pages

Friday, July 29, 2011

~ Resipi Udang Goreng / Bakar Jimbaran Versi 2...

Sheery Dream Cakes | 12:27 AM | 23 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang…

Hari ini kita bersiaran dengan resipi dari Bali pula… Udang goreng / Bakar Jimbaran memang sedap dan bertambah enak jika ianya dinikmati di restoran makanan laut Jimbaran Bay Bali… Makan malam anda ditemani oleh  matahari terbenam dalam suasana romantis dengan cahaya lilin di meja makan anda.. Rindunya suasana tu… Huhuu…

::  Gambar yang Diana ambil dengan hp sahaja ketika itu.. Inilah salah satu menu kami ketika berada di Seafood Restaurant Jimbaran Bay, Bali pada 2010 yang lepas  ::

Baiklah.. Apa kata kita tengok versi Diana menyediakan Udang Bakar Jimbaran ni.. Ala-ala Jimbaran lebih tepat rasanya… Hehehee...

Cili merah dan hijau, cili padi, bawang merah, bawang putih, belacan, serbuk ketumbar dan buah keras hendak la ditumis sehingga layu.

Kemudian kisar bahan-bahan tadi bersama sedikit air.. tapi jangan terlalu halus ya.. Sederhana sahaja.. Setelah itu boleh la dimasak semula bersama gula merah, kicap dan garam.. Masukkan udang yang telah digoreng dan gaul rata. Kemudian bolehlah dibakar sekejap. Siap




:: Resipi Olahan Oleh ~ skybluemelleymey.blogspot.my



UDANG BAKAR JIMBARAN

Bahan-Bahan
  • 1 kg udang yang telah dibersihkan dan dibelah belakangnya
  • 6 tbsp kicap pekat ABC
  • 2 tbsp gula merah 
  • Garam secukup rasa
  • Minyak 

Bahan-Bahan A
  • 150 gm cili merah ( Diana campurkan 2 biji cili hijau juga ) _ dipotong kasar
  • 7 biji cili padi
  • 10 ulas bawang merah _ dihiris kasar
  • 5 ulas bawang putih _ dihiris kasar
  • 6 biji buah keras 
  • 1/2 tbsp belacan
  • 1/4 tbsp serbuk ketumbar

Bahan-Bahan B
  • Garam secukup rasa
  • Serbuk lada hitam
  • Serbuk lada putih



Cara-Cara
  1. Gaulkan udang bersama bahan-bahan B dan perap selama 20 minit.
  2. Goreng udang di dalam minyak yang banyak sehingga masak ( Kalau hendak dibakar biarkan ianya separuh masak ). Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Masukkan bahan-bahan A dan tumis sehingga layu.
  4. Keluarkan bahan-bahan A tadi dari kuali dan kisar sederhana halus.
  5. Masukkan bahan-bahan kisar tadi semula ke dalam kuali bersama kicap pekat, gula merah dan garam secukup rasa. Tumis sehingga kuahnya pekat.
  6. Kemudian masukkan udang goreng tadi dan gaul rata. Biarkan kuahnya betul-batul sebati dengan udang tadi.
  7. Angkat dan bolehlah dimasukkan ke dalam oven. Bakar seketika.
  8. Angkat dan hidang.

::  Ini pula gambar udang yang digoreng dan disaluti sosnya tanpa dibakar  :: 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, July 26, 2011

~ Resipi Ayam Hitam Cili Kering...

Sheery Dream Cakes | 10:31 AM | 25 Comments so far

Assalamualaikum dan Selamat Pagi semua... 

Apa habar hari ni? Doa dan harapan Diana moga semuanya sihat hendaknya.. Diana masih lagi selsema.. Demam dah ok dah sikit.. Alhamdulillah... Cuma komen belum lagi sempat dibalas dan BW pun hanya sempat sekejap jer semalam... Memang dah tak larat dah semalam.. Maaf sesangat tau.. Harap² lepas ni sempat BW juga.. Insyaallah.. 


