Showing posts with label Nasi. Show all posts
Showing posts with label Nasi. Show all posts

Saturday, July 22, 2017

~ Resipi Nasi Tomato, Ayam Masak Merah & Acar Timun Mentah...

Sheery Dream Cakes | 11:50 AM | | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Nasi Tomato biasanya dihidang semasa majlis perkahwinan, majlis sambutan rumah terbuka di hari perayaan atau ketika keramaian majlis keluarga. Ianya sesuai juga dihidang untuk makan malam atau menu makan tengahari seisi keluarga.

Nasi tomato merupakan menu makan malam kami seisi keluarga beberapa hari yang lepas. Digandingkan bersama ayam masak merah dan acar timun mentah. Nasi tomato ini sesuai juga dimakan bersama pajeri nanas. Tetapi di rumah ni hanya suami Diana sahaja yang suka makan pajeri nanas. Tu yang gandingkan sahaja nasi tomato ni bersama acar timun mentah.

Resipi nasi tomato ini Diana ikut dari blog Akak Ummi. Nasi ni memang sedap di tekak kami seisi keluarga. Memang berbaloi mencubanya. Jika anda ingin mencubanya, bolehlah rujuk resipinya di bawah ya.

Terima kasih buat Akak Ummi kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ni. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya akak. Terima kasih.

:: Resipi Oleh ~ Akak Ummi Zaihadi @ Home Sweet Home  ( TQ )

NASI TOMATO 

Bahan-Bahan
  • 3 1/2 cawan beras basmathi Moghul Faiza - basuh dan rendam 15 minit. Toskan. 
  • 4 1/2 cawan air
  • 1 cawan susu sejat Ideal 
  • 2 biji tomato - didadu kecil 
  • 4 sudu besar pes tomato 
  • 2 helai daun pandan - disimpul 
  • 1 sudu besar garam kasar 
  • 4 sudu besar minyak sapi Ghee 
  • 1 cawan kismis
  • 1 cawan gajus yg digoreng / dipanggang 
  • Bawang goreng secukupnya


Bahan Tumis
  • 2 batang kulit kayu manis 
  • 2 kuntum bunga lawang 
  • 3 biji buah pelaga 
  • 7 biji bawang merah - dimayang nipis 


Cara Memasak
  1. Panaskan minyak sapi dalam periuk dan tumiskan bahan tumis hingga naik bau. 
  2. Masukkan tomato, pes tomato dan kacau sebentar. 
  3. Masukkan beras basmathi dan daun pandan. Gaul rata sekejap. 
  4. Masukkan air, susu sejat dan garam. Kacau perlahan sekejap dan biar nampak mendidih sikit. 
  5. Tuangkan ke dalam periuk nasi elektrik ( rice cooker ) dan masak nasi seperti biasa. ( *akak terus tumis dalam periuk elektrik tersebut dan alihkan untuk masak seperti biasa ). 
  6. Bila nasi sudah kering, kaup nasi perlahan-lahan dari bawah ke atas, rata perlahan dan tabur kismis dan gajus. 
  7. Biarkan nasi masak elok. 
  8. Hidangkan dengan taburan bawang goreng, ayam merah tomato dan acar masak atau ( klik untuk resipinya )  acar timun mentah.

Ayam Masak Merah ni memag kegemaran Diana sejak kecil lagi. Diana jenis yang suka makan ayam masak merah yang dicampur dengan sedikit rempah kari. Biasa juga kita jumpa ayam masak merah seperti ini di majlis-majlis perkahwinan dan kenduri sekampung di sini. Cuma Diana jarang memasak ayam masak merah ni sejak beberapa tahun yang lalu. Anak kecil Diana memang kurang suka makan apa sahaja jenis menu yang dimasak merah. Tak kiralah ayam, daging atau makanan laut. Tetapi beberapa hari yang lepas, ada yang teringin nak makan ayam masak merah ni bersama nasi tomato. Baiklah, apa kata kita semak resipinya pula.

