Showing posts with label Sambal | Sos. Show all posts
Showing posts with label Sambal | Sos. Show all posts

Friday, October 17, 2014

~ FRIED CHICKEN IN GARLIC TOMATO / CHILLI SAUCE | Tanpa Resipi...

Sheery Dream Cakes | 8:30 AM | | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Apa khabar semua? Moga semuanya sihat sejahtera hendaknya selalu.. Terima kasih kerana masih sudi berkunjung di sini.. Alhamdulillah walaupun hari ni bersiaran tanpa resipi, diberi kesempatan juga Diana untuk kongsikan beberapa gambar menu fried chicken in garlic tomato / chilli sauce untuk pengunjung blog ini.. Kepada yaang sudi, bolehlah tengok gambar-gambar di bawah ya. 











BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, September 6, 2014

~ Satay Ayam & Daging Bersama Kuah Kacang...

Sheery Dream Cakes | 4:27 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Malam ini Diana hendak kongsikan resipi Satay yang sangat sedap ditekak kami sekeluarga... Resipi oleh Mas @ Duniaku .. Kepada pengemar satay tu bolehlah mencuba resipi ini ya... Memang sedaaap tau.. Rugi tidak mencubanya... 

Buat Mas.. Terima kasih kerana sudi kongsikan bersama kami resipi Satay yang sedap ini ya .. Izinkan akak pula kongsikannya di blog akak ya..


:: Resipi Oleh ~ Mas @ Duniaku  ( TQ )

SATAY AYAM & DAGING BERSAMA KUAH KACANG

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam _diambil bahagian isi - dipotong kecil-kecil
  • 15 biji bawang merah
  • 1 labu bawang putih
  • 2 cm halia
  • 10 - 15 tangkai cili kering _ ikut kepedasan sendiri
  • 10 batang serai
  • 2 cm kunyit hidup
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 1/2 cawan teh gula pasir _ resepi ni memang menggunakan banyak gula
  • 5 sudu besar madu
  • 1 sudu besar jintan manis
  • 1 sudu besar jintan putih

Cara-Cara
  1. Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu. 
  2. Tuang bahan kisar ke dalam bekas yang berisi ayam dan sebatikan.
  3. Tuang madu dan sebatikan lagi. 
  4. Perap 24 jam .
  5. Boleh dicucuk-cucuk pada lidi dan dibakar hingga masak.


Satay yang sudah siap dicucuk Diana masak/ bakar di dalam oven 3/4 masak.. Kemudian Diana pindahkannya ke dalam Grill Pan dan bakar sehingga satay masak di atas api sederhana.. Apabila satay sudah masak.. Bolehlah kita nikmatinya bersama ketupat dan kuah kacang atau biasa juga dipanggil dengan nama kuah satay... Kali ini Diana gantikan kacang tanah kepada kacang gajus... Rasanya sedap berlemak dan pekat dari kuah kacang tanah... Apa-apa pun ianya mengikut selera masing-masing kan... Jom semak resipi kuah kacang pula....



:: Resipi Oleh ~  Kak Fida @ MyResipi.com  ( TQ )
:: Sumber ~  Mas @ Duniaku  ( TQ )

KUAH KACANG / KUAH SATAY 

Bahan-Bahan
  • 300 gm kacang tanah _ sangar dan kisar  ( Diana gantikannya dengan kacang gajus )
  • 100 gm gula pasir
  • 150 gm gula merah
  • 40 gm asam jawa
  • 1 sudu kecil garam 
  • 1 sudu kecil kunyit serbuk
  • 1 cawan minyak masak _ untuk menumis

Bahan kisar
  • 2 biji buah keras
  • 1 sudu besar ketumbar biji _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan kasar _ sangar
  • 1 sudu kecil jintan halus _ sangar
  • 2 hiris lengkuas
  • 2 hiris halia muda
  • 20 tangkai cili kering
  • 7 ulas bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 7 batang serai _ hiris
  • 20 gm udang kering _ ( Diana tidak bubuh )

Cara-Cara
  1. Satukan gula merah dan asam jawa, diramas dengan secukup air untuk mendapatkan 500 gm air asam, bancuh kacang tanah kisar dan gaul rata.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan gula, garam dan kunyit serbuk dan gaul rata.
  3. Masukkan bancuhan air asam dan kacang ke dalam bahan tumis. Seimbangkan rasanya dan masak hingga  keluar @ pecah minyak dengan api sederhana. Sentiasa mengacau.
  4. Selamat mencuba.

