Tuesday, March 27, 2012

~ Resipi Kiam Chai Bersama Ikan Tenggiri...

Sheery Dream Cakes | 9:40 PM | 5 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Seperti yang Diana beritahu kat fb siang tadi.. Diana ada masalah nak publish entri... Adeeh!!! Geram juga d buatnya... Kalau entri yang dah siap tu ada kat draft tak apa juga kan.. Ni tak... Langsung tak ada.. Kena buat semula... Huhuuu.. Tak tau kenapa.. Harap entri kali ni tak hilang lagi walaupun tak dapat publish nanti.. Tapi harap sangat dapat kan.. Sebab dah ada beberapa resipi yang tertangguh untuk d kongsi bersama... 


Untuk entri ni Diana nak kongsikan resipi ulang tayang sebenarnya.. :). Resipi yang sangat mudah, 2 dalam 1...  Kalau nak cepat biasanya Diana akan masak menu ni sebab ianya dah ada sayur dan ikan sekali dalam 1 menu... Mudah kan.. ;). Jom semak resipinya..Untuk memudahkan lagi.. Diana letak resipinya sekali lagi kat sini yer...



KIAM CHAI BERSAMA IKAN TENGGIRI


Bahan-Bahan
  • 800 gm kiam chai _ dihiris halus
  • 900 gm ikan tenggiri _ dipotong kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan ditumbuk kasar
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa
  • Perencah pati ikan bilis Tumix
  • Minyak untuk menumis
  • Air secukup kegunaan

Bahan-bahan A ( Kisar menggunakan food processor )
  • 4 ulas bawang merah
  • 6 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1/2 tbsp belacan
  • 2 biji cili merah


Cara-Cara
  1. Rebus kiam chai bersama sedikit gula sehingga lembut. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali / periuk dan tumis bahan kisar dan udang kering hingga wangi dan garing.
  3. Kemudian masukkan kiam chai dan air melebihi paras kiam chai.
  4. Setelah mendidih tambahkan perencah pati ikan bilis, gula dan garam secukup rasa ( rasa terlebih dahulu sebelum menambah garam.. sebab kiam chai nie ada yang terlalu masin walaupun dah direbus bersama sedikit gula ).
  5. Masukkan ikan dan biar sehingga ikan masak.
  6. Tutupkan api dan angkat.
  7. Makan bersama nasi putih semasa ianya masih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 23, 2012

~ Spicy Garlic Tofu & Crab Stick...

Sheery Dream Cakes | 10:19 AM | | 17 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam penuh kerinduan... 

Apa khabar pagi ni? Doa dan harapan Diana moga semuanya dianugerahkan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan... Alhamdulillah bertemu kita kembali di pagi Jumaat yang mulia ni.. 

Ampun dan maaf Diana pinta sebab dah lama Diana tak berkesempatan untuk BW... InsyaAllah lepas ni boleh ler jejalan kat blog anda semua kan.. :). Pastinya dah banyak sangat entri dan resipi menarik yang Diana ketinggalan... Huhuuu... Pasti akan Diana selongkar perlahan².. Kalau nak selongkar laju² tu.. Rasanya memang di luar kemampuan Diana.. Tapi tak apa.. Akan diusahakan juga nanti.. InsyaAllah.. ;)


Sekembalinya dari berehat ni.. Diana nak kongsikan resipi Spicy Garlic Tofu & Crab Stick yang mudah ni... Jemput tengok resipinya.. ;


SPICY GARLIC TOFU & CRAB STICK

Bahan-Bahan
  • 4 bungkus kecil egg tofu _ dipotong bulat
  • 250 gm jejari ketam _ dipotong kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan dicincang kasar
  • 1/2 inci halia _ dicincang
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji cili merah _ dibuang bijinya dan dicincang
  • 2 tbsp sos tomato Maggi
  • 4 tbsp sos cili Maggi
  • 1/4 tsp serbuk cili
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis
  • Daun sup atau dau ketumbar _ dihiris
  • Cili padi _ ditumbuk ( kalau tak nak pedas jangan bubuh )
  • Sedikit gula 
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan goreng tofu hingga garing kekuningan. Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan sedikit minyak didalam kuali / periuk dan tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga sedikit garing.
  3. Masukkan udang kering, cili padi dan serbuk cili. Tumis lagi hingga garing.
  4. Kemudian masukkan sos tomato, sos cili, perencah pati ayam, gula dan garam secukup rasa.
  5. Masukkan jejari ketam dan masak seketika.
  6. Akhir sekali masukkan tofu goreng dan cili merah cincang. Gaul perlahan.
  7. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  8. Taburkan hirisan dau sup atau daun ketumbar semasa menghidang.
  9. Hidang semasa ianya masih panas.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 16, 2012

~ Ayam Masak Lemon...

Sheery Dream Cakes | 3:25 PM | 14 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Ni merupakan entri terakhir untuk minggu ni dan tiada entri terbaru untuk seminggu yang akan datang... Mungkin juga 2 minggu kan.... Sekali lagi SBK terpaksa berehat.. Mungkin kali ni agak lama sedikit.. Tu sebabnya Diana kena kongsikan beberapa resipi hari ni.. Kalau tak d kongsikan pasti bertambah lagi ler entri tertangguh nanti kan.. Untuk hari niecukup ler 4 resipi d kongsi bersama.. :).. InsyaAllah setelah kembalinya SBK dari bercuti nanti pasti akan ada resipi d kongsi lagi yer.. 