:: Resipi Oleh ~ skybluemelleymey

AYAM MASAK MERAH

Bahan-Bahan A
  • 1 ekor ayam _buangkan kulit dan dipotong ikut citarasa
  • Serbuk kunyit
  • Garam

Bahan-Bahan B ( Dikisar halus )
  • 6 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai

Bahan-Bahan C 
  • 2 biji bawang merah _ dihiris nipis
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 kuntum bunga lawang

Bahan-Bahan D
  • 2 tbsp serbuk kari daging + sedikit air _ ( Diana biasa guna serbuk kari Adabi atau Baba's ) 
  • 2 tbsp sos tomato Maggi _ ( boleh gantikan dengan tomato puri )
  • 1/2 cawan sos cili Maggi _ boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing
  • 3 tbsp cili boh
  • 1/2 tsp serbuk jintan putih
  • 1/2 tsp serbuk jintan manis
  • 1/2 cawan air atau secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • Gula
  • Paste asam jawa jika suka _ ( optional )

Bahan-Bahan E
  • 1 biji bawang besar _ dihiris bulat
  • Daun sup _ dihiris
  • Cili merah  _ buangkan bijinya dan dihiris 
  • Kacang peas frozen atau yang di dalam tin
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis


Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan gaul rata. Perap 10 minit.
  2. Panaskan minyak yang banyak dan goreng ayam sehingga masak tetepi jangan terlalu garing. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali yang lain. Masukkan bahan-bahan C sehingga wangi.
  4. Kemudian masukkan bahan-bahan B dan tumis lagi hingga garing.
  5. Masukkan bancuhan serbuk kari, cili boh, serbuk jintan manis dan jintan putih. Gaul dan masak sehingga kari betul-betul masak dan terbit minyak.
  6. Masukkan sos cili, sos tomato / tomato puri, sedikit garam, gula dan jika suka boleh bubuh sedikit paste asam jawa. Gaul rata. Masak sehingga semua bahan mesra.
  7. Tambahkan air, ayam goreng dan kacang peas frozen. Gaul rata dan masak sehingga mendidih dan kuahnya pekat.
  8. Akhir sekali bolehlah dimasukkan hirisan bawang besar dan cili merah. Gaul dan masak seketika.
  9. Tutupkan api dan taburkan hirisan daun sup.
  10. Hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, July 6, 2017

~ Resipi Nasi Minyak Hujan Panas Bersama Kari Terung & Ayam Masak Kurma...

Sheery Dream Cakes | 10:13 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Nasi Minyak Hujan Panas ini merupakan menu makan malam kami 2 hari lepas yang Diana gandingkan dengan kari terung bersama ayam masak kurma. Agak lama juga Diana tidak memasak nasi minyak hujan panas. Kali ini Diana mencuba resipi dari Makyong pula. Alhamdulillah.. Sedap di tekak kami sekeluarga. Sukatan airnya tu Diana tambah kepada 6 cawan sebab sudah biasa Diana masak dengan sukatan beras Moghul Faiza. 

Sebenarnya ada permintaan untuk ayam masak kurma ni. Katanya rindu nak makan ayam masak kurma masakan mummy dia ni. Kali terakhir memasak ayam masak kurma pada bulan lepas semasa bulan Ramadhan. Masak untuk berbuka puasa. Rumah terbuka Hari Raya baru-baru ni pun bukan Diana yang masak kurma ayam. Rupanya ada yang rindu masakan mummy dia. Hehehe...

Baiklah, kita terus sahaja tengok resipi Nasi Minyak Hujan Panas yang sedap ini. Terima kasih buat Makyong dan Hasue. Izinkan pula Diana panjangkan resipi ini di sini ya.

:: Resipi Oleh ~  Makyong@myresepi.com  ( TQ )
:: Sumber ~ HaSue @ I Love My Life  ( TQ )

NASI MINYAK HUJAN PANAS
( Untuk 5 orang )

Bahan-Bahan
  • 4 cawan beras basmati _ ( Diana guna beras Moghul Faiza Basmathi )
  • 5 cawan air _ Diana bubuh 6 cawan air
  • 2 kiub ayam 
  • Pewarna merah, kuning dan hijau

Bahan Tumis

  • 1/2 inci halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Bahan Hiasan

  • Bawang goreng
  • Kismis
  • Biji gajus goreng

Cara-Cara
  1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
  2. Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi.
  4. Masukkan beras dan gaul rata.
  5. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
  6. Masaklah nasi sehingga masak.
  7. Bila nasi sudahkering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila nasi sudah masak masak, gembur-gemburkan nasi itu.
  8. Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka.