Pagi ni Diana nak kongsikan entri tertangguh sebenarnya ni.. Resipi ni Diana ambil dari dapur Akak Ummi cayang.... Memang sedaaap Ayam Hitam Cili Kering ni tau... Suka sesangat dengan resipi Akak ummi ni.. Sedaaap... Terima kasih Akak Ummi kerana sudi berkongsi resipi yang sedaaaaaap ni ya akak... Cuma kan akak... Diana tersilap bubuh daun ketumbar.. Heheheheh... Bila dah siap gambar.. Baru teringat nak tengok balik.. Daun ketumbar ker daun bawang.. Adeeeh!! Memang silap.. Daun bawang sebenarnya.. Huhuu.. Nasib baik tak menganggu kesedapannya tu .. Masih lagi sedaaaaaap.. Hehhehee... Izinkan Diana pula kongsikan resipi ni di dapur Diana ya akak... Terima kasih akak.. 

:: Resipi oleh ~ Akak Ummi @ Home Sweet Home ( TQ )


AYAM HITAM CILI KERING

Bahan-Bahan
  • 4 ketul peha ayam ( bole jugak guna semua bahagian lain pun )
  • 2 labu bawang besar - didadu kecil
  • 10 tangkai cili kering - dikerat-kerat serong
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 2 inci halia - ditumbuk
  • 1 inci kunyit hidup - ditumbuk
  • 2 batang serai - dititik
  • 1 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu besar rempah daging
  • 2 biji ubi kentang - dipotong kecil dan digoreng dahulu.
  • Sedikit air ( jika terlalu pekat, tambah )
  • Garam secukup rasa
  • Gula ( optional )
  • Daun bawang untuk tabur 

Bahan-Bahan Sos
  • 4 sudu besar kicap pekat ABC
  • 2 sudu besar kicap manis Kipas Udang
  • 2 sudu besar kicap masin Kipas Udang
  • 2 sudu bear sos tiram
  • 2 sudu besar sos cili Thai
  • 2 sudu besar madu
  • 2 sudu teh cuka makan

Cara-Cara
  1. Ayam digaul dengan garam dan serbuk kunyit dan perap sekejap. Kemudian goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng pula ubi kentang, angkat dan ketepikan.
  3. Buang sedikit minyak dan tinggalkan lebih kurang 4 sudu besar dan tumis bawang, bahan tumbuk, cili kering dan serai hingga naik bau.
  4. Masukkan cili kisar dan rempah, kacau lagi.
  5. Masukkan air dan kacau sekejap.
  6. Masukkan ayam dan kacau balik biar mesra sekejap.
  7. Masukkan semua bahan sos dan masak atas api perlahan. Balik-balikkan biar bahan bergaul sebati dengan ayam.
  8. Masukkan garam dan seimbangkan rasa. Tambah apa yang perlu ikut tekak (*bole jgk letak sedikit gula)
  9. Akhir sekali masukkan kentang dan gaul rata. Tutup api dan tabur daun bawang. Hidangkan.. SELAMAT MENCUBA...!


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, July 23, 2011

~ Oreo Cream Cheese Swirl Brownies Recipe...

Sheery Dream Cakes | 12:50 AM | 29 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Beberapa hari lepas.. ketika Diana Google resipi Oreo Brownies.. Terjumpa la resipi nie di blog Beantown Baker.. Terus tergoda tau.. Hehehehe.. Itu yang buat juga tu hari ini.. Kepada sesiapa yang ingin mencubanya bolehlah tengok resipinya ya..

Pukul krim keju bersama gula aising dan esen vanilla selama 1 minit ( Diana guna electric Mixer ).. Adunan akan jadi seperti gambar d bawahnya tu ya.. Kemudian ketepikan.. Gambar yang sebelahnya tu pula.. Mentega dicairkan di atas api sederhana.. Campurkan gula pasir dan  hendak la sentiasa dikacau dan  biarkan ianya mendidih 1 minit dan sejukkan selama 5 minit.. Ketepikan.

Pukul telur sehingga kembang.. Kemudian tuangkan adunan mentega cair dan gula tadi ke dalam adunan telur.. Pukul sebati. 


Setelah itu... Masukkan tepung yang telah di ayak bersama serbuk koko dan garam.. Gaul rata.. Masukkan biskut Oreo yang telah dicincang ( Diana cincang kasar ) dan gaul rata.. Tuangkan separuh adunan ke dalam loyang dan ratakan.. Tuang pula adunan krim keju tadi dan ratakan.. Kemudian lapiskan lagi dengan baki adunan tepung tadi.. Ratakan atau dimarblekan dengan pisau.. Lepas tu.. kalau nak taburkan biskut Oreo cincang.. boleh lah ditaburkan sebelum dibakar.. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180°C selama 23 - 28 minit atau sehingga ianya masak.. Sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.. Siap!!


