pages

Thursday, December 24, 2015

~ CHOCOLATE CAKE WITH CREAM CHEESE FROSTING RECIPE...

Sheery Dream Cakes | 10:21 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.. 

Alhamdulillah hari ni diberi kesempatan bersiaran bersama kek coklat ni. Seperti biasa, Diana akan menggunakan resipi yang menjadi kegemaran keluarga Diana.. Resipinya pernah Diana kongsikannya di sini sebelum ni. Tetapi Diana kongsikannya sekali lagi di sini ya..


:: Resipi Oleh ~  Sweetapolita  ( TQ ) 

SUPER MOIST DARK CHOCOLATE CAKE


Ingredients
  • 2 1/4 cups ( 285 grams ) all-purpose flour
  • 2 1/3 cups ( 470 grams ) superfine sugar
  • 3/4 cup ( 90 grams ) dark Dutch-process cocoa powder ( I use Cacao Barry Extra Brute )
  • 2 1/2 teaspoons ( 12 grams ) baking soda _ ( Diana bubuh 2 tsp )
  • 2 teaspoons ( 10 grams ) baking powder
  • 1 teaspoon ( 8 grams ) salt
  • 1 1/4 cups ( 300 ml ) buttermilk
  • 3/4 cup ( 180 ml ) brewed coffee or espresso
  • 2/3 cup ( 160 ml ) vegetable oil
  • 3 eggs, room temperature
  • 1 tablespoon ( 15 ml ) pure vanilla extract


Instructions
  1. Preheat oven to 350°F. Prepare three 7-inch round cake pans with nonstick spray and parchment rounds.
  2. In bowl of electric mixer fitted with the whisk attachment, sift all dry ingredients, including sugar. Combine eggs, buttermilk, coffee, oil and vanilla in a measuring cup and beat lightly with a fork.
  3. Add milk mixture to the dry ingredients mix for 1 minute on medium speed ( you may need the plastic splash-guard that comes with mixer ). Divide batter evenly among prepared pans--each pan should contain about 600 grams of batter.
  4. Bake the first 2 layers for 20 minutes and rotate pans in oven. Continue to bake until toothpick or skewer comes almost clean ( a few crumbs ), about 5 more minutes. Cool on wire racks for 20 minutes. Repeat with remaining layer, and then gently invert onto racks until completely cool.



CREAM CHEESE FROSTING

:: Resipi Oleh ~ Martha Stewart ( TQ )


Ingredients

  • 8 ounces cream cheese, room temperature
  • 8 tablespoons unsalted butter, cut into pieces, room temperature _ ( kadang-kadang Diana guna Salted butter )
  • 1 cup confectioners' sugar 
  • 1 teaspoon pure vanilla extract _ ( Diana bubuh 1/2 tsp sahaja )

  • Directions

  1. Place cream cheese in a medium mixing bowl. Using a rubber spatula, soften cream cheese. 
  2. Gradually add butter and continue beating until smooth and well blended. 
  3. Sift in confectioners' sugar and continue beating until smooth. 
  4. Add vanilla and stir to combine. 




CHOCOLATE GANACHE

:: Sumber Dari ~ Poires au Chocolat ( TQ )
( Cake recipe adapted from this recipe on the little red house. blog )


For the ganache
  • 125 ml coconut milk
  • 125 gm dark chocolate ( 70% )

Method
  1. Pour the coconut milk into a small saucepan and place over a medium heat. 
  2. Chop the chocolate into small chunks and place into a small bowl. 
  3. When the coconut milk just comes to a boil take off the heat and pour over the chocolate.
  4. Leave for one minute then whisk until smooth. 
  5. Let cool for 10 minutes before pouring over the cake.


:: NOTE ~
Lapis kek coklat ini dan saluti keseluruhan kek dengan cream cheese frosting. Kemudian curahkan chocolate ganache di atasnya. Hias mengikut kreativiti masing-masing.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Kari Ikan...

