Sunday, May 21, 2017

~ Resipi Kek Onde-Onde...

Sheery Dream Cakes | 1:19 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sekali lagi Diana ingin kongsikan resipi ini. Di entri yang lepas ( Klik DI SINI ) Diana kongsikan versi cupcakes, hari ini Diana buat pula versi kek. Kek Onde-Onde memang kegemaran Diana dan keluarga. Begitu juga versi kuih tradisional, ianya kegemaran kami sepanjang masa. Kuih yang sentiasa ada terhidang untuk menu berbuka puasa, Onde-Onde Gula Melaka. Diana pasti ramai yang suka makan kuih tu kan.

Baiklah, apa kata kita semak resipi untuk kali ini. Jom semak resipinya di bawah.

:: Resipi Oleh ~ For The Love of Food  ( TQ )


ONDE-ONDE CUPCAKES
Makes 12 cupcakes

Real Pandan Extract
  • 1 huge bunch of pandan leaves, cut into smaller pieces
  • 1/2 cup water
Method
  1. Blend the pandan leaves and water together in a blender.
  2. Strain the pandan juice through a fine sieve, or a cheesecloth if you prefer.
  3. Squeeze out as much juice as you possibly can.


Pandan Cupcake
( Buat 2 kali adunan di bawah untuk versi kek | guna loyang 8 1/2 inci dan bakar pada suhu 180°C selama 25 minit atau sehingga kek masak )
  • 1 1/2 cups plain flour
  • 1 1/4 teaspoons baking powder
  • 1/2 teaspoon salt
  • 3/4 cups caster sugar
  • 125g unsalted butter at room temperature
  • 2 tablespoons real pandan extract
  • 2 eggs
  • 1/2 cup milk

    Method

    1. Preheat oven to 180 deg.
    2. Sieve flour, baking powder and salt through a fine sieve. Set aside.
    3. Beat butter and sugar together until white and fluffy.
    4. Add in eggs, one at a time.
    5. Add flour mixture, alternating with milk and the pandan extract.
    6. Scrape down the sides of your mixing bowl and beat for another minute or two until the batter is well incorporated.
    7. Divide the batter equally into a muffin tin that has been lined with cupcake liners.
    8. Bake in the oven for 15 to 17 minutes, or until a skewer inserted comes out clean.
    9. Ensure that the cupcakes are cooled down to room temperature before you core and fill them.

    Sirap Gula Melaka
    :: Resipi Oleh ~ Akak Ayu @ Curlybabe's Satisfaction  ( TQ )

    Bahan-Bahan
    • 200 gm gula melaka
    • 2 cawan air

    Cara-Cara
    1. Masak bahan-bahan di dalam periuk hingga pekat dan springy. 
    2. Masak hingga air gula menjadi dalam 1 cawan. Matikan api dan ketepikan.
    :: NOTE ~
    Adunan akan cepat mengeras setelah ianya sejuk. Dinasihatkan supaya sentiasa memanaskan sirap gula melaka ini di atas api kecil.


    Untuk versi kek onde-onde ini Diana gabungkan dengan Cream Cheese Frosting. Resipinya rujuk di bawah ya.

    Bahan-Bahan Frosting & Hiasan
    • 500 gm cream cheese _ pada suhu bilik
    • 227 gm unsalted butter _ pada suhu bilik
    • 1 cawan - 1 1/2 cawan gula aising _ di ayak  ( jika anda tidak suka manis, boleh bubuh 1 cawan. Jika yang suka manis tu bolehlah bubuh 1 1/2 cawan ya ) 
    • 1 tbsp sirap gula melaka _ rujuk resipinya di atas 
    • Hawaiian coconut flakes secukup kegunaan untuk hiasan

    Cara-Cara
    • Pukul cream cheese seketika. Kemudian masukkan unsalted butter dan pukul sebati.
    • Kemudian masukkan gula aising dan pukul sehingga kembang.
    • Masukkan sirap gula melaka dan pukul rata.
    • Ambil sekeping kek dan lapis kek dengan krim dan drizzle sirap gula melaka di atasnya. Lapiskan lagi dengan sekeping kek dan ulang proses ini hingga kek habis digunakan.
    • Sapukan keseluruh kek dengan krim dan hias mengikut kreativiti masing-masing. 



