Friday, September 30, 2011

~ Mee Mat Salleh Goreng Basah...

Sheery Dream Cakes | 12:16 AM | 31 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Pernah dengar tak Mee Mat Salleh? Bagi sesiapa yang tinggal di Labuan ni mesti kenal dengan Mee Mat Salleh ni kan... Mee ni dibuat oleh Sedap Mee, Peladang Bukit Kuda, W.P.Labuan.. Diana suka sangat makan mee ni... Nak goreng ker.. Nak rebus ker... Nak buat bubur pun sedap... Hari ni Diana buat Mee Goreng Basah cara Diana... Mari kita tengok resipinya.. 

::  Ni la rupa Mee Mat Salleh tu..  ::

:: Mee ni perlu direbus dan angkat.. Lepas tu masukkan ke dalam air sejuk sebelum ditoskan  ::


Mula² .. tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.. Kemudian masukkan bawang besar dan tumis sehingga wangi. Masukkan udang kering dan goreng seketika.. Tambahkan serbuk cili dan tumis sehingga garing..

Setelah itu.. masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.. Ketepikan sedikit bahan yang telah ditumis tadi dan pecahkan sebiji telur.. Setelah telur separuh masak.. boleh la digaul bersama bahan yang d tumis tadi.. Pecahkan lagi sebiji telur dan buat seperti tadi.. Kemudian masukkan bhn²  A dan gaul rata.. biarkan seketika.

Masukkan mee dan gaul ... tambahkan sedikit air ( mengikut keperluan masing² ).. Setelah mendidih dan sedikit pekat.. masukkan daun bawang dan gaul rata.. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama lettuce...



MEE MAT SALLEH GORENG BASAH

Bahan-Bahan 
  • 1 bungkus Mee Mat Salleh _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • 1 keping dada ayam _ dihiris kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas, toskan dan ditumbuk kasar
  • 2 biji telur
  • 3 ulas bawang merah _ dicincang
  • 4 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 tbsp cili kering kisar
  • Lettuce _ dihiris
  • Daun bawang _ dipotong panjang
  • minyak untuk menumis
  • Sedikit air

Bahan-Bahan A
  • 1/2 tbsp kicap pekat Loon Kee
  • 2 tsp kicap cair Loon Kee
  • 2 tbsp sos manis ABC
  • 1 tbsp sos cili Maggi
  • 1 tbsp sos tiram Maggi
  • 2 tsp sos pedas berkicap Agro Mas
  • 2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Gula jika perlu
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak d dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan bawang besar dan tumis lagi hingga wangi.
  3. Kemudian masukkan udang kering dan goreng seketika. Tambahkan serbuk cili dan tumis sehingga garing.
  4. Setelah itu masukkan ayam dan masak sehingga ayam empuk.
  5. Ketepikan sedikit bahan yang telah ditumis tadi dan pecahkan sebiji telur. Setelah telur separuh masak, bolehlah digaul bersama bahan yang ditumis tadi. Pecahkan lagi sebiji telur dan buat seperti tadi.
  6. Masukkan bahan-bahan A dan gaul rata. Biarkan seketika.
  7. Masukkan mee dan gaul. Tambahkan sedikit air ( mengikut keperluan masing-masing ). Setelah mendidih dan sedikit pekat, masukkan daun bawang dan gaul rata.
  8.  Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama lettuce.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, September 20, 2011

~ Resipi Kek Kukus Lapis Sheery...

Sheery Dream Cakes | 11:35 AM | 18 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .... 

Apa khabar hari ni? Doa dan harapan Diana moga semuanya dianugerahkan kesihatan yang baik.. Sihat sejahtera hendaknya... Amin... Hari ni cuaca kat sini pun begitu baik sekali... Terbit saja matahari... Terus tengok pemandangan kat luar rumah... Terasa damai bila terpandang bebunga kat mini taman depan rumah Diana tu mekar ditemani sang serangga sambil dibasahi embun pagi.... Begitu indah sekali ciptaan Allah S.W.T.... 

Baiklah.. Apa kata kita semak resipi kek kukus pula untuk entri kali ini...

