Wednesday, February 29, 2012

~ Kek Coklat Puding Karamel...

Sheery Dream Cakes | 11:22 PM | 25 Comments so far
::  Yang atas tu gulanya terlalu hangus.. Hehehe...  ::

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Apa khabar hari ni? Moga semuanya d anugerahkan kesihatan yang baik.. Alhamdulillah Diana dan Irfan pun semakin sihat dah.. Terima kasih d atas doa anda semua... Sayang anda semua.. :). Cuma Diana masih tak bagi lagi Irfan pergi sekolah.. Biar dia rehat dulu di rumah..

Pagi tadi Irfan nak Diana buatkan kek coklat untuk dia.. Terus Diana google resipi kek coklat.. Semasa singgah di dapur Akak Ummi ternampak entri Kek Coklat Puding Karamel. Wah tengok resipinya tak la susah sangat kan. Tengok pun macam sedap ( sememangnya sedaaap tau ). Bahannya pun semua ada di rumah ni..Tu yang buat pagi tadi tu..

Kek ni memang sedap. Menurut Akak Shiela resipi ni dikongsikan oleh Fara Shafiera. Terima kasih kepada tuan empunya resipi kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ni. Terima kasih  juga buat Akak Ummi dan Akak Sheila kerana mengetengahkan resipi ni.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya. Terima kasih.. 



:: Sumber Dari ~  Akak Ummi @ Home Sweet Home   &  Akak Shiela @ Spices Journey  ( TQ )


KEK COKLAT PUDING KARAMEL

(A) Bahan ( Gula Karamel )
  • 2 sudu besar gula pasir _ ( jangan lebih, takut terlalu banyak lelehan pada kek nanti )

Cara-Cara

  1. Taburkan pada dasar acuan silikon dan bakar pada suhu 180°C selama 5 - 8 minit / gula mencair perang keemasan ( suhu bergantung kepada oven masing-masing. Oven akan berasap sekejap sebab kita bakar gula... jangan pelik pula ya ).

(B) Bahan Puding Karamel 
  • 3 biji kuning telur
  • 1 cawan susu cair ( akak guna susu sejat Ideal )
  • 3/4 cawan susu pekat manis
  • 1/2 sudu teh esen vanila


Cara-Cara
  1. Kacau sebati semua bahan ( tak perlu kuat-kuat, kacau lembut sahaja ).
  2. Tapiskan dan tuang atas gula karamel / gula hangus tadi.
  3. Bakar sekejap dalam oven dengan kaedah "bain-marie" ( letak loyang kek dalam loyang berisi air ) selama lebih kurang 20 minit hingga nampak mengeras sikit / pekat sikit permukaan puding tu... jangan terlampau keras pula nanti tak boleh sebati dengan kek - ( pada suhu 160°C dengan menggunakan api atas bawah ).
  4. Ketepikan dan sejukkan puding lebih kurang 30 minit.... ( sementara tu sediakan adunan kek coklat ).

(C) Bahan Kek Coklat
  • 1 cawan serbuk koko - akak guna brand Van Houten
  • 1 cawan susu cair - akak guna susu sejat Ideal
  • 3/4 cawan susu pekat manis
  • 3/4 cawan gula 
  • 1 cawan minyak masak *
  • 2 sudu besar mentega yang dilembutkan * ( bahan * disebatikan bersama )
  • 3/4 cawan tepung gandum *
  • 1 sudu teh soda bikarbonat *
  • 1 sudu teh baking powder * ( bahan * diayak bersama )
  • 4 biji telur _ blend hingga halus

Cara-Cara

  1. Campurkan dalam periuk serbuk koko, susu cair, susu pekat manis, gula, campuran minyak masak dan mentega. Masak sambil dikacau selalu dengan api perlahan hingga semua bahan larut. Sejukkan sebentar.
  2. Masukkan telur yang telah diblend ke dalam adunan coklat, kacau sebati.
  3. Kemudian masukkan tepung dan kacau dengan senduk atau spatula. Kacau sebati semuanya.
  4. Tuang ke atas adunan puding karamel tadi perlahan-lahan ( tuang atas sudu dulu di permukaan puding agar tidak pecah ).
  5. Bakar pada suhu 160°C  selama 1 jam secara "bain-marie" hingga kek masak sepenuhnya. 
  6. Sejukkan lebih kurang setengah jam atau lebih baru diterbalikkan ke dalam pinggan sesuai.

::  Acuan yang Diana gunakan untuk kek puding karamel atas  ::



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, February 28, 2012

~ Resipi Bihun Goreng.. Edisi Ulang Tayang :)...

