Monday, April 30, 2012

~ Vanilla Heart Cupcakes...

Sheery Dream Cakes | 9:53 AM | 19 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Alhamdulillah... Bertemu lagi kita di pagi Isnin di penghujung bulan April ni... Moga semuanya sihat sejahtera dan gembira sentiasa hendaknya... Bagaimana cuaca kat tempat anda semua? Adakah hujan juga seperti kat sini? Awal pagi ni dah hujan lebat... Sejuk jer pepagi ni walaupun sejak pukul 3:30 am tadi black out... 

Dah dua hari dah badan nie rasa tak selesa... Kepala terasa berdenyut² jer... Petang sabtu tu sempat juga online kejap .. niat di hati sebenarnya nak BW masa tu.. Tapi oleh kerana tak larat dah rasanya bila kepala ni asyik berdenyut² jer... Terpaksa ler dibatalkan niat nak BW tu.. Kena ler rehatkan diri terlebih dahulu... Maaf sesangat tau tak sempat BW semalam...


Pagi Ahad tu Diana sempat buat CC ni untuk penuhi permintaan anak-anak yang nak makan Vanilla CC... Tu yang buat tu pagi kemarin.. Resipi CC ni Diana ambil dari blog Martha Stewart... Resipi yang mudah dan yang amat penting ianya sedap di tekak kami sekeluarga... Diana gabungkan Vanilla Cupcakes ni dengan Cream Cheese Frosting resipi dari Martha juga... Bagi Diana sekeluarga.. Gabungan keduanya ni memang sedaap... Memang menepati citarasa kami sekeluarga.. :


Ermmm... Bukan main slow lagi buat entri kali ni... Nak preview pun tak dapat... Sekarang ni kat sini masih hujan lebat.. Jadi line tenet makin tenat nampak gayanya... Ok ler tanpa membuang masa lagi jom tengok resipinya.. Terima kasih buat tuan empunya resipi di atas resipi ni.. Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini.. Terima kasih... 


:: Resipi Dari Blog ~ Martha Stewart  ( TQ )



BILLY'S VANILLA, VANILLA CUPCAKES

Makes about 30 cupcakes

Ingredients
  • 1 3/4 cups cake flour _ *not self-rising
  • 1 1/4 cups unbleached all-purpose flour
  • 2 cups sugar
  • 1 tablespoon baking powder
  • 3/4 teaspoon salt
  • 1 cup unsalted butter _ cut into 1-inch cubes
  • 4 large eggs
  • 1 cup whole milk
  • 1 teaspoon pure vanilla extract

Directions

  1. Preheat oven to 325 degrees. Line cupcake pans with paper liners; set aside. 
  2. In the bowl of an electric mixer fitted with the paddle attachment, combine flours, sugar, baking powder, and salt; mix on low speed until combined. Add butter, mixing until just coated with flour.
  3. In a large glass measuring cup, whisk together eggs, milk, and vanilla. With mixer on medium speed, add wet ingredients in 3 parts, scraping down sides of bowl before each addition; beat until ingredients are incorporated but do not overbeat.
  4. Divide batter evenly among liners, filling about 2/3 full. Bake, rotating pan halfway through, until a cake tester inserted in the center comes out clean, 17 to 20 minutes.
  5. Transfer to a wire rack to cool completely. Repeat process with remaining batter. Once cupcakes have cooled, use a small offset spatula to frost tops of each cupcake. Decorate with sprinkles, if desired. Serve at room temperature.


:: Resipi Oleh ~ Martha Stewart ( TQ )



CREAM CHEESE FROSTING

Ingredients
  • 8 ounces cream cheese, room temperature
  • 8 tablespoons unsalted butter, cut into pieces, room temperature
  • 1 cup confectioners' sugar 
  • 1 teaspoon pure vanilla extract _ ( Diana bubuh 1/2 tsp sahaja )

Directions
  1. Place cream cheese in a medium mixing bowl. Using a rubber spatula, soften cream cheese. 
  2. Gradually add butter and continue beating until smooth and well blended. 
  3. Sift in confectioners' sugar and continue beating until smooth. 
  4. Add vanilla and stir to combine.
  5. ** ( Diana guna electric mixer untuk pukul adunan cream nie ).


