Showing posts with label Sambal | Sos. Show all posts
Showing posts with label Sambal | Sos. Show all posts

Friday, October 17, 2014

~ Fried Chicken In Garlic Tomato / Chilli Sauce...

Sheery Dream Cakes | 8:30 AM | | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Apa khabar semua? Moga semuanya sihat sejahtera hendaknya selalu.. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung di sini.. Alhamdulillah walaupun hari ni bersiaran tanpa resipi, diberi kesempatan juga Diana untuk kongsikan beberapa gambar menu fried chicken in garlic tomato / chilli sauce untuk pengunjung blog ini.. Kepada yaang sudi, bolehlah tengok gambar-gambar di bawah ya. 









BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, September 6, 2014

~ Resipi Satay Ayam & Daging Bersama Kuah Kacang...

Sheery Dream Cakes | 9:47 PM | | | 4 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Malam ini Diana hendak kongsikan resipi Satay yang sangat sedap ditekak kami sekeluarga... Resipi oleh Mas @ Duniaku .. Kepada pengemar satay tu bolehlah mencuba resipi ini ya... Memang sedaaap tau.. Rugi tidak mencubanya... 

Buat Mas.. Terima kasih kerana sudi kongsikan bersama kami resipi Satay yang sedap ini ya .. Izinkan akak pula kongsikannya di blog akak ya..

:: Resipi Oleh ~ Mas @ Duniaku  ( TQ )

SATAY AYAM & DAGING BERSAMA KUAH KACANG

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam _diambil bahagian isi - dipotong kecil-kecil
  • 15 biji bawang merah
  • 1 labu bawang putih
  • 2 cm halia
  • 10 - 15 tangkai cili kering _ ikut kepedasan sendiri
  • 10 batang serai
  • 2 cm kunyit hidup
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 1/2 cawan teh gula pasir _ resepi ni memang menggunakan banyak gula
  • 5 sudu besar madu
  • 1 sudu besar jintan manis
  • 1 sudu besar jintan putih

Cara-Cara
  1. Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu. 
  2. Tuang bahan kisar ke dalam bekas yang berisi ayam dan sebatikan.
  3. Tuang madu dan sebatikan lagi. 
  4. Perap 24 jam .
  5. Boleh dicucuk-cucuk pada lidi dan dibakar hingga masak.


Satay yang sudah siap dicucuk Diana masak/ bakar di dalam oven 3/4 masak.. Kemudian Diana pindahkannya ke dalam Grill Pan dan bakar sehingga satay masak di atas api sederhana.. Apabila satay sudah masak.. Bolehlah kita nikmatinya bersama ketupat dan kuah kacang atau biasa juga dipanggil dengan nama kuah satay... Kali ini Diana gantikan kacang tanah kepada kacang gajus... Rasanya sedap berlemak dan pekat dari kuah kacang tanah... Apa-apa pun ianya mengikut selera masing-masing kan... Jom semak resipi kuah kacang pula....

:: Resipi Oleh ~  Kak Fida @ MyResipi.com  ( TQ )
:: Sumber ~  Mas @ Duniaku  ( TQ )

KUAH KACANG / KUAH SATAY 

Bahan-Bahan
  • 300 gm kacang tanah _ sangar dan kisar  ( Diana gantikannya dengan kacang gajus )
  • 100 gm gula pasir
  • 150 gm gula merah
  • 40 gm asam jawa
  • 1 sudu kecil garam 
  • 1 sudu kecil kunyit serbuk
  • 1 cawan minyak masak _ untuk menumis

Bahan kisar
  • 2 biji buah keras
  • 1 sudu besar ketumbar biji _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan kasar _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan halus _ sangar
  • 2 hiris lengkuas
  • 2 hiris halia muda
  • 20 tangkai cili kering
  • 7 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 7 batang serai _ hiris
  • 20 gm udang kering _ ( Diana tidak bubuh )

Cara-Cara
  1. Satukan gula merah dan asam jawa, diramas dengan secukup air untuk mendapatkan 500 gm air asam, bancuh kacang tanah kisar dan gaul rata.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan gula, garam dan kunyit serbuk dan gaul rata.
  3. Masukkan bancuhan air asam dan kacang ke dalam bahan tumis. Seimbangkan rasanya dan masak hingga  keluar @ pecah minyak dengan api sederhana. Sentiasa mengacau.
  4. Selamat mencuba.