Sheery Dream Cakes | 3:43 PM | 17 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Ermmm... Dah beberapa hari Diana tak bersiaran kan.. Maaf sesangat tau.. Sejak anak kecil Dianan demam hari tu Diana memang susah nak online.. Panas badan dia sekejap turun dan sekejap naik balik.. Sampai hari ni pun panas badan dia tak berapa ok.. Sememangnya kalau anak² tak sihat Diana pasti akan risau siang malam.. Tambahan lagi hubby pun baru jer balik dar KL.. Masa memang Diana seorang jer yang jaga.. Abang dia memang nak tolong tapi mana ler dia nak.. Diana jauh sikit mesti dia akan menangis.. manja sangat dengan Diana .. :)



Nak d jadikan cerita... Masa menjaga Irfan malam tu.. Diana memang tak berapa nak tidur pun.. tapi semasa anak Diana tidur.. Diana pun terlena kejap.. Bangun jer dari tidur, Diana rasa leher ni sakit yang teramat sangat... Nak pusing ke kiri pun tak boleh.. Kalau kami kat sini panggil salahau bantal.. :). Maknanya tersalah uratmcm tu..Tak tau apa panggilan kat tempat lain.. :). Sampai sekarang pun masih lagi sakit tapi dah kurang sikit.. Dah boleh pusing kiri dah.. Kalau tak.. Leher tu lurus jer kan.. Hahahaa.. Adeeh!! Baik ler.. Untuk kali ni Diana kongsikan lagi resipi ulang tayang... Cuma kali ni Diana bubuh kerang gantikan udang dan sotong.. 



Diana kalau makan bihun goreng nie memang suka makan bersama perahan air limau nipis... Sedap! Tapi tu selera masing² juga kan.. Ada yang suka makan dengan perahan air limau kasturi.. Terpulang ler yer.. Oleh kerana leher Diana masih lagi sakit... Nie ler hasil gambar yang d ambil dengan leher yang sakit tu... Heehee... Sakit mata nie tengok... Sana sini tak elok... Hentam jer ler kan.. Nie juga d sebabkan kamera yang biasa Diana gunakan tu sakit pula.. Haih!! Ikut tuannya juga kan.. Tuannya sakit.. Kemera pun sakit.. Hehehe.. Kena ler guna kamera yang satu nie.. Kamera yang paling tak pandai Diana nak gunakan.. Sebab kena setting sana sini... Adeeh!! memang kabur ler jawabnya gambar yang Diana ambil.. Huhuuu... Tapi ok ler kan daripada tak ada langsung.. Jadi layan jer ler gambar yang kabur ni.. :D. Untuk resipi ni nak tengok entri lepas boleh klik kat SINI yer.. Dan untuk kali ni Diana tambahkan sedikit sukatan sos cili tu.. Tapi Diana cnp juga ler resipinya kat sini yer..




BIHUN GORENG


Bahan-Bahan
  • 1 bungkus bihun _ direndam ( Diana guna bihun Cap Ayam Belanda dari Eka )
  • 100 gm dada ayam _ dihiris nipis
  • 100 gm daging _ dihiris halus
  • 250 gm sotong _ dipotong bulat ATAU gantikan dengan 1 tin kerang panggang Rex Brand
  • 200 gm udang _ dibuang kulit dan kepalanya
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan ditumbuk kasar
  • 275 gm frozen mixed vegetables ATAU gantikan dengan lobak merah dan frozen corn kernels 
  • 3 biji telur
  • 1 biji bawang besar _ dihiris kasar
  • 4 ulas bawang merah _ dicincang
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji cili merah _ dicincang
  • 2 tbsp cili kering kisar 
  • 3 tbsp sos tiram
  • 5 - 6 1/2 tbsp sos cili ( bergantung kepada selera masing-masing )
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula
  • Minyak untuk menumis


Cara-Cara
  1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, bawang besar, udang kering dan cili kisar sehingga naik aromanya dan sedikit garing.
  2. Kemudian pecahkan telur satu persatu. 
  3. Setelah itu gaul sebati dan masukkan pula daging. Biar sehingga daging empuk.
  4. Masukkan ayam dan mixed vegetables. 
  5. Setelah ayam empuk bolehlah dimasukkan sotong, udang, sos cili, sos tiram, perencah pati ayam, gula dan garam secukup rasa.
  6. Gaul dan masukkan cili merah.
  7. Masukkan bihun dan gaul sehingga semua bahan-bahan sebati.
  8. Masukkan sedikit air. Gaul dan masak sehingga bihun garing.
  9. Angkat dan hidang.
  10. Taburkan dengan hirisan daun sup jika suka.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, February 19, 2012

~ Kek Batik Arora Bertukar Wajah...

