Showing posts with label Kek Kukus. Show all posts
Showing posts with label Kek Kukus. Show all posts

Tuesday, August 1, 2017

~ Kek Kukus Lapis Horlicks Keju...

Sheery Dream Cakes | 12:31 PM | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bersiaran kembali bersama resipi kek kukus pada hari ni. Kek kukus lapis merupakan salah satu kek kegemaran seisi keluarga. Oleh sebab masih banyak stock cream cheese di rumah ni dan kebetulan pula ada yang teringin nak makan kek kukus lapis, jadi Diana buatlah kek kukus lapis yang dicampurkan dengan cream cheese. 

Resipi kek kukus lapis ni memang tidak jauh bezanya dengan Kek Kukus Lapis Horlicks Oatmeal yang pernah Diana kongsikan dulu. Cuma bezanya kali ini Diana bubuh beberapa bahan lain di dalam resipi ini untuk mendapatkan kek kukus lapis yang lebih moist dari yang lepas. Kenapa Diana masih mengekalkan resipi ini dan hanya menambah beberapa bahan sahaja? Semestinya resipi kek kukus lapis inilah yang digemari seisi keluarga. Itulah sebabnya Diana masih menggunakan bahan-bahan asas resipi yang lepas.

Jom semak resipinya di bawah.

KEK KUKUS LAPIS HORLICKS KEJU

Bahan-Bahan
  • 10 biji telur
  • 300 gm mentega berkualiti tinggi _ ( Diana biasa guna Anchor, SCS atau Golden Churn )
  • 120 gm minyak sapi
  • 200 gm cream cheese
  • 190 gm gula kastor _ ( kurangkan sukatan gula jika tidak suka manis dan bubuh 220 gm jika suka manis )
  • 1 tin kecil susu pekat manis ( 390 gm )
  • 170 gm Nestle cream
  • 1 tin sederhana seri kaya Yeo's ( 300 gm )
  • 1 botol kecil jem strawberry ( 170 gm )
  • 130 gm Nestle cerelac bijirin bayi ( gandum & madu )
  • 220 gm biskut Hup Seng cream crackers yang telah dikisar halus
  • 200 gm horlicks
  • 50 gm haw flakes kisar


Cara-Cara
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil / tuala bersih semasa mengukus kek. 
  2. Asingkan putih dan kuning telur. 
  3. Pukul putih telur bersama gula kastor sehingga kembang. Ketepikan.
  4. Kemudian pukul mentega bersama minyak sapi dan cram cheese sehingga sebati.
  5. Masukkan kuning telur dan pukul hingga kembang.
  6. Setelah itu, campurkan adunan putih telur dan gula halus tadi. Pukul rata.
  7. Masukkan Nestle cream dan pukul lagi hingga sebati.
  8. Masukkan susu pekat manis, seri kaya, jem strawberry, cerelac, biskut cream crackers kisar, haw flakes kisar serta horlicks. Pukul lagi hingga rata.
  9. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Warnakan adunan dengan warna pilihan pada setiap bahagian.
  10. Tuangkan satu adunan dan masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dialas dengan aluminium foil. Kukus sehingga kek masak.
  11. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi halus / cake tester pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut. Lapis lagi dengan satu adunan warna berlainan dan kukus sehingga adunan kek masak.
  12. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  13. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus, hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi halus / cake tester dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  14. Untuk lapisan terakhir, masa mengukusnya hendaklah ditambah selama 30 minit supaya kek masak sekata secara keseluruhannya.
  15. Sejukkan dan simpan semalaman di dalam peti sejuk sebelum di potong dan dihidang.
  16. Masa untuk mengukus kek ini dalam 3 1/2 - 4 jam lamanya menggunakan api sederhana.

** NOTA ~
  • Kita boleh mengurangkan masa mengukus dengan melapis adunan kek ini nipis-nipis.
  • Sukatan gulanya tu boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing. 



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, July 8, 2017

~ Resipi Kek Kukus Lapis Asam Manis Coklat...

