pages

Showing posts with label Ayam. Show all posts
Showing posts with label Ayam. Show all posts

Wednesday, March 29, 2017

~ Resipi Ayam Panggang Lada Hitam...

Sheery Dream Cakes | 9:24 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Beberapa hari lepas hujan membasahi bumi Labuan. Pagi kelmarin dan hari ni mentari pagi bersinar lagi. Namun awal pagi tadi sesekali awan mendung berarak kembali menyelubungi sinaran mentari. Alhamdulillah masih diberi peluang untuk terus bernafas menikmati  kurniaan Allah S.W.T. Syukur di atas segala rezekiNya. 

Baiklah.. Hari ni Diana ingin kongsikan resipi Ayam Panggang Lada Hitam kegemaran kami sekeluarga. Untuk resipi ni Diana lebih suka membuang tulang ayam tu sebelum di perap bersama bahan perapan. Hendak memasak bersama tulangnya pun boleh. Terpulanglah pada citarasa masing-masing. Untuk perapan ayam panggang ni Diana sememangnya suka menggunakan Deli Chef Black Pepper Seasoning Mix.  Resipinya boleh rujuk di bawah ya.


AYAM PANGGANG LADA HITAM

Bahan-Bahan A
  • 4 keping paha ayam _ buangkan tulangnya, dipotong kepada 2 bahagian dan dikelar
  • 3 ulas bawang putih _ dicincang
  • 1 tbsp Deli Chef Black Pepper Seasoning Mix
  • 1/4 tsp McCormick ginger ground
  • 1 tsp McCormick chicken seasoning
  • 1 tsp 5 spice
  • 2 tsp sos tiram
  • 1 biji limau nipis _ ambil jusnya
  • Gula

Bahan-Bahan B
  • 2 cawan air
  • Deli Chef Black Pepper Seasoning Mix
  • Daun ketumbar _ dihiris
  • Limau nipis 

Cara-Cara
  1. Satukan kesemua bahan-bahan A dan gaul rata. Masukkan ayam ke dalam peti ais. Perap selama 4 jam.
  2. Keluarkan ayam dari peti ais dan masukkan ayam ke dalam periuk yang sesuai. Tambahkan air dan kacau rata. Masak di atas api sederhana sehingga ayam masak dan kuahnya kering.
  3. Tutupkan api dan keluarkan ayam tadi. Susun ayam di atas dulang pembakar.
  4. Taburkan Deli Chef Black Pepper Seasoning Mix pada keseluruhan ayam.
  5. Bakar ayam di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180°C sehingga ayam garing.
  6. Keluarkan ayam dari oven dan taburkan di atasnya dengan hirisan daun ketumbar.
  7. Perahkan jus limau nipis di atas ayam semasa menghidang jika suka.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, February 17, 2017

~ Resipi Ayam Panggang Ketumbar...

Sheery Dream Cakes | 1:00 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Jumaat penghulu segala hari.

Alhamdulillah di hari Jumaat yang penuh berakah ini, dapat lagi bersiaran dengan resipi Ayam Panggang Ketumbar.  Terima kasih buat semua penggunjung blog Diana kerana masih sudi singgah di sini ya. Moga segala yang dikongsikan di sini sedikit sebanyak dapat membantu memberikan idea memasak kepada anda semua.

Baiklah.. Apa kata kita semak resipi Ayam Panggang Ketumbar di bawah.


AYAM PANGGANG KETUMBAR

Bahan-Bahan
  • 3 ketul paha ayam _ dibersihkan dan dikelar
  • 1/4 sudu makan serbuk cili
  • 1/4 tsp cajun seasoning
  • 1 sudu makan serbuk kunyit
  • 1/2 tsp serbuk jintan manis
  • Jus lemon dari 1/4 biji lemon
  • 2 sudu makan minyak zaitun
  • Garam 
  • Gula
  • Air secukup kegunaan

Bahan-Bahan  A ( Dikisar halus )
  • 3 ulas bawang putih
  • 4 biji bawang merah
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 inci halia
  • 2 batang serai
  • 2 tangkai cili merah _ buang bijinya
  • Seikat daun ketumbar