Sheery Dream Cakes | 9:13 PM | 24 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Petang tadi Diana buat ler cupcakes untuk dibawa pergi e kenduri jiran... Sebenarnya ni Diana buat ikut resipi Kek Batik Arora.. Oleh sebab Diana nak bawa pergi kenduri malam nanti.. Diana bubuh dalam cawan kertas.. Jadi ler cupcakes pula.. Hehehe.. Yer ler kan.. Kalau bubuh dalam cawan kertas ni ianya lebih senang dan sesuai untuk dihidang  untuk tetamu.. Tadi Diana buat 2 adunan resipi Kek Batik Arora ni.. Kalau ikutkan resipi asal kek nie mempunyai 5 perisa yang berbeza.. Tetapi Diana hanya bubuh 4 perisa jer sebab bubuh dalam cawan kertas tu.. Rasanya kalau bubuh dalam cawan kertas tak perlu ler bubuh banyak warna sangat kan.. Kek ni memang lembut dan sedap... Dah ramai dah mencubanya kan.. Rata-rata mengatakan kek ni sedap.. Tu yang tak tahan tu tengok.. Memang dah lama tergoda cuma belum ada kesempatan lagi nak buat.. 


Baik ler.. Terima kasih buat Cida kerana sudi berkongsi resipi ni... Terima kasih juga kepada semua yang telah mencuba kek ni kerana membuatkan Diana tergoda dan teruuus tergoda.. Hehhehee.. Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini yer... Terima kasih... 



:: Resipi Oleh ~ Cida @ De Nuanza  ( TQ )
:: Sumber Dari ~ Abang Ady @ Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes,  Akak Ita @ masam manis,  Akak Ummi @ Home Sweet Home,  Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan,  Akak Yatie @ Sinar Kehidupanku,  Akak Sheila @ Nshafeareen  &  Quinnie @ qasehqu quinnie  ( TQ )


KEK BATIK ARORA
Guna loyang bulat 8 inci   

Bahan-Bahan 
  • 250 g mentega
  • 100 gram gula castor
  • 1/2 cawan susu pekat manis _ ita letak 3/4 cawan ( Diana pun bubuh 3/4 cawan )
  • 250 g tepung gandum
  • 6 biji telur
  • 2 sudu teh baking powder
  • 5 jenis pewarna dan perisa
  • 1 sudu teh ovalette


Cara-cara

  1. Panaskan oven pada suhu 160 - 180 °C . 
  2. Sediakan loyang ukuran 8 inci.
  3. Griskan loyang dengan mentega dan alas dasar loyang dengan baking paper.
  4. Satukan tepung gandum dan baking powder..Kemudian diayak _ ketepikan.
  5. Dalam bekas mixer.. Pukul mentega, ovalette dan gula sehingga kembang dan memutih.
  6. Tambahkan susu pekat manis dan terus pukul hingga adunan sebati.
  7. Masukkan telur sebiji demi sebiji ( pastikan telur tu dah rata baru masukkan satu biji lagi )  hingga habis.
  8. Tutup mixer.. Masukkan campuran tepung dan baking powder tadi dan kaup balik hingga rata.
  9. Bahagikan adunan kepada 5 bahagian.
  10. Letakkan setiap bahagian dengan pilihan perisa dan warna yang disukai. Gaul adunan rata.
  11. Tompok-tompokkan  setiap warna dalam loyang hingga habis. Setiap tompokan 1 senduk.
  12. Masukkan ke dalam oven dan bakar dengan menggunakan api bawah selama 45minit - 1 jam atau sehingga kek telah di masak dengan sempurna.
  13. ** Cara Diana pula.. bubuh adunan berselang seli dengan warna dan perisa berbeza ke dalam cawan kertas dan bakar menggunakan api atas dan bawah selama 20 minit atau sehingga  masak ( bergantung pada saiz cawan kertas yang digunakan ).




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, February 17, 2012

~ Resipi Kek Batik Horlicks Versi 2...

Sheery Dream Cakes | 3:19 PM | 16 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 

Alhamdulillah hari nie ada kurang sedikit sakit kepala ni.. Cuma hari ni Diana agak sibuk sedikit.. Tu yang belum ok sepenuhnya tu kan.. Tak apa.. InsyaAllah esok ok ler tu :).. Kena banyak rehat tapi dalam keadaan sekarang ni tak boleh rehat sangat.. Banyak urusan yang harus diselesaikan... Ermm Irfan macam biasa ler kan... Pasti ada saja permintaan dia tiap hari...:). Terus terang Irfan memang suka sesangat makan Kek Batik.. Tak kisah ler Kek Batik jenis apa pun dia pasti suka... 