** NOTE ~
Jika kuah kacang kelihatan agak pekat, boleh tambah sedikit-sedikit air panas bergantung nak cair macam mana kuah kacang tu... Kacau sebati atas api sederhana dan boleh dihidangkan.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, December 6, 2012

~ Ayam Panggang...

Sheery Dream Cakes | 11:15 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Ok lah tiada cerita yang hendak dikongsi hari ini... Hanya hendak kongsikan resipi Ayam Panggang ini sahaja... Apa kata terus sahaja kita bercerita tentang resipi hari ini ya.. :)


Diana panggang ayam ini menggunakan Happy Grill Pan dari Amway.. Seperti biasa.. Sekali lagi pastinya Happy Grill Pan ini merupakan pemberian dari Father In Law.. Terima kasih Father In Law.. Kesemua barangan Amway yang ada di rumah Diana semuanya pemberian Father In Law.. Sayang Father In Law..


AYAM PANGGANG 


Bahan-Bahan
  • 4 keping peha ayam _ ( dicucuk dengan garfu atau dikelar sedikit )

Bahan-Bahan Kisar Halus
  • 10 ulas bawang merah
  • 1 bulb bawang putih
  • 2 inci halia
  • 3 batang serai
  • 7 biji cili padi _ ( boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing-masing )
  • Kunyit hidup sebesar ibu jari
  • Sedikit gula melaka 

Bahan-Bahan A
  • 1 tbsp madu
  • 1 1/2 tbsp serbuk kari ayam dan daging Baba's
  • 1/2 tbsp serbuk cili
  • 1 tbsp serbuk ketumbar
  • 1 tsp serbuk jintan manis
  • 1 tsp serbuk jintan putih
  • 1 tsp serbuk rempah 5
  • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika perlu
  • Sedikit minyak zaitun jika suka

Cara-Cara
  1. Ayam digaul bersama bahan yang dikisar halus dan bahan-bahan A. Saluti seluruh ayam dan sumbatkan juga bahan perapan di bawah kulit ayam.
  2. Perap sekurang-kurangnya 3 jam atau lebih elok diperap semalaman.
  3. Panggang ayam menggunakan Grill Pan hingga masak.
  4. Angkat dan potong kecil-kecil sebelum dihidang.
  5. Sementara itu jangan buang lebihan bahan perapan tadi. Tumis bahan perapan tadi hingga pecah minyak dan sedikit garing. 
  6. Hidang bersama ayam panggang, sos kicap dan nasi putih panas.


SOS KICAP

Bahan-Bahan Sos
  • Sos cili thai kimball
  • Jus limau kasturi
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Cili merah _ dicincang
  • Daun sup _ dicincang


Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bahan-bahan sos dan gaul hingga sebati.
  2. Sedia untuk dihidang bersama ayam panggang.












BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, May 24, 2011

~ Sotong Rebus Kunyit & Sambal Belacan...

Sheery Dream Cakes | 11:05 AM | | Be the first to comment!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Sotong rebus dimakan dengan sambal belacan… Sedaaapnya tu… Menu yang ringkas macam ini lah membuatkan Diana bertambah nasi… Sotong Rebus Kunyit ni sesuai sangat dimakan bersama sambal belacan.. Tetapi kalau nak makan tanpa sambal belacan boleh juga.. Cuma kalau nak sedap lagi kena la makan bersama sambal belacan … Apa-apa pun ianya terpulang pada selera masing-masing kan..