Sheery Dream Cakes | 8:38 AM | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Betapa masa berdetik begitu pantas sehingga tidak terasa hari demi hari berlalu meninggalkan kita semua. Sungguh hari-hari itu terasa singkat. Semoga kita semua sentiasa di dalam redha dan rahmatNya. In Shaa Allah hari mendatang akan lebih baik dari sebelumnya. Hari ini 14 Syawal 1438 H. Masih banyak jemputan rumah terbuka diterima. In Shaa Allah.. kami akan berkunjung nanti dan Terima Kasih atas jemputannya ya.

Hari ini Diana ingin kongsikan resipi Kek Kukus Lapis Asam Manis Coklat. Resipi sama sahaja dengan versi yang lepas ( klik DI SINI ) cuma Diana tambah coklat di dalam adunan kek tu. Caranya pun mudah sahaja. Tak perlu nak susun haw flakes tu satu persatu. Haw flakes tu Diana cincang kasar dan bubuh di dalam adunan kek sebelum dikukus. Jika ingin sedikit kelainan di dalam rasa kek kukus lapis asam manis ni, bolehlah mencuba resipi di bawah ni ya.


KEK KUKUS LAPIS ASAM MANIS COKLAT

Bahan-Bahan 
  • 5 biji telur
  • 250 gm mentega
  • 1 3/4 cawan biskut cap ping pong Hup Seng Cream Crackers yang telah dikisar halus
  • 1/2 cawan gula kastor 
  • 1/2 tin kecil susu pekat manis ( 194 gm )
  • 1 tsp esen vanilla
  • 1 tsp baking powder
  • 120 gm haw flakes_ dicincang kasar ( boleh dikurangkan kepada 100 gm jika anda menambah sukatan coklat )
  • 100 gm coklat masakan _ dicincang kasar ( boleh ditamah jika suka rasa coklat yang lebih kuat )
  • Pewarna hijau, oren dan kuning atau warna pilihan masing-masing


Cara-Cara 
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil semasa mengukus kek.
  2. Mentega dan gula diputar sehingga kembang.
  3. Kemudian masukkan telur dan putar lagi
  4. Campurkan baking powder dan putar. Masukkan pula susu pekat dan putar sebati.
  5. Setelah itu masukkan cream crackers kisar dan esen vanilla. Putar hingga adunan sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian.
  7. 1 bahagian bubuh 60 gm haw flakes cincang + pewarna oren, 1 bahagian lagi bubuh juga 60 gm haw flakes cincang +  pewarna hijau dan sebahagian lagi tambahkan coklat cincang + pewarna kuning. ( Jika anda suka rasa coklat yang lebih kuat, bolehlah di bubuh 2 bahagian adunan kek untuk coklat dan tambahkan sukatan coklat serta kurangkan sukatan haw flakes cincang kepada 100 gm sahaja ).
  8. Ambil sedikit adunan oren dan ratakan di dalam loyang bersaiz 8 inci yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga masak. Setelah ianya masak, cucuk beberapa lubang dengan lidi / cake tester. Tekan secara lembut dengan sudu plastik.
  9. Lapis lagi di atasnya dengan adunan warna kuning. Buat begini sehingga adunan  kek habis digunakan.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, July 5, 2017

~ Resipi Kek Kukus Lapis Horlicks Oatmeal...

Sheery Dream Cakes | 4:29 PM | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah bersiaran kembali bersama resipi kek kukus pula untuk hari ini. Kek kukus ni Diana buat untuk jamuan rumah terbuka pada hari raya pertama tempoh hari. Baru hari ini berkesempatan kongsikan resipinya di sini. 