:: Resipi oleh ~ Sugar Plum ( TQ )
:: Sumber dari ~ Beantown Baker ( TQ )



OREO CREAM CHEESE SWIRL BROWNIES
Makes 25

Ingredients

  • 1/2 cup unsalted butter
  • 3/4 cup granulated sugar
  • 1 package ( 8 oz ) cream cheese, softened
  • 3/4 cup confectioners' sugar
  • 2 teaspoons vanilla extract
  • 1 cup flour
  • 1/2 cup unsweetened dark cocoa powder
  • 1/2 teaspoon salt
  • 2 eggs
  • 1 1/3 cups coarsely chopped Oreo cookies ( Diana guna 1 bungkus )

Method
  1. Preheat oven to 350 degrees F. Line an 8 x 8-inch square baking dish with foil; coat foil with cooking spray.
  2. Melt the butter in a small saucepan, over medium heat. Whisk in sugar and bring to a boil, whisking frequently; boil 1 minute. Set aside to cool for 5 minutes.
  3. In a small mixing bowl, using a mixer on medium speed, beat together cream cheese, confectioners' sugar and vanilla extract, until well combined, about 1 minute.
  4. In a medium sized mixing bowl, sift together flour, cocoa powder and salt; whisk until combined. 
  5. In a large mixing bowl, whisk together eggs, until combined. Whisk in melted butter-sugar mixture until well combined. Stir in flour mixture until just combined, followed by Oreo cookies.
  6. Spread half of brownie batter into baking dish, followed by cream cheese layer; dot the top with remaining brownie batter, and spread evenly, as best as you can. 
  7. Run a knife through batter to make "swirls". 
  8. Bake at 350 degrees F, for 23 - 28 minutes.
  9. Cool on a wire rack to room temperature before slicing. Lift foil out of baking dish, and slice. For easier slicing, try freezing the brownies for 30 - 60 minutes.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, July 21, 2011

~ Resipi Ikan Pari Masak Hijau...

Sheery Dream Cakes | 10:08 PM | 23 Comments so far


Assalamualaikum dah Salam Sayang semua... 

Tak lama lagi nak berpuasakan... Jadi bila tiba bulan Ramadan nanti... Maka sunyi sepi ler dapur Diana ni tanpa entri terbaru... Huhuuu... BW pasti akan bertambah lancar kan... Hehehe.. Tapi mungkin juga akan ada entri terbaru cuma teramat ler sedikitnya.. Kenapa? Hehehee... 


Siapa yang dah lama mengenali Diana kat LL atau Fb.. Sememangnya dah boleh meneka kenapa kan... Seperti tahun² yang sudah.. Setiap tahun bila bulan Ramadan Diana akan bercuti memasak sebulan... Hehehhee... Hubby tak bagi Diana masak... Sebulan hubby bagi cuti memasak... Heheheh... Seronok tapiii... kekadang tu bosan juga... Dah biasa hari² memasak... Baik ler.. Jom tengok resipi yang sedap ni.. Ikan Pari Masak Hijau... Resipi nie memang sedaaap!! Terima kasih kat Akak Ayu kerana berkongsi resipi ni.. Terima kasih juga kat Akak NorMas dan Izah.. Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini yer.. Terima Kasih  


 :: Sumber dari ~ Akak Ayu @ Curlybabe's SatisfactionAkak Nor @ Secubit GaramMas @ Duniaku & Izah @ Izah Muffin Lover ( TQ )



IKAN PARI MASAK HIJAU


Bahan-Bahan
  • 2 - 3 ekor anak ikan pari _ dibersihkan, potong, gaul dengan kunyit & garam.
  • 1 sudu besar bawang putih kisar
  • 2 sudu besar sambal belacan
  • 3 - 4 batang daun kari
  • 3 batang cili hijau dihiris _ k.nor tumbuk kasar ( Diana pun tumbuk kasar )
  • 1 - 2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya
  • 5 - 7 bj cili padi _ dihiris ( yg ni k.nor tambah ) _ Diana pun tambah juga

Cara-Cara
  1. Campurkan bawang putih, serbuk lada hitam, sambal belacan dan ketepikan. 
  2. Panaskan minyak, goreng ikan pari hingga agak garing. Angkat, toskan dan ketepikan.
  3. Kurangkan minyak kalau gunakan minyak gorengan ikan tadi. Masukkan campuran, sambal belacan, bawang putih, serbuk lada hitam dan tumis hingga naik bau. 
  4. Masukkan lada hijau dan daun kari, kacau rata . 
  5. Masukkan sedikit perasa dan garam jika perlu dan gaul rata. 
  6. Masukkan ikan pari yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata. 
  7. Biarkan sekejap hingga tumisan tadi sebati dan meresap dengan isi ikan. 
  8. Matikan api. Siap untuk dihidang.