** NOTE ~
Jika kuah kacang kelihatan agak pekat, boleh tambah sedikit-sedikit air panas bergantung nak cair macam mana kuah kacang tu... Kacau sebati atas api sederhana dan boleh dihidangkan.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, May 15, 2012

~ Nasi Komok ( Khao Mok Gai )...

Sheery Dream Cakes | 10:49 AM | | | 19 Comments so far
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Nasi Komok ni memang dah ramai yang mencubanya kan. Tertarik dengan resipi ni, Diana masak untuk seisi keluarga tempoh hari. Sedap dan terima kasih kepada tuan empunya resipi dan semua yang telah mengetengahkan resipi yang sedaaap ni.. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya. Ada sedikit bahan yang Diana tambah.. Halal yer.. Terima kasih.. 


:: Resipi Asal ~ Azian @ Azian Collections  ( TQ )
:: Sumber Dari ~ Akak Ayu @ Curlybabe's SatisfactionAlong @ HomeKreationTun @ Life is a constant battleHaSue @ I Love My LifeAnna @ Anna QawinaSiti Aisya @ Aisya Khuzaimah dan semua yang pernah mengetengahkannya  ( TQ )



NASI KOMOK ( KHAO MOK GAI )

Bahan-Bahan Rempah Komok
  • 2 tsp serbuk kari ayam / daging _ ( Diana guna rempah daging Baba's )
  • 1 tsp serbuk kunyit
  • 1 tsp serbuk ketumbar
  • 1/2 tsp serbuk jintan putih
  • 1/2 tsp serbuk jintan manis
  • 1/2 tsp serbuk kayu manis
  • 1 tsp garam
  • 1 tbsp gula

Bahan-Bahan
  • 5 cawan beras basmathi
  • 4 sudu minyak sapi _ ( Diana guna 4 tbsp minyak zaitun )
  • 4 - 5 ulas bawang merah*
  • 1 Inci halia*
  • 4 Ulas bawang putih*
  • 3 batang akar ketumbar
  • 2 - 3 sudu rempah komok _ ( Rujuk bahan Rempah Komok di atas. Diana bubuh kesemuanya )
  • 200 ml susu cair
  • 1 ekor ayam
  • 8 cawan air
  • Garam secukup rasa
  • Rempah penumis ~ 1 batang kulit kayu manis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4 biji bunga cengkih
  • Bawang goreng

Bahan-Bahan yang Diana Tambah
1 kiub pati ayam Maggi
Biji gajus goreng
Kismis 

( Hiris benda bertanda)


Cara -Cara
  1. Cuci ayam ( seeloknya di potong 4 saja )
  2. Cuci beras basmathi dan rendam sebentar.
  3. Hiris nipis bahan bertanda *
  4. Tumis rempah penumis dan bahan yang dihiris dengan minyak sapi / minyak zaitun hingga naik bau.
  5. Masukkan rempah komok dan kacau selalu supaya tidak hangus. Setelah nampak garing masukkan air dan akar ketumbar. 
  6. Masukkan ayam dan rebus ayam hingga hampir masak.
  7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkan ayam dengan garam dan kunyit ( Diana lumur ayam dengan serbuk cili, halia tumbuk, garam, sedikit asam jawa, sos manis ABC dan tepung jagung ). Perap sebentar biar ia mesra. Goreng ayam yang di perap samada garing atau tidak ikut citarasa sendiri. 
  8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuk sos cili.
  9. Masukkan kuah ke dalam periuk nasi dan masukkan susu. Biar ia menggelegak sambil di kacau. Masukkan garam secukup rasa.
  10. Masukkan pula beras yg telah di toskan.Tutup dan biarkan ia masak.
  11. ** Cara Diana pula ~ Masukkan beras ke dalam periuk nasi elektrik. Kemudian masukkan 6 cawan kuah, susu cair, garam secukup rasa serta kuib ayam. Gaul rata dan masak seperti biasa. Setelah petunjuk masa kat periuk nasi menunjukkan 4 minit lagi nasi hendak masak, masukkan biji gajus goreng dan kismis. Tutup penutup periuk semula dan biarkan nasi masak. Setelah nasi masak, biarkan seketika sebelum digemburkan. Sedia untuk dihidang.