Sheery Dream Cakes | 9:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Salam Maulidur Rasul 1437H.. Selawat dan Salam buat Nabi Junjungan kita, Muhammad S.A.W, kaum keluarga dan para sahabat baginda. Betapa istimewanya hari ini buat kita umat Islam seluruhnya.

Alhamdulillah bersiaran kembali bersama resipi Kari Ikan hari ini.. Diana kongsikan di sini untuk rujukan sendiri dan ahli keluarga serta kepada sesiapa yang sudi.. Resipinya boleh rujuk di bawah..


KARI IKAN
  
Bahan-Bahan
  • 1.3 kg ikan _ dipotong dan dibersihkan
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 tbsp serbuk ketumbar
  • 1 tsp serbuk jintan putih
  • 1 tbsp serbuk kunyit
  • 4 tbsp rempah kari Baba's ( Diana guna serbuk kari daging dan ayam Baba's. Boleh gantikan kepada serbuk kari ikan Baba's jika suka )
  • 2 senduk nasi cili boh
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukupnya
  • Santan dalam kotak secukup kegunaan
  • Garam 
  • Gula
  • Sedikit kicap pekat manis Cap Ayam
  • Minyak masak untuk menumis

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji cili hijau _ buang bijinya dan hiris kasar
  • 1 biji cili merah _ buang bijinya dan hiris kasar
  • 6 biji bawang merah _ dihiris
  • 5 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 inci halia - dihiris
  • 3 batang serai _ dihiris 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk atau kuali. Masukkan bahan-bahan kisar dan cili boh. Tumis sehingga ianya masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serbuk ketumbar dan serbuk jintan putih. Tumis lagi hingga wangi.
  3. Masukkan serbuk kari, serbuk kunyit, daun kari dan sedikit air. Tumis hingga rempah betul-betul masak dan pecah minyak. 
  4. Tambahkan air, santan, air asam jawa, kicap, garam dan gula secukup rasa. Gaul rata dan biarkan ianya mendidih.
  5. Masukkan ikan dan gaul perlahan. Setelah ikan masak bolehlah tutupkan api dan angkat.
  6. Hidang bersama nasi putih ketika ianya masih panas.







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, December 1, 2015

~ Stir-Fried Beef Claypot Rice Recipe...

Sheery Dream Cakes | 7:55 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Apa kata, pagi ini terus sahaja kita semak resipi untuk entri kali ini... Tidak boleh banyak coretan sebab hari ini terlalu la sibuknya... Banyak benda hendak diuruskan... In Sha Allah.. Minggu depan bersiaran semula ya.. Jom semak resipinya...


STIR-FRIED BEEF CLAYPOT RICE
  
Bahan-Bahan
  • 600 gm daging batang pinang _ dihiris nipis
  • 6 keping cendawan shitake kering _ direndam didalam air panas, dipotong, cuci dan toskan
  • 2 tangkai daun bawang _ dipotong panjang 
  • 1 tangkai cili merah _ buangkan bijinya dan cincang

Bahan-Bahan A
  • 6 ulas bawang putih _ dicincang
  • 3 inci halia _ dihiris nipis
  • 3 tbsp sos tiram
  • 6 tbsp sos cili
  • Sedikit gula
  • Garam secukup rasa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak masak

Bahan-Bahan Perap
  • 1 tbsp kicap soya pekat manis Cap Ayam _ Sukatannya bergantung kepada jenama kicap yang digunakan
  • 1 tsp minyak bijan 
  • 1 biji telur 
  • 1 tbsp tepung jagung
  • Secubit baking soda 
  • Garam
  • Gula 

Cara-Cara
  1. Masukkan hirisan daging ke dalam mangkuk yang sesuai bersama bahan-bahan perap. Kacau rata dan perap selama 30 minit.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng seketika daging yang diperap tadi. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  3. Di dalam kuali / periuk yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih dan halia. Tumis hingga wangi.
  4. Kemudian tambahkan bahan-bahan A, cendawan shitake dan daging yang digoreng tadi. Kacau rata.
  5. Masukkan daun bawang dan cili merah cincang. Kacau rata.
  6. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas bersama nasi. 

