Monday, June 19, 2017

~ Resipi Biskut Oatmeal Cornflakes...

Sheery Dream Cakes | 1:38 PM | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah.. Hari ini diberi peluang bersiaran kembali bersama resipi biskut Oatmeal Cornflakes. Biskut ini Diana olah dari resipi Cowboy Cookies. Cowboy cookies bukan sahaja biskut kegemaran kami seisi keluarga, malahan ianya turut digemari oleh tetamu yang bertandang ke rumah Diana pada hari raya setiap tahun. Disebabkan anak-anak suka makan cornflakes, Diana cuba olah resipinya kepada biskut Oatmeal Cornflakes. Alhamdulillah.. Anak-anak suka. 

Kekacang merupakan salah satu bahan yang terkandung di dalam biskut ini. Jadi, anda boleh pilih jenis kekacang yang diingini mengikut kegemaran masing-masing. Jika anda suka makan badam, bubuhlah cincangan badam dan begitulah seterusnya ya. Baiklah, apa kata kita semak resipi biskut ini.


BISKUT OATMEAL CORNFLAKES

Bahan-Bahan
  • 350 gm tepung gandum
  • 265 gm mentega
  • 200 gm gula kastor
  • 190 gm gula perang
  • 320 gm oats
  • 1 1/4 tsp garam
  • 1/2 tsp soda bikarbonat
  • 1 tsp baking powder
  • 2 biji telur + 1 biji kuning telur
  • 2 tbsp susu segar
  • 1 1/2 tsp esen vanilla
  • 70 gm Nestle honey gold flakes _ dihancurkan sedikit
  • 450 gm coklat masakan _ dicincang kasar
  • 85 gm biji gajus panggang _ dicincang kasar
  • 45 gm kacang pistachio _ dicincang kasar
  • Sedikit Nestle honey gold flakes _ dihancurkan sedikit ( untuk hiasan )

Cara-Cara
  1. Panaskan oven pada suhu 180°C. Lengserkan dulang pembakar dengan sedikit mentega dan taburkan sedikit tepung atau lapik dulang pembakar dengan kertas minyak. 
  2. Ayak tepung bersama garam, baking powder dan soda bikarbonat. Ketepikan.
  3. Pukul mentega bersama gula perang dan gula kastor sehingga kembang dan gebu.
  4. Masukkan telur dan pukul lagi sehingga pekat.
  5. Masukkan susu segar dan esen vanilla. Pukul sebati.
  6. Kemudian masukkan bahan-bahan  yang diayak tadi dan pukul hingga sebati.
  7. Masukkan cornflakes, oats, coklat masakan cincang, kacang pistachio dan biji gajus. Gaul menggunakan spatula sehingga rata.
  8. Dengan menggunakan 2 batang sudu teh, ambil sesenduk penuh adunan ( kurangkan setengah sudu adunan jika inginkan biskut yang lebih kecil ) dan letakkan di atas dulang pembakar. Jarakkan antara adunan itu. Tekan sedikit biskut dan taburkan sedikit cornflakes di atasnya.
  9. Bakar di dalam oven selama 12 - 15 minit atau sehingga ianya masak.
  10. Keluarkan dari oven dan simpan di dalam balang setalah ianya sejuk.

:: NOTA ~
  • Anda boleh tukar biji gajus dan kacang pistachio kepada jenis kekacang yang diingini mengikut kegemaran masing-masing.
  • Biskut ini crispy di tepinya tetapi chewy dan moist di tengahnya jika kita bentukkannya besar-besar ya. Sekiranya anda ingin hidangkan biskut ini untuk hidangan di hari raya, seeloknya bentukkannya kecil-kecil dengan menggunakan 1/2 sudu teh dan bakar sehingga keseluruhan biskut garing.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, June 10, 2017

~ Resipi Sup Ayam Tomato...

