-Bahan
  • 1 keping peha ayam _ dipotong kecil
  • 1 cawan beras pulut _ dicuci dan toskan
  • 2 keping cendawan shitake kering _ direndam dalam air panas dan dihiris nipis
  • 1 keping black fungus kering / cendawan telinga kera _ direndam dalam air panas dan dihiris halus
  • 2 inci halia _ dibersihkan dan ditumbuk kasar bersama kulitnya.
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • Secubit Garam


Bahan-bahan A
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
  • 3 1/2 tbsp minyak bijan
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1/3 cawan air


Cara-Cara
  1. Gaul ayam bersama secubit garam dan serbuk lada putih. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak bijan di dalam kuali dan tumis bawang putih bersama halia hingga garing.
  3. Masukkan kedua-dua jenis cendawan dan goreng seketika.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gaul rata. Goreng 1-2 minit.
  5. Tambahkan bahan-bahan A dan biar sehingga ayam suku masak.
  6. Kecilkan api dan masukkan beras pulut dan goreng 1 minit.. Tambahkan air dan gaul rata.
  7. Pindahkan  ke dalam mangkuk tembikar atau bekas yang sesuai ( Diana kukus selama 45 minit menggunakan pengukus elektrik ).
  8. Boleh kukus menggunakan dapur biasa ( lamanya mengukus bergantung kepada kekuatan api tersebut )..  Kukus sehingga masak.. Hidang ketika ianya masih panas.









BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 29, 2011

~ Resipi Tang Yuen Glutinous Rice Balls...

Sheery Dream Cakes | 8:25 AM | 10 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua.. 

Rindu rasanya kat semua orang.. Tapi apa kan daya.. Keadaan tak mengizinkan untuk Diana berkunjung ke blog akak².. abang².. adik² dan  kekawan semua... Huhuuu.. kesibukan yang melanda ni belum berakhir lagi.. Diana mohon maaf tau sebab banyak entri menarik anda semua yang Diana ketinggalan.. InsyaAllah hari ni akan Diana BW mana yang tersempat yer.. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung ke dapur Diana yang sunyi sepi dari entri terbaru ni.. Sayang anda semua...

Hari ni buat Tang Yuen atas permintaan anak Diana Shafie ( Yong ) di hari lahirnya 2 hari lepas. Kali ni Diana buat yang berinti kacang tanah.. Sememangnya anak² Diana suka sangat makan Tang Yuen ni sejak mereka kecil lagi.. Dulu Diana pernah kongsikannya kat sini juga resipi Tang Yuen ni.. Nak tengok Versi Lepas ( hanya menggunakan tepung pulut sepenuhnya untuk adunan tepung tu ) klik kat    SINI yer.. Untuk resipi kali ni Diana nak kongsikan resipi adunan tepung tu yang d campurkan dengan sedikit tepung jagung.. Rasanya sama jer bagi Diana.. Tak der ler jauh sangat bezanya.. :). Apa kata kita tengok resipinya.. 




TANG YUEN GLUTINOUS RICE BALLS ( Tepung jagung + Tepung pulut )

Bahan-Bahan
  • 4 cawan tepung pulut
  • 10 tbsp tepung jagung
  • 2 ( - + ) cawan air _ ( ni anggaran saja ya.. bubuh sikit-sikit tau )
  • Pewarna merah, kuning atau pewarna kesukaan masing-masing 

Bahan-Bahan A
  • 4 inci halia _ dihiris kasar
  • 4 helai daun pandan _ disiat dan disimpul
  • Air secukup kegunaan
  • Sedikit garam
  • Gula secukup rasa

Bahan-Bahan Inti ( init ini jika ada lebih boleh disimpan dalam peti ais ya )
  • 1 1/2 cawan kacang tanah tanpa kulit
  • 2 tbsp creamy peanut butter
  • 1 1/2 tbsp peanut butter with choc stripes
  • 3 tbsp gula kastor ( boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • Garam secukup rasa


Cara-Cara
  1. :: Sebaiknya sediakan intinya terlebih dahulu. Goreng kacang tanah tanpa minyak atau boleh juga dipanggang. Kemudian kisar kacang tanah tadi dan gaulkan bersama kesemua baki bahan inti tersebut.. Ketepikan.
  2. :: Sediakan 2 periuk yang berisi dengan air. 1 periuk dibubuh dengan garam dan halia. Biarkan ianya mendidih. Jangan tutupkan api.
  3. 1 periuk lagi bubuh dengan daun pandan dan gula secukup rasa. Tutupkan api setelah ianya mendidih.
  4. :: Untuk membuat adunan tepung ~ Campurkan tepung pulut bersama tepung jagung dan tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga ianya boleh dibulat-bulatkan.
  5. Bahagiakan adunan kepada beberapa bahagian ( diana bahagi kepada 3 bahagian ).
  6. Bubuh pewarna berlainan pada setiap bahagian adunan tepung tersebut.
  7. Ambil sedikit adunan tepung dan bubuhkan inti ( boleh juga buat tanpa inti ). Bulat-bulatkankan dan kemudian masukkan ke dalam periuk yang berisi air, garam dan halia. Setelah ianya timbul bolehlah diangkat dan dipindahkan ke dalam periuk yang berisi dengan daun pandan, air dan gula tadi.
  8. Buat sehingga adunan habis.
  9. Hidang.
  10. Sedap juga dinikmati setelah disejukkan di dalam peti ais.
:: Untuk intinya ~ Kacang tanah digoreng tanpa minyak dan dikisar.. campurkan bersama bahan inti yang lain  :: 