Cara-Cara
  1. Gaul paha ayam bersama bahan-bahan kisar, serbuk cili, cajun seasoning, serbuk kunyit, serbuk jintan manis, jus lemon, minyak zaitun, gula dan garam. Perap ayam sekurang-kurangnya 4 jam. Lebih baik perap semalaman di dalam peti ais.
  2. Masukkan ayam ke dalam periuk yang sesuai. Tambahkan air secukupnya. Kacau rata.
  3. Masak ayam di atas api sederhana sehingga ayam 3/4 masak dan kuahnya pekat.
  4. Tutupkan api dan keluarkan ayam dari periuk. 
  5. Letakkan ayam di atas dulang pembakar dan curahkan sedikit kuah dia atas ayam. Masukkan ayam ke dalam oven.
  6. Panggang ayam sehingga ayam masak kekuningan.
  7. Hidang bersama lebihan kuah tadi.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, February 2, 2017

~ Resipi Ayam Ala Teriyaki...

Sheery Dream Cakes | 2:58 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bertemu kita di entri pertama di bulan Februari pada tahun ini.. Masak menu ni pada bulan lepas sebenarnya.. Baru ada kesempatan untuk kongsikannya di sini hari ini.. Menu ayam kali ini hanya ala-ala ayam teriyaki sahaja.. Apa-apa pun jom semak resipi Ayam Goreng Tepung terlebih dahulu...


AYAM GORENG TEPUNG 

Bahan-Bahan A
  • 1 ekor ayam ( bersaiz kecil ) _ dipotong kecil, buangkan kulitnya dan bersihkan
  • 1/2 tsp McCORMICK chilli flakes
  • 1/2 tsp McCORMICK chicken seasoning
  • 1 tsp McCORMICK chinese five spice
  • 1/4 tsp McCORMICK ginger ground 
  • 1 biji telur
  • 1 tsp biji bijan panggang ( optional )
  • Garam
  • Sedikit gula

Bahan-Bahan B ( dicampurkan dan gaul rata )
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung ubi
  • 1/2 cawan tepung jagung

Cara-Cara
  1. Masukkan kesemua bahan-bahan A ke dalam mangkuk yang besar dan gaul rata.
  2. Perap selama 10 minit.
  3. Kemudian masukkan bahan-bahan B ke dalam perapan ayam tadi dan gaul rata. Ketepikan.
  4. Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali dan goreng ayam tadi hingga masak kekuningan. 
  5. Angkat dan hidang.

:: NOTE ~

Ayam goreng tepung ini boleh dimasak ayam sos plum, sweet and sour chicken, ayam mentega, ayam teriyaki dan pelbagai lagi mengikut citarasa masing-masing.


AYAM ALA TERIYAKI

Bahan-Bahan
  • 12 ketul ayam goreng tepung ( rujuk resipinya di atas )
  • 4 ulas bawang putih _ dicincang 
  • Garam jika perlu

Bahan-Bahan Sos
  • 4 tbsp sos cili
  • 1 tsp ABC sweet sauce
  • 1/2 tsp minyak bijan
  • Gula perang secukup rasa
  • Sedikit air


Cara-Cara
  1. Masukkan bahan-bahan sos ke dalam mangkuk dan gaul sebati. Ketepikan.
  2. Kemudian panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan tumiskan bawang putih cincang hingga wangi.
  3. Masukkan bahan-bahan sos tadi dan gaul rata. Biarkan ianya mendidih seketika. Sesuaikan rasa ( tambahkan garam jika perlu ).
  4. Masukkan ayam goreng tepung. Gaul mesra.
  5. Tutupkan api dan hidang bersama nasi putih panas.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, May 12, 2016

~ Resipi Ayam Mentega Basah...

Sheery Dream Cakes | 9:02 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Moga anda semua sentiasa dianugerahkan kesihatan yang baik dan sihat-sihat hendaknya selalu... Pejam celik.. Pejam celik.. Sekarang kita sudah berada di bulan Mei 2016.. Tidak lama lagi seluruh umat islam akan bertemu bulan Ramadhan yang dirindui.. Bulan yang dinanti-nantikan kehadirannya.. Semoga kita dapat bertemu lagi bulan yang penuh berkah, rahmat dan ampunan ini.. In Shaa Allah..