Bahan-Bahan Sos Cili
  • 1 Cawan air kuah nasi komok* _ ( sedikit halia dari kuah pun Ayu masukkan )
  • 6 biji cili merah*
  • Segenggam cili padi*_ ( Ayu tambah ) 
  • 4 ulas bawang merah_ ( Ayu tambah )
  • 2 Ulas bawang putih*
  • 4 tangkai daun ketumbar*
  • Gula, garam ,cuka _ secukup rasa

Cara-Cara

  1. Kisar semua bahan bertanda *.
  2. Masak hingga agak pekat.
  3. Perasakan ia dengan garam, gula dan cuka secukup rasa.
  4. Hidang bersama nasi komok.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, May 24, 2011

~ Resipi Sotong Rebus Kunyit & Sambal Belacan...

Sheery Dream Cakes | 9:18 PM | | 10 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Bertemu kembali... Dah makan malam? Alhamdulillah.. Kami dah makan dah tadi.. Kepada sesiapa yang belum makan malam tu.. Jangan la terlalu lewat makan ya.. :). Menu malam ni masak yang simple saja...  Menu kami malam ni ada.. Telur Udang Kering, Sayur Kacang Buncis, Telur Masin dan Sotong Rebus Kunyit Cicah Sambal Belacan.. Simple jer kan... 


Sotong rebus dimakan dengan sambal belacan… Sedaaapnya tu… Menu yang ringkas macam ini lah membuatkan Diana bertambah nasi… Sotong Rebus Kunyit ni sesuai sangat dimakan bersama sambal belacan.. Tetapi kalau nak makan tanpa sambal belacan boleh juga.. Cuma kalau nak sedap lagi kena la makan bersama sambal belacan … Apa-apa pun ianya terpulang pada selera masing-masing kan.


Cara Diana buat sambal belacan mudah jer... Tumbuk gula sehingga halus.. Lepas tu masukkan cili padi dan cili merah.. Tumbuk lagi sehingga hancur.. Masukkan bawang merah dan tumbuk.. Masukkan belacan dan tumbuk sehingga sebati semua bahan.. Setelah itu.. perahkan air limau kasturi dan gaul sebati.. Siap! ^_^



SOTONG REBUS KUNYIT & SAMBAL BELACAN


Bahan-Bahan
  • 7 - 8 ekor sotong sederhana besar _ dibersihkan dan dipotong bulat tapi jangan putus
  • 4 batang serai _ dititik ( boleh bubuh lebih sikit )
  • 4 - 5 keping asam keping
  • Kunyit sebesar ibu jari _ ditumbuk
  • 8 ulas bawang merah _ ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih _ dihiris
  • 10 - 15 biji cili padi ( boleh ditambah atau dikurangkan )
  • 1 tbsp perencah pati ikan bilis Tumis _ ( optional )
  • Air secukup kegunaan ( melebihi paras sotong )
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa


Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam periuk yang dalam kecuali garam, gula dan perencah pati ikan bilis.
  2. Setelah ianya mendidih boleh lah dimasukkan perencah pati ikan bilis, gula dan garam secukup rasa.
  3. Sesuaikan rasa dan setelah sotong masak boleh lah ditutupkan api ( tak perlu dimasak lama ya ).
  4. Angkat dan hidang.
  5. Makan bersama sambal belacan.