Tu ler sebabnya kenapa stock Biskut marie tak pernah putus kat rumah ni.. Paling tidak pun kena ada 2 bungkus kat rumah.. Memang sentiasa akan ada permintaan Kek Batik dari Irfan.. Cuma kali ni dia nak Kek Batik Horlicks.. Sememangnya Diana tau yang Diana tak ada beli biskut marie perisa coklat.. Nak tak nak guna jer ler biskut marie yang biasa tu... Untuk versi kali ni tak ada ler banyak perbezaan.. Cuma Diana kurangkan nestum dan tak bubuh coklat.. Juga menggunakan biskut marie bukan berperisa coklat.. Tu jer perbezaannya.. Yang lain tu semuanya sama..


Bila ditengok lapisan biskut tu tak ler berapa kemas eh... Tu disebabkan Diana hanya simpan 30 minit jer kat dalam peti ais.. Seeloknya simpan dalam peti ais terlebih dahulu sekurang-kurangnya 3 jam ke atas sebelum dipotong.. Kalau simpan semalaman lagi ok... Kemas jer bila kita potong kek tu kan.. Ok ler jom tengok resipinya..


KEK BATIK HORLICKS

Bahan-Bahan
  • 250 gm mentega
  • 1 1/2 cawan gula kastor
  • 6 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan horlicks
  • 1/2 cawan Nestle nestum original 
  • 1 tin kecil susu pekat ( 388 gm ) _ ( Diana guna susu krimer manis cap junjung )
  • Biskut Marie 
  • Choc Rice secukupnya

Cara-cara
  1. Pukul gula bersama mentega sehingga kembang.
  2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi sehingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
  4. Tambahkan tepung gandum, nestum dan horlicks... pukul adunan sehingga ianya betul-betul sebati.
  5. Masak adunan menggunakan kuali. Setelah adunan betul-betul pekat bolehlah diangkat.
  6. Sediakan loyang yang telah dilapis dengan kertas minyak atau aluminium foil dan bubuh sedikit adunan kek tadi. Ratakan.
  7. Kemudian susun biskut marie di atasnya . Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
  8. Taburkan choc rice di atasnya. Simpan di dalam peti ais sebelum sekurang-kurangnya 3 jam sebelum dipotong ( lebih elok disimpan semalaman di dalam peti ais sebelum dipotong ).




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, February 11, 2012

~ Biskut Chocolate Chip Famous Amos ( Home Made )...

Sheery Dream Cakes | 8:33 PM | 27 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Ni nak cerita ni.. Hehehe.. Cerita pasal cookies yang sedaaap sangat ni... Siang tadi Diana sempat buat 2 adunan Choc Chip cookies ni... 1 adunan Diana nak bawa ke Papar esok... Nak melawat daughter kat Kem Wawasan ( PLKN ) sebelah pagi... Rindu rasanya kat daughter.. Tak sabar pula nak jumpa dia.. :). Moga daughter dan anak-anak yang lain kat sana sihat sejahtera dan sentiasa d bawah lindungan Allah S.W.T... 


Berbalik kita kepada cerita cookies ni... Hari tu nampak kat dapur Akak CT cayaang.. Memang mengoda dan tertarik dengan gambar-gambar masakan kat dapur akak tu... Teringin nak buat juga cookies ni.. Tapi oleh kerana Diana agak sibuk beberapa hari tu.. Terpaksa ditangguhkan dahulu niat nak buat cookies ni.. Hari ni baru bole buat.. Seperti yang akak CT maklumkan.. Cookies ni rasanya sedaaap.. Ternyata memang sangat sedap.. Nasib baik Diana buat 2 adunan... Kalau tidak... pasti tak cukup sebab nak bawa untuk daughter lagi kan... Seperti Akak CT... Diana juga buat besar-besar.. Heehee.. Senang nak habiskan 2 adunan tu.. Kalau tak... Ermmm... Penat juga buat seorang-seorang ni kan... :)


Sebenarnya dah lama Diana teringin nak buat ikut resipi ni... masa tu nampak kat dapur Naz.. Tapi mungkin tak sampai seru lagi kan... Hehehe.. Hingga ler Akak CT tayang kat dapur dia baru-baru ni... Baru teringat semula kat resipi ni.. Dah lama salin cuma tak buat-buat juga kan.. Alahai!! Kalau ler buku tu pandai bercakap.. Pasti dah bagitau bila nak buat resipi ni kan.. Salin jer kerjanya memanjang... Hehehhee... Baik ler.. Terima kasih buat Akak CT dan Naz... Izinkan Diana pula kongsikannya kat sini yer.. Terima kasih.. 