    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Tuesday, May 16, 2017

    ~ Resipi Ayam Masak Sos Cili Thai...

    Sheery Dream Cakes | 12:22 PM | 4 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Alhamdulillah.. Hari ini diberi kesempatan untuk bersiaran lagi di blog ini. Dikesempatan ini, Diana ingin merakamkan ucapan Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik. Guru Pembina Negara Bangsa. Terima kasih di atas segala jasa cikgu-cikgu yang sanggup meluangkan masa dan tenaga mendidik kami semua. Jasa guru tidak akan kami lupa hingga ke akhir hayat. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala jasa guru. Guru-guru sentiasa kami kenang di dalam setiap doa kami. Terima kasih cikgu. 

    Baiklah, hari ini Diana ingin kongsikan resipi Ayam Masak Sos Cili Thai. Versi yang lepas anda boleh klik DI SINIDI SINI dan DI SINI. Sekarang, apa kata kta semak pula resipi terbaru ini ya.


    AYAM MASAK SOS CILI THAI

    Bahan-Bahan A
    • 3 keping paha ayam
    • 1 biji bawang merah _ dihiris
    • 2 ulas bawang putih _ dihiris
    • 1 inci halia _ dihiris
    • Garam
    • Gula

    Bahan-Bahan B
    • Karamel pekat masakan Loon Kee atau boleh juga menggunakan ABC saus manis ( ABC sos manis )
    • Sedikit gula

    Bahan-Bahan C
    • 100 ml sos cili Thai Maepranom Brand
    • 1/4 cawan Kimball sos cili Thai 
    • 1/2 tbsp ABC saus manis ( ABC sos manis )
    • 1/2  tbsp sos plum Loon Kee
    • 1 cawan ( atau mengikut citarasa masing-masing ) air rebusan ayam
    • 3 tbsp jus limau kasturi _ boleh ditambah atau dikurangkan mengikut selera masing-masing
    • Garam secukup rasa
    • Gula jika perlu

    Bahan-Bahan D
    • Daun sup _ dihiris
    • Biji bijan panggang
    • Air secukupnya untuk merebus
    • Minyak untuk menggoreng

    Cara-Cara
    1. :: Penyediaan Ayam  ~ Campurkan kesemua bahan-bahan A dan perap selama 30 minit - 1 jam. 
    2. Masukkan ayam dan air secukupnya ke dalam periuk. Rebus hingga ayam masak.
    3. Ambil air rebusan untuk kegunaan nanti. Ketepikan.
    4. Keluarkan ayam dan toskan. Lumurkan ayam bersama bahan-bahan B dan goreng sehingga kekuningan. 
    5. Angkat dan toskan. Potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan.
    6. :: Penyediaan sos  ~ Masukkan bahan-bahan C ke dalam periuk dan gaul rata. Biarkan ianya mendidih. Sesuaikan rasa dan tutupkan api. Curahkan sos di atas ayam tadi. 
    7. Taburkan dengan hirisan daun sup dan biji bijan panggang.




    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Saturday, May 13, 2017

    ~ Resipi Nasi Goreng Bunga Kobis...

    Sheery Dream Cakes | 3:43 PM | 2 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Alhamdulillah bersiaran kembali bersama entri kedua untuk hari ini. Terima kasih kepada yang masih sudi singgah di blog ini. Seperti yang Diana maklumkan di entri tadi, ada entri tertangguh yang perlu dikongsikan bersama anda semua. Ini lah resipi yang dimaksudkan, Nasi goreng bunga kobis.

    Nasi goreng bunga kobis merupakan salah satu menu orang yang mengamalkan diet rendah karbohidrat. Ianya sedap dan yang penting mengenyangkan. Tetapi jika anda baru bermula dengan diet atkins dalam fasa 1, adalah lebih baik anda menyukat kuantiti bunga kobis dan brokoli tu ya. Jangan pula fikir kita boleh makan sebanyak-banyaknya tau. Diana memang tidak akan sentuh tentang fasa-fasa diet atkins ya di sini. Anda boleh cari maklumat tu sendiri kerana ramai dah yang kongsi berkaitan diet tersebut.