Hari ini Diana kongsikan resipi Ayam Mentega Basah yang Diana olah dari resipi Udang Mentega Basah.. Hari tu Diana masak udang menggunakan resipi ini.. Memang sedap sangat dan pagi tadi tekak ini teringin hendak makan ayam mentega.. Teringat pada resipi udang mentega basah ni.. Tu yang cuba menggunakan ayam pula tu.. Alhamdulillah sedap...

Terima kasih kepada Sabariah Muda atas resipi yang sedap ini ya.. Izinkan akak kongsikannya di sini pula...


AYAM MENTEGA BASAH  olahan oleh SheeryDreamCakes

Bahan-Bahan A 
  • 750 gm ayam yang dibuang kulit dan tulangnya _ dipotong kecil
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit gula jika suka
  • 1 biji telur 

Bahan-Bahan B ( dicampur rata )
  • 75 gm Bunga Raya Fried Chicken All Purpose Seasoned flour- Classic
  • 75 gm Bunga Raya Fried Chicken All Purpose Seasoned flour- Hot & Spicy

Bahan-Bahan C
  • 5 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 1/2 biji bawang besar _ dipotong dadu kecil
  • 3 tangkai cili padi _ dipotong-potong
  • 3 tangkai daun kari
  • 1 1/2 sudu kecil serbuk kari
  • 3 sudu besar mentega
  • 1 - 1 1/3 tin susu cair ( mengikut selera masing-masing )
  • Sedikit perencah pati ayam Tumix
  • Garam
  • Sedikit gula jika perlu

Cara-Cara 
  1. Campurkan kesemua bahan-bahan A dan gaul rata. Perap selama 10 minit.
  2. Kemudian saluti ayam dengan campuran tepung ( bahan-bahan B ) dan goreng ayam di dalam minyak yang panas sehingga masak kekuningan.
  3. Angkat ayam dan toskan. Ketepikan.
  4. Di dalam kuali / periuk yang lain, panaskan mentega dan masukkan bawang besar, bawang putih, daun kari serta cili padi sehingga naik aromanya dan bawang kekuningan.
  5. Masukkan serbuk kari, susu cair dan perencah pati ayam. Gaul rata dan sesuaikan rasa. Tambahkan garam dan sedikit gula jika perlu.
  6. Masak sehingga kuahnya pekat.
  7. Masukkan ayam goreng tadi dan gaul rata.
  8. Tutupkan api dan hidang ketika ianya masih panas.


:: Resipi Asal Oleh ~ Sabariah Muda  ( TQ )

UDANG MENTEGA BASAH


Bahan-Bahan
  • Udang segar 
  • Bawang putih dua ulas (dicincang) 
  • Bawang besar holland (potong dadu)
  • Cili api ~ dalam 3 biji gitu
  • Daun kari
  • 1 sudu kecik serbuk kari 
  • 3/4 tin susu cair
  • Sedikit maggi cukup rasa / kiub ayam
  • Tepung jagung 
  • Butter dalam 3 sudu besar

Cara-Cara

  1. Mula-mula gaul udang dengan sedikit garam dan tepung jagung....goreng hingga garing ----> gune tepung kfc pon sodapp jgk. 
  2. Panaskan butter, bawang besar, bawang putih, daun kari dan cili padi..goreng sehingga naik bau dan bawang kekuningan.
  3. Kemudian masukkan serbuk kari ...susu cair kemudian perasakan dengan kiub ayam / maggi cukup rasa.
  4. Nak kuah pekat boleh tambah sedikit tepung jagung....saba masak smpi pekat aje...x tambah tpg jagung.
  5. Siap!!!!
  6. Nak sedap....lps goreng udang tu ketepikan...bile nak makan baru tuangkan kuah tu kat atas udang baru laa rase kruk krak kruk krak rangup udang tu....ok...selamat mencuba.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 9, 2016

~ Roasted Chicken & Honey roasted potatoes and carrots...