Sources:-From a cooking programme in suria channel

BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, July 13, 2011

~ Resipi Mee Udang Goreng Lagi...

Sheery Dream Cakes | 12:44 PM | 24 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejehtera semua... 

Hari ni Diana ingin kongsikan resipi mee udang goreng. Diana menggunakan mee kering cap udang. Di Labuan dan Sabah memang pelbagai jenis mee kering cap udang. Kekdang tu sampai tidak pasti yang mana hendak dibeli. Salah satu mee kering cap udang yang Diana minati jenis yang macam di bawah ni. Jom terus saja kita tengok resipi Mee Udang Goreng ni… 

::  Mee Udang yang belum direndam  ::

::  Yang ni dah direndam dan ditoskan  ::

::  Gaul mee bersama kicap sebelum dimasak  ::

::  Kalau masak mee udang goreng mesti ada udang kering   ::

::  Ayam diperap selama 15 minit  ::

::  Bawang merah dan bawang putih dihiris  ::

::  Setelah separuh masak bolehlah digaul dengan bahan yang ditumis tadi.. Kemudian barulah dimasukkan lagi sebiji telur dan ulang proses seperti tadi lagi ya  ::

::  Setelah ayam dan udang masak, masukkan mee dan sedikit air  ::


MEE UDANG GORENG

Bahan-Bahan 
  • 2 bungkus Mee Cap Udang ( 120 gm setiap bungkusan sebelum d rendam )
  • Segenggam setengah udang kering _ direndam dalam air panas, toskan dan ditumbuk kasar
  • 200 gm dada ayam _ dihiris nipis
  • 100 gm udang _ dibuang kulitnya
  • 2 biji telur
  • 5 ulas bawang merah _ dihiris
  • 6 ulas bawang putih _ dihiris
  • 1 tsp serbuk cili
  • 2 tbsp sos cili Maggi
  • 1 tbsp sos pedas berkicap Argo Mas
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Minyak

Bahan-Bahan Perap
  • 1 tsp serbuk lada putih
  • 1 tsp gula
  • 1 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp garam
  • 1 tsp tepung jagung
  • 1/4 tsp serbuk perencah pati ayam Tumix

Cara-Cara
  1. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap selama 15 minit. Ketepikan.
  2. Sementara itu, rendam mee di dalam air sehingga mee lembut ( Jangan guna air panas tau ). Toskan dan gaul dengan sedikit kicap pekat manis Cap Ayam.. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan tumis bawang merah dan bawang putih sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan udang kering, serbuk cili dan sedikit gula. Tumis sehingga garing.
  5. Masukkan telur satu persatu ( caranya rujuk gambar kat atas ).
  6. Masukkan ayam dan udang. Gaul rata.
  7. Setelah ayam dan udang masak bolehlah dimasukkan sos cili dan sos pedas berkicap ( Nak bubuh garam pun boleh juga tapi jangan bubuh banyak terlebih dahulu tau.. Sebab mee sudah digaul dengan kicap tadi kan ). Gaul rata.
  8. Masukkan mee dan sedikit air. Goreng sehingga mee garing. 
  9. Sesuaikan rasa dan angkat.
  10. Sedia untuk dihidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, July 8, 2011

~ Resipi Asam Pedas Melaka...

Sheery Dream Cakes | 10:19 PM | 20 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Asam Pedas, salah satu menu yang dikenali di Melaka.. Setiap kali menjejakkan kaki di Melaka, kami tidak ketinggalan untuk menjamu selera dengan lauk ini.. Sememangnya sedap. 

Sekarang Diana boleh memasak sendiri Asam Pedas Melaka resipi dari junjs11Sudah banyak kali Diana memasak menggunakan resipi ini.. Terima kasih kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ni.. Izinkan Diana pula berkongsi resipi ni dan mengolah cara penyampaian resipi ni ya.. Terima Kasih...