Di Labuan, kek kukus lapis merupakan kek yang biasa kita akan jumpa ketika beraya di rumah saudara mara atau kawan-kawan serta di rumah jiran tetangga. Ada bermacam-macam jenis kek kukus lapis terhidang di atas meja dengan pelbagai rasa dan warna. Untuk hari raya tahun ni, Diana buat resipi baru kek kukus dengan menggabungkan horlicks dan oatmeal. Rasanya? Hehehe.. Kena buat barulah tau kan. Apa-apa pun, seisi keluarga dan beberapa orang tetamu memberitahu yang kek ni sedap di tekak mereka. Alhamdulillah. Terima kasih kepada semua yang sudi datang ke rumah di hari raya ini ya. Maaf Zahir & Batin sekiranya ada kekurangan semasa anda beraya di rumah Diana.

Baiklah, jom kita semak resipi kek kukus lapis ini.


KEK KUKUS LAPIS HORLICKS OATMEAL

Bahan-Bahan
  • 10 biji telur
  • 300 gm mentega Golden Churn
  • 120 gm minyak sapi
  • 1 cawan gula kastor
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 tin sederhana seri kaya Yeo's ( 300 gm )
  • 1 cawan Nestle cerelac bijirin bayi ( gandum & madu )
  • 1 cawan instant oatmeal Quaker _ dikisar halus
  • 1 cawan biskut Hup Seng cream crackers yang telah dikisar halus
  • 150 gm horlicks
  • 80 gm haw flakes kisar


Cara-Cara
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil / tuala bersih semasa mengukus kek. 
  2. Asingkan putih dan kuning telur. 
  3. Pukul putih telur bersama gula kastor sehingga kembang. Ketepikan.
  4. Kemudian, pukul mentega bersama minyak sapi sehingga sebati.
  5. Masukkan kuning telur dan pukul hingga kembang.
  6. Setelah itu, campurkan adunan putih telur dan gula halus tadi. Pukul sebati.
  7. Masukkan susu pekat manis, seri kaya, cerelac, biskut cream crackers kisar, haw flakes kisar, instant oatmeal kisar serta horlicks. Pukul lagi hingga rata.
  8. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Warnakan adunan dengan warna pilihan pada setiap bahagian.
  9. Tuangkan satu adunan dan masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dialas dengan aluminium foil. Kukus sehingga kek masak.
  10. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi halus / cake tester pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut. Lapis lagi dengan satu adunan warna berlainan dan kukus sehingga adunan kek masak.
  11. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  12. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus, hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi halus / cake tester dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  13. Untuk lapisan terakhir, masa mengukusnya hendaklah ditambah selama 30 minit supaya kek masak sekata secara keseluruhannya.
  14. Sejukkan dan simpan semalaman di dalam peti sejuk sebelum di potong dan dihidang.
  15. Masa untuk mengukus kek ini dalam 3 1/2 - 4 jam lamanya menggunakan api sederhana.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, February 4, 2012

~ Kek Kukus Lapis Nescafe & Keju...

Sheery Dream Cakes | 5:06 PM | | 13 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hujung minggu ni pasti ramai yang balik kampung kan... Mungkin juga ada yang bawa keluarga pergi jalan-jalan... Diana pula hanya ddi rumah saja. Tak pergi mana-mana pun.. Mulanya tu niat d hati nak pergi melawat daughter di kem PLKN Papar.. Tapi terpaksa dibatalkan saja niat tu sebab anak kecil Diana masih kurang sihat. InsyaAllah minggu depan baru pergi melawat dia.. Rindu kat dia sebenarnya.. Baru saja lepas call dia tadi.. Bertambah pula kerinduan tu.. 


Seperti yang Diana janjikan semalam di FB.. Hari ni Diana nak kongsikan resipi Kek Kukus Lapis Nescafe & Keju.. Resipi ni merupakan olahan terbaru Diana... Cuma bila ditengok rupa kek kukus ni betul-betul.. Memang ada cacatnya.. Cuba perhatikan permukaan atas kek tu.. Ianya tak berapa cantik kan?  Oleh kerana Diana sibuk menumis bahan untuk Ikan Kukus.. Diana minta lah maid tolong tutupkan api kat ikan yang Diana kukus tu.. Tapi dia tersilap dengar pula... Dia ingat Diana suruh dia besarkan api kat kek kukus ni ( masa tu kek ni tengah dikukus untuk lapisan terakhir ).. Diana pun tak perhatikan masa tu.. tiba-tiba Diana ternampak kukusan tu mengeluarkan wap yang banyak.. Maid dah buat silap rupanya.. Nasib baik tak rosak sangat kek kukus ni kan.. Kalau Diana lambat perasan yang apinya dibesarkan.. Pasti permukaan kek ni lebih teruk.. Tapi tak apa lah kan.. Hehehe... 