::  Suka tengok bebunga tu mekar... :)  ::


KEK KUKUS LAPIS SHEERY


Bahan-Bahan

  • 10 biji telur
  • 400 gm mentega
  • 1 cawan gula halus 
  • 375 gm susu pekat manis _ ( Diana guna susu krimer manis cap junjung )
  • 2 cawan biskut marie kisar 
  • 225 gm seri kaya
  • 100 gm haw flakes kisar
  • 100 gm kismis kisar
  • 3/4 cawan Nestle nestum cerelac _ gandum & madu
  • 1 tsp esen vanilla
  • Pewarna merah dan perang


Cara-Cara
  1. Pukul mentega bersama gula halus sehingga kembang dan gebu.
  2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi sehingga kembang.
  3. Masukkan susu pekat manis, seri kaya dan esen vanilla. Pukul lagi sebati.
  4. Setelah itu masukkan biskut marie kisar dan nestum. Pukul sehingga adunan sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  6. ~ 1 bahagian dicampurkan haw flakes kisar dan pewarna merah.
  7. ~ 1 bahagian lagi dicampurkan kismis kisar dan pewarna perang.
  8. Ambik sedikit adunan haw flakes dan pewarna perang. Masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga kek masak.
  9. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi atau cake tester pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut. Lapis lagi dengan adunan kismis dan pewarna perang. Kukus sehingga adunan kek masak.
  10. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  11. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus, hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi atau cake tester dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  12. Setiap kali ketika melapis adunan terakhir untuk apa jua jenis kek kukus lapis, hendaklah dikukus selama 30 minit lamanya supaya kek masak sekata secara keseluruhannya. 
  13. Sejukkan dan simpan di dalam peti sejuk. Sebaiknya simpan semalaman barulah dipotong.
  14. Masa untuk mengukus kek nie dalam 2 1/2 jam lamanya menggunakan api sederhana.. 
  15. ** Jangan lupa setiap kali mengukus kek, air kukusan hendaklah dididihkan terlebih dahulu dan balut penutup pengukus dengan aluminium foil atau tuala.


Bagi sesiapa yang dah biasa makan kek kukus lapis kat Labuan.. Pasti mereka akan tau yang kek kukus lapis tu agak kelihatan berminyak sedikit kan.. Tapi jika tak suka.. Boleh kurangkan kuantiti menteganya sedikit ya. :) 



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, September 17, 2011

~ Resipi Ayam Masak Kunyit...

Sheery Dream Cakes | 6:14 PM | 14 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…. 

Kali ini bersua kita kembali dengan 1 lagi resipi yang Diana ambil dari Dapur Mas... Resipi asal Pedal Ayam Masak Kunyit.. Disebabkan Diana sekeluarga tak pandai makan Pedal Ayam, jadi Diana gantikan kepada Ayam... Menurut Mas, kalau digantikan dengan ayam pun sedap.. Sememangnya sedaaaap sesangat tau!! Terima kasih buat Mas kerana berkongsi resipi yang sedap ni... Izinkan akak mengolah sedikit resipi ni ya Mas.. Terima kasih Mas...

.  
::  Antara bahannya.. Simple namun sedap  ::

Mula² tumiskan bawang putih yang d tumbuk sehingga wangi dan kemudian masukkan bawang besar, cili merah dan hijau.. Biar sedikit layu..

Masukkan pula sos tiram, serbuk kunyit, perencah pati ikan bilis dan gula secukup rasa.. Gaul rata dan masukkan ayam goreng.. Gaul dan sedia untuk dihidang...

:: Olahan oleh ~ Sky Blue's Kitchen 



AYAM MASAK KUNYIT

Bahan-Bahan
  • 5 ketul peha ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong kecil
  • Serbuk kunyit
  • Garam
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan A
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 2 ulas bawang putih _ ditumbuk
  • 2 biji cili merah _ dihiris
  • 2 biji cili hijau _ dihiris

Bahan-Bahan B
  • 1 1/2 tbsp sos tiram
  • 2 tsp serbuk kunyit
  • 1 tsp perencah pati ikan bilis Tumix
  • Sedikit gula

Cara-Cara
  1. Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit dan garam. Goreng ayam sehingga masak..Ketepikan.
  2. Tumis bawang putih bersama sedikit minyak sehingga wangi.
  3. Kemudian masukkan bawang besar, cili merah dan cili hijau. Tumis sehingga sedikit layu.
  4. Masukkan bahan-bahan B dan gaul sebati.
  5. Masukkan ayam goreng dan gaul rata.
  6. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  7. Sedia untuk d hidang.