**NOTE Diana~ 
Untuk sukatan airnya tu, Diana bubuh 6 cawan mengikut seperti sukatan yang Diana masak harian di rumah ni. 


:: Resipi Oleh ~ skybluemelley


KARI TERUNG


Bahan-Bahan
  • Terung _ dipotong mengikut citarasa masing-masing
  • Serbuk kari daging Baba's
  • Santan pekat / santan dalam kotak
  • Air 
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Tumbuk
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Halia
  • Udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan toskan
  • Sedikit belacan 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan bahan-bahan tumbuk. Tumis sehingga naik aromanya.
  2. Masukkan sedikit gula. Tumis lagi sehingga garing.
  3. Masukkan serbuk kari, sedikit garam dan sedikit air. Gaul dan tumis sehingga kari betul-betul masak.
  4. Masukkan terung dan gaul rata. 
  5. Setelah terung layu, bolehlah dimasukkan air. Gaul dan masak seketika.
  6. Tambahkan santan dan gaul. Biarkan ianya mendidih.
  7. Sesuaikan rasa dan tambahkan garam serta gula jika perlu. Setelah terung masak, tutupkan api.
  8. Hidang bersama nasi putih panas atau nasi minyak.


:: Resipi Oleh ~ skybluemelley
:: Entri lepas boleh klik DI SINI


AYAM MASAK KURMA

Bahan-Bahan
  • 1 kg ayam _ dipotong kecil-kecil
  • 70 gm rempah kurma Adabi ( boleh dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • 2 biji cili merah _ dibelah dan buang bijinya
  • 2 biji bawang besar _ dibelah 4 
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 70 gm kerisik
  • 2 tbsp gula
  • 2 tbsp susu pekat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit air panas
  • 200 ml santan pekat
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 6 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 batang serai


Cara-Cara
  1. Campurkan gula, rempah kurma dan air panas. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar sehingga terbit aromanya. 
  3. Masukkan campuran rempah kurma tadi. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gaul rata. Tutup penutup periuk dan masak sehingga ayam empuk.
  5. Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan air secukupnya mengikut citarasa masing-masing.
  6. Tambahkan air asam jawa, susu pekat dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan kerisik. Gaul dan masukkan pula bawang besar dan cili merah. Masak seketika.
  8. Angkat dan hidang.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, June 4, 2017

~ Resipi Nasi Minyak, Daging Kurma & Acar Timun Mentah...

Sheery Dream Cakes | 12:57 PM | | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Terima kasih kepada semua yang masih sudi berkunjung ke blog Diana ni. Moga semuanya sentiasa di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Hari ni resipi yang ingin dikongsikan ialah resipi Nasi Minyak, Kurma Daging ( ulang tayang ) dan Acar Timun Mentah ( ulang tayang ). 

Untuk resipi Nasi Minyak ni, Diana ambil dari blog Akak Ayu. Terima kasih buat akak Ayu dan tuan punya resipi Nasi Minyak ni. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya. Terima kasih. 


NASI MINYAK
:: Sumber Dari ~ Akak Ayu @ Curlybabe's Satisfaction  ( TQ ) 

Bahan-Bahan
  • 5 cawan beras basmathi _ cuci bersih, rendam 30 minit dan toskan
  • 5 cawan air
  • 2 helai daun pandan _ disimpul
  • 5 biji buah pelaga
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 1 cm kayu manis
  • 1 biji bawang besar _ dimayang
  • 2 biji lada hijau _ dibelah 2 tapi jangan sampai putus
  • 1 sudu makan halia kisar
  • 1 sudu makan bawang putih kisar
  • Segenggam daun pudina
  • 5 sudu makan tairu
  • 5 sudu makan susu cair
  • 5 sudu makan minyak ghee atau minyak canola _ ( Ayu guna 3 sudu makan minyak ghee + 2 sudu makan minyak biasa )
  • Garam secukup rasa 
  • Serbuk perasa _ ( Ayu tambah ) Diana gantikan dengan kiub pati ayam
  • Pewarna kuning atau sedikit serbuk kunyit dibancuh dengan sedikit air