:: Cara Diana pula ~ 
  1. Diana ambil sedikit adunan kek dan bubuh pewarna merah jambu dan ratakan di dalam loyang bersaiz kecil tapi tinggi.
  2. Kemudian bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170°C sehingga kek masak.
  3. Keluarkan kek dan sejukkan. Potong kek kepada beberapa bahagian kecil menggunakan cutter berbentuk hati atau jika suka boleh ukir sendiri dan potong menggunakan pisau yang tajam ( Diana buat yang nie sebab cutter berbentuk hati tu entah mana maid dah simpan.. Huhuu ). Ketepikan.
  4. Setelah itu, bubuh sedikit adunan kek yang selebihnya tadi ke dalam mangkuk kertas dan letakkan satu keping kek berbentuk hati di tengahnya.
  5. Lapis lagi dengan sedikit adunan kek sehingga 3/4 penuh.
  6. Bakar di dalam oven  yang telah dipanaskan pada suhu 170°C selama 17 - 20 minit atau sehingga masak.
  7. Keluarkan dari oven dan sejukkan sebelum dihias dengan cream cheese frosting ( resipi rujuk di atas ) atau cream pilihan masing-masing.
  8. Hias mengikut citarasa masing-masing.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, April 26, 2012

~ Ayam Laksamana...

Sheery Dream Cakes | 9:44 AM | 12 Comments so far
Assalamualaikum dan bertemu kembali... 

Untuk entri kedua ni Diana ingin sajikan dengan resipi dari CMG... Resipi diberi nama Ayam Laksamana... Wah klasik gitu nama resipi ni kan... Rasanya tersangat la sedaaapnya. Anda pasti akan jatuh cinta dengan resipi ni.. Percayalah...

Ayam Laksmana ni dah lama sangat dah habis... Diana masak pada awal bulan nie. Masak pada 3hb April hari tu.. Terlupa pula nak kongsikannya di sini..  Sesiapa yang pernah cuba Ayam Ros Pandan resipi CMG juga... Lebih kurang macam tu ler rasanya.. Ayam Ros Pandan tu memang dah menjadi resipi fav kami sekeluarga... Dan yang terbaru ni pula Ayam Laksamana ni pun dah termasuk dalam senarai menu fav kami sekeluarga.. Anak-anak memang suka sangat makan ayam ni... Tak henti-henti mereka memuji kesedapannya. Terima kasih CMG kerana berkongsi resipi-resipi yang sedap... Izinkan juga Diana kongsikan resipi Ayam Laksamana ni di sini ya.. Terima kasih... 


:: Resipi Oleh ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan  ( TQ )


AYAM LAKSAMANA

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam, saiz sederhana, potong ikut suka
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Sedikit garam
  • 1 camca besar gula melaka
  • 1/2 cawan sos tomato
  • 3 camca besar sos cili
  • 1 senduk nasi cili kisar
  • 1 cawan air
  • Garam secukup rasa
  • 1 helai daun pandan, disimpul
  • 1 genggam kismis
  • 1 camca besar bawang goreng
  • 1 pokok daun ketumbar, potong kasar-kasar
  • Sedikit gajus dan kacang pis untuk hiasan

Bahan Kisar Halus
  • 2 biji bawang besar saiz sederhana
  • 4 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • 2 batang serai, hiris halus
  • 3 biji buah keras
  • 1 camca besar ketumbar
  • 1 camca teh jintan kasar
  • 1 camca teh jintan halus
  • 1/2 biji pala, diparut ( nutmeg )

Cara Membuatnya
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan kelar-kelar sedikit. Gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Perap 10 minit. Goreng ayam tadi, tapi jangan sampai garing, biar lembap-lembap saja. Angkat dan tos, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus dan daun pandan hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing, tambah sos tomato dan sos cili, kacau rata dan masak hingga terbit minyak.
  3. Masukkan ayam dan kismis, gaul rata-rata dan tuang air. Kacau dan biar pekat, tambah garam secukup rasa dan gula melaka. Masukkan daun ketumbar dan bawang goreng, gaul dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur gajus dan kacang pis sebelum dihidangkan...




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, April 8, 2012

~ Nasi Impit Goreng Udang...

Sheery Dream Cakes | 5:56 PM | 10 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sebelum kita berbicara tentang resipi.. Diana nak ucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda semua singgah di blog Diana ni walaupun tuan rumahnya tiada beberapa hari ni.. Juga ampun dan maaf dari Diana kerana belum sempat membalas komen dan BW.. Buat masa beberapa hari ni Diana hanya sempat singgah sekejap tanpa meninggalkan komen sebab masa terluang Diana online hanya sebelah malam.. Sebelah siang pula Diana hanya ada masa sedikit sebelah pagi.. selebihnya tu ada kerja yang menanti untuk d isiapkan.. Agak sibuk sedikit masa ni.. Namun bila masa Diana online sebelah malam.. Pasti hujan lebat dan guruh serta kilat sambung menyambung menemani.. Tak berani nak online lelama masa tu.. Sekarang ni pun guruh dah mula berbunyi.. Harap dapat selesaikan entri ni nanti.


