Sunday, January 16, 2011

~ Resipi Udang Sambal Belacan...

Sheery Dream Cakes | 9:23 PM | Be the first to comment!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Hari ini kita semak pula resipi Udang Sambal Belacan yang memang menjadi kegemaran kami sekeluarga…



UDANG SAMBAL BELACAN


Bahan-Bahan
  • 700 gm udang bersaiz besar _ dibelah belakangnya dan buangkan uratnya
  • 4 ulas bawang merah _ dicincang halus
  • 8 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 2 biji bawang besar _ dihiris kasar
  • 10 tangkai cili kering
  • 1 tbsp belacan _ digoreng bersama sedikit minyak atau dibakar ( Diana lebih suka belacan yang digoreng bersama dengan sedikit sahaja minyak )
  • Sedikit air
  • Air asam jawa
  • Gula secukup rasa
  • Minyak untuk menumis dan menggoreng

Bahan-Bahan Perap
  • 1/2 tbsp serbuk lada hitam
  • 1 tbsp serbuk lada putih
  • Sedikit gula
  • Garam


Cara-Cara
  1. Perap udang bersama garam, gula, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih selama 10 - 15 minit. 
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Goreng cili kering hingga garing. Angkat dan tumbuk hingga lumat. Kemudian masukkan belacan goreng / bakar dan tumbuk lagi hingga sebati. Ketepikan. 
  3. Setelah itu goreng udang hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Di dalam kuali yang lain, tumis bawang merah dan bawang putih bersama sedikit minyak hingga naik aromanya.
  5. Masukkan cili kering dan belacan yang telah ditumbuk. Masukkan sedikit gula dan tumis hingga pecah minyak.
  6. Tambahkan sedikit air dan air asam jawa. Biarkan ianya mendidih.
  7. Setelah itu bolehlah masukkan udang goreng dan sesuaikan rasa.
  8. Masukkan hirisan bawang besar dan gaul rata. Masak seketika.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang bersama nasi putih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 15, 2011

~ Resipi Ambuyat ( Sagu ) Cicah Sambal Bambangan...

Sheery Dream Cakes | 5:29 PM | | 6 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

A M B U Y A T.... Apa itu Ambuyat? Ianya dihasilkan dari pokok rumbia.. Ermm.. kadang-kadang ada yang panggil Ambulung… Kalau dulu Diana pun kurang pasti apa perbezaan antara ambuyat dengan ambulung ... Sama ada ia panggilan sebelum atau selepas dibancuh ( pepandai jer kan.. )... heeheee... atau ia panggilan dari daerah-daerah mahu pun negara yang berbeza?.. Kalau kat Labuan dan Sabah.. kebiasaannya akan dipanggil Ambuyat... Pernah Diana dengar orang panggil ianya Ambulung... Alahai!!.. Pening .. heeheee… Tidak kisah lah ambuyat atau pun ambulung… yang penting ianya sama dan sedap!!! kan kan kaannn.... :)

Tetapi sekarang Diana sudah faham apakah perbezaan antara keduanya tu.. Sebenarnya Ambulung tu adalah nama sebelum ianya dibancuh dengan air panas.

Ambuyat pula panggilan untuk Ambulung yang telah dibancuh ( kalau salah tolong perbetulkan ya )… 

Salah tu keunikan Ambuyat ini.. Ianya dimakan menggunakan penyepit khas yang diperbuat dari buluh yang dipanggil chandas..



Ambuyat amat popular di kalangan orang-orang Borneo .. Utamanya di kawasan Sabah, Labuan dan Brunei... Tapiii.. orang Semenanjung pun dah ramai suka makan Ambuyat tau.. Masa mereka datang untuk aktiviti Homestay di kg Diana @ Kg. Sg. Labu, W.P.LABUAN.. salah satu menu yang akan diperkenalkan adalah Ambuyat.. Ambuyat ini sedap dimakan dengan cicah udang kering + belacan, sambal tumis kangkung / sayuran lain, kuah-kuah ikan dan ia mengikut citarasa masing-masing la kan… 


 ::  Ambulung dibancuh dengan sedikit air  ::

 :: Tuangkan air panas mendidih sambil digaul sehingga ianya pekat  ::

:: Ambuyat dah siap untuk dinikmati bersama sambal, kuah ikan, sayur pucuk paku, kangkung dan yang paling best kan kalau makan dengan sambal bambangan atau sesetengah orang suka makan bersama sambal binjai… Sedap juga makan dengan ikan yang diperap tu.. apa ek namanya.. kalau kat Labuan pangil hampap ikan.. ::



~ SAMBAL BAMBANGAN...