SOTONG REBUS KUNYIT & SAMBAL BELACAN


Bahan-Bahan
  • 7 - 8 ekor sotong sederhana besar _ dibersihkan dan dipotong bulat tapi jangan putus
  • 4 batang serai _ dititik ( boleh bubuh lebih sikit )
  • 4 - 5 keping asam keping
  • Kunyit sebesar ibu jari _ ditumbuk
  • 8 ulas bawang merah _ ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih _ dihiris
  • 10 - 15 biji cili padi ( boleh ditambah atau dikurangkan )
  • 1 tbsp perencah pati ikan bilis Tumis _ ( optional )
  • Air secukup kegunaan ( melebihi paras sotong )
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa


Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam periuk yang dalam kecuali garam, gula dan perencah pati ikan bilis.
  2. Setelah ianya mendidih boleh lah dimasukkan perencah pati ikan bilis, gula dan garam secukup rasa.
  3. Sesuaikan rasa dan setelah sotong masak boleh lah ditutupkan api ( tak perlu dimasak lama ya ).
  4. Angkat dan hidang.
  5. Makan bersama sambal belacan.


~ SAMBAL BELACAN…


Bahan-Bahan
  • Gula
  • Cili padi
  • Cili merah _ dihiris kasar
  • Bawang merah _ dihiris
  • Limau kasturi 

Cara-Cara
  1. Tumbuk gula hingga halus.
  2. Kemudian masukkan cili padi dan cili merah. Tumbuk hingga lumat.
  3. Masukkan belacan dan tumbuk hingga semua bahan sebati.
  4. Masukkan hirisan bawang merah dan tumbuk lagi.
  5. Masukkan air perahan limau kasturi dan gaul sebati.
  6. Sedia untuk dinikmati bersama makanan kegemaran anda.










BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, January 23, 2011

~ Hot & Crispy Chicken...

Sheery Dream Cakes | 10:46 PM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan salam Sejahtera... 

Kalu tak silap Diana, 7 tahun lepas resipi ni pernah Diana kongsikan di Friendster.. Lepas tu pada tahun 2005 Diana letak pula di Lifelogger dan beberapa thn lepas Diana kongsikan pula di Facebook Diana.. Bagi yang sudah pernah mencuba resipi ni Diana ingin rakamkan terima kasih kerana sudi mencuba.. Resipi ini terhasil melalui ilham dari sebuah buku masakan dari Taiwan kepunyaan makcik hubby yang dia beli semasa pergi ke sana dulu... Diana olah pula resipinya mengikut citarasa kami sekeluarga.. Inilah hasilnya...



HOT & CRISPY CHICKEN

Bahan
  • 3 ketul peha ayam  _ cuci dan bersihkan

Bahan-Bahan Perap

  • 1 tsp garam
  • 1 tbsp gula
  • 1 tangkai daun bawang _ d potong 3cm pjg
  • 1 inci halia muda _ d hiris nipis
  • 2 ulas bawang merah _ d hiris nipis
  • 3 ulas bawang putih _ d hiris nipis

Bahan-bahan A

  • 2 biji kuning telur
  • Tepung jagung secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan B

  • 2 cawan air rebusan ayam
  • 1 inci halia _ d cincang
  • 4 ulas bawang merah _ d cincang
  • 5 ulas bawang putih _ d cincang
  • 1 biji cili merah _ d cincang

Bahan-Bahan C

  • 1 1/2 tsp kicap pekat manis Cap Ayam
  • 2 tsp minyak bijan
  • 1 1/2 tbsp cuka
  • 1 1/2 tbsp gulaula
  • Garam secukup rasa


Bahan-Bahan untuk hiasan
  • Cili merah _ d cincang
  • Daun bawang  


Cara-cara
  1. Perap ayam dengan bahan-bahan perap selama 1 1/2 jam.
  2. Kemudian masukkan ayam ke dalam periuk bersama air melebihi paras ayam. Rebus sehingga ayam empuk. Angkat dan toskan.
  3. Simpan air rebusan ayam untuk kegunaan nanti.
  4. Setelah itu celup ayam ke dalam kuning telur dan saluti dengan tepung jagung.
  5. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Angkat dan biarkan ayam sejuk sebelum dipotong.
  6. Kemudian potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan. Ketepikan.
  7. Tuangkan kuahnya di atas ayam tadi dan rengiskan sedikit minyak bijan.
  8. Taburkan bahan-bahan hiasan dan bahan yang telah ditumis di atas ayam.
  9. Hidang bersama sos ( Resipinya rujuk di bawah )

Cara Untuk Menyediakan Kuahnya
  1. Tumis bahan-bahan cincang ( Bahan-bahan B ) bersama sedikit minyak sehingga naik baunya dan garing.
  2. Angkat dan ketepikan untuk hiasan ( tinggalkan 1 tbsp bahan yang ditumis tadi di dalam kuali / periuk ).
  3. Campurkan air rebusan ayam ke dalam periuk yang berisi 1 tbsp bahan yang telah ditumis tadi dan biarkan ianya mendidih.
  4. Kemudian masukkan bahan-bahan C dan sesuaikan rasa.
  5. Tutupkan api dan tuangkan di atas ayam yang telah disusun di atas pinggan tadi.



