Tuesday, January 10, 2012

~ Kek Kukus Lapis Aroma..

Sheery Dream Cakes | 9:28 AM | | 23 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hari ni agak sibuk sedikit. Apa kata kita terus sahaj tengok resipi untuk kali ini. Kek ni Diana buat khas untuk keluaran Majalah Aroma Dec 2011 yang lepas.. Jom kita tengok cara penyediaannya.. 

Pertama sekali putih telur dipukul sehingga kembang.. Masukkan gula halus dan pukul lagi hingga kembang.. ketepikan.. Kemudian.. pukul mentega bersama minyak sapi hingga sebati. Masukkan nestle cream dan pukul hingga putih.. Masukkan kuning telur dan pukul hingga kembang.. Bubuh susu pekat dan pukul rata.


Setelah itu campurkan adunan putih telur dengan gula tadi dan pukul sebati.. Masukkan cerelac dan tepung gandum.. pukul lagi hingga rata.. bahagikan adunan kepada 2 bahagian.. Bahagian pertama ~ Bubuh horlicks, milo dan browning sugar.. Manakala bahagian ke dua ~ Bubuh mentega kacang halus, serikaya dan pewarna hijau.. Kukus berselang seli sehingga habis.



KEK KUKUS LAPIS AROMA

Bahan-Bahan
  • 10 biji telur _ asingkan putih dan kuning telur
  • 300 gm mentega
  • 1 tin kecil minyak sapi ( 150 gm )
  • 1 cawan gula halus
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 cawan horlicks
  • 100 gm Lady's Choice mentega kacang halus
  • 1 cawan milo
  • 1 tin sederhana serikaya ( 300 gm )
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 tin kecil Nestle cream ( 170 gm )
  • 1 cawan Nestle cerelac gandum & madu
  • 2 sudu makan browning sugar / gula hitam
  • Pewarna hijau

Cara-Cara
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil / tuala bersih semasa mengukus kek. 
  2. Pukul putih telur sehingga kembang.
  3. Masukkan gula dan pukul lagi hingga kembang. Ketepikan.
  4. Kemudian, pukul mentega bersama minyak sapi sehingga sebati.
  5. Masukkan Nestle cream dan pukul lagi hingga putih.
  6. Masukkan kuning telur dan pukul hingga kembang.
  7. Bubuh susu pekat manis dan pukul rata.
  8. Setelah itu, campurkan adunan putih telur dan gula halus tadi. Pukul sebati.
  9. Masukkan cerelac dan tepung gandum. Pukul lagi hingga rata.
  10. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 
  11. :: 1 bahagian d bubuh horlicks, milo dan browning sugar.
  12. :: 1 bahagian lagi bubuh mentega kacang halus, serikaya dan pewarna hijau.
  13. Ambil 4 senduk adunan horlicks, milo dan browning sugar.. Masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dialas dengan aluminium foil.. Kukus sehingga kek masak.
  14. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi halus pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut.. Lapis lagi dengan 4 senduk adunan mentega kacang halus, serikaya dan pewarna hijau.. Kukus sehingga adunan kek masak.
  15. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  16. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus.. hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi halus dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  17. Untuk lapisan terakhir, masa mengukusnya hendaklah ditambah selama 30 minit supaya kek masak sekata secara keseluruhannya.
  18. Sejukkan dan simpan semalaman di dalam peti sejuk sebelum di potong.
  19. Masa untuk mengukus kek ini dalam 3 - 3 1/2  jam lamanya menggunakan api sederhana.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, January 9, 2012

~ Durian Pancake / Kuih Dadar Durian...

Sheery Dream Cakes | 9:24 AM | | 15 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Semalam pasti ramai yang duduk depan TV tengok rancangan MasterChef Malaysia Akhir kan... Diana pun tidak melepaskan peluang tu.. Tahniah buat Dr Ezani kerana telah dinobatkan sebagai juara musiam pertama MasterChef Malaysia.. Tahniah juga buat Wahidan kerana berjaya masuk ke peringkat akhir.. 

