Tuesday, November 27, 2012

~ Satay Ayam Goreng...

Sheery Dream Cakes | 12:40 PM | 12 Comments so far
Assalamualaikum dan bertemu kembali di entri kali ini… 

Untuk entri ini Diana nak kongsikan resipi Satay Ayam Goreng... Tiada celoteh panjang yang hendak dikongsikan..Ok lah.. Terus sahaja kita tengok resipinya ya.. 


SATAY AYAM GORENG 

Bahan-Bahan
  • 4 keping peha ayam _ dibuang kulit dan tulangnya. Hiris nipis dan besar
  • 3 tangkai daun kari _ dicincang
  • Lidi secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A 
  • 1/2 tsp serbuk cili
  • 1/2 tsp serbuk kunyit
  • 1 tbsp rempah kari _ ( Diana guna serbuk kari Ayam Brand )
  • 1/2 tbsp serbuk ketumbar
  • 1/2 tsp serbuk jintan manis
  • 1/2 tsp serbuk jintan putih
  • 1/2 tsp serbuk rempah 5
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix ( optional )
  • 2 tbsp gula atau secukup rasa
  • 1 tsp garam
  • 2 tbsp tepung jagung
  • 2 tbsp tepung kastard
  • 2 tbsp tepung gandum
  • 2 tbsp tepung ubi kayu
  • 1 biji telur

Bahan-Bahan B ( Kisar Menggunakan Food Processor ) 
  • 3 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 batang serai _ ambil bahagian yang putih sahaja
  • 1/2 inci halia
  • 1/4 inci lengkuas

Cara-Cara 
  1. Campurkan ayam bersama bahan-bahan A dan B. Gaul rata.
  2. Cucuk sekeping isi ayam dengan lidi. Ketepikan.
  3. Buat langkah No. 2 sehingga isi ayam habis.
  4. Kemudian perap selama 2 - 3 jam atau lebih.
  5. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng satay ayam hingga masak.
  6. Angkat dan sedia untuk dihidang.
  7. Nikmati bersama sos kegemaran anda. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 13, 2012

~ Ferrero Rocher Brownies...

Sheery Dream Cakes | 7:46 AM | 11 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 

Bersiaran di awal pagi kali ini SBK ingin berkongsikan 1 resipi brownies.. Semasa mencari resipi brownies.. Diana terjumpa dengan blog ini.. Brown Eyed Baker.. Terpikat kepada beberapa resipi brownies kat sana.. Teringin nak mencuba resipi Peanut Butter Brownies.. Tapi macam tak berapa nak rajin nak buat peanut butter topping / swirl tu.. Ermmm... Jadi buat mana yang senang sahaja lah kan.. Hehehee...


Akhirnya buat tanpa topping ( The Baked Brownie  ).. Tapi gantikan dengan Ferrero Rocher pula... Tu sahaja jalan yang paling mudah nak makan brownies.. Heehee :D.. Tak apalah.. Lain kali baru buat lagi yang lain.. :). Anak-anak Diana suka makan Ferrero Rocher Brownies ni.. Sedap di tekak kami sekeluarga.. Cuma sukatan gulanya Diana telah kurangkan mengikut citarasa keluarga Diana ya.. Kepada Brown Eyed Baker.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini pula ya.. Terima kasih.. Nak resipinya? Jom tengok resipinya pula...


:: Sumber ~ Brown Eyed Baker ( TQ )


THE BAKED BROWNIE / FERRERO ROCHER BROWNIES

INGREDIENTS


  • 1 1/4 cups all-purpose flour
  • 1 teaspoon salt
  • 2 tablespoons dark unsweetened cocoa powder
  • 11 ounces dark chocolate, coarsely chopped
  • 1 cup ( 8 ounces ) unsalted butter, cut into 1-inch pieces
  • 1 teaspoon instant espresso powder 
  • 1 1/2 cups granulated sugar _ ( Diana bubuh 1 cawan sahaja )
  • 1/2 cup packed light brown sugar
  • 5 eggs, at room temperature
  • 2 teaspoons vanilla extract

Method

  1. Preheat the oven to 350 degrees F. Butter the sides and bottom of a 9 x 13-inch glass or light-colored baking pan. Line the pan with parchment paper.
  2. In a medium bowl, whisk the flour, salt, and cocoa powder together.
  3. Put the chocolate, butter and instant espresso powder in a large bowl and set it over a saucepan of simmering water, stirring occasionally, until the chocolate and butter are completely melted and smooth. 
  4. Turn off the heat, but keep the bowl over the water and add the sugars. Whisk until completely combined, then remove the bowl from the pan. The mixture should be room temperature.
  5. Add 3 eggs to the chocolate mixture and whisk until combined. Add the remaining eggs and whisk until combined. 
  6. Add the vanilla and stir until combined. Do not overbeat the batter at this stage or your brownies will be cakey.
  7. Sprinkle the flour mixture over the chocolate mixture. Using a rubber spatula ( not a whisk ), fold the flour mixture into the chocolate until just a bit of the flour mixture is visible.
  8. Pour the batter into the prepared pan and smooth the top. Bake in the center of the oven for 30 minutes, rotating the pan halfway through the baking time, until a toothpick inserted into the center of the brownies comes out with a few moist crumbs sticking to it. 
  9. Let the brownies cool completely, then lift them out of the pan using the parchment paper. Cut into squares and serve.
  10. Store at room temperature in an airtight container or wrap with plastic wrap for up to 3 days.

