Saturday, August 13, 2011

~ Resipi Rich Choc Pudding Bersama Kuah Kastard...

Sheery Dream Cakes | 1:54 PM |

Assalamualaikum dah Salam Sejahtera..

Pagi tadi Diana sempat buat Rich Choc Pudding... Resipi ni Diana nampak semasa singgah kat dapur Abang Ady.. Terus jatuh cinta kat puding ni...Buat la kan pagi tadi untuk berbuka nanti... Simpan dalam peti ais... Makan sejuk-sejuk...


Sebenarnya hari nie niat d hati nak buat biskut raya... Konon jer la kan... Tak buat² lagi sampai sekarang... Adeeeh!!!!  Ermm.. Tengok la petang sikit nanti... Kalau rajin tu boleh la buat sedikit kan... Kalau tak tunda esok lagi jawabnya... Huhuhuuuu... Daughter lagi la kan... Berangan nak buat Biskut Tembikai... Waaah!!!! Silap² nanti dengan mummy dia ni sekali teeer tidur menyiapkan biskut tu... Hahahaaaa.... Diana tengok bukan main susah lagi nak buatnya... Kena banyak kesabaran dan teliti gitu baru menjadi... Ermmm... Tengok la dulu... Kalau nak buat biar nanti dulu... Hehehhee.. Dahulukan yang senang² terlebih dahulu kan...


Baik la... Berbalik kita pada Rich Choc Pudding ni.. Resipi ni Diana memang tak sabar nak mencubanya semasa ternampak kat dapur Abang Ady semalam... Mengoda sungguh!!! :). Pepagi lagi dah masuk dapur buat puding ni tadi... 

Terima kasih buat tuan empunya resipi,  Abang Ady dan Akak Ita kerana sudi berkongsi resipi yang sedap ni... Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya Abang Ady dan Akak Ita.. Terima kasih ..

:: Sumber ~  Abang Ady @ Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes ( TQ ) 



RICH CHOC PUDDING BERSAMA KUAH KASTARD

Bahan-Bahan
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 sudu besar choc emulco
  • 1 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan susu tepung
  • 1/2 sudu teh garam
  • 4 1/4 cawan air
  • 4 sudu besar tepung jagung
  • 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 4 sudu besar butter
  • 1 paket serbuk agar-agar ( 10-11gm )

Cara-Cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
  2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
  3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yang disukai. 



KUAH KASTARD

:: Resipi oleh ~ Akak Ita @ Masam Manis ( TQ )


Bahan-Bahan
  • 1 tin susu cair
  • 2 gelas air
  • 5 sudu besar gula pasir
  • secubit garam
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 1 sudu teh esen vanila
  • Fruit coktail - untuk hiasan


Cara-Cara

  1. Masak susu, air dan gula dgn api yg perlahan sampai didih. Bancuh tepung kastard dengan sedikit air dan tuangkan dalam adunan kuah. 
  2. Tambahkan secubit garam dan esen vanila.
  3. Biarkan kuah mendidih.
  4. Biarkan sejuk masukkan dlm peti ais supaya sedap di makan bila sejuk.
  5. Untuk menghidang masukkan kuah dalam mangkuk besar. Letakkan ais dan fruit coktail dan letakkan puding kegemaran tadi dan siap untuk di hidangkan.


24 comments:

nuwairani ismail said... Reply

assalamualaikum kak diana...meriahnya rich choc pudding ni...siap berkuah, berbuah lagi...nani tgh fikir lagi nk buat dessert apa petang ni...

ady said... Reply

as-salam diana
sedapkan diana rich choc pudding dan kuah kastard tu...abg ady nak buat lagi nanti.....

Gee® said... Reply

wow!! sedapnya Diana....

