Tuesday, November 1, 2011

~ Kek Belacan...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... Untuk entri kali nie Diana nak kongsikan resipi kek kukus hasil selongkar kat dapur HaSue cayang... Kalau tak silap Diana.. Resipi nie d minta oleh seorang rakan kat FB... Diana pernah makan Kek Belacan nie.. Cuma tak pernah lagi buatnya sehingga ler seorang rakan kat FB ( Twin Twinellysememinta resipi nie.. Diana terus cari resipi nie kat dapur HaSue.. Sebab Diana pernah ternampak resipi Kek Belacan nie kat dapur dia.. Tu yang buat tu.. :). Resipi nie memang best... Terima kasih kat HaSue kerana berkongsi resipi nie.. Sedaaap! Izinkan akak pula kongsikannya kat sini yer HaSue... Terima kasih... Muahssss   




Menurut HaSue... resipi asal memang menggunakan bahan yang agak banyak.. Tapi untuk sukatan adunan kat bawah nie telah d ubah kepada piawaian loyang 8 1/2" x 8 1/2"... Namun.. bahan²nya masih d kekalkan ( Pinjam ayat HaSue yer.. :D ).. Bagi Diana.. rasa Kek Belacan nie seakan sama dengan Kek Kukus Nakhoda.. Cuma dari segi bahannya tu memang berbeza sedikit yer.. Jom kita semak resipi Kek Belacan nie..



::  Kalau kek kukus nie biasanya menggunakan telur yang banyak yer  ::


::  Tepung harus ler d ayak terlebih dahulu dan untuk yang dok kat labuan nie boleh menggunakan tepung cap kuda hijau tu yer  ::


::  Nestle Cream nie merupakan salah satu bahan yang d perlukan untuk membuat Kek Belacan nie  ::








:: Resipi Oleh ~ HaSue @ I Love My Life ( TQ )

Bhn²
16oz mentega
10 biji telur
1 gelas gula halus
1 tin susu pekat manis
1 tin kecil serikaya
1 tin kecil nestle cream
1 peket kecil horlicks
2 gelas tepung gandum
Browning sugar secukupnya
1 sudu kecil nescafe ( dibancuh sedikit air panas )
1 sudu besar serbuk koko
1 sudu teh esen vanila


Cara²
  1. Jerang air pengukus dan pastikan air kukusan sudah mendidih sebelum mengukus kek nanti.
  2. Pukul mentega dan gula halus sehingga gebu.
  3. Masukkan telur satu persatu dan pukul sekata ( masukkan sebiji telur, pukul lagi sebelum masukkan telur seterusnya ).
  4. Masukkan esen vanilla,susu pekat manis,serikaya,nestle cream dan pukul sebati.
  5. Masukkan pula horlicks, serbuk koko dan nescafe..sebatikan adunan.
  6. Masukkan tepung gandum yg sudah diayak sedikit demi sedikit ke dalam adunan.
  7. Akhir sekali masukkan browning sugar sehingga warna adunan benar2 kehitaman.
  8. Gaul adunan sehingga benar² sekata dan sebati.
  9. Sediakan loyang yg sudah digris mentega dan ditabur tepung.
  10. Masukkan adunan ke dalam loyang , tutup dengan aluminium foil ( jangan rapat kerana adunan akan naik semasa dikukus ) untuk mengelakkan air menitik ke atas adunan dan kukuslah selama 4 jam.
  11. Sejukkan sebelum dipotong..Selamat mencuba!
  12. Diana simpan dalam peti sejuk.



26 comments:

Totie@Tomy said... Reply

first time saya dengar..tp sedapnya mcm mewah dengan rasa koko..

Oh Oeya said... Reply

Hihihihi.. hampir Oeya tersalah anggap Diana.. ingatkan akan ada belacan dalam resepinya hik3 :D

Diana @ Melley Mey said... Reply

totie @ tomy ~
heeheee... mungkin rupanya mcm belacan kot tu yg kena panggil kek belacan kan.. hehehhee....