Kali ni Diana nak kongsikan resipi ulang tayang... Hari tu masa singgah kat dapur Izah.. Diana terliur tengok Nasi Impit Goreng yang izah masak tu... Memang dah lama Diana tak buat Nasi Impit Goreng walaupun ada permintaan dari ahli keluarga Diana.. Bukannya apa... Sebenarnya tak berapa rajin nak buat nasi impit tu.. Ermm.. Tak buat sendiri nasi impit tu.. Hanya beli ketupat segera tu.. Heheheh.. Namun kerajinan tu tak dapat mengatasi penyakit M tu... :D. Akhirnya bila Izah tayang Nasi Impit Goreng kat dapur dia.. Barulah datang seru nak buatnya.. Cuma Diana buat ikut resipi Diana yang ada bubuh lobak asin tu.. Jom selongkar resipinya...



NASI IMPIT GORENG UDANG

Bahan-Bahan
  • 1 bungkus besar ketupat nasi segera Adabi ( 2 bungkus kecil )
  • 8 ekor udang bersaiz besar _ dikupas dan tinggalkan ekornya
  • 150 gm lobak asin ( preserved salted radish )
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 4 tangkai daun bawang ( boleh guna daun kucai juga ) _ dipotong 1 1/2 inci panjang
  • Sedikit taugeh
  • 2 biji cili merah _ dihiris
  • 5 biji telur
  • 2 tbsp cili kering kisar
  • Minyak untuk menumis
  • Air secukupnya untuk merebus

Bahan-Bahan A
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 2 tbsp sos cili Maggi
  • 2 tbsp kicap pekat Loon Kee
  • 1 tsp kicap cair Loon Kee
  • 2 tsp sos ikan
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1/4 tsp serbuk lada putih
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam jika perlu

Cara-Cara
  1. Rebus ketupat bersama air secukupnya seperti arahan pada bungkusan. Setelah masak sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali / periuk dan tumis bawang putih hingga wangi.
  3. Kemudian masukkan cili kering kisar dan tumis hingga cili masak.
  4. Masukkan lobak asin dan goreng lagi seketika.
  5. Setelah itu masukkan bahan-bahan A dan gaul rata.
  6. Pecahkan telur satu persatu dan gaul rata.
  7. Masukkan nasi impit / ketupat nasi yang telah dipotong kecil-kecil dan gaul dengan perlahan hingga semua bahan bergaul rata.
  8. Akhir sekali masukkan daun bawang / daun kucai, cili merah serta taugeh dan gaul.
  9. Angkat dan hidang.

::  Kalau nak tengok versi lepas boleh klik kat    SINI  ::




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, April 3, 2012

~ Ikan Pari Masak Sos Plum...

Sheery Dream Cakes | 9:47 AM | 12 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Ok pagi ni terus sahaja kita tengok entri tertunda ni ya.. Masak pada bulan lepas dah ni... Dah lama dah habis.. Hehee.. Jadi jemput jamu mata lah yar..;) Baru ada kesempatan nak kongsikan resipinya hari ni.. Sebenarnya terlupa kat resipi ni.. Tadi baru teringat yang resipi ni belum lagi dikongsikan kat SBK. Hari ni tak boleh nak bercerita panjang.. Apa kata kita terus emak resipinya.. 


IKAN PARI MASAK SOS PLUM


Bahan-Bahan A
  • 800 gm ikan pari _ dipotong kecil
  • 1 tsp serbuk kunyit
  • 1 tsp rempah kari _ ( Diana guna rempah daging Baba's )
  • 1/2 tsp serbuk cili
  • Garam secukup rasa

Bahan-Bahan B
  • 1/3 cawan sos cili Thai Kimball
  • 1/3 cawan sos plum Loon Kee
  • 1 tbsp sos ikan
  • 1 tbsp jus limau kasturi

Bahan-Bahan C
  • 3 ulas bawang merah _ dicincang
  • 1 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dibelah dua dan hiris
  • Cili padi _ dihiris
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan A dan gaul rata. Perap selama 30 minit.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ikan pari hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali / periuk yang lain ( kalau nak guna minyak menggoreng tadi pun boleh.. tinggalkan sedikit minyak untuk menumis ) tumis bawang merah, bawang putih, dan cili padi hingga wangi.
  4. Kemudian masukkan bawang besar dan tumis seketika lagi.
  5. Masukkan bahan-bahan B dan gaul rata.
  6. Akhir sekali bolehlah masukkan ikan pari goreng dan gaul sebati.
  7. Sesuaikan rasa ( tambahkan gula dan garam secukup rasa jika perlu.. Diana tak bubuh lagi ) dan angkat.
  8. Hidang bersama nasi putih panas.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>