Bahan-bahan Sos 
  • Kimball Thai Chilli sauce
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Air limau kasturi
  • Sedikit kuah dari bahan B
Cara-Cara

  1. ** Campurkan kesemuanya.











BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 15, 2011

~ Ambuyat ( Sagu ) Cicah Sambal Bambangan...

Sheery Dream Cakes | 5:00 PM | | Be the first to comment!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

A M B U Y A T.... Apa itu Ambuyat? Ianya dihasilkan dari pokok rumbia.. Ermm.. kadang-kadang ada yang panggil Ambulung… Kalau dulu Diana pun kurang pasti apa perbezaan antara ambuyat dengan ambulung ... Sama ada ia panggilan sebelum atau selepas dibancuh ( pepandai jer kan.. )... heeheee... atau ia panggilan dari daerah-daerah mahu pun negara yang berbeza?.. Kalau kat Labuan dan Sabah.. kebiasaannya akan dipanggil Ambuyat... Pernah Diana dengar orang panggil ianya Ambulung... Alahai!!.. Pening .. heeheee… Tidak kisah lah ambuyat atau pun ambulung… yang penting ianya sama dan sedap!!! kan kan kaannn.... :)

Tetapi sekarang Diana sudah faham apakah perbezaan antara keduanya tu.. Sebenarnya Ambulung tu adalah nama sebelum ianya dibancuh dengan air panas.

Ambuyat pula panggilan untuk Ambulung yang telah dibancuh ( kalau salah tolong perbetulkan ya )… 

Salah tu keunikan Ambuyat ini.. Ianya dimakan menggunakan penyepit khas yang diperbuat dari buluh yang dipanggil chandas..


Ambuyat amat popular di kalangan orang-orang Borneo .. Utamanya di kawasan Sabah, Labuan dan Brunei... Tapiii.. orang Semenanjung pun dah ramai suka makan Ambuyat tau.. Masa mereka datang untuk aktiviti Homestay di kg Diana @ Kg. Sg. Labu, W.P.LABUAN.. salah satu menu yang akan diperkenalkan adalah Ambuyat.. Ambuyat ini sedap dimakan dengan cicah udang kering + belacan, sambal tumis kangkung / sayuran lain, kuah-kuah ikan dan ia mengikut citarasa masing-masing la kan… 


 ::  Ambulung dibancuh dengan sedikit air  ::

 :: Tuangkan air panas mendidih sambil digaul sehingga ianya pekat  ::

:: Ambuyat dah siap untuk dinikmati bersama sambal, kuah ikan, sayur pucuk paku, kangkung dan yang paling best kan kalau makan dengan sambal bambangan atau sesetengah orang suka makan bersama sambal binjai… Sedap juga makan dengan ikan yang diperap tu.. apa ek namanya.. kalau kat Labuan pangil hampap ikan.. ::



~ SAMBAL BAMBANGAN...



Buah Bambangan adalah sejenis buah yang sedap dimakan begitu sahaja atau pun enak juga dibuat sambal mahupun jeruk... Ianya merupakan menu yang membuka selera kita.. Diana lebih suka buah bambangan ini dibuat sambal... Makan dengan nasi panas atau cicah dengan Ambuyat... Memang sedaaap!!! :)



SAMBAL BAMBANGAN

Bahan-Bahan
  • 200 gm isi buah bambangan
  • 1 ulas bawang merah _ dihiris
  • 3 biji cili padi _ dihiris / dicincang / ditumbuk
  • 1 tsp belacan _ bancuh sedikit dengan air yang telah dimasak
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Campurkan kesemua bahan dan gaul rata.
  2. Sedia untuk dinikmati.








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...