Diana @ Melley Mey said... Reply

oh oeya ~
heeheeheeee.... tu ler kan kalau x perna makan kek nie pasti org akan ingat salah 1 bahannya belacan.. hehe.. tp x der pun belacan kat dlm kek nie.. nama jer tu.. :D

ady said... Reply

AS-SALAM
1st dengar kek belacan..ingatkan letak belacan dalam kek ni..

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam abg ady...
heeheee.. x der belacan pun dlm kek nie abg ady.. nama jer tu.. :D

cik cek said... Reply

Emmm...namanya je menarik...kek belacan yg tak rasa belacan...kak cek penah makan...sedappp...moist kan....lum rajin nak buat je lagi...

Citarasa Rinduan said... Reply

memang kreatif yang boh nama kek nie...
lagipun sebab warnanya dan potongannya seakan2........


diana.....
bilalah ada peluang nak rasa air tangan kamu

cikmanggis said... Reply

camana rasa kek belacan ni ya?rupanya seperti belacan :)

hazila said... Reply

Patut ler dinamakn kek belacan, memang nampak macam block belacan tu...

Yat Maria said... Reply

Diana

akak gelak guling2 ngan nama kek ni..kahkahkah..nanti nak jugak buat & bagi kat budak2 tu..hehe..browning sugar tu apa dear? is it the normal brown sugar?

thanks

liemaopurut a.k.a ana said... Reply

saspen nyeeeee...mati2 ingat letak belacan dalam kek muahahahaha.eksaited nak tau camne rasa nyeeee...

Lieya said... Reply

My kazen penah buat, memula dengar nama takut nak makan tp bile dah rasa sekali 10x mau lagi.. eehehehhe

CT Delima said... Reply

As'salam Diana

Betul lah kek belacan ni sukatan nya memang banyak. Macam2 jer nama kek ni erk, aklau orang yang tak biasa dengar kompom memang ingat letak belacan..hehehe.

ka.ct kalau buat kena kurangkan lagi kot sukatan tu, macam banyak jer rasanya. takut tak habis makan nnt :D

quinnie said... Reply

duk terpikir ada letak belacan ke kat dalam dia? hahahha...tapi tak dek pun..kekeke...sedapnya kek...dpt makan yg org buatkan lagi sedap...hehehhe

MaDiHaA a.k.a Ratna said... Reply

resepi ni akak pun dah simpan.. tp lom terbuat pun.. hehe.. tiap kali nak buat dok fikir 10 kali sebb guna telur yg byk tu.. haha..

tun_telani said... Reply

nyum!! nmpk sgt moist! tun x pernah makan lagi. ada rasa serikaya n horlicks tu, mesti wangi je.

Chah said... Reply

Haha..ingatkan tudung jer yg ada warna belacan...x penah tau....ni first time dengar....

noorsafone said... Reply

Diana..camane rasa kek tu agaknya ya...macam belacan sebiji kan Diana...

Yana Shaiful said... Reply

laa..igtkan kek yg ada belacan hihii..msk list lg resepi ni.. bila ntah nk btnya hehee

Ummi said... Reply

Diana cayanggg, mmg rupa kek sebiji macam belacan eh....tp makan x rasa belacan la kaaannn....hehehe, leh hantar kat akak sepotong dua x Diana?

chikadakbiru said... Reply

salam kak dianaa...

sedapnye kek belacan ni..betul la sekali tgk memang belacan hangit jer kan ..hihihi..rajin la..ni sis buat utk raya haji ka

Rahel said... Reply

Salam Diana..
menarik betul resepi ni...pernah dengar tapi tak tau resepinya..skrg dah tau..tq share resepi kek belacan ni.

Liza said... Reply

Diana..tekstur dia macam brownies ke sbb nmpak padat gitu..

nonierahman said... Reply

bestnya..tp dekat semenanjung nie mn nak dpt browning sugar tue...hmmm

nuwairani ismail said... Reply

owhh...ini rupanya kek belacan...pernah dengar kawan2 sebut...tapi tidak pernah tengok...

nani pon guna tepung cap kuda. heheh