Mieza said... Reply

kak dianaaaaaa..ni fav mieza..suka dgn puding..sedap giler kan...br bercadang2 nak wat tgk2 kak diana buat dulu...terliurrrrrr kak..zalimmmmmmmmmmm tunjuk puding sedap di tgh hari yang bahang..tergugat imanku kakkkkkkk hehehehe

Diana @ Melley Mey said... Reply

nuwairani ismail ~
wsalam nani...
hehhee.... apa kata buat yg nie.. mudah jer nak buat nani... ;)

ady ~
wsalam abg ady...
irfan kata sedddap sesgt abg ady.. diana ptg nnt baru dpt merasa... memang tgk pudding tu sedap sgt ler abg ady... mmg kena buat lagi n lagi nie sbb irfan dah ckp sedaaap tu abg ady...

gee ~
irfan memang suka tadi akak... nnt berbuka nak cuba... pasti sgt sedap kan .. ;)

Diana @ Melley Mey said... Reply

mieza ~
hehhehehe... sabar je la kan mieza... hihihiii ^_^
akak tergoda tgk rich choc pudding nie smlm kat dapur abg ady.. tu yg terus buat tu tadi mieza... ;)

ijayuji said... Reply

Salam kakak cantek! Organ jom mkn sama2 hihihi.... Kita paling minattttt puding yg Ada kuah gini klu Takde kuah pun kita akn jdkan puding tu kuah hihihi..... Sgtlah canteknyerrrrr puding akak niii, rasa nk ngap jerr! :D

Mas said... Reply

kak diana cayang....
terliurnya tengok puding tu..
nampak sedappp sangat...

Diana @ Melley Mey said... Reply

ijayuji ~
wsalam ika akak cayang...
irfan dah tunggu tu dar tadi... hehhehe... mana aunty ika nie yer x smpi2 lg nie.. heheheheh ;)
a'aa akak pun sama gak ika.. suka sgt yg berkuah2 nie kan.. sedap makan lg sejuk2 .. waaahhh.. terima kasih ika akak cayang.. ^_^

Diana @ Melley Mey said... Reply

mas ~
yer mas cayang... irfan dah kata sedap tu tadi... hehehe...

IXORAROXI said... Reply

Diana,tumpang tengok gambar2 yang cantik sangat2
Puding tu pun cantik sangat, mesti sedap tu

♥LOVE2COOK♥ said... Reply

If not mistaken, this recipe is from Kak Jun. I made this once long time ago minus the custard sauce. Really a good pudding...

Love your photos...and the pudding is killing me!!! Yummmm ;)

kzai said... Reply

salam diana...wau...menggoda jantung dan kalbu...sib baik dh pernah buat dulu...nyummm..nyumm..

Ucu Faridah said... Reply

diana...selamat berbuka...
geramnye tengok puding tu...gambor pun cantik..dah jatuh dah air liur ni...

Liza said... Reply

biasa Liza buat puding ni xde kuah, bila singgah sini ada kuah kastad pulak...mst lg best kan...lg best oowwww...lagi best...hihihi

Anawahid said... Reply

wohoooooo!!!... so gojes n yummy this pudding... awesome!... hehehe... ada lg x diana, yg ni kita pon suka jugak, nak2 cuaca panas2 cenggini kena, sib baik perasan tima dh berbuka, kalo x???... heeeeee

Anawahid said... Reply

typo > *time... haha

quinnie said... Reply

wah kakdiana....menarik betul pudingnya ada kuah lagik...biasa makan puding coklat je...mesti best nih...syok le irfan dpt makan ye...hehhhe

izahdaut said... Reply

Wooooo gambr2 akak makin makin makin cantikkkkk.. Sukeeenyeee.. Rasanya resepi ni asalnya mcm resepi kak jun kottt.. Dah peernah buat mmg coklat sungguh rasanyaaa

Juwita Jamaludin said... Reply

sedapnya.. suka la.. puding2 macam ni sejuk amasuk tekak kan kak.. ita ni dah la suka puding jadi terliur plak kak

Mamasya said... Reply

Yummmm...mmg sedap rich choc pudding.yg sikit tu Irfan punya ke...cukup tak tu..
dah lama tak buat..choc puding ni..favorit abg no 1.

dZana said... Reply

aduhai D.. terpukau akk memandangnya.. sangatttttttt mengoda...

che'iza said... Reply

Assalan Diana

Ya allah... mengoda betul tau ko ni diana... Den kalau dapat makan pudingnyer jer pun dah sedap dah... Ni berkuah cocktail lak... uissshh kompem sedap tak terkata......

Lovely Kitchen said... Reply

tak tahan tgk gambar2 yg cantik tu!!! rasa nak ngap je skrin ni..huhuu