Sheery Dream Cakes | 11:36 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Hari ini Diana ingin kongsikan resipi menu yang sudah lama terperam.. Hari ini baru ada kesempatan untuk buat entrinya.. Apa kata kita semak resipinya..


ROASTED CHICKEN
  
Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam
  • Kitchen string
  • 1/2 biji bawang besar _ dipotong 4 
  • 1/2 biji lemon 
  • 1 tangkai daun rosemary segar
  • Minyak zaitun secukup kegunaan 
  • Kertas minyak 

Bahan-Bahan A dicampurkan dan gaul rata )
  • 5 ulas bawang putih _ dikisar 
  • 2 tsp daun rosemary segar cincang
  • 2 tsp daun thyme segar cincang
  • 1/2 tsp ground  nutmeg 
  • 2 tsp chicken seasoning 
  • 1 tsp paprika 
  • Garam
  • Lada hitam kisar

Cara-Cara
  1. Bersihkan ayam dan keringkan.
  2. Renjiskan ayam dengan minyak zaitun dan lumur keseluruh ayam. 
  3. Kemudian lumurkan bahan-bahan A pada keseluruhan permukaan, bawah kulit dan rongga perut ayam. Taburkan sedikit daun rosemary di atasnya jika suka. 
  4. Masukkan 1/2 biji lemon, 1/2 biji bawang besar yang dipotong 4 dan daun rosemary segar ke dalam rongga perut ayam.
  5. Ikat kaki ayam dengan tali dengan kemas.
  6. Masukkan ayam ke dalam peti ais dan perap beberapa jam atau sebaiknya semalaman.
  7. Panaskan oven pada suhu 190°C. 
  8. Letakkan ayam di dalam dulang pembakar yang telah dilapik dengan kertas minyak dan disapukan dengan sedikit minyak zaitun. Masukkan ayam ke dalam oven dan panggang ayam selama 1 jam 40 minit atau sehingga ayam masak.
  9. Keluarkan ayam dan makan ayam bersama  Honey Roasted Potatoes and Carrots ( resipinya rujuk di bawah ).



HONEY ROASTED POTATOES AND CARROTS
  
Bahan-Bahan
  • 500 gm baby carrots
  • 1 kg ubi kentang bersaiz kecil ( Diana guna ubi kentang dari Australia ) _ bersihkan, cuci dan potong 2 
  • 3 bulbs bawang putih
  • Beberapa tangkai daun rosemary segar
  • Sedikit minyak zaitun untuk disapu pada kertas minyak

Bahan-Bahan A 
  • 4 tbsp madu
  • 4 tbsp minyak zaitun 
  • Chicken seasoning 
  • Lada hitam kisar
  • Garam

Cara-Cara
  1. Panaskan oven pada suhu 200°C.
  2. Satukan bahan-bahan A di dalam mangkuk yang sesuai dan gaul rata.
  3. Masukkan baby carrots, ubi kentang dan bawang putih. Gaul rata.
  4. Kemudian letakkan ke dalam dulang pembakar yang telah dilapik dengan kertas minyak dan disapukan dengan sedikit minyak zaitun. Letakkan juga beberapa helai daun rosemary segar di atasnya.
  5. Bakar di dalam oven ( kacau sekali-sekala ) sehingga ianya masak keperangan.
  6. Hidang ketika ianya masih panas.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, January 5, 2016

~ Resipi Sup Ayam Cendawan...

Sheery Dream Cakes | 8:21 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ini bersiaran dengan resipi ulang tayang... Diana belajar resipi Sup Ayam Cendawan ni dari Mak Mertua Diana.. Apa kata jom kita semak resipinya..


