pages

Thursday, April 28, 2011

~ Resipi Ayam Masak Sos Cili Thai...

Sheery Dream Cakes | 11:31 AM | 6 Comments so far

Assalamualaikum dan Selamat Pagi semua... 

Wah!! Pepagi lagi dah tayang lauk ayam ni.. Hehehe.. Sebenarnya ni menu semalam.. Baru berkesempatan nak update... Ni pun resipi ulang tayang juga... Dulu pernah Diana kongsikan di sini dah resipinya.. Klik → SINI. versi campak² jer tu... Tapi kali ni Diana letak resipi mengikut sukatannya.. Ok ler.. mari tengok resipi ni yer..





AYAM MASAK SOS CILI THAI

Bhn A
  • 6 ketul paha ayam
  • 3 ulas bawang merah _ d hiris
  • 4 ulas bawang putih _ d hiris
  • 2 inci halia _ d hiris
  • 1 tsp garam
  • 2 tbsp gula


Bhn² Lain
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis


Bhn² A
  • 1/2 tbsp kicap pekat Loon Kee
  • 2 tbsp ABC sweet sauce
  • 1 tbsp gula ( pilihan.. tak bubuh pun tak per )


Bhn
² B
  • 1 inci halia _ d cincang
  • 6 ulas bawang merah _ d cincang
  • 4 ulas bawangh putih _ d cincang


Bhn² C
  • 1 1/2 tbsp sos tiram maggi
  • 1/2 cawan Kimball sos cili thai
  • 1 1/2 cawan air rebusan ayam


Bhn
² Untuk Hiasan
  • Daun sup _ d cincang
  • Cili merah _ d cincang

Cara
²

  1. Gaulkan kesemua bhn² dan perap selama 30 minit.
  2. Kemudian masukkan ayam ke dalam periuk dan tambahkan air melebihi paras ayam.. Rebus ayam sehingga masak.
  3. Toskan ayam n ketepikan air rebusan tadi untuk kegunaan sosnya nanti.
  4. Gaulkan ayam bersama bhn² A dan goreng ayam d dalam minyak yang banyak sehingga sedikit garing.
  5. Angkat dan sejukkan terlebih dahulu sebelum d potong.
  6. Potong ayam menjadi ketulan kecil dan susun d atas pinggan.
  7. Ketepikan.

Cara Untuk Sos

  1. Tumiskan bhn² B bersama sedikit minyak sehingga wangi dan garing.
  2. Masukkan bhn² C dan biarkan ianya mendidih. Sesuaikan rasa.
  3. Tutupkan api dan tuangkan d atas ayam yang telah d susun d atas pinggan. Taburkan daun sup dan cili merah.
  4. Hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, April 27, 2011

~ Hot & Crispy Chicken Recipe...

Sheery Dream Cakes | 11:40 PM | 11 Comments so far

Assalamualaikum dan salam Sejahtera... 

Ni resipi ulang tayang sebenarnya... Kalau nak tengok entri lepas boleh klik kat → SINI yer. Baik ler.. jom tengok resipi ulang tayang ni.. 



HOT & CRISPY CHICKEN

Bahan
  • 3 ketul peha ayam  _ cuci dan bersihkan

Bahan-Bahan Perap

  • 1 tsp garam
  • 1 tbsp gula
  • 1 tangkai daun bawang _ d potong 3cm pjg
  • 1 inci halia muda _ d hiris nipis
  • 2 ulas bawang merah _ d hiris nipis
  • 3 ulas bawang putih _ d hiris nipis

Bahan-bahan A

  • 2 biji kuning telur
  • Tepung jagung secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan B

  • 2 cawan air rebusan ayam
  • 1 inci halia _ d cincang
  • 4 ulas bawang merah _ d cincang
  • 5 ulas bawang putih _ d cincang
  • 1 biji cili merah _ d cincang