Sebenarnya warna kek ni Diana nak bubuh warna purple atau oren.. Tapi tak perasan pula kedua-dua warna tu dah kehabis stock di rumah ni rupanya.. Nak tak nak bubuh lah warna lain.. Bubuh warna pink dan perang walaupun warna ni dulu pernah Diana gunakan untuk Kek Kukus Lapis Sheery.. Tak apa lah... Cuma kalau buat keduanya sekali.. Kena lah bubuh warna yang berlainan.. Nanti orang ingat kek yang sama pula.. Sedangkan rasanya berbeza.. Hiihiii.. Baik lah.. Jom kita semak resipinya...



KEK KUKUS LAPIS NESCAFE & KEJU


Bahan-Bahan

  • 10 biji telur _ asingkan putih dan kuningnya
  • 1 cawan mentega berkualiti tinggi
  • 1 cawan gula kastor
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 400 gm cream cheese Philadelphia
  • 1 tin kecil susu pekat manis ( 388 gm ) _  Diana guna susu cap junjung krimer manis 
  • 1 tin sederhana serikaya ( 300gm )
  • 4 tsp nescafe _ diayak
  • 1 tsp esen vanilla
  • Pewarna perang dan pink atau warna pilihan masing-masing


Cara-Cara
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil / tuala bersih semasa mengukus kek. 
  2. Pukul putih telur sehingga kembang.
  3. Masukkan gula kastor dan pukul lagi hingga kembang. Ketepikan.
  4. Kemudian, pukul mentega bersama cream cheese sehingga sebati.
  5. Masukkan kuning telur dan pukul lagi hingga sebati.
  6. Setelah itu, campurkan adunan putih telur dan gula kastor tadi. Pukul sebati.
  7. Masukkan tepung gandum dan pukul rata.
  8. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 
  9. :: 1 bahagian bubuh nescafe, susu pekat manis dan pewarna perang. Pukul rata.
  10. :: 1 bahagian lagi bubuh serikaya, esen vanilla dan pewarna pink. Pukul rata.
  11. Ambil 4 senduk adunan nescafe dan susu pekat tadi.. Masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dialas dengan aluminium foil.. Kukus sehingga kek masak.
  12. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi halus pada kek dan tekan dengan lembut menggunakan sudu plastik lembut.. Lapis lagi dengan 4 senduk adunan serikaya dan esen vanilla.. Kukus sehingga adunan kek masak.
  13. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  14. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus.. Hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi halus dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  15. Untuk lapisan terakhir, masa mengukusnya hendaklah ditambah selama 30 minit supaya kek masak sekata secara keseluruhannya.
  16. Sejukkan dan simpan semalaman di dalam peti sejuk sebelum di potong.
  17. Masa untuk mengukus kek ini dalam 3 - 3 1/2  jam lamanya menggunakan api sederhana.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, January 10, 2012

~ Kek Kukus Lapis Aroma..

Sheery Dream Cakes | 9:28 AM | | 23 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hari ni agak sibuk sedikit. Apa kata kita terus sahaj tengok resipi untuk kali ini. Kek ni Diana buat khas untuk keluaran Majalah Aroma Dec 2011 yang lepas.. Jom kita tengok cara penyediaannya.. 

Pertama sekali putih telur dipukul sehingga kembang.. Masukkan gula halus dan pukul lagi hingga kembang.. ketepikan.. Kemudian.. pukul mentega bersama minyak sapi hingga sebati. Masukkan nestle cream dan pukul hingga putih.. Masukkan kuning telur dan pukul hingga kembang.. Bubuh susu pekat dan pukul rata.