Sheery Dream Cakes | 9:06 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sup Ayam Tomato ni sangat mudah untuk disediakan. Ianya amat sesuai dimasak ketika hari sibuk atau hari bekerja. Bahan-bahannya ringkas sahaja dan cara memasaknya pun teramatlah senangnya. Kita tidak perlu mengambil masa yang lama untuk menyediakan bahan-bahannya. Utamanya bagi suri rumah yang bekerja yang mana perlu menyediakan menu makan malam untuk seisi keluarga, menu ni amat sesuai sekali. 

Diana pernah kongsikan resipinya  DI SINI dulu. Nak tau mudah atau tidak cara penyediaannya, apa kata kita semak resipinya di bawah.

Untuk tengok entri yang lepas, anda boleh klik DI SINI.

SUP AYAM TOMATO

Bahan-Bahan
  • 700 gm ayam _ dipotong ketulan kecil
  • 2 biji ubi kentang _ dipotong 8 ( kalau ubi kentang tu kecil potong 4 sahaja )
  • 1 batang lobak merah _ dipotong bulat
  • 3 biji tomato _ dipotong 4
  • 1 biji bawang besar _ dipotong 8
  • 2 inci halia _ dihiris
  • Garam secukup rasa
  • Air secukup kegunaan

Cara-Cara
  1. Didihkan air secukupnya d dalam periuk. Masukkan kesemua bahan kecuali garam.
  2. Masak sehingga mendidih di atas api kuat.
  3. Kemudian renih sehingga ayam masak di atas api sederhana.
  4. Bubuh garam dan sesuaikan rasa.
  5. Angkat dan hidang ketika ianya masih panas.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, June 9, 2017

~ Resipi Sirap Lemon Laici...

Sheery Dream Cakes | 3:42 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sirap Lemon Laici ini merupakan gabungan Sirap Lemon Sky Blue bersama buah dan air laici di dalam tin. Sudahkah anda mencuba perisa terbaru sirap Lemon keluaran SkyBlue ini? Kepada sesiapa yang ingin mencubanya, bolehlah dapatkannya di kilang SkyBlue atau di kedai berdekatan dengan anda ya. Tetapi sirap ni tiada di Semenanjung ya. Hanya boleh didapati di W.P. Labuan, Brunei Darussalam, Limbang dan kawasan yang berdekatan dengannya.

Mudah sahaja cara penyediannya. Seperti biasa, bubuhlah mengikut selera masing-masing. Jom semak cara penyediannya.



SIRAP LEMON LAICI

Bahan-Bahan
  • Sirap Lemon Sky Blue
  • Laici dalam tin
  • Air sejuk secukup kegunaan
  • Ketulan ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Tuangkan sirap lemon ke dalam jug atau gelas dan tambahkan air laici serta buah laici. 
  2. Tambahkan air sejuk secukupnya. 
  3. Kacau dan bubuh ketulan ais. Hidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, June 8, 2017

~ Resipi Ayam Panggang Kerisik...

Sheery Dream Cakes | 12:22 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Ayam Panggang Kerisik  ni merupakan juadah kami seisi keluarga semasa bersahur pagi tadi. Cara penyediaannya pun mudah sahaja. Tu yang masak untuk bersahur pagi tadi. Dah lama Diana tidak masak Ayam Panggang Kerisik ni. Kelmarin tiba-tiba pula teringat resipi ni. Dulu Diana pernah kongsikannya di entri INI. Tetapi untuk hari ni Diana akan kongsikan resipi yang sedikit berbeza dari resipi yang lepas ya. Tidaklah banyak sangat bezanya. Sedikit saja. Jom semak resipi untuk versi terbaru ni.