** NOTE ~ Jika ingin gandingkan bersama Claypot Rice, boleh rujuk caranya di ENTRI INI 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 27, 2015

~ Crispy Fish Nuggets Recipe...

Sheery Dream Cakes | 8:25 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Seminggu berlalu sudah cuti sekolah hujung tahun ini.. Pasti ibu-ibu seronok melayan permintaan anak-anak tersayang sepanjang cuti sekolah yang panjang ini kan.. Begitu juga Diana sendiri.. Syukur Alhamdulillah.. 

Dapur lebih meriah lagi bila mana segala aktiviti menyediakan persiapan untuk memasak dibuat bersama anak-anak.. Cuma kita hendaklah lebih berhati-hati ketika berada didapur dengan aktiviti memasak bersama anak-anak ya..

Salah satu menu yang boleh kita sediakan bersama anak-anak ialah nuggets.. Kali ini kita tengok pula resipi nugget ikan yang mudah tapi sememangnya kegemaran anak-anak di rumah ni.. Ada orang lebih suka hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain.. Resipi di bawah ini pula hanya menggunaka isi ikan yang dipotong kecil.. Ianya terpulanglah dengan citarasa masing-masing ya..


CRISPY FISH NUGGETS
  
Bahan-Bahan
  • Beberapa keping ikan tenggiri atau ikan putih
  • Telur _ dipukul ringan
  • Tepung jagung
  • Bread crumbs secukup kegunaan
  • Garam 
  • Serbuk lada hitam
  • Serbuk lada putih
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara 
  1. Buangkan kulit dan tulang ikan. Potong menjadi ketulan kecil. 
  2. Perasakan ikan dengan garam, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih. Perap sekejap.
  3. Ambil kepingan ikan dan saluti dengan tepung jagung. Celup ikan ke dalam telur kemudian saluti dengan bread crumbs.
  4. Goreng ikan di dalam minyak yang telah dipanaskan terlebih dahulu sehingga masak kekuningan.
  5. Angkat dan hidang bersama mayonis atau sos kegemaran.

** NOTE ~ Anda juga boleh hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain seperti bawang merah dan bawang putih cincang, sayuran cincang, keju dan lain-lain.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Rendang Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:13 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Rendang sedap dimakan bersama nasi, pulut kuning, ketupat, lemang atau roti.. Kebiasaanya rendang disajikan ketika hari raya Aidilfitri dan Aidiladha.. Ianya juga sering dilihat sebagai salah satu menu di majlis keramaian seperti majlis perkahwinan..

Ada rendang ayam, rendang daging, rendang kerang, rendang ikan, rendang sayuran dan pelbagai macam jenis rendang lagi... Kesemuanya sedap di tekak ini.. Asalkan rendang dan Halal sememangnya menjadi kegemaran Diana.. 

Hari ini Diana masak rendang ayam resipi dari Buku Masakan 400 Resipi Terbaik Chef Wan.. Pelbagai resipi menarik ada di dalam buku masakan ini.. Kepada sesiapa yang belum memilikinya, bolehlah dapatkannya sekarang ya...Terima kasih buat Datuk Chef Wan di atas resipi yang sedap ini...






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 21, 2015

~ Resipi Bubur Keledek Bebola Pulut...

Sheery Dream Cakes | 6:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sesi persekolahan bagi tahun 2015 sudah pun berakhir dan bermulalah cuti panjang persekolahan penggal akhir. Selamat bercuti untuk semua anak-anak dan juga cikgu-cikgu.. Sebagai ibubapa, termasuk Diana sendiri.. kita rancanglah aktiviti yang berfaedah untuk anak-anak kita sepanjang cuti sekolah ini ya.. 