Setelah itu campurkan adunan putih telur dengan gula tadi dan pukul sebati.. Masukkan cerelac dan tepung gandum.. pukul lagi hingga rata.. bahagikan adunan kepada 2 bahagian.. Bahagian pertama ~ Bubuh horlicks, milo dan browning sugar.. Manakala bahagian ke dua ~ Bubuh mentega kacang halus, serikaya dan pewarna hijau.. Kukus berselang seli sehingga habis.



KEK KUKUS LAPIS AROMA

Bahan-Bahan
  • 10 biji telur _ asingkan putih dan kuning telur
  • 300 gm mentega
  • 1 tin kecil minyak sapi ( 150 gm )
  • 1 cawan gula halus
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 cawan horlicks
  • 100 gm Lady's Choice mentega kacang halus
  • 1 cawan milo
  • 1 tin sederhana serikaya ( 300 gm )
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 tin kecil Nestle cream ( 170 gm )
  • 1 cawan Nestle cerelac gandum & madu
  • 2 sudu makan browning sugar / gula hitam
  • Pewarna hijau

Cara-Cara
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil / tuala bersih semasa mengukus kek. 
  2. Pukul putih telur sehingga kembang.
  3. Masukkan gula dan pukul lagi hingga kembang. Ketepikan.
  4. Kemudian, pukul mentega bersama minyak sapi sehingga sebati.
  5. Masukkan Nestle cream dan pukul lagi hingga putih.
  6. Masukkan kuning telur dan pukul hingga kembang.
  7. Bubuh susu pekat manis dan pukul rata.
  8. Setelah itu, campurkan adunan putih telur dan gula halus tadi. Pukul sebati.
  9. Masukkan cerelac dan tepung gandum. Pukul lagi hingga rata.
  10. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 
  11. :: 1 bahagian d bubuh horlicks, milo dan browning sugar.
  12. :: 1 bahagian lagi bubuh mentega kacang halus, serikaya dan pewarna hijau.
  13. Ambil 4 senduk adunan horlicks, milo dan browning sugar.. Masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dialas dengan aluminium foil.. Kukus sehingga kek masak.
  14. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi halus pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut.. Lapis lagi dengan 4 senduk adunan mentega kacang halus, serikaya dan pewarna hijau.. Kukus sehingga adunan kek masak.
  15. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  16. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus.. hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi halus dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  17. Untuk lapisan terakhir, masa mengukusnya hendaklah ditambah selama 30 minit supaya kek masak sekata secara keseluruhannya.
  18. Sejukkan dan simpan semalaman di dalam peti sejuk sebelum di potong.
  19. Masa untuk mengukus kek ini dalam 3 - 3 1/2  jam lamanya menggunakan api sederhana.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 1, 2011

~ Kek Belacan...

Sheery Dream Cakes | 12:16 PM | | 26 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 

Untuk entri kali ni Diana nak kongsikan resipi kek kukus hasil selongkar kat dapur HaSue ... Kalau tak silap Diana.. Resipi ni dIminta oleh seorang rakan kat FB... Diana pernah makan Kek Belacan ni.. Cuma tak pernah lagi buatnya sehingga la seorang rakan FB ( Twin Twinellysememinta resipi ni. Resipi ni memang best... Terima kasih buat HaSue kerana berkongsi resipi ni.. Sedaaap! Izinkan akak pula kongsikannya di sini ya HaSue... Terima kasih... 

Menurut HaSue... resipi asal memang menggunakan bahan yang agak banyak.. Tapi untuk sukatan adunan di bawah ni telah diubah kepada piawaian loyang 8 1/2" x 8 1/2"... Namun bahan-bahannya masih dikekalkan.  Jom kita semak resipi Kek Belacan ni.



