Wednesday, April 27, 2011

~ Hot & Crispy Chicken Recipe...

Sheery Dream Cakes | 11:40 PM |

Assalamualaikum dan salam Sejahtera... 


Ni resipi ulang tayang sebenarnya... Kalau nak tengok entri lepas boleh klik kat → SINI yer. Baik ler.. jom tengok resipi ulang tayang ni.. 



HOT & CRISPY CHICKEN

Bahan
  • 3 ketul peha ayam  _ cuci dan bersihkan

Bahan-Bahan Perap

  • 1 tsp garam
  • 1 tbsp gula
  • 1 tangkai daun bawang _ d potong 3cm pjg
  • 1 inci halia muda _ d hiris nipis
  • 2 ulas bawang merah _ d hiris nipis
  • 3 ulas bawang putih _ d hiris nipis

Bahan-bahan A

  • 2 biji kuning telur
  • Tepung jagung secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan B

  • 2 cawan air rebusan ayam
  • 1 inci halia _ d cincang
  • 4 ulas bawang merah _ d cincang
  • 5 ulas bawang putih _ d cincang
  • 1 biji cili merah _ d cincang

Bahan-Bahan C

  • 1 1/2 tsp kicap pekat manis Cap Ayam
  • 2 tsp minyak bijan
  • 1 1/2 tbsp cuka
  • 1 1/2 tbsp gulaula
  • Garam secukup rasa


Bahan-Bahan untuk hiasan
  • Cili merah _ d cincang
  • Daun bawang  


Cara-cara
  1. Perap ayam dengan bahan-bahan perap selama 1 1/2 jam.
  2. Kemudian masukkan ayam ke dalam periuk bersama air melebihi paras ayam. Rebus sehingga ayam empuk. Angkat dan toskan.
  3. Simpan air rebusan ayam untuk kegunaan nanti.
  4. Setelah itu celup ayam ke dalam kuning telur dan saluti dengan tepung jagung.
  5. Goreng ayam di dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Angkat dan biarkan ayam sejuk sebelum dipotong.
  6. Kemudian potong ayam mengikut citarasa masing-masing dan susun di atas pinggan. Ketepikan.
  7. Tuangkan kuahnya di atas ayam tadi dan rengiskan sedikit minyak bijan.
  8. Taburkan bahan-bahan hiasan dan bahan yang telah ditumis di atas ayam.
  9. Hidang bersama sos ( Resipinya rujuk di bawah )

Cara Untuk Menyediakan Kuahnya
  1. Tumis bahan-bahan cincang ( Bahan-bahan B ) bersama sedikit minyak sehingga naik baunya dan garing.
  2. Angkat dan ketepikan untuk hiasan ( tinggalkan 1 tbsp bahan yang ditumis tadi di dalam kuali / periuk ).
  3. Campurkan air rebusan ayam ke dalam periuk yang berisi 1 tbsp bahan yang telah ditumis tadi dan biarkan ianya mendidih.
  4. Kemudian masukkan bahan-bahan C dan sesuaikan rasa.
  5. Tutupkan api dan tuangkan di atas ayam yang telah disusun di atas pinggan tadi.


Bahan-bahan Sos 
  • Kimball Thai Chilli sauce
  • Kicap pekat manis Cap Ayam
  • Air limau kasturi
  • Sedikit kuah dari bahan B
Cara-Cara

  1. ** Campurkan kesemuanya.





11 comments:

nur easy said... Reply

menariknya..mesti rangup kn... nak cuba lah ;)

Diana @ Melley Mey said... Reply

a'aa tp kalau nak rangup kena tuang kuahnya semasa hendak d makan yer.. ;)

OreO HitaM said... Reply

Chef kah anda?

Diana @ Melley Mey said... Reply

hehehe.. masak kat rumah jer... hehhee

Nieza said... Reply

kak, ulang tayang pun sodap..hehe

izahdaut said... Reply

assalamualaikum...
kak diana..aloo sedapnya menu dia..rajin betul akak ku sorang ni. dah la terliur tengok bun mexico kat bawah tu.huhu.. nak jugakkk

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... Reply

wah...terliuq sudah...

luckylizan said... Reply

seksi pulak tengok kaki ayam ni..mesti sedap

Diana @ Melley Mey said... Reply

nieza ~
hehehe.. saja nak tayang balik untuk letak sukatan resipinya tu nieza ^_^

izah ~
wsalam izah... hehehe... MB akak nor tu memang sedap izah... rugi x cuba tau izah.. ;)

nazrah ~
hehehe.. nasib jauhkan.. kalau x boleh makan sama.. tp dah lama licin dah..;)

luckylizan ~
kaki ayam pun boleh mengoda tau lizan.. hehehe.. :D

Ayu said... Reply

this ayam looks interesting..bahan2 diselitkan dalam kulit ayam ya diana..

Diana @ Melley Mey said... Reply

ayu ~
a'aa akak... kena selitkan kat bawah kulit ayam tu ..