Diana sebagai seorang ibu, inilah masanya yang paling gembira sekali kerana biasanya masa cuti sekolah inilah anak-anak teringin hendak makan itu dan ini.. Seronok dapat menyediakan permintaan anak-anak.

Pagi tadi, sempat Diana memasak Bubur Keledek Bebola Pulut untuk kami sekeluarga... Sudah lama tidak ada permintaan untuk bubur ni.. Hari pertama cuti persekolah bermula untuk tahun ini, Diana masak bubur ini pagi tadi.. Jom semak resipinya..



BUBUR KELEDEK BEBOLA PULUT
  
Bahan-Bahan
  • 500 gm ubi keledek berwarna oren dan putih _ kupas kulitnya dan dipotong kecil
  • 2 helai daun pandan _ disiat dan disimpul
  • 2 cawan air 
  • Gula melaka secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • Santan dalam kotak secukup kegunaan

Bahan Untuk Bebola Pulut
  • 150 gm tepung pulut
  • Air secukupnya
  • Beberapa titik pewarna merah dan hijau

Cara-Cara
  1. Kukus ubi keledek hingga lembut. Ketepikan.
  2. Masukkan 2 cawan air ke dalam periuk bersama gula melaka. Masak hingga gula melaka larut.
  3. Kemudian masukkan daun pandan dan biarkan ianya mendidih.
  4. Masukkan santan, garam dan biarkan ianya mendidih seketika.
  5. Kecilkan api. Masukkan ubi keledek kukus dan gaul rata. Ketepikan.
  6. Didihkan air yang banyak di dalam periuk yang lain ( cukup untuk menenggelamkan bebola pulut ). Ketepikan.
  7. Campurkan tepung pulut bersama air di dalam mangkuk. Uli sehingga adunan dapat dibentuk. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Warnakan adunan dengan pewarna hijau dan merah setiap satu bahagian. Kemudiankan bentukkan bebola pulut mengikut citarasa masing-masing. Masukkan ke dalam periuk yang berisi air mendidih tadi dan biarkan sehingga bebola pulut itu timbul. Angkat bebola pulut itu dan masukkan ke dalam bubur keledek. Gaul dan sesuaikan rasa.
  8. Tutupkan api dan sedap dimakan panas atau sejuk.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 17, 2015

~ Resipi Asam Pedas Ikan Putih...

Sheery Dream Cakes | 8:52 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Asam Pedas Ikan Putih menu kami sekeluarga kelmarin ni Diana masak dengan ringkas sahaja.. Masak dengan bahan yang ada dalam peti ais tu.. Jadilah kan? Alhamdulillah.. Syukur di atas segala rezekiNya..

Jom tengok resipinya...


ASAM PEDAS IKAN PUTIH
  
Bahan-Bahan
  • 4 keping ikan putih _ dibersihkan
  • 1/2 kuntum bunga kantan _ dibelah 2
  • 1 tin nenas dalam tin atau boleh guna 1/4 biji nanas, dipotong kecil
  • 2 batang serai _ dititik
  • 10 tangkai cili kering _ buang bijinya, potong kecil dan rebus hingga lembut kemudian kisar halus
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak masak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika suka
  • Sos ikan _ ( optional )

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji bawang merah 
  • 1 inci belacan
  • 1 inci kunyit hidup 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk. Masukkan cili kering kisar dan tumis hingga cili masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serai dan tumis seketika.
  3. Masukkan bahan kisar dan tumis lagi hingga pecah minyak dan garing.
  4. Masukkan air asam jawa dan air secukupnya. Renih hingga mendidih.
  5. Masukkan garam, gula, sos ikan, nanas dan bunga kantan. Gaul dan biarkan ianya mendidih. Masukkan ikan.
  6. Renih hingga ikan masak. 
  7. Angkat dan hidang bersama nasi putih. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Monday, November 16, 2015

~ Resipi Daging Gulai Kawah...