:: Resipi Asal oleh ~ Mas @ Duniaku ( TQ ) 



PEDAL AYAM MASAK KUNYIT


Bahan-Bahan
  • Pedal ayam - direbus hingga lembut dan ditoskan.
  • Bawang besar - dihiris nipis ( agak2 bawang tu yerk nak banyak @ sikit )
  • 1 biji bawang putih - ditumbuk
  • 2 biji cili merah @ cili padi - dihiris2
  • Sedikit daun bawang - dipotong
  • Sos tiram
  • Serbuk kunyit
  • Sedikit kiub ayam
  • Sedikit garam jika perlu

Cara-Cara


    1. Tumis bawang putih hingga wangi dan masukkan bawang besar dan cili merah @ cili padi, masak hingga wangi lagi dan masukkan sos tiram, serbuk kunyit dan kiub ayam, sebatikan dan masukkan pedal ayam yang telah direbus tadi, sebatikan, boleh tambah sedikit air panas jika suka dan rasakan, jika ok, taburkan daun bawang dan kacau sedikit..boleh diangkat...


    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Friday, September 16, 2011

    ~ Kek Kukus Lapis Masam Manis...

    Sheery Dream Cakes | 1:09 PM | 21 Comments so far

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.... 

    Selamat Menyambut Hari Malayisa kepada seluruh rakyat Malaysia.. Hari ni cuti kan.. Pasti ramai lagi yang buat rumah terbuka kan... Hari ni Diana juga ada menerima 2 jemputan rumah terbuka petang ni.. Terima kasih kepada yang sudi menjemput tu ya. :) 

    Baiklah... apa kata kita terus semak resipi kek kukus lapis masam manis ini...


    Antara bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti di bawah...

     ::  Cream crackers tu hendaklah dikisar halus..  ::


    Cara melapis ~ Mula² tu ambil sedikit adunan hijau dan ratakan.. Kemudian d kukus sehingga masak.. cucuk dengan lidi ( cucuk beberapa lubang sahaja ya.. lupa plak nak ambil gambar semasa buat tu.. huhu ) dan tekan dengan lembut permukaan kek menggunakan sudu plastik lembut.. Susun haw flakes d atas kek tadi..


    Setelah itu.. ambil sedikit adunan berwarna merah pula dan ratakan.. Kukus hingga kek masak.. cucuk dengan lidi dan tekan dengan lembut permukaan kek menggunakan sudu plastik lembut.. Susun haw flakes dan bubuh sedikit lagi adunan berwarna hijau dan ratakan.. Kukus hingga kek masak... Buat begini sehingga adunan kek habis. 



    KEK KUKUS LAPIS MASAM MANIS



    Bahan-Bahan 
    • 5 biji telur
    • 250 gm mentega
    • 1 3/4 cawan biskut Cream Crackers yang telah dikisar halus
    • 1/2 cawan gula halus boleh guna gula kastor 
    • 1/2 tin kecil susu pekat ( krimer manis cap junjung )_ Diana bubuh 194 gm 
    • 1 tsp esen vanilla
    • 1 tsp baking powder
    • Haw Flakes secukupnya
    • Pewarna hijau, merah dan kuning _ ( kali ini Diana hanya bubuh warna merah dan hijau )


    Cara-Cara 
    1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil semasa mengukus kek.
    2. Mentega dan gula diputar sehingga kembang.
    3. Kemudian masukkan telur dan putar lagi
    4. Campurkan baking powder dan putar. Masukkan pula susu pekat dan putar sebati.
    5. Setelah itu masukkan cream crackers kisar dan esen vanilla. Putar hingga adunan sebati.
    6. Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 bahagian ( terpulang pada citarasa masing-masing, nak 2 atau 3 bahagian ).
    7. Warnakan setiap bahagian dengan warna yang berbeza.
    8. Ambil sedikit adunan hijau dan ratakan di dalam loyang bersaiz 8 inci yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga masak. Setelah adunan hijau masak, cucuk beberapa lubang dengan lidi. Tekan secara lembut dengan sudu plastik.
    9. Lapis dengan haw flakes dan lapis lagi di atasnya dengan warna kuning atau hijau. Buat begini sehingga adunan habis. 