:: Sumber Dari ~ Naz @ CUTE OVEN, SMALL KITCHEN  &  Akak CT @ Dari Dapur CT  ( TQ )


BISKUT CHOCOLATE CHIP FAMOUS AMOS ( HOME MADE )


Bahan-Bahan Diayak
  • 280 gm ( 2 1/4 cawan ) tepung gandum
  • 10 gm ( 3 tsp ) serbuk koko
  • 2 tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate
  • 2 tbsp susu tepung
  • Secubit garam

Bahan-Bahan Lain
  • 250 gm mentega
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm ( 1/2 cawan ) coklat chip _ boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa
  • 100 gm sebarang kekacang ( walnut, badam, gajus dan lain² yang dicincang ) _ Diana bubuh gajus cincang
  • Kismis _ Optional  ( boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa ) _ Diana tak bubuh


Cara-Cara
  1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan pukul rata. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
  3. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
  4. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar yang dialas dengan kertas minyak. 
  5. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan.  Susun di atas dulang pembakar. 
  6. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG DAN MELEPER SEWAKTU PROSES PEMBAKARAN.
  7. Bakar pada suhu 160°C selama 15 - 25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda menggunakan api atas dan bawah.
  8. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, February 5, 2012

~ Sambal Ayam Udang Kering...

Sheery Dream Cakes | 3:52 PM | 11 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Maulidur Rasul buat semua umat Islam.. 

Hari ni agak lewat bersiaran... Niat di hati nak online pagi tadi.. Tapi hanya sempat online sekejap jer tadi.. Tanpa membuang masa dengan membebel panjang.. Terus saja kita tengok resipi Sambal Ayam Udang Kering yang dah beberapa hari tertangguh nak diupdate ni ya... Jom selongkar resipinya..

Perap ayam bersama bahan perap selama 30 minit dan goreng ayam 3/4 masak.. Ketepikan.. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga sedikit garing.. Masukkan cili kisar dan tumis selama 3 minit.

Setelah itu masukkan udang kering dan tumis seketika.. masukkan gula melaka dan gaul rata.. Tumis sehingga pecah minyak.. Kemudian masukkan ayam goreng dan gaul rata.

Tambahkan air dan perencah pati ayam.. Bubuh garam secukup rasa jika perlu.. Setelah ayam empuk bolehlah masukkan bawang besar, hirisan cili merah dan hijau.. Gaul rata dan masak seketika lagi.. Angkat dan sedia untuk dihidang.


SAMBAL AYAM UDANG KERING

Bahan-Bahan
  • 900 gm ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong kecil
  • 1 genggam udang kering _ direndam dalam air panas, ditoskan dan ditumbuk kasar
  • 3 ulas bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dibelah 2 dan dihiris
  • 2 biji cili merah _ dihiris menyerong
  • 2 biji cili hijau _ dihiris menyerong
  • 3 tbsp cili kering kisar
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • 100 ml air
  • Garam jika perlu
  • Gula melaka secukup rasa
  • Daun sup _ dihiris ( boleh juga guna daun ketumbar )
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Perap
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1 tsp seasoning Maggi
  • 3/4 tsp garam
  • 1 tsp gula
  • 1 tsp serbuk kari daging dan ayam Baba's
  • 1/2 tsp serbuk cili
  • 1 tbsp tepung jagung

Cara-Cara
  1. Perap ayam bersama bahan perap selama 30 minit dan goreng ayam 3/4 masak. Ketepikan. 
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga sedikit garing.
  3. Masukkan cili kisar dan tumis selama 3 minit.
  4. Setelah itu masukkan udang kering dan tumis seketika. 
  5. Masukkan gula melaka dan gaul rata.Tumis sehingga pecah minyak. 
  6. Kemudian masukkan ayam goreng dan gaul rata.
  7. Tambahkan air dan perencah pati ayam. Bubuh garam secukup rasa jika perlu. 
  8. Setelah ayam empuk bolehlah masukkan bawang besar, hirisan cili merah dan hijau. Gaul rata dan masak seketika lagi.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang.
  10. Taburkan daun sup / daun ketumbar semasa menghidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>