Bahan-Bahan C

  • 1 1/2 tsp kicap pekat manis Cap Ayam
  • 2 tsp minyak bijan
  • 1 1/2 tbsp cuka
  • 1 1/2 tbsp gulaula
  • Garam secukup rasa


Bahan-Bahan untuk hiasan
  • Cili merah _ d cincang
  • Daun bawang  

Cara-cara
  1. Perap ayam dengan bahan-bahan perap selama 1 1/2 jam.
  2. Kemudian masukkan ayam ke dalam periuk bersama air melebihi paras ayam. Rebus sehingga ayam empuk. Angkat dan toskan.
  3. Simpan air rebusan ayam untuk kegunaan nanti.
  4. Setelah itu celup ayam ke dalam kuning telur dan saluti dengan tepung jagung.
  5. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Angkat dan biarkan ayam sejuk sebelum dipotong.
  6. Kemudian potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan. Ketepikan.
  7. Tuangkan kuahnya di atas ayam tadi dan rengiskan sedikit minyak bijan.
  8. Taburkan bahan-bahan hiasan dan bahan yang telah ditumis di atas ayam.
  9. Hidang bersama sos ( Resipinya rujuk di bawah )

Cara Untuk Menyediakan Kuahnya
  1. Tumis bahan-bahan cincang ( Bahan-bahan B ) bersama sedikit minyak sehingga naik baunya dan garing.
  2. Angkat dan ketepikan untuk hiasan ( tinggalkan 1 tbsp bahan yang ditumis tadi di dalam kuali / periuk ).
  3. Campurkan air rebusan ayam ke dalam periuk yang berisi 1 tbsp bahan yang telah ditumis tadi dan biarkan ianya mendidih.
  4. Kemudian masukkan bahan-bahan C dan sesuaikan rasa.
  5. Tutupkan api dan tuangkan di atas ayam yang telah disusun di atas pinggan tadi.


Bahan-bahan Sos 
  • Kimball Thai Chilli sauce
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Air limau kasturi
  • Sedikit kuah dari bahan B
Cara-Cara

  1. ** Campurkan kesemuanya.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, April 21, 2011

~ Resipi Sandwich Goreng...

Sheery Dream Cakes | 9:24 PM | 9 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Pagi ini hanya buat buat Sandwich Goreng.. Salah satu menu sarapan kegemaran kami sekeluarga.. Ianya mesti dimakan ketika ianya masih panas lagi.. 

Jom kita tengok resipinya


SANDWICH GORENG
Untuk Seorang 


Bahan-Bahan 
  • 2 keping roti Gardenia Breakthru _ dipotong tepinya 
  • 1 keping Ayamas sandwich patty _ digoreng / dipanggang 
  • 1 keping Figo kepingan ikan tauhu _ digoreng 
  • 1 keping Ayamas chicken meatloaf _ digoreng / dipanggang
  • 2 hirisan tomato
  • 2 hirisan timun
  • 1 keping keju cheddar optional )
  • 2 keping kulit popia bersaiz besar
  • Mayonis
  • Sos tomato / sos cili
  • Breadcrumbs secukup kegunaan
  • Telur _ dipukul ringan
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. Ambil sekeping roti dan letakkan sandwich patty di atasnya. 
  2. Picitkan sos cili / sos tomato. Susun hirisan tomato di atasnya.
  3. Kemudian lapis di atasnya dengan kepingan ikan dan picitkan mayonis di atasnya.
  4. Susun timun, keju dan lapis dengan chicken meatloaf. 
  5. Picitkan sos cili / sos tomato.
  6. Lapis lagi dengan sekeping roti.
  7. Setelah itu, bungkus dengan kulit popia dengan kemas.
  8. Celupkan sandwich ke dalam telur dan saluti dengan breadcrumbs.
  9. Goreng sehingga kekuningan d kedua-dua belah bahagian.
  10. Hidang.
  11.  Makan ketika ianya masih panas.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>