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Tuesday, September 13, 2011

    ~ Resipi Kek Batik Cream Crackers...

    Sheery Dream Cakes | 8:58 PM | 15 Comments so far

    Assalamualaikum dah Salam Sayang...

    Pertama sekali Diana nak mohon ampun dan maaf sebab belum berpeluang lagi nak membalas komen dan BW seperti biasa... Ahad lepas Diana ada buat rumah terbuka lagi.. Jadi agak sibuk juga ler beberapa hari tu... Hari ni pun Diana masih sibuk sedikit dengan hal² yang lain.. Hanya sempat berfb jer hari ni.. Insyaallah lewat sikit nanti Diana akan BW juga yer... 


    Pagi tadi Diana ada buat Kek Batik Cream Crackers.. Kek batik masa raya hari tu dah habis pun masa raya pertama... :). Tak sempat pun nak makan... Dia pun masa tu tak ingat sangat nak makan kek ni sebab dah sibuk dengan pelita-pelita dan suasana malam raya tu... Baik ler. Jom semak resipinya.. Sebenarnya sama jer resipi dengan kek batik yang lepas... Cuma kuantiti nestum Diana kurangkan... Dan kali ni Diana guna Cream Crackers pula... Hasilnya sama juga.. Tapi bagi Diana menggunakan Cream Crackers ni lebih sedap.. Tu bagi tekak Diana ler yer... Orang lain tu memang tak sama ler kan... ;)


    Untuk kali ni Diana kurang rajin nak melapis biskut tu... Hehehehe.. Jadi Diana hanya gaulkan semasa adunan kek tu dah pekat ( macam gambar kat atas ni ).. tapi sekiranya belum biasa lagi menggunakan cream crackers ni sebagai biskutnya.. Yer ler biasanya kita menggunakan biskut marie kan.. Kalau digaul pun tak ler cepat hancur biskut tu.. Tetapi.. jika menggunakan cream crackers ni sememangnya jika kita tak berhati-hati semasa menggaulnya pasti akan hancur nanti... Jadi buat sesiapa yang pertama kalinya menggunakan cream creackers ni dinasihatkan supaya gaul dengan perlahan dan lembut-lembutkan ler tangan tu yer.. ;). Kalau tak pun guna kaedah melapis satu persatu seperti versi kek batik marie tu .. 

    ::  Potongan memang tak kemas.. Sebab tak simpan dalam peti ais pun dah potong dah.. Hehehe.. Dah tak sabar nak makan tadi... Sebaiknya simpan dulu kat peti ais yer sebelum dipotong.. 

    KEK BATIK CREAM CRACKERS

    Bahan-Bahan
    • 6 biji telur
    • 250 gm mentega
    • 2 cawan tepung gandum
    • 1 1/2 cawan gula
    • 1 1/2 cawan milo
    • 1 1/2 cawan Nestle nestum original 
    • 1 tin kecil susu pekat  susu krimer manis cap junjung ( 388 gm )
    • Cream Crackers Hup Seng secukupnya _ ( Diana guna dalam 34 keping )
    • Choc Rice secukupnya

    Cara-Cara
    1. Pukul gula bersama mentega hingga kembang.
    2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.
    3. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
    4. Tambahkan tepung gandum, milo dan nestum. Pukul adunan sampai ianya betul-betul sebati.
    5. Masak adunan menggunakan kuali sehingga adunan pekat.
    6. Tutupkan api dan masukkan cream crackers dan gaul perlahan.
    7. Masukkan adunan kek tadi ke dalam loyang yang telah dilapis dengan aluminium foil dan tekan kek sehingga rata dan padat.
    8. Taburkan choc rice di atas kek.
    9. Simpan di dalam peti ais sebelum dipotong.
    10. Boleh juga dibuat seperti d bawah ni yer...
    11. Sediakan loyang yang telah dilapis dengan aluminium foil dan letakkan sedikit adunan kek tadi. Ratakan.
    12. Kemudian susun cream crackers di atasnya. Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
    13. Taburkan atasnya dengan choc rice. Simpan di dalam peti ais sebelum dipotong...




