Showing posts with label Makanan laut. Show all posts
Showing posts with label Makanan laut. Show all posts

Friday, March 3, 2017

~ Kari Ikan...

Sheery Dream Cakes | 8:06 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Kari ikan ini salah satu menu makan malam kami minggu yang lalu. Masih lagi menggunakan resipi dari akak Shiela yang mana dulu Diana mencubanya dengan memasak ikan pari. Kali ini Diana guna sekali lagi resipi ni dengan ikan lain pula.

Jom semak sekali lagi resipi kari ikan yang sedap ni. Terima kasih sekali lagi buat akak Sheila di atas resipi yang sedap ini. Terima kasih.



:: Resipi Oleh ~Akak Shiela @ Spices Journey  ( TQ )

KARI IKAN 

Bahan-Bahan
  • 1kg ikan _ apa-apa jenis ikan yang disukai
  • 50 gm rempah kari ikan Baba's
  • 3 sudu besar cili mesin
  • 1 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 5-6 ulas bawang merah _ dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris halus
  • 1 inci halia _ dimayang halus 
  • 3 batang lada hijau _ dipatah-patahkan
  • 100 ml santan
  • 1 sudu besar halba campur
  • 1 sudu besar beras sangai _ ditumbuk halus
  • Sedikit daun kari
  • Minyak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Segenggam asam jawa
  • Air secukupnya

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk yang sesuai dan tumis halia yang dimayang halus, bawang merah, bawang besar dan bawang putih.
  2. Kemudian masukkan halba campur dan daun kari. Tumis hingga bawang menjadi keperangan.
  3. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan cili mesin menjadi pes.
  4. Masak sehingga rempah betul-betul garing dan naik bau di atas api kecil ( masukkan sedikit garam untuk menggaringkan rempah tu dengan baik ).
  5. Masukkan air asam jawa secukup rasa. 
  6. Masukkan santan dan air secukupnya. Bila sudah menggelegak bolehlah dimasukkan ikan dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan cili hijau dan setelah ikan masak, bolehlah taburkan beras sangai dan kacau rata.
  8. Kecilkan api dan masak seketika.
  9. Akhir sekali bolehlah masukkan kacang bendi dan buah tomato.
  10. Tutupkan api dan hidang.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, February 23, 2017

~ Kari Ikan Pari...

Sheery Dream Cakes | 8:20 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Resipi kari ikan untuk kali ini memang unik. Ini lah buat pertama kalinya Diana memasak ikut resipi ni. Di dalam resipi ni ada menggunakan beras sangai yang ditumbuk halus. Membuatkan aroma kuah kari ini sungguh wangi dan rasanya sangat enak. Memang rugi jika tidak mencubanya. 

Jika hendak mengetahui lebih jelas lagi tentang petua turun temurun untuk memasak kari ikan, bolehlah singgah di blog akak Shiela ya. 

Terima kasih buat akak Shiela kerana sudi berkongsi dengan kami semua resipi yang sangat sedap ini. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya akak. Terima kasih.

:: Resipi Oleh ~Akak Shiela @ Spices Journey  ( TQ )

KARI IKAN 

Bahan-Bahan
  • 1kg ikan _ apa-apa jenis ikan yang disukai
  • 50 gm rempah kari ikan Baba's
  • 3 sudu besar cili mesin
  • 1 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 5-6 ulas bawang merah _ dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris halus
  • 1 inci halia _ dimayang halus 
  • 3 batang lada hijau _ dipatah-patahkan
  • 100 ml santan
  • 1 sudu besar halba campur
  • 1 sudu besar beras sangai _ ditumbuk halus
  • Sedikit daun kari
  • Minyak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Segenggam asam jawa
  • Air secukupnya

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk yang sesuai dan tumis halia yang dimayang halus, bawang merah, bawang besar dan bawang putih.
  2. Kemudian masukkan halba campur dan daun kari. Tumis hingga bawang menjadi keperangan.
  3. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan cili mesin menjadi pes.
  4. Masak sehingga rempah betul-betul garing dan naik bau di atas api kecil ( masukkan sedikit garam untuk menggaringkan rempah tu dengan baik ).
  5. Masukkan air asam jawa secukup rasa. 
  6. Masukkan santan dan air secukupnya. Bila sudah menggelegak bolehlah dimasukkan ikan dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan cili hijau dan setelah ikan masak, bolehlah taburkan beras sangai dan kacau rata.
  8. Kecilkan api dan masak seketika.
  9. Akhir sekali bolehlah masukkan kacang bendi dan buah tomato.
  10. Tutupkan api dan hidang.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, May 12, 2016

~ Ikan Masak Hijau...