    Jom kita semak resipi untuk kali ini. 

    NASI GORENG BUNGA KOBIS

    Bahan-Bahan 
    • 2 cawan bunga kobis yang dipotong kecil _ ( kisar sederhana halus dengan menggunakan food processor )
    • 1 cawan brokoli _ dipotong kecil
    • 40 gm daging ayam kisar
    • Sedikit udang kering _ direndam dalam air panas, tos, bersihkan dan ditumbuk kasar
    • Sedikit ikan bilis _ bersihkan
    • 1 biji telur
    • 1 ulas bawang putih _ dicincang
    • Sedikit lada hitam kisar
    • Minyak zaitun untuk menumis
    • Daun sup _ dihiris
    • Daun bawang _ dihiris
    • Cili padi _ ( optional )
    • Garam secukup rasa

    Cara-Cara
    1. Panaskan minyak di dalam kuali dan tumiskan bawang putih, cili padi dan ikan bilis hingga kekuningan.
    2. masukkan udang kering dan goreng seketika.
    3. Masukkan ayam dan masak hingga ayam empuk.
    4. kemudian masukkan brokoli dan gaul rata.
    5. Setelah brokoli layu, bolehlah dimasukkan bunga kobis kisar, lada hitam kisar dan garam secukup rasa.
    6. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
    7. Hidang bersama hirisan timun dan telur mata.



    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    ~ Resipi Wantan Mee Kicap...

    Sheery Dream Cakes | 12:05 PM | | | 2 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Minggu depan merupakan minggu yang sibuk sedikit buat Diana. Jadi hari ini Diana mengambil kesempatan untuk update blog ni dengan beberapa entri. In Shaa Allah..  Ada beberapa entri yang tertangguh untuk dikongsikan.

    Resipi untuk kali ni Diana kongsikan resipi Wantan Mee Kicap yang Diana masak beberapa hari yang lepas. Ahli keluarga Diana sememangnya suka makan wantan mee kicap. Jika ada kelapangan sedikit memang berbaloi memasaknya sendiri. Tetapi jika masa tidak mengizinkan, lebih baik makan atau beli di kedai sahaja. Heheheh.. Memang banyak juga hendak disediakan bahan-bahannya. Nak sediakan wantan goreng, mana lagi nak masak ayamnya dan kuah kicap semestinya.

    Baiklah.. Resipinya anda boleh rujuk di bawah ya.

    WANTAN MEE KICAP

    Bahan-Bahan
    • Mee wantan secukup kegunaan _ celur dan angkat, kemudian celup di dalam air sejuk dan toskan
    • Sayur sawi _ dicelur
    • Wantan goreng _ ( resipinya rujuk di bawah )
    • Ayam Panggang Madu _ ( resipinya rujuk di bawah  atau  KLIK DI SINI )
    • Kuah kicap _ ( resipinya rujuk di bawah )
    • Hirisan daun bawang

    Cara Menghidang
    1. Sendukkan kuah kicap ke dalam pinggan atau mangkuk.
    2. Kemudian susun mee wantan, wantan goreng, ayam panggang madu, sayur sawi dan taburkan hirisan daun bawang di atasnya.
    3. Hidang.

    WANTAN GORENG

    Bahan-Bahan Inti
    • 150 gm udang _ buang kepala, kupas kulit, bersihkan dan dicincang halus
    • 1/2 tsp minyak bijan
    • Sedikit sos ikan
    • Daun sup _ dihiris 
    • Lada putih kisar

    Bahan-Bahan A
    • 10 Keping kulit wantan
    • Air untuk pelekat
    • Minyak untuk menggoreng

    Cara-Cara
    1. Masukkan kesemua bahan inti ke dalam mangkuk dan gaul rata. Perap selama 30 minit.
    2. Kemudian ambil sekeping kulit wantan  dan bubuh intinya. Beruskan tepi kulit wantan dengan sedikit air. Lipatkan dengan kemas. 
    3. Ulang proses No.2 sehingga kulit wantan habis digunakan. Ketepikan.
    4. Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali dan masukkan wantan udang tadi. Goreng sehingga wantan masak kekuningan.
    5. Angkat dan toskan minyaknya.
    6. Makan bersama sos pilihan atau nikmatinya bersama mee wantan kicap.