    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Wednesday, September 7, 2011

    ~ Resipi Nasi Halia...

    Sheery Dream Cakes | 5:26 PM | 17 Comments so far

    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ... 

    Hari ini Diana ingin kongsikan resipi Nasi Halia... Pernah makan kan? Cara penyediaannya amat mudah sekali... Diana sebenarnya mengejar masa ni.. Tapi sebelum Diana keluar .. Diana nak sajikan dengan Nasi Halia ni dulu ya... Malam nanti baru Diana BW dan membalas komen yang ada... Insyaallah.. :). Jom tengok cara Diana menyediakan Nasi Halia yang sangat mudah ini.. 
    ::  Halia, bawang putih, halba, bunga cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga d tumis sehingga garing bersama mentega.. Lepas tu masukkan daun pandan dan goreng hingga wangi.. Tutupkan api..  ::

    ::  Kemudian tuang bahan tumis tadi ke dalam rice cooker yang telah d isikan dengan beras dan air secukup kegunaan.. Bubuh kiub pati ayam dan garam secukup rasa.. Masak seperti biasa  ::


    NASI HALIA

    Bahan-Bahan
    • 2 cawan beras wangi _ cuci dan toskan
    • 2 inci halia _ ditumbuk bersama kulitnya
    • 1/2 tsp halba
    • 2 ulas bawang putih _ dihiris
    • 150 gm mentega
    • 2 inci kulit kayu manis
    • 1 kuntum bunga lawang
    • 2 kuntum bunga cengkih
    • 1 biji buah pelaga
    • 1 helai daun pandan _ disiat dan disimpul
    • 1 kiub pati ayam Maggi
    • garam secukup rasa
    • Air secukup kegunaan

    Cara-Cara
    1. Panaskan mentega. Tumis halia, halba, bawang putih, kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih sehingga garing.
    2. Kemudian masukkan daun pandan dan goreng hingga wangi. Tutupkan api. Ketepikan.
    3. Masukkan beras ke dalam rice cooker dan tuangkan air secukupnya seperti sukatan memasak nasi biasa.
    4. Setelah itu masukkan bahan yang dItumis tadi ( No.1 ) bersama kiub pati ayam dan garam secukup rasa ke dalam rice cooker. Gaul rata.
    5. Masak nasi seperti biasa.
    6. Setelah nasi masak, biarkan seketika sebelum digembur-gemburkan.
    7. Sedia dihidang dengan lauk kegemaran masing-masing.



    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Monday, September 5, 2011

    ~ Resipi Ayam Goreng Cream Crackers & Cornflakes...

    Sheery Dream Cakes | 11:15 PM | 17 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sayang semua… 

    Ermmm.. Tak nak banyak membebel la hari ni... Heehee.... Sebab baru balik dari beraya... Dah puas dah tadi bersembang² juga penat ketawa... Heeheeeheee... Aduh... Ketawa sampai penat tau.. Hahaaaa.. ;). Baik la jom kita terus selongkar resipi kali ni... Ayam Goreng Cream Crackers & Cornflakes.. Sebenarnya ni menu pagi tadi ni... Baru dapat update malam ni.. Mari tengok bahan yang diperlukan... 

    ::  Paha ayam dibuang kulit dan tulangnya... Kemudian dipotong kecil  ::

    ::  Ni adalah bahan A... Bijan putih, tepung jagung, biskut cream crackers dan cornflakes harus dikisar halus...  ::

    ::  Kemudian disatukan kesemua bahan tadi dan gaul rata  ::

    ::  Ayam d perap bersama telur, sos tiram, sos hoisin, sos plum, minyak bijan, garam, gula, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih selama 1 jam  ::

    ::  Ayam yang telah diperap disaluti dengan bahan A kemudian digoreng didalam minyak yang banyak sehingga masak kekuningan.. Angkat dan toskan.. Siap!!  ::

    AYAM GORENG CREAM CRACKERS & CORNFLAKES

    Bahan-Bahan
    • 4 keping peha ayam _ dIbuang kulit dan tulangnya.. potong kecil
    • Minyak untuk menggoreng