Sheery Dream Cakes | 8:56 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah.. Hari ini dapat lagi bersiaran bersama resipi Daging Gulai Kawah resipi Chef Hanieliza.. Sedapnya daging gulai kawah ni.. Terima kasih kepada Chef Hanieliza di atas resipinya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya.. 






:: Resipi Oleh ~ Chef Hanieliza _1 Hari 1 Resipi  ( TQ ) 

DAGING GULAI KAWAH

  
Bahan A
  • 500 gm daging lembu
  • 2 sudu makan kerisik
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 sudu makan gula merah atau gula perang
  • 2 keping asam gelugur
  • 1 sudu makan rempah kari daging
  • Minyak masak
  • Garam secukup rasa
  • Air secukupnya
Bahan B ( Dikisar )
  • 20 tangkai cili kering
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 sudu teh jintan putih
  • 7 biji bawang merah
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 1/2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
Bahan Tumis
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga

Cara-Cara
  1. Daging dipotong kecil. Kemudian basuh dan toskan.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
  3. Masukkan bahan yang dikisar bersama rempah kari daging. Masakkan sehingga wangi dan pecah minyak.
  4. Masukkan daging dan kacau rata. Kemudian masukkan sedikit air dan kacau rata.
  5. Apabila sudah pecah minyak, masukkan santan pekat, kerisik, asam gelugur, garam dan gula merah.
  6. Masak sehingga mendidih dan pekat. kacau sekali-sekala.
  7. Tutupkan api dan hidangkan.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 14, 2015

~ Resipi Nasi Beriani Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:59 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Nasi Beriani Ayam atau Daging sememangnya kegemaran Diana.. Diana paling suka makan Nasi Beriani di Batu Pahat, Johor.. Sedap sesangat.. Bila tekak hendak makan Nasi Beriani, terus teringat restoran yang jual nasi beriani tu kat Batu pahat.. Tapi apa kan daya.. Jauhnya tu kena pergi seberang lautan baru dapat merasanya.. Huhuuu..

Nak tak nak kenalah memasak sendiri Nasi Beriani tu.. Rempah Beriani? Yang itu sememangnya masalah sebab tiada stock rempah beriani dari Johor pun di rumah ni.. Yang ada hanyalah Perencah Nasi Beriani Ikan Brand sahaja... Jadilah kan...

Semasa googel resipi Nasi Beriani.. Tergoda dengan resipi nasi Beriani di blog Sweet Brownies .. Apa lagi, masak la untuk menu makan malam kami malam tadi.. Alhamdulillah sedap. Terima kasih kepada tuan punya resipi kerana sudi kongsikan resipinya ya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya..


:: Resipi Oleh ~ Rahimah Tamin @ Sweet Brownies  ( TQ ) 

AYAM BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • Seekor ayam 
  • 2 senduk rempah beriani 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 senduk tomato puri
  • 1 cawan yogurt 
  • 1/2  cawan minyak
  • 1 1/2 cawan air 
  • 2 senduk cili kering kisar
  • 1 biji bawang besar _ dibelah 4
  • 1 biji tomato _ dihiris
  • Penumis ( kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih )
  • Air asam jawa
  • 1 sudu kecil gula / madu
  • Sedikit kismis 
  • Garam 
  • Gula 

Bahan Perapan Ayam ( kisar dengan sedikit air )  
  • 3 inci kunyit hidup
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Serai hiris ( bahagian yang putih) 

  • 1 sudu besar serbuk rempah kari  
  • Serbuk lada hitam  
  • Garam 

Bahan-Bahan Kisar
  • 2 biji bawang besar _  potong dadu 
  • 3 biji tomato _ potong dadu 
  • 7 iji cili besar hijau _ dibuang biji dan kerat 3 
  • 15 tangkai cili kering 
  • 5 ulas bawang putih 
  • 2 inci halia hiris 