SUP AYAM CENDAWAN
  
Bahan-Bahan
  • 1 kg ayam _ dibuang kulitnya dan potong kecil
  • 5 keping cendawan shitake kering _ direndam hingga lembut, potong mengikut citarasa dan bersihkan
  • 5 keping cendawan telinga kera _ direndam hingga lembut, potong  dan bersihkan 
  • 3 inci halia muda _ ditumbuk kasar bersama kulitnya
  • 8 ulas bawang merah _ dicincang halus
  • 12 ulas bawang putih _ dicincang halus
  • 2 tbsp minyak bijan
  • 1000 ml air atau secukup kegunaan
  • Sedikit minyak zaitun 

Bahan-Bahan A

  • 1/2 tbsp perencah pati ayam Tumix
  • 2 tbsp kicap pekat Yot Brand
  • 1 tbsp minyak bijan
  • Garam secukup rasa

Cara-Cara
  1. Masukkan sedikit minyak zaitun dan 2tbsp minyak bijan. Masukkan bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis sehingga garing.
  2. Masukkan ayam dan masak selama 5 minit.
  3. Kemudian masukkan cendawan dan air. Gaul dan renih selama 20 minit di atas api kecil.
  4. Tambahkan bahan-bahan A dan renih lagi sehingga ayam empuk.
  5. Tutupkan api dan sedia untuk dihidang.
  6. Makan ketika ianya masih panas dengan nasi putih. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 27, 2015

~ Rendang Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:13 AM | | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Rendang sedap dimakan bersama nasi, pulut kuning, ketupat, lemang atau roti.. Kebiasaanya rendang disajikan ketika hari raya Aidilfitri dan Aidiladha.. Ianya juga sering dilihat sebagai salah satu menu di majlis keramaian seperti majlis perkahwinan..

Ada rendang ayam, rendang daging, rendang kerang, rendang ikan, rendang sayuran dan pelbagai macam jenis rendang lagi... Kesemuanya sedap di tekak ini.. Asalkan rendang dan Halal sememangnya menjadi kegemaran Diana.. 

Hari ini Diana masak rendang ayam resipi dari Buku Masakan 400 Resipi Terbaik Chef Wan.. Pelbagai resipi menarik ada di dalam buku masakan ini.. Kepada sesiapa yang belum memilikinya, bolehlah dapatkannya sekarang ya...Terima kasih buat Datuk Chef Wan di atas resipi yang sedap ini...






BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, November 14, 2015

~ Resipi Nasi Beriani Ayam...

Sheery Dream Cakes | 8:59 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Nasi Beriani Ayam atau Daging sememangnya kegemaran Diana.. Diana paling suka makan Nasi Beriani di Batu Pahat, Johor.. Sedap sesangat.. Bila tekak hendak makan Nasi Beriani, terus teringat restoran yang jual nasi beriani tu kat Batu pahat.. Tapi apa kan daya.. Jauhnya tu kena pergi seberang lautan baru dapat merasanya.. Huhuuu..

Nak tak nak kenalah memasak sendiri Nasi Beriani tu.. Rempah Beriani? Yang itu sememangnya masalah sebab tiada stock rempah beriani dari Johor pun di rumah ni.. Yang ada hanyalah Perencah Nasi Beriani Ikan Brand sahaja... Jadilah kan...

Semasa googel resipi Nasi Beriani.. Tergoda dengan resipi nasi Beriani di blog Sweet Brownies .. Apa lagi, masak la untuk menu makan malam kami malam tadi.. Alhamdulillah sedap. Terima kasih kepada tuan punya resipi kerana sudi kongsikan resipinya ya.. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya..


:: Resipi Oleh ~ Rahimah Tamin @ Sweet Brownies  ( TQ ) 

AYAM BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • Seekor ayam 
  • 2 senduk rempah beriani 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 1 senduk tomato puri
  • 1 cawan yogurt 
  • 1/2  cawan minyak
  • 1 1/2 cawan air 
  • 2 senduk cili kering kisar
  • 1 biji bawang besar _ dibelah 4
  • 1 biji tomato _ dihiris
  • Penumis ( kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih )
  • Air asam jawa
  • 1 sudu kecil gula / madu
  • Sedikit kismis 
  • Garam 
  • Gula 

Bahan Perapan Ayam ( kisar dengan sedikit air )  
  • 3 inci kunyit hidup
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Serai hiris ( bahagian yang putih) 

