Tuesday, November 27, 2012

~ Satay Ayam Goreng...

Sheery Dream Cakes | 12:40 PM | 12 Comments so far
Assalamualaikum dan bertemu kembali di entri kali ini… 

Untuk entri ini Diana nak kongsikan resipi Satay Ayam Goreng... Tiada celoteh panjang yang hendak dikongsikan..Ok lah.. Terus sahaja kita tengok resipinya ya.. 


SATAY AYAM GORENG 

Bahan-Bahan
  • 4 keping peha ayam _ dibuang kulit dan tulangnya. Hiris nipis dan besar
  • 3 tangkai daun kari _ dicincang
  • Lidi secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A 
  • 1/2 tsp serbuk cili
  • 1/2 tsp serbuk kunyit
  • 1 tbsp rempah kari _ ( Diana guna serbuk kari Ayam Brand )
  • 1/2 tbsp serbuk ketumbar
  • 1/2 tsp serbuk jintan manis
  • 1/2 tsp serbuk jintan putih
  • 1/2 tsp serbuk rempah 5
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • 2 tbsp gula atau secukup rasa
  • 1 tsp garam
  • 2 tbsp tepung jagung
  • 2 tbsp tepung kastard
  • 2 tbsp tepung gandum
  • 2 tbsp tepung ubi kayu
  • 1 biji telur

Bahan-Bahan B ( Kisar Menggunakan Food Processor ) 
  • 3 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 batang serai _ ambil bahagian yang putih sahaja
  • 1/2 inci halia
  • 1/4 inci lengkuas

Cara-Cara 
  1. Campurkan ayam bersama bahan-bahan A dan B. Gaul rata.
  2. Cucuk sekeping isi ayam dengan lidi. Ketepikan.
  3. Buat langkah No. 2 sehingga isi ayam habis.
  4. Kemudian perap selama 2 - 3 jam atau lebih.
  5. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng satay ayam hingga masak.
  6. Angkat dan sedia untuk dihidang.
  7. Nikmati bersama sos kegemaran anda. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 13, 2012

~ Ferrero Rocher Brownies...

Sheery Dream Cakes | 7:46 AM | 11 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 

Bersiaran di awal pagi kali ini SBK ingin berkongsikan 1 resipi brownies.. Semasa mencari resipi brownies.. Diana terjumpa dengan blog ini.. Brown Eyed Baker.. Terpikat kepada beberapa resipi brownies kat sana.. Teringin nak mencuba resipi Peanut Butter Brownies.. Tapi macam tak berapa nak rajin nak buat peanut butter topping / swirl tu.. Ermmm... Jadi buat mana yang senang sahaja lah kan.. Hehehee...


Akhirnya buat tanpa topping ( The Baked Brownie  ).. Tapi gantikan dengan Ferrero Rocher pula... Tu sahaja jalan yang paling mudah nak makan brownies.. Heehee :D.. Tak apalah.. Lain kali baru buat lagi yang lain.. :). Anak-anak Diana suka makan Ferrero Rocher Brownies ni.. Sedap di tekak kami sekeluarga.. Cuma sukatan gulanya Diana telah kurangkan mengikut citarasa keluarga Diana ya.. Kepada Brown Eyed Baker.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini pula ya.. Terima kasih.. Nak resipinya? Jom tengok resipinya pula...


:: Sumber ~ Brown Eyed Baker ( TQ )


THE BAKED BROWNIE / FERRERO ROCHER BROWNIES

INGREDIENTS


  • 1 1/4 cups all-purpose flour
  • 1 teaspoon salt
  • 2 tablespoons dark unsweetened cocoa powder
  • 11 ounces dark chocolate, coarsely chopped
  • 1 cup ( 8 ounces ) unsalted butter, cut into 1-inch pieces
  • 1 teaspoon instant espresso powder 
  • 1 1/2 cups granulated sugar _ ( Diana bubuh 1 cawan sahaja )
  • 1/2 cup packed light brown sugar
  • 5 eggs, at room temperature
  • 2 teaspoons vanilla extract