::  Sediakan 2 periuk yang berisi air.. 1 periuk dibubuh dengan garam dan halia.. 1 periuk lagi bubuh dengan daun pandan dan gula secukup rasa.. Biarkan mendidih  ::


::  Bahgiakan kepada beberapa bahagian mengikut kesukaan masing-masing ::



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, November 24, 2011

~ Ayam Mentega / Golden Butter Chicken Versi 1 & 2...

Sheery Dream Cakes | 6:19 PM | 5 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam sejahtera...

Bersua kembali bersama ayam mentega pula ya hari ini. Tiada apa yang hendak diceritakan hari ni. Apa kata terus sahaja kita semak resipi kali ni. Resipi ni lebih kurang dengan resipi Golden Butter Prawn yang pernah Diana kongsikannya di sini dulu.. Jom tengok bahan-bahan dan cara penyediaannya..



AYAM MENTEGA / GOLDEN BUTTER CHICKEN VERSI 2

Bahan-Bahan
  • 4 keping paha ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong menjadi 16 ketulan kecil
  • 180 gm mentega
  • 5 tangkai daun kari
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 5 - 8 biji cili padi _ tambah atau kurangkan mengikut citarasa masing-masing
  • 1 biji kuning telur _ dipukul ringan
  • 1 tin susu cair
  • Minyak untuk menggoreng


Bahan-Bahan A ( secukup rasa )
  • Perencah pati ayam Tumix
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu


Bahan-Bahan B
  • 70 gm tepung jagung
  • 70 gm tepung ubi kayu
  • 70 gm tepung beras
  • 2 biji telur
  • 1-2 tbsp air atau secukup kegunaan ( jika perlu )



Cara-Cara
  1. Campurkan ayam, gula dan garam. Gaul rata.
  2. Kemudian masukkan telur dan gaul sebati.
  3. Masukkan tepung jagung, tepung beras dan tepung ubi kayu. Gaul hingga rata. Jika perlu, tambahkan sedikit air untuk mendapatkan adunan tepung seperti Gambar A.
  4. Perap ayam selama 5- 10 minit.
  5. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak sehingga ayam masak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  6. Di dalam periuk / kuali yang lain, panaskan mentega dan masukkan bawang putih dan cili padi . Tumis sehingga terbit aromanya.
  7. Kemudian masukkan daun kari dan tumis lagi sehingga sedikit garing.
  8. Setelah itu masukkan kuning telur dan gaul cepat-cepat sehingga telur garing.
  9. Masukkan susu cair dan bahan A. Sesuaikan rasa.
  10. Masukkan ayam goreng dan gaul rata. Biarkan ianya mendidih seketika.
  11. Tutupkan api dan hidang.

Gambar A



* * * * * * * * * * * * * *




AYAM MENTEGA / GOLDEN BUTTER CHICKEN VERSI 1

Bahan-Bahan
  • 250 gm dada ayam _ dipotong kecil
  • 2 tangkai daun kari _ dicincang
  • 2 biji cili padi _ dipotong 2
  • 50 gm mentega
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • Tepung jagung secukup kegunaan
  • Minyak untuk menggoreng


Bahan-Bahan A 
  • 1/2 tsp serbuk lada hitam
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • 1 tsp gula
  • 1 1/2 tbsp tepung kastard
  • 1 biji telur bersaiz kecil
  • Garam secukup rasa


Bahan-Bahan B
  • 1 cawan susu cair
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1 biji telur bersaiz kecil
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa


Cara-Cara
  1. Gaul ayam bersama bahan-bahan A dan perap selama 30 minit.
  2. Saluti ayam bersama tepung jagung dan goreng ayam hingga masak keperangan. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, panaskan mentega dan tumis bawang putih dan bawang merah sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan daun kari dan cili padi. Tumis lagi hingga terbit aromanya.
  5. Masukkan bahan-bahan B dan kacau rata. Setelah sedikit pekat bolehlah dimasukkan ayam goreng tadi.
  6. Gaul rata dan sesuaikan rasa.
  7. Tutupkan api dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, November 21, 2011

~ Kek Batik Lembik?...