  • 1 sudu besar serbuk rempah kari  
  • Serbuk lada hitam  
  • Garam 

Bahan-Bahan Kisar
  • 2 biji bawang besar _  potong dadu 
  • 3 biji tomato _ potong dadu 
  • 7 iji cili besar hijau _ dibuang biji dan kerat 3 
  • 15 tangkai cili kering 
  • 5 ulas bawang putih 
  • 2 inci halia hiris 


Cara Memasaknya
  1. Basuh ayam dengan air asam jawa dan tepung gandum, rendam 20 minit dan toskan.
  2. Gaulkan ayam dengan bahan perapan ayam, serbuk rempah kari, serbuk lada hitam dan garam. ( Diana perap 10 minit ).
  3. Kemudian goreng ayam di dalam minyak yang panas sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  4. Campurkan rempah beriani bersama bahan-bahan kisar serta susu cair dan gaul rata.
  5. Panaskan 1 cawan minyak, tumiskan bahan penumis 4 sekawan, bancuhan rempah dan bahan kisar tadi, tomato puri, yogurt, sedikit susu cair dan garam. Kacau rata ( kacau selalu sebab takut hangit ). Tumis sehingga garing.
  6. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi dan kacau rata.
  7. Masukkan bawang besar yang dibelah 4, hirisan tomato serta air asam jawa atau air perahan limau,  1 sudu kecil gula / madu atau secukup rasa, kismis serta 1 1/2 cawan air.
  8. Masak sampai terbit minyak atau kuahnya pekat. Perasakan dengan garam. Sesuaikan rasa.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang. 

** NOTE ~ SETELAH MEMASAK LAUK BOLEHLAH KITA MEMASAK NASINYA YA. 



NASI BERIANI
  
Bahan-Bahan
  • 1 kg beras moghul ( Faiza ) _ basuh bersih dan rendamkan sebelum mula memasak lauk
  • 2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 inci halia _ dihiris
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris
  • Kulit kayu manis
  • Bunga cengkih
  • Bunga lawang 
  • Buah pelaga
  • 1 senduk rempah beriani ( khas untuk nasi ada sebenarnya kat Johor )_ Diana guna Perencah Nasi Beriani Ikan Brand
  • 2 senduk Buttercup/planta  _ Diana gantikan dengan 2 senduk minyak sapi 
  • 1 senduk minyak goreng ayam
  • Segenggam atau 1 kotak kecil kismis 
  • 1/2 cawan susu cair
  • 6 cawan air
  • Tomato _ dihiris ( Diana potong dadu kecil )
  • Daun pandan
  • Seikat daun ketumbar 
  • Bawang goreng
  • Pewarna kuning telur / kaskas ( susah nak cari )
  • Sedikit biji gajus goreng _  Diana tambah 

Cara Memasaknya

  1. Toskan beras dan ketepikan.
  2. Panaskan butter / minyak sapi dan minyak goreng ayam tadi dan masukkan bahan penumis 4 sekawan. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan bawang besar, halia dan bawang putih hiris, kacau hingga bangkit bau.
  4. Masukkan rempah yang dicampur dengan susu cair, daun pandan, kismis dan garam.
  5. Kacau selalu, setelah rempah terbit minyak dan wangi masukkan 6 cawan air.
  6. Setelah mendidih masukkan beras. Tutup periuk dan masak nasi hingga separuh masak atau hampir masak. Angkat.
  7. Salin nasi ke dalam bekas lain.
  8. Guna periuk tadi ( rice cooker ), masukkan separuh nasi yang separuh masak tadi dan ratakan.
  9. Tuangkan sedikit susu cair, titikkan sedikit pewarna kuning, letakkan 4 ketul ayam beriani bersama sedikit kuahnya, separuh hirisan tomato, sedikit biji gajus goreng, hirisan daun ketumbar dan sedikit bawang goreng.
  10. Kemudian, masukkan baki nasi tadi dan ratakan.
  11. Buat langkah seperti No.9.
  12. Akhir  sekali tutup semula periuk dan masak semula sampai nasi masak.
  13. Hidang nasi bersama acar timun mentah, ayam beriani ( resipi di atas ) atau lauk kegemaran masing-masing.


Diana gabungkan nasi beriani ini bersama Ayam Ros pandan, Ayam Beriani dan Acar Timun Mentah. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>