Method

  1. Preheat the oven to 350 degrees F. Butter the sides and bottom of a 9 x 13-inch glass or light-colored baking pan. Line the pan with parchment paper.
  2. In a medium bowl, whisk the flour, salt, and cocoa powder together.
  3. Put the chocolate, butter and instant espresso powder in a large bowl and set it over a saucepan of simmering water, stirring occasionally, until the chocolate and butter are completely melted and smooth. 
  4. Turn off the heat, but keep the bowl over the water and add the sugars. Whisk until completely combined, then remove the bowl from the pan. The mixture should be room temperature.
  5. Add 3 eggs to the chocolate mixture and whisk until combined. Add the remaining eggs and whisk until combined. 
  6. Add the vanilla and stir until combined. Do not overbeat the batter at this stage or your brownies will be cakey.
  7. Sprinkle the flour mixture over the chocolate mixture. Using a rubber spatula ( not a whisk ), fold the flour mixture into the chocolate until just a bit of the flour mixture is visible.
  8. Pour the batter into the prepared pan and smooth the top. Bake in the center of the oven for 30 minutes, rotating the pan halfway through the baking time, until a toothpick inserted into the center of the brownies comes out with a few moist crumbs sticking to it. 
  9. Let the brownies cool completely, then lift them out of the pan using the parchment paper. Cut into squares and serve.
  10. Store at room temperature in an airtight container or wrap with plastic wrap for up to 3 days.

( Recipe adapted from ~ Baked : New Frontiers in Baking )


::  Sebelum membakar susun beberapa Ferrero Rocher di atasnya  ::




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 10, 2012

~ Daging Goreng Cili Kering...

Sheery Dream Cakes | 6:33 PM | 8 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Moga hari ini kehidupan kita lebih baik dari hari yang sebelumnya... Moga kita sentiasa di bawah lindunganNya.. Aamiin.. Tak nak banyak membebel hari ini.. Cuma nak kongsikan resipi Daging Goreng Cili Kering yang Diana masak tengahari tadi.. Jom semak resipinya...



DAGING GORENG CILI KERING


Bahan-Bahan
  • 500 gm daging batang pinang ( guna bahagian daging yang lembut ) _ dihiris nipis
  • 1 biji tomato _ buang bijinya dan potong dadu kecil
  • 1 1/2 tbsp kicap ABC sos manis
  • Gula melaka secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis

Bahan-Bahan A ( Kisar Menggunakan Food Processor )
  • 10 tangkai cili kering
  • 1 biji cili merah
  • 6 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • Belacan sebesar ibu jari

Bahan-Bahan B ( Bahan Perap )
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • 1 /2 tbsp gula
  • 1 biji telur
  • 1/2 tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp perencah pati ayam 
  • Secubit soda bikarbonat
  • Garam

Cara-Cara
  1. Campurkan daging bersama bahan B dan gaul rata. Perap selama 1 jam atau lebih.
  2. Kemudian panaskan minyak dan goreng daging hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Tumis bahan A dengan sedikit minyak hingga wangi.
  4. Masukkan gula melaka dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  5. Masukkan kicap, gula melaka dan garam secukup rasa. Gaul rata.
  6. Setelah itu bolehlah dimasukkan daging goreng dan gaul. Masak seketika dan sesuaikan rasa.
  7. Tutupkan api dan masukkan tomato yang dipotong dadu.
  8. Gaul dan hidang bersama nasi putih panas.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 9, 2012

~ Opor Ayam...

Sheery Dream Cakes | 9:10 AM | | | 8 Comments so far
Assalamualaikum dan bertemu kita kembali di hari Jumaat yang mulia ini.. 

Alhamdulillah hari ini diberi peluang untuk Diana update blog ni.. Namun untuk BW belum termampu lagi Diana laksanakan.. Mohon ampun dan maaf daripada Diana.. Diharap tiada yang berkecil hati ya.. 


Resipi Opor Ayam ini, anda boleh dapatkannya  dari Buku Resipi : 50 Hidangan Penambat Selera oleh Chef Hanieliza ..Resipi asal menggunakan daging.. Tapi Diana tukar kepada ayam.. Resipi ini memang sedap.. Terima kasih kepada Chef Hanieliza di atas resipi yang sedap ini.. Terima kasih akak... Kepada sesiapa yang belum memiliki buku tersebut, bolehlah dapatkannya di kedai-kedai buku berhampiran. memang berbaloi memiliki buku ini.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>