Hari ni Diana nak cerita tentang Kuih Dadar Durian  ni.. Diana buat pada sabtu lepas... Memang sedaaap sangat.. Simpan lagi dalam peti ais sebelum dimakan.. Aduuh!! Sepotong memang tidak cukup.. Cuma kulit Kuih Dadar Durian yang Diana buat ni tak berapa cantik.. Huhuuu... Tak licin macam orang lain buat.. Mungkin juga kerana Diana tukarkan pes pandan tu kepada daun pandan.. Hehehee.. Itu lah kan.. Pepandai nak ubah resipi.. Oleh kerana ada sedikit lagi stock durian.. Pagi ahad tu diana buat lagi ( tapi tak ambil gambar pun sebab nak cepat.. sebab ada jemputan kat majlis perkahwinan ).. Pagi tu Diana guna jer pes pandan dan hasilnya kulit kuih tu licin dan cantik.. Nak ulang ambil gambar memang virus M melanda... Tak apa lah kankan.. Tayang gambar yang sedia ada ni pun ok juga eh? Yang penting kesedapannya tu masih sama..


Untuk resipi ni Diana ambil dari dapur AlongRoz... Seperti yang Along maklumkan.. Memang sedap rasa gabungan kuit dan intinya tu.. Memang rugi kalau tak mencuba.. Sedaaap!!!. Terima kasih buat Along dan KakWan kerana berkongsi resipi yang sedap ni. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya. Terima kasih..



DURIAN PANCAKE / KUIH DADAR DURIAN

~ Untuk Kulitnya...

:: Resipi Oleh ~ KakWan @ Citarasawan ( TQ )


Bahan-Bahan Untuk Kulit
  • 250ml Susu Cair
  • 100g Tepung Gandum
  • 1/4 st Garam
  • 3 biji Telur
  • 1 sb Mentega Cair
  • 1 sb Pes Pandan 


Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan-bahan kulit ke dalam blender dan kisar sehingga sebati. Tapis.
  2. Ambil sesenduk adunan dan ratakan ke dalam kuali menjadi dadar nipis.
  3. Biarkan sehingga masak sebelum diangkat.
  4. Buat semua sehingga habis.


~ Untuk Inti Krim Durian...

:: Resipi Oleh ~ AlongRoz @ HomeKreation ( TQ )


Bahan-Bahan
  • 200ml Whipping Cream ( whipped ) 
  • 10 ulas isi durian



Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan dan gaul rata.
  2. Letak satu senduk inti krim durian ke atas sekeping kulit ( yang Diana buat ~ bubuh 1 senduk inti krim durian dan sedikit isi durian ) dan lipat seperti bantal.
  3. Pastikan bahagian kulit yg licin di sebelah luar.
  4. Buat sehingga habis.
  5. Hidangkan segera atau disejukkan dahulu.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, January 8, 2012

~ Ayam Sos Plum Versi 2...

Sheery Dream Cakes | 5:15 PM | 6 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 

Entri kali ni Diana nak kongsikan resipi  SBK yang pernah d siarkan di dalam Majalah Aroma Dec 2011. Terima kasih sekali lagi buat Akak Siti Dimiati dan semua yang terlibat. Resipi Ayam Sos Plum ni Diana cipta khas buat Majalah Aroma.. Dulu pernah juga Diana kongsikan resipi Ayam Sos Plum Versi 1 di sini... Nak tengok versi 1 tu klik kat  SINI  yer... 

AYAM SOS PLUM


Bahan-Bahan 

  • 1/2 ekor ayam ( 650 gm ) _  dipotong kecil
  • 200 gm nenas kiub dalam tin _ dipotong 2
  • 3 biji cili padi _ dipotong 2
  • Sedikit daun sup atau boleh juga guna daun ketumbar _ dicincang
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan Perap

  • 2 tsp sos lada hitam Life
  • 2 tsp gula
  • 1 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • 1 biji telur ( dipukul ringan )
  • 3 tbsp tepung kastard
  • 2 tbsp tepung ubi kayu
  • Garam secukup rasa

Bahan A ( Dicincang halus )