( Recipe adapted from ~ Baked : New Frontiers in Baking )


::  Sebelum membakar susun beberapa Ferrero Rocher di atasnya  ::




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 9, 2012

~ Opor Ayam...

Sheery Dream Cakes | 9:10 AM | | | 8 Comments so far
Assalamualaikum dan bertemu kita kembali di hari Jumaat yang mulia ini.. 

Alhamdulillah hari ini diberi peluang untuk Diana update blog ni.. Namun untuk BW belum termampu lagi Diana laksanakan.. Mohon ampun dan maaf daripada Diana.. Diharap tiada yang berkecil hati ya.. 


Resipi Opor Ayam ini, anda boleh dapatkannya  dari Buku Resipi : 50 Hidangan Penambat Selera oleh Chef Hanieliza ..Resipi asal menggunakan daging.. Tapi Diana tukar kepada ayam.. Resipi ini memang sedap.. Terima kasih kepada Chef Hanieliza di atas resipi yang sedap ini.. Terima kasih akak... Kepada sesiapa yang belum memiliki buku tersebut, bolehlah dapatkannya di kedai-kedai buku berhampiran. memang berbaloi memiliki buku ini.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, October 16, 2012

~ Ayam Masak Sos Cili Thai & Nasi Goreng...

Sheery Dream Cakes | 2:44 PM | | 25 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada pengunjung SBK...

Terlebih dahulu Diana nak mohon ampun dan maaf kerana dah lama tak bersiaran... Dan... Ini mungkin entri terakhir buat SBK untuk ketika ni... Andai kata ada yang terkasar atau Diana pernah menyinggung perasaan sesiapa di alam maya mahupun di dunia ni.. Sama ada sengaja mahupun tak disengajakan... Diana mohon ampun dan maaf yer.. InsyaAllah jika ada rezeki.. kita boleh bersua kembali... 


Di kesempatan ini juga Diana ucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah memberi sokongan selama Diana berblogging nie... Kepada yang sudi berkunjung kat SBK nie Diana ucapkan ribuan terima kasih yer.. Tanpa sokongan anda semua.. SBK tak mampu pergi sejauh nie.. Cuma sekarang ada sedikit masalah yang perlu di selesaikan... Akhir kata.. Jika terserempak Diana kat mana² tu .. tegur² ler yer... Halalkan setiap resipi yang Diana telah cuba dan olah selama nie yer... Di sini ada 2 menu terakhir kalinya Diana kongsikan khas buat anda semua.. Sampai jumpa lagi... Salam Penuh Kasih Sayang dari SBK.. Muahssss...

~ Ayam Masak Sos Cili Thai...
~ Olahan dari entri Diana yang lepas.. Klik kat SINI DAN KAT SINI.. 





AYAM MASAK SOS CILI THAI

Bahan-Bahan A
  • 6 ketul peha ayam
  • 3 ulas bawang merah _ dihiris
  • 4 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 inci halia _ dihiris
  • 1 tsp garam
  • 2 tbsp gula
  • 4 tbsp sos plum
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix

Bahan-Bahan B
  • 4 tbsp ABC saus manis ( ABC sos manis )
  • 2 tbsp gula

Bahan-Bahan C ( Dicincang )
  • 1 inci halia 
  • 6 ulas bawang merah 
  • 4 ulas bawang putih

Bahan-Bahan D
  • 1 cawan sos cili Life
  • 2 tbsp sos tiram
  • 1/2 cawan Kimball sos cili Thai 
  • 2 tbsp sos plum
  • 3 tbsp sos pedas berkicap Agromas
  • 3 cawan ( atau mengikut citarasa masing² ) air rebusan ayam

Bahan-Bahan E
  • Daun sup atau daun ketumbar _ dihiris
  • Cili merah _ dicincang
  • Air secukupnya untuk merebus
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. :: Penyediaan Ayam  ~ Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam. 
  2. Masukkan ayam dan air secukupnya ke dalam periuk. Rebus hingga ayam masak.
  3. Ambil air rebusan untuk kegunaan nanti. Ketepikan.
  4. Keluarkan ayam dan toskan. Lumurkan ayam bersama bahan-bahan B dan goreng sehingga kekuningan. 
  5. Angkat dan toskan. Potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan.
  6. :: Penyediaan sos  ~ Panaskan sedikit minyak di dalam kuali atau periuk. Masukkan bahan-bahan C dan tumis hingga sedikit garing.
  7. Kemudian masukkan bahan-bahan D dan gaul. Biarkan ianya mendidih seketika.
  8. Sesuaikan rasa dan curah di atas ayam tadi. 
  9. Taburkan dengan hirisan daun sup dan cili merah cincang.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<



NASI GORENG SIMPLE

Bahan²

  • 700 gm nasi putih
  • 4 batang sausage _ dipotong bulat nipis
  • 8 batang bersaiz kecil jejari ketam _ disiat²
  • 1 tin Rex kerang panggang
  • 1 ulas bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang
  • 1 tbsp sos ikan
  • 2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 1/2 - 1 tsp serbuk cili
  • 2 biji telur
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu
  • Minyak untuk menumis
  • Cili padi
  • Daun sup atau daun ketumbar


Cara²
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk cili dan tumis seketika.
  3. Pecahkan telur dan biarkan hingga telur separuh masak. Kemudian gaul rata.
  4. Setelah itu masukkan kerang, sausage dan jejari ketam. Gaul rata.
  5. Masukkan sos ikan, perencah pati ayam, gula secukup rasa dan garam jika perlu.
  6. Masukkan nasi putih dan gaul rata.
  7. Angkat dan hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>