AYAM PANGGANG KERISIK

Bahan-Bahan
  • 4 keping paha ayam _ buangkan tulangnya dan potong kepada 2 bahagian
  • 3 tbsp kerisik _ ( boleh juga bubuh 2 tbsp jika tidak suka banyak kerisik )
  • 200 ml santan pekat _ ( 1 kotak )
  • 2 helai daun kunyit _ diracik halus
  • Paste asam jawa secukup rasa
  • Garam
  • Gula Melaka
  • Air secukup kegunaan

Bahan-Bahan Dikisar
  • 4 ulas bawang putih
  • 8 biji bawang merah
  • 2 inci halia
  • 1 batang serai
  • 1 tangkai cili merah
  • 3 tangkai cili padi _ ( boleh ditambah jika suka pedas )
  • 1 biji buah tomato
  • 1 tbsp serbuk kunyit
  • 3 tbsp serbuk kari daging Baba's 

Cara-Cara
  1. Campurkan ayam dengan bahan-bahan yang dikisar. Ramas sehingga semua bahan bersalut rata. Perap selama 10 minit atau lebih. 
  2. Masukkan ayam berserta bahan-bahan kisar ke dalam kuali / periuk. Tuangkan santan dan sedikit air. Masak hingga mendidih.
  3. Tambahkan garam, gula melaka, paste asam jawa dan kerisik. Teruskan memasak hingga ayam empuk dan perencah meresap, angkat.
  4. Kemudian panggang ayam seketika untuk menambahkan aromanya.
  5. Sementara itu, teruskan menumis lebihan perencah sehingga garing dan pecah minyak ( tambahkan sedikit minyak jika perlu ketika menumis ).
  6. Angkat ayam dari oven dan tuangkan juga lebihan perencahnya ketika menghidang.
  7. Taburkan hirisan daun kunyit di atasnya dan jika suka bolehlah perahkan jus limau kasturi ketika menghidang..
  8. Nikmati bersama nasi panas atau ketupat.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, June 7, 2017

~ Resipi Spaghetti Bolognese...

Sheery Dream Cakes | 2:57 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Spaghetti Bolognese ni merupakan satu lagi menu bersahur kami kelmarin pagi. Masak yang mudah-mudah sahaja. Masak menu permintaan seisi keluarga. Kebetulan kelmarin tu semua sepakat pula nak makan menu masakan barat. Tu lah masak Burger Ayam & Daging dan Spaghetti Bolognese ni. Resipinya mudah sahaja. Jom tengok resipinya.


SPAGHETTI BOLOGNESE

Bahan-Bahan
  • 1/2 bungkus spaghetti _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • 200 gm daging ayam kisar
  • 1 batang sosej _ dicincang halus
  • 4 ulas bawang puih _ dicincang
  • 175 gm sos tradisi Prego ( 1/2 botol )
  • 175 gm sos cendawan Prego ( 1/2 botol )
  • Sos tomato secukup rasa
  • Air secukup kegunaan
  • Garam
  • Sedikit gula
  • Perencah pati ayam Tumix _ ( optional )
  • Keju parmesan parut
  • Minyak zaitun

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak zaitun di dalam periuk dan masukkan bawang putih cincang. Tumis sehingga wangi.
  2. Masukkan daging ayam kisar dan sosej cincang. Gaul dan masak seketika.
  3. Kemudian masukkan sos tradisi dan sos cendawan Prego serta sos tomato. Gaul rata.
  4. Tambahkan air secukup kegunaan. Biarkan ianya mendidih.
  5. Renih sos sehingga kepekatan yang diingini.
  6. Masukkan garam, gula dan perencah pati ayam Tumix.
  7. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  8. Angkat dan hidang bersama spaghetti.
  9. Taburkan keju parmesan parut jika suka.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, June 6, 2017

~ Resipi Burger Ayam & Daging ( Loaded Burger )...

Sheery Dream Cakes | 8:50 PM | 1 Comment so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Anda makan apa pagi tadi semasa bersahur? Kami bersahur dengan menu masakan Barat. Nampak gayanya nasi dan lauk pauk masih belum dapat mengundang selera keluarga Diana. Pagi tadi Diana hanya masak burger dan spaghetti. Alhamdulillah. Syukur di atas rezeki dan nikmat Allah.

Untuk inti burger tu, Diana cincang daging burger dan bubuh juga sosej cincang. Ditambah lagi dengan daging ayam kisar dan bawang besar. Alhamdulillah.. menepati citarasa seisi keluarga. Dengan cara ini, ianya menjimatkan masa kita untuk menyediakan burger satu persatu. 

Resipinya boleh semak di bawah ya.


