Friday, January 4, 2013

~ Mango Sticky Rice Recipe...

Sheery Dream Cakes | 2:36 PM | 5 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Bertemu kembali kita di entri kali ini dengan resipi Mango Sticky Rice yang Diana buat Dec tahun lepas... Diana mula suka dengan Mango Sticky Rice ni semasa kami melancong di Thailand tahun lepas.. Kebetulan ketika itu Makcik Zaharah memang pandai membuatnya.. Senanglah Diana belajar memasaknya kan.. Resipi ini Diana dapat dari mak Ejoy, Makcik Zaharah.. Terima kasih makcik dan ejoy... Sedap tau.. Oleh sebab makcik bagi resipi secukup rasa sahaja.. Jadi Diana pun buat lah secukup rasa juga ya .. Hehhehee.. ;). Izinkan Diana kongsikannya di sini ya... Terima kasih..

Resipi Asal Oleh ~ Makcik Zaharah  ( TQ )
Olahan Oleh ~ SheeryDreamCake @ skybluemelleymey


MANGO STICKY RICE  

Bahan-Bahan
  • 2 1/2 cawan beras pulut _ cuci dan direndam 3 jam atau lebih
  • 1 cawan air
  • 1 1/2 cawan santan pekat ( Diana guna santan dalam kotak Ayam Brand )
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Mangga yang masak secukupnya _ dikupas kulitnya dan dihiris 

Cara-Cara
  1. Toskan beras pulut yang direndam dan masukkan beras ke dalam bekas yang sesuai.
  2. Masukkan 1 cawan air dan kukus.
  3. Sementara itu campurkan 1 1/2 cawan santan pekat bersama garam dan gula secukup rasa.
  4. Setelah pulut hampir masak bolehlah dituangkan santan pekat tadi dan gaul rata. Kukus semula hingga pulut masak. Angkat dan ketepikan.


Bahan-Bahan A
  • Santan dalam kotak ( Ayam Brand ) secukup kegunaan
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan di dalam periuk dan masak hingga mendidih.
  2. Tutupkan api dan sejukkan seketika.
  3. Hidang bersama pulut dan mangga. 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, December 8, 2012

~ Bubur Durian Dengan Nasi...

Sheery Dream Cakes | 3:03 PM | 10 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Selamat berhujung minggu kepada anda semua... Pasti ada yang merancang bersiar² bersama keluarga kan.. Pasti seronok ya.. Baiklah entri kali ini Diana ingin kongsikan resipi Bubur Durian Dengan Nasi... Kalau sebelah sini, memang dah menjadi kebiasaan campur bubur durian atau jagung dengan nasi.. Memang sedap.. Tapi lain orang lain citarasanya kan... ;)

Resipinya senang sahaja... Pasti ramai yang sudah tahu memasak bubur durian kan.. Tapi Diana kongsikan juga di SBK untuk rujukan di masa akan datang.. Jom semak resipinya..



BUBUR DURIAN DENGAN NASI


Bahan-Bahan 
  • 16 ulas isi durian _ ( Jangan asingkan isi dari bijinya )
  • 500 ml santan pekat _ ( Diana guna santan segera dalam kotak Ayam Brand ) 
  • 2 3/4 cawan air
  • 2 tsp garam
  • Gula pasir secukup rasa
  • Daun pandan jika suka _ Dicarik dan disimpul ( Diana tidak bubuh )

Bahan-Bahan A
  • 1/2 cawan beras wangi _ ( Cuci dan toskan )
  • Air secukup kegunaan

Cara-Cara
  1. Masukkan beras ke dalam periuk yang sesuai. Tambahkan air secukupnya dan masak hingga beras kembang dan pecah ( seperti memasak bubur nasi ).
  2. Kemudian masukkan 2 3/4 cawan air, daun pandan, isi durian, santan, garam dan gula secukup rasa.
  3. Gaul hingga gula larut dan biarkan ianya mendidih.
  4. Tutupkan api dan sedia untuk dihidang.
  5. Boleh dihidang ketika ianya masih panas atau disejukkan terlebih dahulu di dalam peti sejuk. 
  6. Boleh juga disimpan di dalam tempat beku. Biarkan ianya separuh beku kemudian barulah dinikmati.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, December 6, 2012

~ Ayam Panggang...