:: Resipi oleh ~ junjs11@ My Resipi ( TQ )
:: Sumber dari ~ Abg Ady @ Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes ( TQ )



ASAM PEDAS MELAKA


Bahan-Bahan
  • 3 keping ikan tenggiri ( ikan lain pun boleh )
  • Air asam jawa secukupnya
  • 1 biji tomato _ dipotong
  • 5 biji kacang bendi
  • 1 batang serai _ diketuk
  • 1/2 kuntum bunga kantan atau daun kesum secukupnya 
  • Minyak masak
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika suka

Bahan-Bahan Kisar
  • 3 ulas bawang merah
  • 10 biji cili kering
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu teh jintan manis 
  • 1 sudu teh jintan putih 
  • 1/4 sudu teh lada hitam
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 2 ulas bawang putih

Bahan-Bahan Tumis
  • 1/2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1/4 sudu teh biji sawi
  • 1/4 sudu teh halba
  • 2 tangkai daun kari

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan tumis sehingga wangi.
  2. Kemudian masukkan bahan-bahan kisar dan tumis sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan air asam jawa dan air secukup kegunaan. Masukkan garam dan gula secukup rasa. 
  4. Setelah mendidih, masukkan ikan, kacang bendi, serai dan bunga kantan. Biarkan sehingga kesemua bahan tadi masak.
  5. Akhir sekali bolehlah dimasukkan tomato.
  6. Tutupkan api dan hidang. 


Gambar di bawah ini antara gambar yang pernah dikongsikan dulu


::  Kacang bendi.. my fav..  ::

:: Bhn² tumis ~ Daun kari, bawang besar, halba dan biji sawi  ::

::  Bhn² kisar ~  halia, bawang merah, bawang putih, cili kering, kunyit hidup  ::

::  Daun kari, bawang besar, biji sawi dan halba d tumis sehingga naik baunya  ::

::  Masukkan bhn² yang telah d kisar  dan tumis sehingga pecah minyak  ::


::  Setelah mendidih.. masukkan ikan, bunga kantan, serai dan kacang bendi  ( Tomato Diana bubuh akhir sekali )  ::



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, July 7, 2011

~ Resipi Ayam Mentega Rangup...

Sheery Dream Cakes | 9:49 AM | 32 Comments so far


Assalamualaikum dan Selamat pagi semua... 

Pertama sekali Diana mohon maaf sebab belum ada kesempatan nak membalas kesemua komen kat sini ya.. Semalam pun hanya sempat BW jer.. Tu pun sampai pukul 2 am.. Pun tak sempat² lagi kan.. Alahai!! Maaf sesangat.. Baik la hari ni Diana kena pergi rumah jiran.. ada jemputan kenduri.. Jadi Diana sajikan dengan Ayam Mentega Rangup ni ( Dah licin dah pun.. heheheh... jamu mata je ya ). Nak jemput makan dah habis dah.. ^_^. Jom tengok resipinya..


::  Satukan ayam dah bahan² perap  ::

::  Perap selama 20 minit  ::

::  Sementara tu boleh ler sediakan bahan² cincang dan hiris kan  ::

::  Mentega d cairkan  ::

::  Masukkan bawang besar, daun kari dan cili padi  ::

::  Kemudian tumis sehingga naik aromanya  ::

::  Masukkan ayam goreng dan gula... Siap!  ::


AYAM MENTEGA RANGUP


Bahan-Bahan
  • 2 keping dada ayam _ dihiris
  • 2 tangkai daun kari _ dihiris
  • 4 biji cili padi _ dicincang
  • 60 gm mentega ( Boleh ditambah jika hendak kuahnya bersalut banyak kat ayam tu ya )
  • 1/2 biji bawang besar _ dicincang
  • Tepung jagung secukup kegunaan
  • Minyak untuk menggoreng
  • Sedikit gula

Bahan-Bahan Perap
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 2 tsp gula
  • 1 biji telur
  • 1 tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp serbuk lada hitam
  • 1/2 tsp serbuk lada putih
  • Garam secukup rasa


Cara-Cara
  1. Ayam d gaul bersama bahan-bahan perap dan perap selama 20 minit.
  2. Saluti ayam tadi dengan tepung jagung kemudian digoreng. Setelah ayam masak angkat dan ketepikan.
  3. Cairkan mentega dan masukkan bawang besar, daun kari dan cili padi. Tumis sehingga naik baunya.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gula. Gaul sebati.
  5. Angkat dan hidang. 
::  Makan bersama nasi goreng atau nasi putih  ::





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>