    AYAM PANGGANG MADU

    Bahan-Bahan
    • 3 keping paha ayam _ buangkan tulangnya
    • Sedikit biji bijan panggang
    • Air secukup kegunaan

    Bahan-Bahan Perap
    • 1 tbsp sos tiram
    • 1/2 tbsp Oriental BBQ Sauce Life
    • 1 tsp lada berperisa Aji Shio
    • 1 tbsp kicap cair Loon Kee
    • 1 tsp minyak bijan
    • 1/2 tsp jus halia
    • 1 tbsp madu
    • Sedikit gula jika suka

    Bahan-Bahan Lain
    • Sedikit madu + sedikit air

    Cara-Cara
    1. Gaulkan ayam bersama bahan-bahan perap dan perap selama 30 minit atau lebih.
    2. Masukkan ayam ke dalam periuk dan tambahkan air sehingga paras ayam. 
    3. Rebus ayam sehingga ayam empuk dan kuahnya kering. Tutupkan api. 
    4. Kemudian keluarkan ayam dari periuk dan susun ayam tadi di atas rak besi pemanggang. 
    5. Sapukan ayam dengan campuran madu dan air. Taburkan biji bijan di atas ayam. Ketepikan. 
    6. Panaskan oven pada suhu 200°C  dan masukkan ayam ke dalam oven. Bakar sehingga ayam keperangan.
    7. Setelah ayam masak, keluarkan dari oven dan potong ayam mengikut citarasa masing-masing.
    8. Hidang.
    :: Anda boleh KLIK DI SINI untuk tengok entri yang lepas Ayam Panggang Madu.

    KUAH KICAP

    Bahan-Bahan Ditumbuk
    • 1 inci halia 
    • 3 ulas bawang putih 
    • 5 ulas bawang merah 

    Bahan Sampingan
    • 10 keping cendawan hitam, rendam hingga kembang 
    • 4 - 5 cawan air
    • Bancuhan tepung jagung + air 

    Bahan Sos (campurkan semua dalam mangkuk kecil) 
    • 5 sudu besar kicap masin 
    • 3 sudu besar kicap manis 
    • 3 sudu besar kicap cair 
    • 3 sudu besar sos tiram 
    • sedikit garam, perisa dan serbuk lada putih 

    Cara-Cara Masak Kuah 
    1. Tumis bahan tumbuk hingga kekuningan. 
    2. Masukkan 4-5 cawan air dan biarkan mendidih.
    3. Masukkan bancuhan tepung jagung, cendawan hitam dan bahan sos. Masak sehingga mendidih dan cendawan masak.
    :: NOTE ~
    Untuk resipi kuah kicap di atas, banyak bahan yang Diana tidak tulis seperti resipi asal sebab kuah kicap yang akak Ummi dan Akak Ida kongsikan itu untuk resipi Yee Mee Kicap. Jadi, untuk Wantan Mee Kicap ini, resipi kuahnya Diana hanya guna bahan seperti di atas ini ya.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Wednesday, May 10, 2017

    ~ Resipi Tart Nanas Cheese...

    Sheery Dream Cakes | 9:23 AM | Be the first to comment!
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 


    Tart Nanas merupakan biskut raya yang popular dan menjadi kegemaran sepanjang zaman. Sudah menjadi satu kemestian sejak zaman nenek moyang kita lagi biskut ini ada terhidang di meja untuk hidangan di Hari Raya. 

    Di zaman kanak-kanak Diana dulu, pelbagai biskut raya disediakan oleh mama Diana. Seronok rasanya ketika itu sebab kami menyediakan biskut raya sendiri bagi persiapan menyambut ketibaan Syawal.