~ SAMBAL BELACAN…


Bahan-Bahan
  • Gula
  • Cili padi
  • Cili merah _ dihiris kasar
  • Bawang merah _ dihiris
  • Limau kasturi 

Cara-Cara
  1. Tumbuk gula hingga halus.
  2. Kemudian masukkan cili padi dan cili merah. Tumbuk hingga lumat.
  3. Masukkan belacan dan tumbuk hingga semua bahan sebati.
  4. Masukkan hirisan bawang merah dan tumbuk lagi.
  5. Masukkan air perahan limau kasturi dan gaul sebati.
  6. Sedia untuk dinikmati bersama makanan kegemaran anda.

::  Makan bersama sambal belacan.. ;)  ::


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 15, 2011

~ Resipi Ambuyat ( Sagu ) Cicah Sambal Bambangan...

Sheery Dream Cakes | 5:29 PM | | 4 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

A M B U Y A T.... Apa itu Ambuyat? Ianya dihasilkan dari pokok rumbia.. Ermm.. kadang-kadang ada yang panggil Ambulung… Kalau dulu Diana pun kurang pasti apa perbezaan antara ambuyat dengan ambulung ... Sama ada ia panggilan sebelum atau selepas dibancuh ( pepandai jer kan.. )... heeheee... atau ia panggilan dari daerah-daerah mahu pun negara yang berbeza?.. Kalau kat Labuan dan Sabah.. kebiasaannya akan dipanggil Ambuyat... Pernah Diana dengar orang panggil ianya Ambulung... Alahai!!.. Pening .. heeheee… Tidak kisah lah ambuyat atau pun ambulung… yang penting ianya sama dan sedap!!! kan kan kaannn.... :)

Tetapi sekarang Diana sudah faham apakah perbezaan antara keduanya tu.. Sebenarnya Ambulung tu adalah nama sebelum ianya dibancuh dengan air panas.

Ambuyat pula panggilan untuk Ambulung yang telah dibancuh ( kalau salah tolong perbetulkan ya )… 

Salah tu keunikan Ambuyat ini.. Ianya dimakan menggunakan penyepit khas yang diperbuat dari buluh yang dipanggil chandas..



Ambuyat amat popular di kalangan orang-orang Borneo .. Utamanya di kawasan Sabah, Labuan dan Brunei... Tapiii.. orang Semenanjung pun dah ramai suka makan Ambuyat tau.. Masa mereka datang untuk aktiviti Homestay di kg Diana @ Kg. Sg. Labu, W.P.LABUAN.. salah satu menu yang akan diperkenalkan adalah Ambuyat.. Ambuyat ini sedap dimakan dengan cicah udang kering + belacan, sambal tumis kangkung / sayuran lain, kuah-kuah ikan dan ia mengikut citarasa masing-masing la kan… 


 ::  Ambulung dibancuh dengan sedikit air  ::

 :: Tuangkan air panas mendidih sambil digaul sehingga ianya pekat  ::

:: Ambuyat dah siap untuk dinikmati bersama sambal, kuah ikan, sayur pucuk paku, kangkung dan yang paling best kan kalau makan dengan sambal bambangan atau sesetengah orang suka makan bersama sambal binjai… Sedap juga makan dengan ikan yang diperap tu.. apa ek namanya.. kalau kat Labuan pangil hampap ikan.. ::



~ SAMBAL BAMBANGAN...




Buah Bambangan adalah sejenis buah yang sedap dimakan begitu sahaja atau pun enak juga dibuat sambal mahupun jerak... Ianya merupakan menu yang membuka selera kita.. Diana lebih suka buah bambangan ini dibuat sambal... Makan dengan nasi panas atau cicah dengan Ambuyat... Memang sedaaap!!! :)




SAMBAL BAMBANGAN

Bahan-Bahan
  • 200 gm isi buah bambangan
  • 1 ulas bawang merah _ dihiris
  • 3 biji cili padi _ dihiris / dicincang / ditumbuk
  • 1 tsp belacan _ bancuh sedikit dengan air yang telah dimasak
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan dan gaul rata.
  2. Sedia untuk dinikmati.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>