Sheery Dream Cakes | 9:26 AM | 23 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.. 

Apa khabar hari ni? Doa dan harapan Diana semoga semuanya sihat sejahtera..

Sebenarnya memang dah banyak kali dah Diana kongsikan resipi ni walaupun ada sedikit olahan dalam setiap resipi tu kan.. 

Kali ni pun Diana ada buat sedikit olahan pada resipi ni.. Nak tau apa pula yang telah diolah dalam resipi ni? Jom semak resipinya.. Ooo ya.. Sebelum tu.. Diana nak jawab pertanyaan beberapa orang kat fb yer berkaitan dengan Kek Batik ni.. Diharap dapat membantu.. Apa-apa pun.. nanti boleh inbox Diana kat fb tau sekiranya masih ada soalan ya.. Jangan segan-segan tau.. Diana akan membantu mana yang termampu.. ;)

Hampir semua soalan yang ditujukan berkaitan Kek Batik ni " Sampai bila kah nak masak adunan kek tu dan kenapa bila dah dipotong masih lembik walaupun dah simpan semalaman dalam peti sejuk? ".. Baik la.. Cuba perhatikan betul-betul gambar di bawah.

Gambar 1 → Ni adunan yang baru saja mula dimasak.. Perhatikan warna adunan agak pucat dan cair kan.. 

Gambar 2 → Di sini la punca segala kesilapan kenapa kek batik yang dibuat tu masih lembik walaupun sudah bermalam di dalam peti sejuk.. Ramai yang bubuh biskut tu atau melapis adunan kek ni bersama biskut semasa adunan kek nie macam ni.. Sebenarnya silap tu.. Apabila tengok adunan nie ianya masih lagi berwarna sedikit pucat dan lembik kan.. Seharusnya kita terus memasak adunan kek nie sehingga ianya bebetul pekat dan berketul seperti gambar no 3. 

Gambar 3 → Sekarang cuba perhatikan dan bezakan ketiga-tiga gambar di atas.. Perbezaan warnanya amat ketara sekali antara satu sama lain kan.. begitu juga kepekatannya.. Masa yang sesuai untuk melapis adunan kek nie dengan biskut atau bubuh biskut tu dalam adunan kek tu ialah ketika ianya betul-betul pekat, berwarna coklat kehitaman dan berketul seperti gambar no 3 tu..

Begitu la sedikit penerangan berkaitan masalah yang sering terjadi semasa membuat Kek Batik ni.. Diharap ianya dapat membantu ya.. ;) Sekarang kita tengok pula cara Diana melapis Kek Batik ni.. Cara Diana susun biskut tu ya..



Mula-mula ratakan sedikit aduan kek dan susun biskut d atas permukaan kek.. Kemudian lapis lagi dengan adunan kek dan ratakan.. Susun biskut dan seterusnya lapis dengan adunan kek lagi.. Buat begini hingga adunan habis.. Pastikan lapisan terakhir tu merupakan adunan kek dan jika suka boleh la ditaburkan dengan choc rice..

Sekarang tiba masanya kita semak pula resipi olahan menggunakan Nestle nesvita 3 in 1 nutritious cereal drink dan sedikit serbuk koko.

::  Nestle nesvita 3 in 1 nutritious cereal drink  :: 



KEK BATIK


Bahan-Bahan
  • 6 biji telur
  • 250 gm mentega
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula _ ( kurangkan sebab menggunakan 3 in 1 cereal )
  • 1 1/2 cawan milo
  • 4 bungkus ( 1 cawan ) Nestle nesvita original 3 in 1 nutritious cereal drink 
  • 4 sudu makan serbuk koko
  • 1 tin kecil susu pekat  susu krimer manis cap junjung ( 388 gm )
  • Biskut marie secukup kegunaan
  • Choc Rice secukupnya

Cara-Cara
  1. Pukul gula bersama mentega hingga kembang.
  2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
  4. Tambahkan tepung gandum, milo, serbuk koko dan nesvita. Pukul adunan hingga sebati.
  5. Masak adunan menggunakan kuali sehingga adunan pekat.
  6. Tutupkan api dan masukkan biskut marie dan gaul perlahan.
  7. Masukkan adunan kek tadi ke dalam loyang yang telah d lapis dengan aluminium foil dan tekan kek sehingga rata dan padat.
  8. Taburkan choc rice di atas kek.
  9. Simpan di dalam peti ais sebelum di potong. Lebih elok jika dibiarkan semalaman di dalam peti sejuk.
  10. ** Cara lain untuk melapis kek ~ Sediakan loyang yang telah dilapis dengan aluminium foil dan letakkan sedikit adunan kek tadi. Ratakan.
  11. Kemudian susun biskut marie di atasnya. Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
  12. Taburkan atasnya dengan choc rice. Simpan di dalam peti ais sebelum di potong.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>