Sheery Dream Cakes | 8:18 AM | 3 Comments so far

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Alhamdulillah... Diberi kesempatan lagi bersiaran untuk kali ini.. Hari ini Diana ingin kongsikan sekali lagi resipi yang pernah dikongsikan di sini suatu ketika dulu... Jika hendak tengok entri yang lepas, bolehlah klik DI SINI ya..

Resipi asal menggunakan ikan pari dan menggunakan cili hijau dalam resipinya ini. Tetapi untuk kali ini, Diana tukarkannya kepada cili merah.. Sebab itulah langsung tak nampak macam ikan masak hijau ya... Baiklah, Apa kata kita semak resipinya sekali lagi...


:: Resipi Asal ~ Ikan Pari Masak Hijau 

IKAN MASAK HIJAU


Bahan-Bahan
  • 2 - 3 ekor anak ikan pari ( Diana gantikan dengan jenis ikan yang lain ) _ dibersihkan, potong, gaul dengan kunyit & garam.
  • 1 sudu besar bawang putih kisar
  • 2 sudu besar sambal belacan
  • 3 - 4 batang daun kari
  • 3 batang cili hijau dihiris _ k.nor tumbuk kasar ( Diana pun tumbuk kasar )
  • 1 - 2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya
  • 5 - 7 bj cili padi _ dihiris ( yg ni k.nor tambah ) _ Diana pun tambah juga

Cara-Cara
  1. Campurkan bawang putih, serbuk lada hitam, sambal belacan dan ketepikan. 
  2. Panaskan minyak, goreng ikan pari hingga agak garing. Angkat, toskan dan ketepikan.
  3. Kurangkan minyak kalau gunakan minyak gorengan ikan tadi. Masukkan campuran, sambal belacan, bawang putih, serbuk lada hitam dan tumis hingga naik bau. 
  4. Masukkan lada hijau dan daun kari, kacau rata . 
  5. Masukkan sedikit perasa dan garam jika perlu dan gaul rata. 
  6. Masukkan ikan pari yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata. 
  7. Biarkan sekejap hingga tumisan tadi sebati dan meresap dengan isi ikan. 
  8. Matikan api. Siap untuk dihidang.

Sources:-From a cooking programme in suria channel








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, December 24, 2015

~ Kari Ikan...

Sheery Dream Cakes | 9:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Salam Maulidur Rasul 1437H.. Selawat dan Salam buat Nabi Junjungan kita, Muhammad S.A.W, kaum keluarga dan para sahabat baginda. Betapa istimewanya hari ini buat kita umat Islam seluruhnya.

Alhamdulillah bersiaran kembali bersama resipi Kari Ikan hari ini.. Diana kongsikan di sini untuk rujukan sendiri dan ahli keluarga serta kepada sesiapa yang sudi.. Resipinya boleh rujuk di bawah..


KARI IKAN
  
Bahan-Bahan
  • 1.3 kg ikan _ dipotong dan dibersihkan
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 tbsp serbuk ketumbar
  • 1 tsp serbuk jintan putih
  • 1 tbsp serbuk kunyit
  • 4 tbsp rempah kari Baba's ( Diana guna serbuk kari daging dan ayam Baba's. Boleh gantikan kepada serbuk kari ikan Baba's jika suka )
  • 2 senduk nasi cili boh
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukupnya
  • Santan dalam kotak secukup kegunaan
  • Garam 
  • Gula
  • Sedikit kicap pekat manis Cap Ayam
  • Minyak masak untuk menumis