:: Resipi Oleh ~ HaSue @ I Love My Life ( TQ )


KEK BELACAN

Bahan-Bahan
  • 16oz mentega
  • 10 biji telur
  • 1 gelas gula halus
  • 1 tin susu pekat manis
  • 1 tin kecil serikaya
  • 1 tin kecil nestle cream
  • 1 peket kecil horlicks
  • 2 gelas tepung gandum
  • Browning sugar secukupnya
  • 1 sudu kecil nescafe ( dibancuh sedikit air panas )
  • 1 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-Cara
  1. Jerang air pengukus dan pastikan air kukusan sudah mendidih sebelum mengukus kek nanti.
  2. Pukul mentega dan gula halus sehingga gebu.
  3. Masukkan telur satu persatu dan pukul sekata ( masukkan sebiji telur, pukul lagi sebelum masukkan telur seterusnya ).
  4. Masukkan esen vanilla,susu pekat manis,serikaya,nestle cream dan pukul sebati.
  5. Masukkan pula horlicks, serbuk koko dan nescafe..sebatikan adunan.
  6. Masukkan tepung gandum yg sudah diayak sedikit demi sedikit ke dalam adunan.
  7. Akhir sekali masukkan browning sugar sehingga warna adunan benar-benar kehitaman.
  8. Gaul adunan sehingga benar-benar sekata dan sebati.
  9. Sediakan loyang yg sudah digris mentega dan ditabur tepung.
  10. Masukkan adunan ke dalam loyang , tutup dengan aluminium foil ( jangan rapat kerana adunan akan naik semasa dikukus ) untuk mengelakkan air menitik ke atas adunan dan kukuslah selama 4 jam.
  11. Sejukkan sebelum dipotong.. Selamat mencuba!



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, September 26, 2011

~ Kek Kukus Lapis Coklat & Oreo..

Sheery Dream Cakes | 7:53 PM | | 25 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Wah laju pula buat entri baru lagi kan nak.. Haahaaa... Bukannya apa, sebab risau esok Diana tak sempat nak update pula.. sekarang ada sedikit masa ni terus update mana yang termampu. Kek ni punya lah lama baru nak update... Kek pada hari raya pertama... Lama dah  kan... Ni dah penghujung Syawal baru nak update resipinya... Masa ambil gambar ni pun kelam kabut masa tu.. Masa tu Diana memang sibuk sangat... Tu yang hanya sempat kek ni posing macam ni.. Heeheee... Tak apa lah kan.. Asal ada kenangan nak dikongsikan di sini.. Jom semak resipinya..



KEK KUKUS LAPIS COKLAT & OREO

Bahan-Bahan 
  • 10 biji telur
  • 1 cawan gula halus
  • 400 gm mentega
  • 1 cawan cream creackers yang d kisar _ ( Diana guna brand Hup Seng )
  • 2 cawan Nestle cerelac gandum dan madu
  • 250 gm susu pekat _ Diana guna susu krimer manis cap junjung ) 
  • 100 gm jem buah-buahan
  • Oreo secukupnya _  buang krim tengahnya dan dihancur kasar
  • Coklat pilihan secukupnya
  • Pewarna pilihan

Cara-Cara
  1. Asingkan putih dan kuning telur.
  2. Pukul putih telur bersama gula halus sehingga kembang _ ketepikan.
  3. Pukul mentega bersama kuning telur sehingga sebati.
  4. Campurkan adunan putih telur dan gula tadi dan pukul sebati.
  5. Kemudian masukkan susu pekat, nestum, cream crackers dan jem buah-buahan. Pukul sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian ( Terpulang kepada citarasa masing-masing ).
  7. Warnakan dengan warna pilihan berlainan pada setiap bahagian.
  8. Setelah itu, ambil sedikit adunan pada 1 bahagian tadi dan kukus sehingga masak.. cucuk dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  9. Taburkan biskut oreo hancur di atasnya. Lapis dengan 1 lagi adunan  warna berlainan. Kukus sehingga kek masak. Cucuk dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  10. Ambil lagi sedikit adunan kek warna berlainan dan kukus sehingga kek masak. Cucuk dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  11. Susun coklat di atas permukaan kek dan lapis dengan adunan warna berlainan. Kukus sehingga kek masak. Cucuk juga dengan lidi pada kek tadi dan tekan perlahan permukaan kek dengan sudu plastik lembut.
  12. Buat begini sehingga adunan habis.
  13. Masa mengukus kek ni dalam 4-5 jam lamanya dengan menggunakan api sederhana.
  14. Simpan semalaman di dalam peti ais sebelum dipotong.
  15. Jangan lupa didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil atau tuala / kain bersih semasa mengukus kek.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, September 20, 2011

~ Kek Kukus Lapis Sheery...