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak ghee atau minyak canola di dalam periuk nasi eletrik.
  2. Tumis daun pandan sehingga wangi.
  3. Masukkan buah pelaga, bunga cengkih dan kayu manis. Tumis sehingga meletup-letup.
  4. Masukkan bawang, lada hijau dan tumislah sehingga bawang layu.
  5. Masukkan halia, bawang putih kisar serta daun pudina dan tumis lagi sehingga naik aromanya.
  6. Tuangkan tairu dan masak selama 5 minit. 
  7. Tuangkan air, susu dan taburkan garam serta sedikit perisa / kiub ayam. Masaklah sehingga mendidih.
  8. Kemudian, bolehlah dimasukkan beras yang telah ditos. Kacau rata dan masaklah seperti biasa.
  9. Apabila nasi sudah masak, renjiskan di atasnya dengan pewarna kuning atau air kunyit dan perlahan-lahan kacau dengan garpu.

:: Panduan ~
  • Jika menggunakan beras basmathi, hendaklah dicuci bersih dan direndam selama 10-30 minit untuk mendapatkan nasi yang kembang dan lembut. Jika berasnya telah direndam terlebih dahulu, air yang digunakan haruslah mengikut paras beras. Jika berasnya tidak direndam, lebihkan sukatan airnya.
  • Nota Ayu ~ Ayu gunakan 6 1/2 cawan beras basmathi, direndam 30 minit tetapi tetap lebihkan sukatan airnya sedikit. Ayu guna 7 1/2 cawan air.

Nasi Minyak di atas serasi di makan bersama acar timun mentah. Alhamdulillah. Untuk resipi Acar Mentah ni, anda boleh klik DI SINI dan DI SINI untuk tengok entri yang lepas ya.


ACAR TIMUN MENTAH

Bahan-Bahan
  • 250 gm timun yang telah dihiris nipis
  • 1 tin nenas kiub 
  • 1/2 biji cili merah _ dihiris halus
  • 1/4 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 1 biji bawang merah _ dihiris halus
  • 2 tbsp air nenas dalam tin
  • 2 tbsp cuka
  • 2 biji cili padi _ dicincang
  • Air gula secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk besar. Gaulkan sehingga rata.
  2. Hidang.

** Diana suka simpan acar timun mentah ini di dalam peti sejuk terlebih dahulu sebelum dihidang. 


Nasi minyak di atas Diana gabungkan juga bersama kurma daging. Resipi ni merupakan resipi ulang tayang. Dulu Diana juga pernah kongsikan di sini. Untuk tengok entri yang lepas, anda boleh klik DI SINI.

KURMA DAGING  

Bahan-Bahan
  • 1 kg daging _ dipotong kecil-kecil
  • 70 gm rempah kurma Adabi ( boleh dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • 2 biji cili merah _ dibelah dan buang bijinya
  • 2 biji bawang besar _ dibelah 4 
  • 2 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 70 gm kerisik
  • 2 tbsp gula
  • 2 tbsp susu pekat
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit air panas
  • 200 ml santan pekat
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 6 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 batang serai


Cara-Cara
  1. Campurkan gula, rempah kurma dan air panas. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar sehingga terbit aromanya. 
  3. Masukkan campuran rempah kurma tadi. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan daging dan gaul rata. Tutup penutup periuk dan masak sehingga daging masak.
  5. Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan air secukupnya mengikut citarasa masing-masing.
  6. Tambahkan air asam jawa, susu pekat dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan kerisik. Gaul dan masukkan pula bawang besar dan cili merah. Masak seketika.
  8. Angkat dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, June 3, 2017

~ Resipi Nasi Goreng Ayam & Udang...