    Berbeza dengan zaman sekarang, ramai sudah yang menjual pelbagai jenis biskut raya. Zaman semakin berkembang, banyak pilihan dengan pelbagai rasa dan rupa bentuk yang terdapat di pasaran. Ada juga resipi-resipi asal diolah dan ditambah dengan keju bagi menyesuaikan selera pelanggan di zaman ini. Diana juga tidak ketinggalan untuk membeli biskut homemade setiap tahun sebelum tibanya Syawal. Diana hanya buat biskut sebelum tibanya Ramadhan untuk hidangan keluarga Diana. Untuk hari Raya memang Diana akan beli sahaja.

    Dua hari lepas, Diana sempat buat Tart Nanas. Resipi dari Akak Anim ini sememangkan sedap. Pastrinya yang rapuh, gebu dan cair di mulut apabila dimakan. Biskut ini sememangnya membuatkan anda tidak akan berhenti untuk mengunyah lagi dan lagi. Memang berbaloi mencuba resipi dari akak Anim ini.

    Cuma untuk kali ini, Diana ada tambah sedikit dengan cream cheese di dalam adunan pastrinya. Ampun ya akak Anim, Diana derhaka sedikit dengan resipi ni. Harap akak izinkan dan halalkan ya. 

    Terima kasih buat Akak Anim kerana sudi berkongsi resipi Tart Nanas Gebu yang sedap ini. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya akak. Terima kasih akak..

    :: Resipi Oleh ~ Akak Anim @ My Kitchen  ( TQ )

    TART NANAS CHEESE

    Bahan-Bahan Pastri
    • 4 oz butter - 115 gram 
    • 4oz minyak sapi - 115 gram 
    • 1 biji telur gred B 
    • 1 lb tepung gandum - 450 gram 
    • Sedikit garam 
    • Air sejuk _ jika perlu
    • 100 gram cream cheese _ ( Diana tambah )

    Cara-Cara
    1. Pecahkan telur di dalam bekas adunan. 
    2. Masukkan butter, minyak sapi dan cream cheese. Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk. 
    3. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sebati sehingga menjadi doh yang lembut ( Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais). 
    4. Dengan menggunakan acuan tart, tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda. 
    5. Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tart yang tebal. Bakar pada suhu 170°C-180°C selama 20-25 minit

    Bahan-Bahan Inti
    • 10 biji nanas _ disagat dan toskan airnya 
    • 3 kampit gula 
    • Sedikit pewarna kuning 

    Cara-Cara 
    1. Masukkan nanas dan gula ke dalam periuk yang sesuai. Gaul dan masak sehingga hampir kering.
    2. Masukkan pewarna kuning dan gaul.
    3. Kacau sehingga kering di atas api yang perlahan. 




    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    Thursday, May 4, 2017

    ~ Resipi Bihun Goreng Taucu...

    Sheery Dream Cakes | 8:53 PM | 2 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

    Bersua kembali kita di entri kedua untuk hari ini. Bihun lagi? Hehehe... Entri kedua ni pun masih lagi dengan bihun rupanya ya. Cuma untuk entri ni Diana ingin kongsikan resipi Bihun Goreng Taucu. Diana masak untuk sarapan pagi tadi  sebenarnya ni. Nak resipinya? Anda boleh rujuk di bawah ya.


    BIHUN GORENG TAUCU

    Bahan-Bahan
    • 400 gm bihun _ direndam hingga lembut dan toskan
    • 160 gm udang _ kupas kulitnya dan bersihkan
    • Segenggam udang kering _ direndam di dalam air panas hingga lembut, bersihkan dan ditumbuk kasar
    • 2 ulas bawang merah _ dicincang
    • 4 ulas bawang putih _ dicincang
    • 1 biji bawang besar _ dibelah 2 dan hiris halus
    • 1 biji cili merah _ buangkan bijinya dan dihiris halus
    • 7 batang daun kucai _ potong 1 inci panjang
    • 3 tbsp taucu manis Yeo's
    • 2 tbsp cili boh
    • 2 tbsp sos tomato
    • Sos cili ( bubuh mengikut citarasa masing-masing )
    • Telur dadar _ dihiris
    • Bawang goreng
    • Garam 
    • Gula


