pages

Tuesday, March 27, 2012

~ Resipi Kiam Chai Bersama Ikan Tenggiri...

Sheery Dream Cakes | 9:40 PM | 5 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Seperti yang Diana beritahu kat fb siang tadi.. Diana ada masalah nak publish entri... Adeeh!!! Geram juga d buatnya... Kalau entri yang dah siap tu ada kat draft tak apa juga kan.. Ni tak... Langsung tak ada.. Kena buat semula... Huhuuu.. Tak tau kenapa.. Harap entri kali ni tak hilang lagi walaupun tak dapat publish nanti.. Tapi harap sangat dapat kan.. Sebab dah ada beberapa resipi yang tertangguh untuk d kongsi bersama... 


Untuk entri ni Diana nak kongsikan resipi ulang tayang sebenarnya.. :). Resipi yang sangat mudah, 2 dalam 1...  Kalau nak cepat biasanya Diana akan masak menu ni sebab ianya dah ada sayur dan ikan sekali dalam 1 menu... Mudah kan.. ;). Jom semak resipinya..Untuk memudahkan lagi.. Diana letak resipinya sekali lagi kat sini yer...



KIAM CHAI BERSAMA IKAN TENGGIRI


Bahan-Bahan
  • 800 gm kiam chai _ dihiris halus
  • 900 gm ikan tenggiri _ dipotong kecil
  • Segenggam udang kering _ direndam dalam air panas dan ditumbuk kasar
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa
  • Perencah pati ikan bilis Tumix
  • Minyak untuk menumis
  • Air secukup kegunaan

Bahan-bahan A ( Kisar menggunakan food processor )
  • 4 ulas bawang merah
  • 6 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1/2 tbsp belacan
  • 2 biji cili merah


Cara-Cara
  1. Rebus kiam chai bersama sedikit gula sehingga lembut. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali / periuk dan tumis bahan kisar dan udang kering hingga wangi dan garing.
  3. Kemudian masukkan kiam chai dan air melebihi paras kiam chai.
  4. Setelah mendidih tambahkan perencah pati ikan bilis, gula dan garam secukup rasa ( rasa terlebih dahulu sebelum menambah garam.. sebab kiam chai nie ada yang terlalu masin walaupun dah direbus bersama sedikit gula ).
  5. Masukkan ikan dan biar sehingga ikan masak.
  6. Tutupkan api dan angkat.
  7. Makan bersama nasi putih semasa ianya masih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 16, 2012

~ Resipi Ayam Masak Lemon...

Sheery Dream Cakes | 3:25 PM | 14 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sayang semua... 

Ni merupakan entri terakhir untuk minggu ni dan tiada entri terbaru untuk seminggu yang akan datang... Mungkin juga 2 minggu kan.... Sekali lagi SBK terpaksa berehat.. Mungkin kali ni agak lama sedikit.. Tu sebabnya Diana kena kongsikan beberapa resipi hari ni.. Kalau tak d kongsikan pasti bertambah lagi ler entri tertangguh nanti kan.. Untuk hari niecukup ler 4 resipi d kongsi bersama.. :).. InsyaAllah setelah kembalinya SBK dari bercuti nanti pasti akan ada resipi d kongsi lagi yer.. 


Ok ler jom kita tengok resipi ulang tayang ni.. Kalau nak tengok entri lepas boleh ler klik kat SINI yer... 


AYAM MASAK LEMON

Bahan-Bahan A
  • 4 keping dada ayam _ belah bahagian yang tebal tapi jangan putus
  • 1 tbsp sos lada hitam Life
  • 1 tbsp sos plum Loon Kee
  • 1/2 tbsp gula
  • 1 biji kuning telur
  • 1/2 biji parutan kulit lemon
  • 2 tbsp tepung kastard
  • 1 1/2 tbsp tepung ubi kayu
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam 

Bahan-Bahan B ( Dicampurkan ) Boleh Digandakan adunan ini
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1 1/2 tsp biji bijan

Bahan-Bahan C ( Untuk Sosnya )
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 4 ulas bawang merah _ dicincang
  • 1 inci halia _ dicincang
  • 4 - 4 1/2 tbsp jus lemon _ boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing
  • 3 - 3 1/2 tbsp sos plum Loon Kee _ mengikut citarasa masing-masing. Jika suka boleh bubuh 4 tbsp
  • 2 tbsp sos tiram Maggi
  • 1 1/2 cawan air
  • Gula 
  • Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Lain
  • Sedikit tepung jagung + sedikit air untuk pemekat
  • 1/2 biji lemon _ dihiris nipis
  • Minyak


Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam.
  2. Kemudian saluti ayam dengan bahan-bahan B dan goreng ayam sehingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Sementara itu bolehlah sediakan sosnya. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  4. Masukkan bahan-bahan sos selebihnya dan biarkan hingga ianya mendidih.
  5. Tambahkan bancuhan tepung jagung, gula dan garam secukup rasa.
  6. Didihkan seketika dan bolehlah ditutupkan api.
  7. Tuangkan di atas ayam goreng tadi yang telah dipotong dan disusun di atas pinggan bersama hirisan lemon.


Selain menggunakan dada ayam.. Kita juga boleh tukarkannya kepada bahagian peha ayam... Paha ayam itu di buangkan kulit dan tulangnya. Kemudian dipotong kecil dan nipis.. Hasil masakannya adalah seperti gambar ini ya..






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>