BURGER AYAM & DAGING

Bahan-Bahan
  • 6 biji roti burger _ dibelah 2
  • Mayonis
  • Sos cili
  • Keju cheddar parut
  • 6 keping keju cheddar
  • Hirisan daun bawang
  • Hirisan daun sup
  • Sedikit mentega cair

Bahan-Bahan A
  • 6 keping daging burger lembu Ramly _ dihancurkan dengan menggunakan garpu
  • 200 gm daging ayam kisar Ayamas
  • 2 batang sosej _ dicincang halus
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu
  • 2 biji bawang merah _ dicincang
  • Sedikit Maggi seasoning 
  • Lada hitam kisar _ ( Diana guna serbuk lada hitam Aji Shio )
  • Lada putih kisar _ ( Diana guna serbuk lada berperisa Aji Shio)
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula _ ( optional )
  • Daun sup cincang halus
  • Daun bawang _ dihiris
  • Minyak zaitun

Bahan-Bahan B ( Disatukan dan gaul rata )
  • 1 biji bawang putih _ dicincang halus
  • Mentega cair
  • Keju parmesan parut
  • Daun sup cincang


Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak zaitun di dalam periuk. Masukkan bawang besar dan bawang merah. Tumis sehingga bawang layu dan sedikit garing.
  2. Masukkan daging burger, daging ayam kisar dan sosej. Gaul rata dan masak seketika.
  3. Kemudian masukkan garam, gula dan maggi seasoning. Gaul rata dan masak sehingga sedikit garing.
  4. Tutupkan api dan angkat. Ketepikan.
  5. Sediakan loyang dan lapiskan dengan kertas minyak.
  6. Susun kesemua roti bahagian bawah di dalam loyang. Sapukan roti dengan mentega cair.
  7. Taburkan keju cheddar parut di atasnya.
  8. Lapiskan di atasnya dengan inti ( bahan-bahan A ) yang telah dimasak tadi.
  9. Paipkan sos cili dan mayonis di atasnya.
  10. Susunkan kepingan keju cheddar dan taburkan di atasnya dengan keju cheddar parut.
  11. Taburkan juga hirisan daun sup dan daun bawang.
  12. Lapiskan dengan kesemua roti bahagian atas.
  13. Sapukan roti dengan bahan-bahan B.
  14. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175°C dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga keju mencair.
  15. Nikmati ketika ianya masih panas.

:: NOTA ~
  • Sekiranya anda suka rasa segar sos cili dan mayonis, anda boleh buka roti bahagian atas dan paipkan semula sedikit sos dan mayonis. Lapiskan semula roti bahagian atas dan nikmati.


VERSI LOADED BURGER

Bahan-Bahan
  • 4 biji roti burger _ dibelah 2
  • Mayonis
  • Sos cili
  • Keju cheddar parut
  • 4 keping keju cheddar
  • Hirisan daun bawang
  • Hirisan daun sup
  • Sedikit mentega cair

Bahan-Bahan A
  • 6 keping daging burger ayam Ramly _ dihancurkan dengan menggunakan garpu
  • 200 gm daging ayam kisar Ayamas
  • 2 batang sosej _ dicincang halus
  • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu
  • 2 biji bawang merah _ dicincang
  • Sedikit Maggi seasoning 
  • Lada hitam kisar _ ( serbuk lada hitam Aji Shio )
  • Lada putih kisar _ ( serbuk lada berperisa Aji Shio)
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula _ ( optional )
  • Daun sup cincang halus
  • Daun bawang _ dihiris
  • Minyak zaitun

Bahan-Bahan B ( Disatukan dan gaul rata )
  • 1 biji bawang putih _ dicincang halus
  • Mentega cair
  • Keju parmesan parut
  • Daun sup cincang


Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak zaitun di dalam periuk. Masukkan bawang besar dan bawang merah. Tumis sehingga bawang layu dan sedikit garing.
  2. Masukkan daging burger, daging ayam kisar dan sosej. Gaul rata dan masak seketika.
  3. Kemudian masukkan garam, gula dan maggi seasoning. Gaul rata dan masak sehingga sedikit garing.
  4. Tutupkan api dan angkat. Ketepikan.
  5. Sediakan loyang dan lapiskan dengan kertas minyak.
  6. Susun kesemua roti bahagian bawah di dalam loyang. Sapukan roti dengan mentega cair.
  7. Taburkan keju cheddar parut di atasnya.
  8. Lapiskan di atasnya dengan inti ( bahan-bahan A ) yang telah dimasak tadi.
  9. Paipkan sos cili dan mayonis di atasnya.
  10. Susunkan kepingan keju cheddar dan taburkan di atasnya dengan keju cheddar parut ( untuk versi loaded burger ni, bubuh extra keju cheddar parut ya ).
  11. Taburkan juga hirisan daun sup dan daun bawang.
  12. Lapiskan dengan kesemua roti bahagian atas.
  13. Sapukan roti dengan bahan-bahan B.
  14. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175°C dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga keju mencair.
  15. Nikmati ketika ianya masih panas.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Air Cendol...

Sheery Dream Cakes | 11:28 AM | 2 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Air cendol merupakan air kegemaran Diana. Kelmarin teringin pula rasanya nak minum air cendol semasa berbuka puasa. Di pasar Ramadhan, kita akan nampak deretan gerai menjual pelbagai jenis minuman. Salah satunya air yang dijual ialah air cendol. Ada air cendol santan dan pastinya air cendol susu juga banyak dijual di sana. Orang di rumah ni, mesti setiap hari membeli air di Bazar Ramadhan. Mereka suka minum ketika berbuka puasa.

Tetapi, kelmarin, Diana buat sendiri air cendol untuk kami berbuka puasa. Sudah lama Diana tidak minum minuman seperti ni sejak beratkins ni. Jadi bila teringin nak minum sangat, ada baiknya Diana buat sendiri. Boleh kurangkan manis dan aisnya tu mengikut selera sendiri. 


Bahan-bahannya ringkas sahaja dan cara penyediaannya pun agak mudah. Semua orang pun pandai nak sediakn air cendol ni. Jom semak resipi campak-campak ni.. Hehe..


AIR CENDOL

Bahan-Bahan
  • Cendol secukup kegunaan _ toskan
  • Susu cair
  • Susu pekat manis 
  • Sirap gula Melaka _ ( rujuk resipinya di bawah )
  • Air secukupnya
  • Ketulan ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Masukkan susu cair, susu  pekat manis dan air secukupnya ke dalam jug. Kacau dan ketepikan.
  2. Kemudian masukkan ketulan ais ke dalam gelas. 
  3. Masukkan cendol dan tuangkan air susu tadi.
  4. Masukkan sirap gula melaka dan hidang.


SIRAP GULA MELAKA
:: Sumber Dari ~  Rahel Blogspot.com  ( TQ )

Bahan-Bahan
  • 1 ketul gula Melaka _ dipotong kecil-kecil
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 1/4 cawan air
  • 1 helai daun pandan _ disimpul

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk.
  2. Masak sehingga gula larut dan pekat.
  3. Tutupkan api dan angkat. 
  4. Tapis dan sejukkan.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, June 4, 2017

~ Resipi Nasi Minyak, Daging Kurma & Acar Timun Mentah...

Sheery Dream Cakes | 12:57 PM | | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Terima kasih kepada semua yang masih sudi berkunjung ke blog Diana ni. Moga semuanya sentiasa di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Hari ni resipi yang ingin dikongsikan ialah resipi Nasi Minyak, Kurma Daging ( ulang tayang ) dan Acar Timun Mentah ( ulang tayang ). 

Untuk resipi Nasi Minyak ni, Diana ambil dari blog Akak Ayu. Terima kasih buat akak Ayu dan tuan punya resipi Nasi Minyak ni. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya. Terima kasih. 