Cara Memasaknya
  1. Basuh ayam dengan air asam jawa dan tepung gandum, rendam 20 minit dan toskan.
  2. Gaulkan ayam dengan bahan perapan ayam, serbuk rempah kari, serbuk lada hitam dan garam. ( Diana perap 10 minit ).
  3. Kemudian goreng ayam di dalam minyak yang panas sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Campurkan rempah beriani bersama bahan-bahan kisar serta susu cair dan gaul rata.
  5. Panaskan 1 cawan minyak, tumiskan bahan penumis 4 sekawan, bancuhan rempah dan bahan kisar tadi, tomato puri, yogurt, sedikit susu cair dan garam. Kacau rata ( kacau selalu sebab takut hangit ). Tumis sehingga garing.
  6. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi dan kacau rata.
  7. Masukkan bawang besar yang dibelah 4, hirisan tomato serta air asam jawa atau air perahan limau,  1 sudu kecil gula / madu atau secukup rasa, kismis serta 1 1/2 cawan air.
  8. Masak sampai terbit minyak atau kuahnya pekat. Perasakan dengan garam. Sesuaikan rasa.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang. 

** NOTE ~ SETELAH MEMASAK LAUK BOLEHLAH KITA MEMASAK NASINYA YA. 



NASI BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • 1 kg beras moghul ( Faiza ) _ basuh bersih dan rendamkan sebelum mula memasak lauk
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 inci halia _ dihiris
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris
  • Kulit kayu manis
  • Bunga cengkih
  • Bunga lawang 
  • Buah pelaga
  • 1 senduk rempah beriani ( khas untuk nasi ada sebenarnya kat Johor )_ Diana guna Perencah Nasi Beriani Ikan Brand
  • 2 senduk Buttercup/planta  _ Diana gantikan dengan 2 senduk minyak sapi 
  • 1 senduk minyak goreng ayam
  • Segenggam atau 1 kotak kecil kismis 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 6 cawan air
  • Tomato _ dihiris ( Diana potong dadu kecil )
  • Daun pandan
  • Seikat daun ketumbar 
  • Bawang goreng
  • Pewarna kuning telur / kaskas ( susah nak cari )
  • Sedikit biji gajus goreng _  Diana tambah 

Cara Memasaknya

  1. Toskan beras dan ketepikan.
  2. Panaskan butter / minyak sapi dan minyak goreng ayam tadi dan masukkan bahan penumis 4 sekawan. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan bawang besar, halia dan bawang putih hiris, kacau hingga bangkit bau.
  4. Masukkan rempah yang dicampur dengan susu cair, daun pandan, kismis dan garam.
  5. Kacau selalu, setelah rempah terbit minyak dan wangi masukkan 6 cawan air.
  6. Setelah mendidih masukkan beras. Tutup periuk dan masak nasi hingga separuh masak atau hampir masak. Angkat.
  7. Salin nasi ke dalam bekas lain.
  8. Guna periuk tadi ( rice cooker ), masukkan separuh nasi yang separuh masak tadi dan ratakan.
  9. Tuangkan sedikit susu cair, titikkan sedikit pewarna kuning, letakkan 4 ketul ayam beriani bersama sedikit kuahnya, separuh hirisan tomato, sedikit biji gajus goreng, hirisan daun ketumbar dan sedikit bawang goreng.
  10. Kemudian, masukkan baki nasi tadi dan ratakan.
  11. Buat langkah seperti No.9.
  12. Akhir  sekali tutup semula periuk dan masak semula sampai nasi masak.
  13. Hidang nasi bersama acar timun mentah, ayam beriani ( resipi di atas ) atau lauk kegemaran masing-masing.


Diana gabungkan nasi beriani ini bersama Ayam Ros pandan, Ayam Beriani dan Acar Timun Mentah. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>