Buah Bambangan adalah sejenis buah yang sedap dimakan begitu sahaja atau pun enak juga dibuat sambal mahupun jerak... Ianya merupakan menu yang membuka selera kita.. Diana lebih suka buah bambangan ini dibuat sambal... Makan dengan nasi panas atau cicah dengan Ambuyat... Memang sedaaap!!! :)




SAMBAL BAMBANGAN

Bahan-Bahan
  • 200 gm isi buah bambangan
  • 1 ulas bawang merah _ dihiris
  • 3 biji cili padi _ dihiris / dicincang / ditumbuk
  • 1 tsp belacan _ bancuh sedikit dengan air yang telah dimasak
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan dan gaul rata.
  2. Sedia untuk dinikmati.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, January 12, 2011

~ Resipi Isi Ikan Masak Sos Plum...

Sheery Dream Cakes | 1:06 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Jom semak resipi isi ikan masak sos plum ni..



ISI IKAN MASAK SOS PLUM

Bahan-Bahan
  • Isi ikan
  • Bawang merah _ dicincang
  • Bawang putih _ dicincang
  • Halia _ dicincang
  • Lada merah _ dicincang
  • Nanas ( jangan guna yg dlm tin yA )
  • Sos plum
  • Sos tomato
  • Garam
  • Serbuk lada hitam

Cara-Cara

  1. Perap ikan bersama garam dan serbuk lada hitam selama 15 minit. Kukus ikan tadi hingga masak. 
  2. Sementara menunggu ikan masak.. Panaskan sedikit minyak zaitun. Tumiskan bwg merah, bwg putih, lada merah dan halia hingga naik baunya. ( Ambil separuh bhn² yg d tumis nie untuk kegunaan nanti.)
  3. Masukkn nanas, sos plum, sos tomato dan garam. Masak seketika.
  4. Setelah ikan masak.. Susun d atas pinggan dan tuangkan sos d atas ikan. 
  5. Taburkan daun sup dan bhn ² yg ditumis tadi di atas ikan.. Hidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Ayam Masak Sos Chilli Thai...

Sheery Dream Cakes | 11:48 AM | Be the first to comment!
:: Boleh d mkn tanpa sos nya....::

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Jom terus sahaja kita semak resipi ayam masak sos cili thai ni..


:: Sumber ~ Makcik Lamah ( TQ )


AYAM MASAK SOS CILI THAI

Bahan-Bahan A
  • Paha ayam
  • Bwg merah_hiris
  • Bwg putih_hiris
  • Halia_hiris
  • Garam
  • sedikit gula kalu suka.
  • Kicap pekat manis

Bahan-Bahan B

  • Sos tiram
  • Sos chilli thai
  • Garam

Bahan C

  • Daun sup_cincang
  • Cili merah _ cincang

Cara2

  1. Gaulkan kesemua Bhn2 A KECUALI kicap pekat.
  2. Perap ayam 10 min.
  3. Rebus ayam tadi bersama air sehingga masak.
  4. Toskan ayam n ketepikan air rebusan tadi tuk kegunaan sos nya nnt.
  5. Gaulkan ayam dgn kicap pekat n goreng hingga kekuningan._toskan minyak n potong2.
Untukuk sos nya...
  1. Ambil air rebusan ayam td secukup kegunaan.
  2. Masukkn sos tiram + sos cili thai + garam.
  3. Biar ia hingga mendidih.
  4. Tuang d atas ayam yg telah d goreng n d potong tadi.. n hias ngan daun sup n lada merah.

 :: Setelah d tuang sos nya ::



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>