NASI MINYAK
:: Sumber Dari ~ Akak Ayu @ Curlybabe's Satisfaction  ( TQ ) 

Bahan-Bahan
  • 5 cawan beras basmathi _ cuci bersih, rendam 30 minit dan toskan
  • 5 cawan air
  • 2 helai daun pandan _ disimpul
  • 5 biji buah pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 1 cm kayu manis
  • 1 biji bawang besar _ dimayang
  • 2 biji lada hijau _ dibelah 2 tapi jangan sampai putus
  • 1 sudu makan halia kisar
  • 1 sudu makan bawang putih kisar
  • Segenggam daun pudina
  • 5 sudu makan tairu
  • 5 sudu makan susu cair
  • 5 sudu makan minyak ghee atau minyak canola _ ( Ayu guna 3 sudu makan minyak ghee + 2 sudu makan minyak biasa )
  • Garam secukup rasa 
  • Serbuk perasa _ ( Ayu tambah ) Diana gantikan dengan kiub pati ayam
  • Pewarna kuning atau sedikit serbuk kunyit dibancuh dengan sedikit air

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak ghee atau minyak canola di dalam periuk nasi eletrik.
  2. Tumis daun pandan sehingga wangi.
  3. Masukkan buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis. Tumis sehingga meletup-letup.
  4. Masukkan bawang, lada hijau dan tumislah sehingga bawang layu.
  5. Masukkan halia, bawang putih kisar serta daun pudina dan tumis lagi sehingga naik aromanya.
  6. Tuangkan tairu dan masak selama 5 minit. 
  7. Tuangkan air, susu dan taburkan garam serta sedikit perisa / kiub ayam. Masaklah sehingga mendidih.
  8. Kemudian, bolehlah dimasukkan beras yang telah ditos. Kacau rata dan masaklah seperti biasa.
  9. Apabila nasi sudah masak, renjiskan di atasnya dengan pewarna kuning atau air kunyit dan perlahan-lahan kacau dengan garpu.

:: Panduan ~
  • Jika menggunakan beras basmathi, hendaklah dicuci bersih dan direndam selama 10-30 minit untuk mendapatkan nasi yang kembang dan lembut. Jika berasnya telah direndam terlebih dahulu, air yang digunakan haruslah mengikut paras beras. Jika berasnya tidak direndam, lebihkan sukatan airnya.
  • Nota Ayu ~ Ayu gunakan 6 1/2 cawan beras basmathi, direndam 30 minit tetapi tetap lebihkan sukatan airnya sedikit. Ayu guna 7 1/2 cawan air.

Nasi Minyak di atas serasi di makan bersama acar timun mentah. Alhamdulillah. Untuk resipi Acar Mentah ni, anda boleh klik DI SINI dan DI SINI untuk tengok entri yang lepas ya.


ACAR TIMUN MENTAH

Bahan-Bahan
  • 250 gm timun yang telah dihiris nipis
  • 1 tin nenas kiub 
  • 1/2 biji cili merah _ dihiris halus
  • 1/4 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 1 biji bawang merah _ dihiris halus
  • 2 tbsp air nenas dalam tin
  • 2 tbsp cuka
  • 2 biji cili padi _ dicincang
  • Air gula secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk besar. Gaulkan sehingga rata.
  2. Hidang.

** Diana suka simpan acar timun mentah ini di dalam peti sejuk terlebih dahulu sebelum dihidang. 


Nasi minyak di atas Diana gabungkan juga bersama kurma daging. Resipi ni merupakan resipi ulang tayang. Dulu Diana juga pernah kongsikan di sini. Untuk tengok entri yang lepas, anda boleh klik DI SINI.

KURMA DAGING  

Bahan-Bahan
  • 1 kg daging _ dipotong kecil-kecil
  • 70 gm rempah kurma Adabi ( boleh dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • 2 biji cili merah _ dibelah dan buang bijinya
  • 2 biji bawang besar _ dibelah 4 
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 70 gm kerisik
  • 2 tbsp gula
  • 2 tbsp susu pekat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit air panas
  • 200 ml santan pekat
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 6 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 batang serai


Cara-Cara
  1. Campurkan gula, rempah kurma dan air panas. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar sehingga terbit aromanya. 
  3. Masukkan campuran rempah kurma tadi. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan daging dan gaul rata. Tutup penutup periuk dan masak sehingga daging masak.
  5. Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan air secukupnya mengikut citarasa masing-masing.
  6. Tambahkan air asam jawa, susu pekat dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan kerisik. Gaul dan masukkan pula bawang besar dan cili merah. Masak seketika.
  8. Angkat dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, June 3, 2017

~ Resipi Mee Goreng Basah...