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji cili hijau _ buang bijinya dan hiris kasar
  • 1 biji cili merah _ buang bijinya dan hiris kasar
  • 6 biji bawang merah _ dihiris
  • 5 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 inci halia - dihiris
  • 3 batang serai _ dihiris 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk atau kuali. Masukkan bahan-bahan kisar dan cili boh. Tumis sehingga ianya masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serbuk ketumbar dan serbuk jintan putih. Tumis lagi hingga wangi.
  3. Masukkan serbuk kari, serbuk kunyit, daun kari dan sedikit air. Tumis hingga rempah betul-betul masak dan pecah minyak. 
  4. Tambahkan air, santan, air asam jawa, kicap, garam dan gula secukup rasa. Gaul rata dan biarkan ianya mendidih.
  5. Masukkan ikan dan gaul perlahan. Setelah ikan masak bolehlah tutupkan api dan angkat.
  6. Hidang bersama nasi putih ketika ianya masih panas.






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 27, 2015

~ Crispy Fish Nuggets...

Sheery Dream Cakes | 8:25 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Seminggu berlalu sudah cuti sekolah hujung tahun ini.. Pasti ibu-ibu seronok melayan permintaan anak-anak tersayang sepanjang cuti sekolah yang panjang ini kan.. Begitu juga Diana sendiri.. Syukur Alhamdulillah.. 

Dapur lebih meriah lagi bila mana segala aktiviti menyediakan persiapan untuk memasak dibuat bersama anak-anak.. Cuma kita hendaklah lebih berhati-hati ketika berada didapur dengan aktiviti memasak bersama anak-anak ya..

Salah satu menu yang boleh kita sediakan bersama anak-anak ialah nuggets.. Kali ini kita tengok pula resipi nugget ikan yang mudah tapi sememangnya kegemaran anak-anak di rumah ni.. Ada orang lebih suka hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain.. Resipi di bawah ini pula hanya menggunaka isi ikan yang dipotong kecil.. Ianya terpulanglah dengan citarasa masing-masing ya..


CRISPY FISH NUGGETS
  
Bahan-Bahan
  • Beberapa keping ikan tenggiri atau ikan putih
  • Telur _ dipukul ringan
  • Tepung jagung
  • Bread crumbs secukup kegunaan
  • Garam 
  • Serbuk lada hitam
  • Serbuk lada putih
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara 
  1. Buangkan kulit dan tulang ikan. Potong menjadi ketulan kecil. 
  2. Perasakan ikan dengan garam, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih. Perap sekejap.
  3. Ambil kepingan ikan dan saluti dengan tepung jagung. Celup ikan ke dalam telur kemudian saluti dengan bread crumbs.
  4. Goreng ikan di dalam minyak yang telah dipanaskan terlebih dahulu sehingga masak kekuningan.
  5. Angkat dan hidang bersama mayonis atau sos kegemaran.

** NOTE ~ Anda juga boleh hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain seperti bawang merah dan bawang putih cincang, sayuran cincang, keju dan lain-lain.








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 17, 2015

~ Asam Pedas Ikan Putih...

Sheery Dream Cakes | 8:52 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Asam Pedas Ikan Putih menu kami sekeluarga kelmarin ni Diana masak dengan ringkas sahaja.. Masak dengan bahan yang ada dalam peti ais tu.. Jadilah kan? Alhamdulillah.. Syukur di atas segala rezekiNya..

Jom tengok resipinya...


ASAM PEDAS IKAN PUTIH
  
Bahan-Bahan
  • 4 keping ikan putih _ dibersihkan
  • 1/2 kuntum bunga kantan _ dibelah 2
  • 1 tin nenas dalam tin atau boleh guna 1/4 biji nanas, dipotong kecil
  • 2 batang serai _ dititik
  • 10 tangkai cili kering _ buang bijinya, potong kecil dan rebus hingga lembut kemudian kisar halus
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak masak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika suka
  • Sos ikan _ ( optional )

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji bawang merah 
  • 1 inci belacan
  • 1 inci kunyit hidup 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk. Masukkan cili kering kisar dan tumis hingga cili masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serai dan tumis seketika.
  3. Masukkan bahan kisar dan tumis lagi hingga pecah minyak dan garing.
  4. Masukkan air asam jawa dan air secukupnya. Renih hingga mendidih.
  5. Masukkan garam, gula, sos ikan, nanas dan bunga kantan. Gaul dan biarkan ianya mendidih. Masukkan ikan.
  6. Renih hingga ikan masak. 
  7. Angkat dan hidang bersama nasi putih. 










BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, November 8, 2015

~ Ikan Goreng Cili | Tanpa Resipi...

Sheery Dream Cakes | 10:19 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Sekali lagi kita bersiaran bersama resipi dari Hidangan Terbaik Dunia _ Siam.. Kali ini resipi dari Chef Arm.. Resipi asal menggunakan ikan Kembung dan Diana pula menggunakan ikan Merah.. 

Terima kasih buat Chef Arm di atas resipi yang sedap ini.. Ikan ini jika dimakan panas-panas bersama nasi putih.. Tersangatlah sedapnya... Sememangnya Diana suka makan menu ikan yang macam ni... Sedap!

Kepada sesiapa yang belum memiliki buku masakan Chef Arm _ Hidangan Terbaik Dunia, Siam ini, bolehlah dapatkannya sekarang di kedai buku berhampiran ya.








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, October 27, 2015

~ Sambal Sardin Bersama Timun...

Sheery Dream Cakes | 2:55 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan salam Sejahtera... 

Memang tidak dinafikan Sardin merupakan menu kegemaran ramai orang... Termasuk juga lah Diana sendiri.. Ianya sedap dimakan panas-panas bersama nasi putih.. Boleh bertambah-tambah dibuatnya..

Entri kali ini Diana ingin kongsikan resipi Sambal Sardin bersama timun... Jom semak resipinya di bawah...


SAMBAL SARDIN BERSAMA TIMUN
  
Bahan-Bahan
  • 1 tin sardin Ayam Brand ( Ikan Mackerel dalam sos tomato )
  • 1 biji timun _ buangkan tengahnya dan hiris
  • 3 biji bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 biji cili merah _ buangkan biji dan dicincang
  • Capsicum hijau _ dipotong dadu kecil
  • 7-10 tangkai cili kering _ buangkan biji dan rebus hingga lembut. Kemudian kisar
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Asingkan ikan sardin dengan sos tomatonya. Buangkan tulangnya. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk dan tumiskan cili kering kisar hingga masak dan garing.
  3. Masukkan bahan yang dihiris dan dicincang serta capsicum hijau. Tambahkan juga sedikit gula. Tumis hingga wangi. Angkat bahan yang ditumis tadi dan ketepikan ( tinggalkan bahan yang ditumis tadi sedikit di dalam periuk ).
  4. Masukkan sos tomato sardin dan tumis lagi hingga sedikit kering ( bergantung kepada citarasa masing-masing ).
  5. Tambahkan garam secukup rasa. Gaul rata.
  6. Masukkan ikan sardin dan gaul. Masak seketika.
  7. Masukkan hirisan timun dan gaul rata.
  8. Masukkan bahan yang ditumis tadi dan gaul rata hingga semua bahan mesra.
  9. Tutupkan api dan hidang bersama nasi putih.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, October 9, 2015

~ Pais Ikan...

Sheery Dream Cakes | 9:49 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Alhamdulillah hari ini dapat bersiaran bersama resipi Pais Ikan.. Resipi olahan dari resipi Pais Ayam Temasik.. Teringin hendak mencuba ikan pula.. Alhamdulillah sedap..

Kepada tuan empunya resipi Pais Ayam Temasek .. Izinkan dan halalkan Diana olah resipi ini ya.. Terima kasih..

Jom tengok resipi Pais Ikan ini..