Sheery Dream Cakes | 11:35 AM | | 18 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .... 

Apa khabar hari ni? Doa dan harapan Diana moga semuanya dianugerahkan kesihatan yang baik.. Sihat sejahtera hendaknya... Amin... Hari ni cuaca kat sini pun begitu baik sekali... Terbit saja matahari... Terus tengok pemandangan kat luar rumah... Terasa damai bila terpandang bebunga kat mini taman depan rumah Diana tu mekar ditemani sang serangga sambil dibasahi embun pagi.... Begitu indah sekali ciptaan Allah S.W.T.... 

Baiklah.. Apa kata kita semak resipi kek kukus pula untuk entri kali ini...

::  Suka tengok bebunga tu mekar... :)  ::



KEK KUKUS LAPIS SHEERY


Bahan-Bahan

  • 10 biji telur
  • 400 gm mentega
  • 1 cawan gula halus 
  • 375 gm susu pekat manis _ ( Diana guna susu krimer manis cap junjung )
  • 2 cawan biskut marie kisar 
  • 225 gm seri kaya
  • 100 gm haw flakes kisar
  • 100 gm kismis kisar
  • 3/4 cawan Nestle nestum cerelac _ gandum & madu
  • 1 tsp esen vanilla
  • Pewarna merah dan perang


Cara-Cara
  1. Pukul mentega bersama gula halus sehingga kembang dan gebu.
  2. Kemudian masukkan telur dan pukul lagi sehingga kembang.
  3. Masukkan susu pekat manis, seri kaya dan esen vanilla. Pukul lagi sebati.
  4. Setelah itu masukkan biskut marie kisar dan nestum. Pukul sehingga adunan sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  6. ~ 1 bahagian dicampurkan haw flakes kisar dan pewarna merah.
  7. ~ 1 bahagian lagi dicampurkan kismis kisar dan pewarna perang.
  8. Ambik sedikit adunan haw flakes dan pewarna perang. Masukkan ke dalam loyang bersaiz 8" yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga kek masak.
  9. Setelah itu cucuk beberapa lubang dengan lidi atau cake tester pada kek dan tekan dengan lembut dengan sudu plastik lembut. Lapis lagi dengan adunan kismis dan pewarna perang. Kukus sehingga adunan kek masak.
  10. Buat begini sehingga adunan kek habis.
  11. Jangan lupa setiap kali kita membuat kek kukus, hendaklah dicucuk beberapa lubang dengan lidi atau cake tester dan tekan secara lembut dengan sudu plastik sebelum melapis adunan seterusnya. 
  12. Setiap kali ketika melapis adunan terakhir untuk apa jua jenis kek kukus lapis, hendaklah dikukus selama 30 minit lamanya supaya kek masak sekata secara keseluruhannya. 
  13. Sejukkan dan simpan di dalam peti sejuk. Sebaiknya simpan semalaman barulah dipotong.
  14. Masa untuk mengukus kek nie dalam 2 1/2 jam lamanya menggunakan api sederhana.. 
  15. ** Jangan lupa setiap kali mengukus kek, air kukusan hendaklah dididihkan terlebih dahulu dan balut penutup pengukus dengan aluminium foil atau tuala.


Bagi sesiapa yang dah biasa makan kek kukus lapis kat Labuan.. Pasti mereka akan tau yang kek kukus lapis tu agak kelihatan berminyak sedikit kan.. Tapi jika tak suka.. Boleh kurangkan kuantiti menteganya sedikit ya. :) 



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>