Sheery Dream Cakes | 11:15 AM | | 16 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Ok lah tiada cerita yang hendak dikongsi hari ini... Hanya hendak kongsikan resipi Ayam Panggang ini sahaja... Apa kata terus sahaja kita bercerita tentang resipi hari ini ya.. :)


Diana panggang ayam ini menggunakan Happy Grill Pan dari Amway.. Seperti biasa.. Sekali lagi pastinya Happy Grill Pan ini merupakan pemberian dari Father In Law.. Terima kasih Father In Law.. Kesemua barangan Amway yang ada di rumah Diana semuanya pemberian Father In Law.. Hehhee... Sayang Father In Law..^___^



AYAM PANGGANG

Bahan-Bahan 
  • 4 keping paha ayam _ ( dicucuk dengan garfu atau dikelar sedikit )

Bahan-Bahan Kisar Halus
  • 10 ulas bawang merah
  • 1 bulb bawang putih
  • 2 inci halia
  • 3 batang serai
  • 7 biji cili padi _ ( boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • Kunyit hidup sebesar ibu jari
  • Sedikit gula melaka 

Bahan-Bahan A
  • 1 tbsp madu
  • 1 1/2 tbsp serbuk kari ayam dan daging Baba's
  • 1/2 tbsp serbuk cili
  • 1 tbsp serbuk ketumbar
  • 1 tsp serbuk jintan manis
  • 1 tsp serbuk jintan putih
  • 1 tsp serbuk rempah 5
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika perlu
  • Sedikit minyak zaitun jika suka

Cara-Cara
  1. Ayam digaul bersama bahan yang dikisar halus dan bahan-bahan A. Saluti seluruh ayam dan sumbatkan juga bahan perapan di bawah kulit ayam.
  2. Perap sekurang-kurangnya 3 jam atau lebih elok diperap semalaman.
  3. Panggang ayam menggunakan Grill Pan hingga masak.
  4. Angkat dan potong kecil-kecil sebelum dihidang.
  5. Sementara itu jangan buang lebihan bahan perapan tadi. Tumis bahan perapan tadi hingga pecah minyak dan sedikit garing. 
  6. Hidang bersama ayam panggang, sos kicap dan nasi putih panas.

~ Sos Kicap...

Bahan-Bahan Sos
  • Sos cili thai kimball
  • Jus limau kasturi
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Cili merah _ dicincang
  • Daun sup _ dicincang

Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bahan-bahan sos dan gaul hingga sebati.
  2. Sedia untuk dihidang bersama ayam panggang.


::  Jika tidak ada Grill Pan, boleh juga bakar ayam ini di dalam oven  ::




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, December 1, 2012

~ Biskut Makmur...

Sheery Dream Cakes | 10:34 PM | 4 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ... 

Wah!! Apa kes malam-malam pula tayang Biskut Makmur eh? Heeheee... Sebenarnya teringin sangat nak makan kuih makmur.. Itu yang buat tu.. Raya hari tu memang tak buat cookies sebab kesihatan Diana yang tak mengizinkan.. Beli semua cookies untuk raya tahun ini.. Jadi ini kiranya keinginan yang terpendam telah sekian lama lah ya.. Huhuuu... Baru berkesempatan buat kuih makmur.. Alhamdulillah diberi kesempatan juga buat kan.. 


Ok lah.. Tak nak banyak celoteh malam-malam begini.. Terus sahaja kita tengok resipi Biskut Makmur  dari SBK ya.. Oh ya.. Untuk kacangnya Diana guna walnuts.. Jadi boleh tukar kepada kacang tanah atau gajus ya.. Terpulang kepada citarasa masing-masing... Jom semak resipinya..



BISKUT MAKMUR 


Bahan-Bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan mentega ( anggaran )
  • 3 tbsp minyak sapi
  • 3/4 cawan walnuts panggang
  • Gula aising secukupnya

Cara-Cara
  1. Goreng tepung gandum tanpa minyak di atas api sederhana sehingga sedikit kekuningan. Sentiasa menggaul bagi mengelakkan tepung hangus.
  2. Angkat dan masukkan tepung ke dalam food processor bersama walnuts panggang. Kisar hingga walnuts hancur.
  3. Kemudian campurkan minyak sapi dan mentega ( bubuh mentega sedikit demi sedikit ) ke dalam adunan tepung dan walnuts tadi.
  4. Ramas dengan menggunakan tangan dan uli sehingga adunan dapat dibentukan.
  5. Ambil sedikit adunan dan bulat-bulatkan. Buat sehingga adunan habis.
  6. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180°C selama 15 - 20 minit atau sehingga ianya masak ( bergantung kepada saiz kuih makmur tersebut ).
  7. Angkat dan terus guling-gulingkan kuih makmur ke dalam gula aising.
  8. Sejukkan sebelum disimpan di dalam balang kedap udara.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>