:: Olahan dari resipi ~ Pais Ayam temasek 
:: Resipi Olahan Oleh ~ Sky Blue's Kitchen 

PAIS IKAN
  
Bahan-Bahan
  • 1 ekor ikan bersaiz besar _ dibersihkan 
  • 1 helai daun kunyit _ dihiris halus
  • 2 helai daun kunyit _ disiat
  • 2 helai daun limau purut _ disiat
  • 150 ml santan dalam kotak
  • Cili merah _ dihiris
  • Serbuk cili
  • Gula melaka secukup rasa
  • Pes asam jawa + sedikit air
  • Garam secukup rasa
  • Perencah pati ayam Tumix
  • Daun pisang secukup kegunaan

Bahan-Bahan Kisar ( Diana kisar guna Food Processor )
  • 10 ulas bawang merah
  • 10 ulas bawang putih
  • 8 biji buah keras 
  • 40 gm halia
  • 40 gm lengkuas
  • 25 gm kunyit hidup 
  • 4 batang serai
  • Cili padi
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan putih

Cara-Cara
  1. Ambil sedikit bahan kisar dan lumurkan pada seluruh ikan. Perap. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar bersama serbuk cili hingga garing dan terbit minyak, guna api perlahan dan kacau selalu. 
  3. Masukkan daun limau purut, daun kunyit yang di siat, jus asam jawa, santan, gula melaka dan kacau rata. Masak sekejap. Tambah garam dan perasa / perencah pati ayam secukupnya.
  4. Masukkan ikan dan gaul rata. Masak hingga pekat dan hampir kering. 
  5. Sediakan daun pisang, letak ikan tadi dan tabur dengan hirisan daun kunyit serta hirisan cili merah. 
  6. Bungkus dan semat dengan lidi.
  7. Bakar dalam oven 15 - 20 minit atau hingga perang keemasan, suhu sekitar 190°C.
  8. Hidangkan panas bersama nasi. 





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, March 20, 2014

~ Roti & Salad Udang...

Sheery Dream Cakes | 7:58 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sayang... 

Tidak ada apa yang hendak diceritakan hanya sekadar kongsikan resipi sarapan yang Diana buat beberapa hari lepas.. Biarlah gambar menceritakan segalanya .. Jangan lupa semak resipinya juga tau... :)


:: Sumber ~ Kitchen Konfidence  ( TQ ) 
:: Adapted from Williams-Sonoma.
PANETTONE FRENCH TOAST  


Ingredients
  • 1 lb panettone ( about ½ a loaf ) _ Diana guna roti biasa sahaja
  • 3 eggs
  • 1 cup milk
  • Zest of 1 orange
  • ½ cup freshly squeezed orange juice
  • 3 tablespoons sugar
  • ¼ teaspoon ground cinnamon
  • Freshly grated nutmeg, to taste
  • Unsalted butter, room temperature
  • Powdered sugar, for dusting
  • Warm maple syrup, for drizzling 

 Method 
  1. Cut the panettone into 5 thick, vertical slices.  Discard any ends pieces.  
  2. Cut the remaining slices in half lengthwise.
  3. In a medium bowl, whisk the eggs lightly to break up the yolk.  
  4. Add milk, orange zest, orange juice, sugar, cinnamon and nutmeg, whisking to combine. Pour the egg mixture into a large, shallow baking dish.
  5. Heat an electric griddle or large frying over medium heat.  Slice a small pat of butter onto the griddle.  Using a paper towel, spread the butter evenly over the surface.
  6. Place a few slices of bread into the egg mixture.  Let the bread soak for about 10 seconds and then flip.  Once the second side has soaked for 10 seconds, carefully lift the bread from the mixture and let any excess egg drip off.  
  7. Place the slices on the heated griddle and cook, turning once, until golden brown on both sides ( about 4 – 5 minutes per side ).  
  8. Using a spatula, transfer cooked slices to a 200°F oven.*  This will keep your finished French toast warm while other slices are cooking. 
  9. Divide French toast between 4 plates, top each serving with a dusting of powdered sugar and drizzle of warm maple syrup.

Serves 4.

Diana gabungkannya bersama Salad Udang ... Terpulanglah kepada selera masing-masing ya.. Roti ini boleh dimakan bersama makanan pilihan anda... Juga boleh dimakan sejuk atau panas.. Diana suka makan ketika roti dan salad udang ini setelah ianya disimpan didalam peti ais.. Hehhehee... Orang lain lebih suka makan roti ini ketika ianya panas-panas lagi kan... Ianya terpulang kepada selera anda sendiri ya.. 