Ok ler jom kita tengok resipi ulang tayang ni.. Kalau nak tengok entri lepas boleh ler klik kat SINI yer... 


AYAM MASAK LEMON

Bahan-Bahan A
  • 4 keping dada ayam _ belah bahagian yang tebal tapi jangan putus
  • 1 tbsp sos lada hitam Life
  • 1 tbsp sos plum Loon Kee
  • 1/2 tbsp gula
  • 1 biji kuning telur
  • 1/2 biji parutan kulit lemon
  • 2 tbsp tepung kastard
  • 1 1/2 tbsp tepung ubi kayu
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam 

Bahan-Bahan B ( Dicampurkan ) Boleh Digandakan adunan ini
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1 1/2 tsp biji bijan

Bahan-Bahan C ( Untuk Sosnya )
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 4 ulas bawang merah _ dicincang
  • 1 inci halia _ dicincang
  • 4 - 4 1/2 tbsp jus lemon _ boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing
  • 3 - 3 1/2 tbsp sos plum Loon Kee _ mengikut citarasa masing-masing. Jika suka boleh bubuh 4 tbsp
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 1 1/2 cawan air
  • Gula 
  • Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Lain
  • Sedikit tepung jagung + sedikit air untuk pemekat
  • 1/2 biji lemon _ dihiris nipis
  • Minyak


Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam.
  2. Kemudian saluti ayam dengan bahan-bahan B dan goreng ayam sehingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Sementara itu bolehlah sediakan sosnya. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  4. Masukkan bahan-bahan sos selebihnya dan biarkan hingga ianya mendidih.
  5. Tambahkan bancuhan tepung jagung, gula dan garam secukup rasa.
  6. Didihkan seketika dan bolehlah ditutupkan api.
  7. Tuangkan di atas ayam goreng tadi yang telah dipotong dan disusun di atas pinggan bersama hirisan lemon.


Selain menggunakan dada ayam.. Kita juga boleh tukarkannya kepada bahagian peha ayam... Paha ayam itu di buangkan kulit dan tulangnya. Kemudian dipotong kecil dan nipis.. Hasil masakannya adalah seperti gambar ini ya..






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, March 15, 2012

~ Rendang Lokan...

Sheery Dream Cakes | 11:02 AM | 15 Comments so far

Assalamualaikum dan bertemu kembali... 

Wah!!! Laju jer kan dengan entri terbaru... Hehehee... Yer ler sekarang ni tengah ada masa sedikit tu.. Terus ler laju² buat entri yang tertangguh ni kan.. Sebab nak sambung lagi rehat tu.. Ok ler tak nak membuang masa... Terus jer ler kita cerita pasal Rendang Lokan yang teramat sedapnya ni..


Lokan ni kalau kat Labuan memang jarang sekali nampak orang jual... Ni Diana beli kat Menumbok semasa dalam perjalanan pulang dari melawat daughter kat Kem Wawasan PLKN Papar, Sabah... Beli dalam RM 40.. Ya Allah... Punya ler berat lokan ni.. Tapi hubby yang angkat masa tu...  Bayangkan ler masa tu lagi kami ikut bot laju dari Menumbok ke Labuan.. :D. Rasa juga nak makan lokan tu kan.. Berat pun tak peduli dah.. Hehehe...

Tapi semua tu berbaloi sebab dengan adanya resipi dari dapur CMG ni.. Semua tu dah tak kisah dah.. Hilang semua penat membawa lokan ni.. Diana masak rendang... Sememangnya teramat sedaaap!!! Dulu kalau kami pergi beli kat Menumbok biasanya mama Diana yang masak.. Mama masak Sambal Lokan.. Pun tersangat ler sedaapnya.. Tapi untuk kali ni Diana sendiri yang nak masak sebab ni ler pertama kalinya Diana masak lokan... Biasanya tau makan jer kan... Hiihiii...


Terima kasih buat CMG kerana sudi berkongsi resipi yang sedaaap ni.. Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini yer.. Terima kasih..



:: Resipi Oleh ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  ( TQ )


RENDANG LOKAN

Bahan-Bahan

  • 1 1/2 cawan isi lokan
  • 1 helai daun kunyit _ hiris halus
  • 2 helai daun limau purut
  • 1/3 cawan santan pekat
  • 1 camca besar penuh kerisik
  • 2 camca besar cili kisar
  • 2 camca besar rempah kari ikan ( jenama Baba's ) _ Diana guna rempah kari ayam dan daging Baba's
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 cawan air
  • 1 camca besar gula melaka
  • Garam secukup rasa
  • Minyak kelapa untuk menumis ( boleh guna minyak masak biasa )

Bahan Kisar Halus

  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • 1/2 inci belacan
  • 3 biji buah keras
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 3 batang serai _ hiris halus

Cara-Cara

  1. Bancuh bahan kisar halus bersama rempah kari, gaul rata. Panaskan minyak kelapa dalam kuali, tumis bahan kisar halus + rempah kari tadi, hingga wangi, masukkan cili kisar, daun limau purut dan asam gelugor, kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
  2. Tuang air dan santan, kacau dan masak hingga sedikit pekat. Masukkan lokan dan kerisik, gaul rata dan kecilkan api, masak hingga pekat. Tambah gula melaka dan garam secukup rasa, terus memasak hingga hampir kering tapi masih lembap.
  3. Masukkan hirisan daun kunyit, gaul dan rasa jika ok boleh matikan api. Angkat dan hidangkan bersama nasi, ketupat atau lemang.....sedapp, kalah rendang daging..seriuss nihh!


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>