Sheery Dream Cakes | 9:30 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Amalan bersahur merupakan satu tuntutan bagi yang berpuasa. Rasulullah S.A.W amat menganjurkan umatnya untuk bersahur kerana terdapat keberkatan pada waktu itu. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W Maksudnya: “Bersahurlah, kerana sesungguhnya pada sahur ( makanan ) itu ada keberkatan.” ( riwayat Al Bukhari dan Muslim ).

Memang tidak dinafikan, pada waktu itu selera kita sedikit kurang untuk menjamah makanan. Tetapi perlu diingat bahawa kita dianjurkan bersahur walaupun hanya dengan seteguk air.

Bagi mereka yang mempunyai anak-anak kecil yang baru belajar berpuasa, sememangnya perlu mengambil lebih perhatian dengan mempelbagaikan menu bersahur. Kita kena prihatin dengan selera anak kecil kita. Cuba untuk bertanya setiap hari apakah yang ingin dimakannya ketika bersahur. Begitulah cara Diana selama ini. Kiranya seperti mengambil order lah ya. Heheheh...

Jika nasi dan lauk pauk tidak dapat mengundang selera anak-anak untuk bersahur, apa kata kita beritahu mereka yang kita akan masak menu yang bergoreng seperti mee goreng, nasi goreng dan sebagainya. Atau mungkin jika anak kecil kita suka makan makanan barat, cuba beritahu dia kita akan masak menu barat untuk bersahur. Pasti anak kecil kita akan teruja dan lebih bersemangat untuk bangun bersahur. In Shaa Allah.

Suasana bersahur selepas seminggu berpuasa pada setiap tahun, sama sahaja di rumah ni. Bila sudah seminggu berpuasa, nasi dan lauk pauk memang kurang mengundang selera seisi keluarga. Masaklah sedap macam mana sekali pun, pasti hanya sedikit sahaja disentuh. Jadi di sanalah Diana akan tanya menu apa yang mereka inginkan. Nasi goreng ayam & sayur ni salah satu menu yang mereka minta. Diana gabungkan bersama ayam goreng upin & ipin katanya. Hehhehehe... Alhamdulillah.. bersemangat mereka menjamunya. Jom semak resipinya di bawah.


NASI GORENG AYAM & UDANG

Bahan-Bahan
  • 5 1/2 cawan nasi sejuk
  • 190 gm udang bersaiz besar ( 7 ekor ) yang sudah dikupas kulitnya
  • 200 gm daging ayam kisar
  • 5 tangkai kacang panjang _ dipotong kecil
  • 1/2 batang lobak merah _ dipotong dadu kecil
  • 2 biji telur
  • 2 ulas bawang merah _ dicincang
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris 
  • Segenggam udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan tumbuk kasar
  • Serbuk cili
  • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
  • Perencah pati ayam Tumix secukup rasa
  • Sedikit lada putih kisar
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula ( optional )
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan bawang merah, bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
  2. Masukkan serbuk cili dan udang kering dan tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa. Tumis sehingga terbit minyak.
  4. Masukkan lobak merah, kacang panjang dan udang. Gaul rata dan masak seketika.
  5. Setelah udang hampir masak, bolehlah dimasukkan nasi yang telah diperoikan dan gaul rata. Goreng seketika.
  6. Akhir sekali masukkan perencah pati ayam Tumix dan gaul.
  7. Ketepikan sedikit nasi ( supaya nasi tidak bercampur dengan telur ) dan pecahkan telur ke dalam mangkuk. 
  8. Jika perlu tambahkan sedikit minyak dan masukkan telur satu persatu. Setelah telur hampir mengeras, gaulkan bersama nasi tadi. Masak seketika.
  9. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  10. Angkat dan hidang.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, April 29, 2017

~ Resipi Nasi Goreng...

Sheery Dream Cakes | 2:32 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Minggu ni ramai yang melangsungkan majlis perkahwinan. Tadi pun ada jemputan dan esok sekali lagi jemputan ke majlis perkahwinan. Selamat Pengantin Baru buat yang melangsungkan perkahwinan pada hari ni dan esok ya.