    Cara-Cara
    1. Panaskan minyak di dalam kuali dan tumiskan bawang merah, bawang putih, bawang besar dan separuh hirisan cili merah hingga wangi.
    2. Kemudian masukkan udang kering, cili boh, taucu manis, sos cili, sos tomato, sedikit gula dan garam. Tumis sehingga garing.
    3. Masukkan udang dan gaul rata. Masak seketika. 
    4. Masukkan bihun dan daun kucai. Gaul hingga mesra ( tambahkan sedikit air jika perlu ). Goreng bihun hingga garing.
    5. Akhir sekali bolehlah dimasukkan baki hirisan cili merah dan bawang goreng. Gaul rata.
    6. Tutupkan api dan angkat.
    7. Hidang bersama hirisan telur dadar.





    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

    ~ Resipi Bihun Tom Yam Makanan Laut...

    Sheery Dream Cakes | 12:38 PM | 2 Comments so far
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

    Bihun, MihunMi hoonMee Hoon, atau Bee Hoon, itulah panggilan yang biasanya kita dengar.. Walau apa juga pun sebutannya, ia merupakan 1 jenis makanan yang sama. Bihun merupakan sejenis mee yang diperbuat dari tepung beras. Ia berbentuk nipis , panjang dan mempunyai texture yang kenyal. Bihun boleh dimasak secara kering ataupun basah. Ada yang suka makan bihun goreng dan tidak kurang juga yang suka ianya dicampur di dalam kuah atau sup. 

    Diana sendiri lebih suka makan bihun tom yam berbanding bihun goreng. Anda pula bagaimana? Apa-apa pun, mari kita semak resipi bihun tom yam makanan laut di bawah ya.


    BIHUN TOM YAM MAKANAN LAUT

    Bahan-Bahan A
    • 4 bungkus ( 40 gm setiap bungkusan ) Perencah Tom Yam Kung Adabi
    • Udang _ kupas kulitnya dan bersihkan ( ambil kepalanya untuk kegunaan nanti )
    • Sotong _ dipotong ikut suka dan bersihkan
    • 4 ulas bawang putih _ dicincang
    • 1 biji bawang besar _ dipotong dadu kecil
    • Cili padi Siam ( bubuh ikut citara masing-masing )
    • 2 batang serai _ dititik
    • 1 inci lengkuas _ diketuk dan cincang
    • 6 helai daun limau purut _ dicarik-carik
    • 2 biji buah tomato _ dipotong 8
    • 4 keping tauhu putih _ dipotong kecil
    • 1 tin susu cair
    • 1 tin cendawan butang _ toskan dan dihiris nipis
    • Jus limau nipis secukup rasa
    • Daun ketumbar _ dihiris
    • Sos ikan secukup rasa
    • Garam jika perlu
    • Gula
    • 6 cawan air ( boleh ditambah mengikut citarasa masing-masing )

    Bahan-Bahan Sampingan
    • Bihun _ dicelur dan toskan 
    • Limau kasturi
    • Hirisan daun ketumbar
    • Fillet ikan _ dipotong ikut suka dan campurkan dengan lada hitam kisar, lada putih kisar, garam, kuning telur, tepung ubi kayu dan tepung jagung ( nisbah tepung 1:1 ). Perap 10 minit dan kemudian goreng hingga masak kekuningan. Ketepikan.

    Cara-Cara
    1. Masukkan air, serai, bawang putih, bawang besar,daun limau purut, perencah tom yam, jus limau nipis, cili padi siam dan hirisan daun ketumbar ke dalam periuk yang sesuai. Masak di atas api sederhana hingga mendidih.
    2. Kemudian masukkan gula, sos ikan, garam, cendawan butang, sotong, kepala udang dan udang. Gaul rata dan biar sehingga ianya masak.
    3. Masukkan buah tomato dan tauhu putih. Gaul secara lembut agar tauhu tidak hancur.
    4. Tambahkan susu cair dan sesuaikan rasa. Didihkan seketika.
    5. Tutupkan api dan angkat.
    6. Tuangkan ke dalam mangkuk yang telah disusun bihun celur dan fillet ikan goreng.
    7. Taburkan hirisan daun ketumbar dan perahkan jus limau kasturi ketika menghidang.






    BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>