:: Resipi Oleh ~ Melley Mey's Kitchen 

SALAD UDANG  

Bahan-Bahan
  • 200 gm udang _ dikupas dan bersihkan _ cincang halus
  • 1/2 tbsp minyak zaitun
  • 1/4 tsp serbuk cili
  • 1/4 biji bawang besar _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 tangkai daun bawang _ dicincang
  • 2 tsp jus limau kasturi
  • 5 tbsp mayonis
  • 1 tbsp susu pekat manis
  • Garam
  • Serbuk lada hitam

Cara-Cara

  1. Panaskan minyak zaitun dan tumis bawang putih dan bawang besar sehingga wangi dan sedikit garing.
  2. Masukkan serbuk cili, serbuk lada hitam, garam dan udang. Masak selama 2 - 3 minit di atas api kuat.
  3. Masukkan daun bawang cincang dan gaul rata. Tutupkan api dan angkat.
  4. Campurkan mayonis, susu pekat manis dan jus limau kasturi.
  5. Gaul sebati dan jika suka boleh d sejukkan di dalam peti ais.
  6. Makan bersama Yorkshire Puddings atau roti.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, January 11, 2013

~ HONEY PRAWNS | Tanpa Resipi...

Sheery Dream Cakes | 9:15 PM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua... 
Dalam entri kali ini tiada apa yang hendak diceritakan.. Hanya mahu berkongsikan beberapa gambar Honey Prawns.. Udang ini boleh juga dimakan bersama sos cili jika tidak mahu bubuh madu.. Anak-anak Diana suka makan udang ini tanpa madu.. Hanya cicah sos cili sahaja.. Itu terpulanglah pada citarasa masing-masing ya.. 
Untuk rujukan bersama.. Resipinya Diana ikut dari :: Resipi Dari Buku Masakan ~ Prawns, 50 fabulous recipes  








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Wednesday, January 2, 2013

~ Rendang Ikan Tenggiri...

Sheery Dream Cakes | 9:17 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hari ini bermula sudah persekolahan bagi tahun 2013.. Pasti ramai ibubapa yang sibuk hari ini kan menghantar anak-anak ke sekolah... Diana esok baru sibuk sebab sesi persekolahan Irfan bermula esok.. Ermm.. Bagi anak-anak yang baru sahaja bersekolah.. Pasti pelbagai macam karenah yang dapat disaksikan... :).. Walau macam mana pun mereka tetap comel mengenakan pakaian seragam sekolah masing-masing kan kan kaan.. :) 


Ok lah.. Untuk entri ini Diana hendak kongsikan resipi Rendang Ikan yang menggunakan perencah segera... Senang disediakan.. Hehhehe... Apa salahnya sekali sekala menggunakan perencah segera kan kan... ;). Utamanya jika kita hendak cepat.. Mengejar masa gitu.. Betul tak? :).  Jom terus saja kita tengok resipinya... 




RENDANG IKAN TENGGIRI  


Bahan-Bahan
  • 800 gm ikan tenggiri _ dipotong kecil 
  • 1 bungkus ( 200 gm ) perencah rendang segera Ikan Brand
  • 2 batang serai _ dititik
  • 2 tbsp kerisik
  • 1 keping asam keping
  • 1/2 tsp perencah pati ayam Tumix 
  • 4 helai daun limau purut _ dicarik-carik 
  • 2 helai daun kunyit _ dimayang
  • Sedikit santan pekat atau sedikit air
  • Serbuk kunyit
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng  

Cara-Cara
  1. Lumurkan ikan bersama garam dan serbuk kunyit dan perap selama 15 minit.
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ikan hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain, masukkan perencah rendang segera bersama serai dan tumis selama 2 minit.
  4. Kemudian masukkan santan pekat atau sedikit air ( jika tidak mahu menggunakan santan ), perencah pati ayam, asam keping, daun limau purut, gula dan garam secukup rasa. Gaul dan masak seketika.
  5. Masukkan kerisik dan gaul rata.
  6. Masukkan ikan goreng dan masak di atas api kecil hingga kuahnya pekat.
  7. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan gaul perlahan-lahan.
  8. Tutupkan api dan hidang bersama nasi putih panas.





BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...