Baiklah.. Kelmarin pagi Diana hanya masak nasi goreng untuk sarapan di rumah ni. Nasi goreng yang simple sahaja. Diana cukup yakin, ramai yang suka makan nasi goreng kan. Pelbagai resipi Nasi Goreng yang ada sekarang ni. Nasi goreng pattaya, nasi goreng kampung, nasi goreng cina dan banyak lagi menu-menu baru nasi goreng yang ada. Kali ni resipi nasi goreng apa pula yang Diana ingin kongsikan? Jika nak tau, jom semak resipinya di bawah..


NASI GORENG

Bahan-Bahan A
  • 10 ekor udang bersaiz sederhana _ dibuangkan kulit dan kepalanya, bersihkan
  • 4 batang sosej _ dikelar 
  • 3 keping lof daging ayam
  • Sos tiram
  • Gula
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara
  1. Campurkan sosej dan lof daging ayam dengan sos tiram dan gula. Gaul rata dan ketepikan.
  2. Buat begitu juga untuk udang. Perap selama 5 minit.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng udang hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Goreng pula sosej dan lof daging ayam hingga masak. Angkat dan hiris kecil-kecil. Ketepikan.

Bahan-Bahan B
  • 5 cawan nasi sejuk
  • 2 ulas bawang merah _ dicincang
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 bungkus Perencah nasi Goreng Adabi
  • Segenggam udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan tumbuk kasar
  • Daun bawang _ dihiris
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula ( optional )
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Sampingan
  • Telur mata
  • Hirisan timun
  • Hirisan buah tomato

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan udang kering dan tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan perencah nasi goreng Adabi, sedikit gula dan garam secukup rasa. Tumis sehingga terbit minyak.
  4. Lepas itu bolehlah dimasukkan nasi yang telah diperoikan dan gaul rata. Goreng seketika.
  5. Akhir sekali masukkan udang goreng, lof daging ayam goreng dan hirisan daun bawang. Gaul dan tutupkan api.
  6. Angkat dan hidang bersama sosej goreng dan bahan-bahan sampingan.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, February 9, 2017

~ Resipi Pulut Kuning Bersama Rendang Daging...

Sheery Dream Cakes | 1:11 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Pulut Kuning merupakan sajian istimewa bagi orang-orang Melayu. Beras pulut direndam bersama air kunyit bersama asam gelugor semalaman. Dikukus pula bersama santan , garam dan daun pandan sehingga ianya masak. Rasa lemak pulut beraroma daun pandan ini memang serasi dimakan bersama serunding, rendang atau sambal tumis.

Baru-baru ini, menu pulut kuning tiba-tiba menjadi popular di mata dunia. Pulut kuning merupakan salah satu menu yang telah disajikan oleh Chef Safura Tawil yang telah dinobatkan sebagai juara dalam pertandingan Embassy Chef Challenge 2016 di Ottawa, Kanada. Selain pulut kuning bersama serunding dan rendang daging, Chef Safura juga menyajikan otak-otak bersama acar dan sambal udang serta sate ayam berkuah kacang.

Hari ini sekali lagi kita singgah ke dapur Che Mat Gebu ya. Resipi pulut kuning ini Diana ikut dari resipi Dapur Tanpa Sempadan. Izinkan Diana panjangkan resipinya di sini ya Che Mat. Terima kasih... Jom semak resipinya. 



PULUT KUNING

Bahan-Bahan
  • 500 gram beras pulut
  • 3/4 camca teh serbuk kunyit
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 cawan santan cair*
  • 3/4 camca teh garam*disatukan dan kacau rata )
  • 2 helai daun pandan
  • 100 ml pati santan (santan pekat)

Cara Membuatnya
  1. Cuci beras pulut, kemudian rendam dan masukkan serbuk kunyit dan asam gelugor. Biarkan semalaman atau sekurang2nya 8 jam. Kemudian tos dan masukkan ke dalam loyang ( cm guna loyang saiz 9 inci ).
  2. Tuang santan cair, dan masukkan daun pandan. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Kareh atau gaulkan pulut tadi. Tuang pati santan, gaul lagi dan sambung kukus 15 minit atau hingga pulut masak. Keluarkan daun pandan dan boleh dihidangkan bersama sambal tumis, rendang, kari atau serunding.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>