  • 4 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 biji cili merah

Bahan B

  • 3 tbsp sos plum Loon Kee
  • 2 tbsp sos tomato Maggi
  • 1 tbsp sos tiram Maggi
  • 4 tbsp syrup nenas dalam tin

Cara-Cara
  1. Perap ayam bersama sos lada hitam, gula, minyak bijan, serbuk lada putih dan garam secukup rasa selama 30 minit.
  2. Kemudian gaulkan ayam bersama baki bahan perap ( telur, tepung kastard dan tepung ubi kayu ). Gaul rata.
  3. Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Goreng ayam sehingga masak kekuningan dan rangup. Angkat dan ketepikan.
  4. Di dalam kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumis bahan A dan cili padi sehingga wangi dan sedikit garing. Ambil 1 1/2 tbsp bahan yang ditumis tadi dan ketepikan.
  5. Kemudian masukkan nenas kiub dan bahan B. Gaul rata dan setelah mendidih bolehlah sesuaikan rasa.
  6. Tutupkan api dan tuang di atas ayam goreng yang telah disusun di atas pinggan.
  7. Taburkan daun sup / ketumbar cincang dan 1 1/2 tbsp bahan tumis tadi di atas ayam semasa menghidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, January 6, 2012

~ Congo Bars Di Majlis Pertunangan Anak Saudara...

Sheery Dream Cakes | 9:25 AM | 17 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang... 

Ni nak cerita tentang Congo Bars yang Diana buat untuk hantaran pertunangan anak saudara Diana pada 01hb Jan 2012 lepas... Dah banyak kali Diana buat Congo Bars ni.. Ianya memang sedap... Tu yang tak jemu buatnya.. Memang dah ramai dah yang mencuba resipi ni kan... Dah la sedap... Senang pula nak buatnya tu... 


Terima kasih kat tuan empunya resipi dan terima kasih juga kepada Akak Nor... Izinkan Diana kongsikannya kat sini ya.. Untuk kali ni Diana ada juga tukar sedikit bahannya... Halal ya.. Apa kata kita tengok resipinya... 

:: Sumber ~ Akak Nor @ Secubit Garam ( TQ )
:: Salin dari Majalah Jelita Keluaran April 2011



CONGO BARS


Bahan-Bahan
  • 220 gm gula perang _ ( Diana guna gula perang yang warnanya gelap sedikit tu )
  • 150 gm mentega
  • 3 biji telur
  • 1 camca teh esen vanila
  • 315 gm tepung serba guna
  • 2 1/2 camca teh serbuk penaik
  • 1/2 camca teh garam
  • 300 gm serpihan coklat
  • Sedikit walnuts yang dicincang kasar _ ( Saja Diana tambah )
  • Kepingan badam secukupnya _ ( Diana tukar kepada ~ Walnuts secukupnya )

Cara-Cara
  1. Ayak tepung bersama serbuk penaik dan garam. Ketepikan.
  2. Campurkan gula perang bersama mentega di dalam mangkuk besar dan kacau rata ( menggunakan whisk ).
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar sebati.
  4. Kemudian bubuh esen vanila dan gaul.
  5. Masukkan tepung, serbuk penaik dan garam yang telah diayak tadi dan kacau lagi.
  6. Bubuh serpihan coklat serta walnuts cincang dan gaul rata menggunakan spatula.
  7. Tuang adunan ke dalam loyang yang beralas kertas minyak dan berlengser mentega serta d taburkan sedikit tepung.
  8. Ratakan adunan dan susunkan walnuts atau kepingan badam di atasnya.
  9. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170°C selama 25 - 30 minit atau sehingga masak.


Congo Bars ni Diana simpan di dalam bekas plastik macam ni sahaja.. Sebenarnya nak beli bekas yang lain.. Tapi sekembalinya Diana dari Sarawak hari tu.. Diana tengok kedai yang menjual bekas tu dah tutup... hanya buka selepas 01hb Jan... Huhuuu... Sedangkan pertunangan tu pada 01hb Jan... Nak tak nak beli saja bekas ni.. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>