Sheery Dream Cakes | 3:19 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bersiaran kembali bersama resipi Mee Goreng Basah. Mee Goreng Basah juga merupakan salah satu menu bersahur yang ringkas untuk kami seisi keluarga. Memandangkan selera untuk makan nasi kurang, maka menu seperti ini akan menjadi menu kami untuk bersahur. Alhamdulillah... 

Resipi mee goreng basah ni mudah sahaja. Pasti ramai yang sudah tahu cara memasaknya kan. Seperti kebiasaannya, Diana akan tulis jenama kicap yang Diana guna di dalam sesuatu resipi. Ini kerana setiap jenama kicap pasti mempunyai kemasinan yang berbeza. Jadi pandai-pandailah adjust sukatan yang diberi tu ya. Bubuh mengikut citarasa masing-masing. Apatah lagi jika kita memasak mee goreng basah ni. Sukatan kicap dan sosnya bergantung kepada berapa banyak sukatan air yang anda tambah. Masaklah mengikut selera keluarga anda dan anggaplah setiap resipi tu hanya sebagai rujukan sahaja ya. 

Baiklah, jom kita tengok apakah bahan-bahan yang diperlukan dan bagaimana cara menyediakan Mee Goreng Basah ni.



MEE GORENG BASAH

Bahan-Bahan
  • 600 gm mee kuning
  • 200 gm daging ayam kisar
  • 100 gm fish cake _ dihiris nipis
  • 1 batang lobak merah _ dihiris 
  • 2 helai kobis _ dipotong kecil
  • 1 pokok sawi _ dipotong kecil 
  • Segenggam taugeh
  • 3 tbsp cili kering kisar _ jika suka pedas bubuhlah lebih
  • 1 biji cili merah _ dihiris nipis
  • Air secukup kegunaan 
  • Minyak masak

Bahan-Bahan A
  • 1 biji bawang besar _ dihiris
  • 2 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 biji bawang merah _ dihiris


Bahan-Bahan B

  • 2 tbsp kicap pekat ( karamel pekat masakan Loon Kee )
  • 2 tbsp kicap cair Loon Kee
  • 3 tbsp sos tiram
  • 4 tbsp sos tomato
  • 2 tbsp sos cili
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula 

Bahan-Bahan Kisar
  • 3 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 biji cili merah

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan masukkan bahan-bahan A. Tumis sehingga garing dan wangi.
  2. Masukkan bahan-bahan kisar dan cili kering kisar. Tumis sehingga pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan daging ayam kisar dan fish ball. Masak sehingga ayam masak.
  4. Masukkan lobak dan goreng sekejap.
  5. Setelah itu, masukkan bahan-bahan B dan gaul rata. 
  6. Masukkan air secukup kegunaan. Gaul dan biarkan ianya mendidih.
  7. Masukkan mee dan gaul rata.
  8. Masukkan cili merah , sawi dan kobis. Gaul rata dan biar sebentar.
  9. Masukkan taugeh dan gaul. Sesuaikan rasa.
  10. Tutupkan api dan angkat.
  11. Hidang.

:: NOTE ~
  • Anda boleh mengurangkan atau menambah sukatan kicap cair, kicap pekat, sos tiram dan sos cili /tomato mengikut berapa banyak sukatan air yang anda bubuh. Sesuaikan rasa mengikut jenama kicap yang anda gunakan. Setiap kicap yang berlainan jenama pasti mempunyai rasa masin yang berbeza. Jadi, pandai-pandailah adjust sukatan yang diberi tu ya. Bubuh mengikut citarasa masing-masing. 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>