    Bahan-Bahan Perap
    • 1 biji telur
    • 2 tbsp sos tiram Maggi
    • 1 tbsp sos hoisin Life
    • 1 tbsp sos plum
    • 1 tbsp minyak bijan
    • 1 tsp serbuk lada hitam
    • 1 tsp serbuk lada putih
    • 1 tbsp gula
    • Garam secukup rasa

    Bahan-Bahan A ( Disatukan )
    • 20 keping biskut cream crackers _ dikisar halus
    • 2 cawan cornflakes _ dikisar halus
    • 1 tbsp tepung jagung
    • 2 tsp bijan putih

    Cara-Cara
    1. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap selama 1 jam.
    2. Kemudian saluti ayam yang telah diperap tadi bersama bahan-bahan A.
    3. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak di atas api sederhana sehingga masak kekuningan.
    4. Angkat ayam dan toskan.
    5. Sedia untuk d hidang bersama sos kegemaran masing-masing ( Diana makan bersama sos cili + mayo ).




    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Sunday, September 4, 2011

    ~ Resipi Ayam Ros Pandan...

    Sheery Dream Cakes | 12:22 PM | 8 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

    Hari ini dah Raya ke 6 dah ... Masih lagi ramai yang buat rumah terbuka kan... Jemputan pun masih banyak lagi dalam senarai... Semalam kami ada tertinggal 1 jemputan... Huhuuu... Ampun sesangat... Ingatkan hari ni.. Huhuu.. InsyaAllah tahun depan kalau panjang umur kami akan pergi ya... Ampun sekali lagi … 


    Macam mana dengan suasana hari raya kat tempat anda semua? Pasti sungguh meriahkan.. Rasanya hari ni dah ramai yang dah balik dari kampung.. Jadi berhati-hati di jalan raya tau... Yang dah sampai kat rumah tu... Pasti penatkan... :). Banyakkan berehat tau… 

    Semalam Diana buat sarapan agak berat sedikit... Diana masak nasi Lobak Merah, Nasi Ayam, Ayam Ros Pandan, Sayur dan juga Telur Mata Lembu

    Baik la... Jom kita semak resipi Ayam Ros Pandan dari dapur Che Mat Gebu yang sangat sedaaaaap ni... Memang dah ramai yang mencuba resipi ni kan... Ingat nak masak sekali lagi semasa buat rumah terbuka kali kedua nanti... Insyaallah...  Buat Che Mat Gebu.. Izinkan Diana kongsikan resipi nie kat sini pula ya.. Terima kasih Che Mat Gebu..


    :: Resipi oleh ~ Che Mat Gebu @ Dapur Tanpa Sempadan ( TQ )



    AYAM ROS PANDAN

    Bahan-Bahan
    • 7 - 8 keping ayam (guna bahagian peha dan kepak, lagi sedap)
    • 2 batang serai, dititik
    • 2 helai daun limau purut
    • 1 helai daun pandan, koyakkan dan simpul
    • 1 cawan air
    • 1 camca besar gula melaka
    • 2 camca besar bawang goreng
    • Sedikit gula
    • Garam secukup rasa
    • 1 batang kayu manis
    • Hirisan daun bawang, untuk hiasan
    • Bawang goreng untuk hiasan.

    Bahan-Bahan Kisar Halus

    • 1 labu bawang besar
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 biji tomato merah
    • 7 biji cili merah
    • 2 biji buah keras
    • 1/2 inci halia
    • 1/3 inci lengkuas
    • 1 camca besar sos tomato

    Cara-Cara

    1. Ayam dibersihkan, gaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, kemudian goreng embal-embal ( lembap-lembab jangan garing sangat ). Ketepikan.
    2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus bersama serai, daun pandan, daun limau purut dan kulit kayu manis hingga wangi dan garing. Tuang air dan kacau rata. Masukkan ayam tadi, gaul dan kecikkan api, Masak hingga pekat.
    3. Tambah gula melaka, garam secukup rasa dan bawang goreng, kacau rata dan masak sekejap lagi hingga kelihatan sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. 
    4. Hidangkan dengan taburan daun bawang dan bawang goreng.


    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>