Saturday, March 23, 2013

~ Crispy Fried Yam Ring...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... Baiklah.. Oleh kerana Diana agak penat sedikit hari ini... Sebab pergi majlis pernikahan sepupu Diana siang tadi.. Esok ada lagi majlis persandingan pula.. Jadi memang tidak larat hendak menaip panjang-panjang.. :D. Apa kata terus sahaja kita semak resipi untuk malam ini..


Resipi Diana ikut dari blog The Waitakere Redneck's Kitchen.. Terima kasih buat tuan punya resipi dan izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya.. TQ.. Muahsss ❤ 


::  Beginilah rupa adunan keladi sebelum dibentukkan ::


::  Boleh juga dibentukkan begini.. Ikut citarasa masing-masing ya  ::


::  Untuk resipi Ayam Sos Tiram Klik  di SINI  ::


:: Resipi Oleh ~ The Waitakere Redneck's Kitchen  ( TQ ) 

Ingredients 
300 gm yam ( skinned, steamed and mashed )
5 Tbsp wheat starch
5 Tbsp boiling water
1/2 tsp salt
1 Tbsp shortening _ Diana guna minyak zaitun
1/2 Tbsp sugar
1/4 tsp five spice powder

Method
  1. Cut yam into small pieces and steam for 10-15 minutes or until soft ( cooking time will differ with each yam variety ). Mash with potato masher.
  2. Pour boiling water into wheat starch ( make sure the water is boiling hot in order to cook the wheat starch ). Mix thoroughly.
  3. Add wheat starch dough and the rest of the other ingredients to the mashed yam. Knead or mix with a potato masher until it is well combined.
  4. Pat dough into a long strip and join the ends to form into a ring ( do not use a rolling pin to roll the dough as this will make the yam dense ). My ring measures 2"H x 5½" diameter x 3/4" thick ( depending on how big your ring is, if there is any leftover dough, do not throw it away ).
  5. Place the yam ring in a bamboo sieve or foil dish. ( I cut holes in a pie dish so that I can lower it easily with the yam ring into the deep fryer ).
  6. Rest the yam ring in the fridge for at least an hour.
  7. Heat oil up in the deep fryer. Drop some vermicelli in and fry until crispy ( the vermicelli will puff up once it hits the hot oil ). Set aside for garnishing.
  8. Lower the yam ring into the oil ( make sure the oil is hot enough to avoid ending up with a greasy yam ring ). Deep fry until crispy and golden brown.
  9. Remove and sit on wire basket to drain oil and place on serving plate.



Untuk gambar di atas ini.. Diana buat mini yam ring... Sebab kalau Irfan lebih suka makan macam ini sahaja.. Jadi Diana buatlah mini yam ring untuk Irfan.. Kalau ahli keluarga yang lain lebih suka makan bersama Ayam Sos Tiram.. Kalau tidak rajin buat yam ring ini.. Biasanya Diana akan makan di luar sahaja.. Hehhehee... 




7 comments:

ibh_sue said... Reply

Asslmkm kak Diana.
Sedapnya kak..Mmg nampak sgt kerangupannya tu...

FatihaNur said... Reply

rajin..sedap...kagum....

rajin nye kak mel masak2 benda2 best ni...

Rohah said... Reply

dapat dibayangkan kesedapannyalah kak...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... Reply

Salam D..memang peberet Kak Ros. kalau makan kat res torant cina memang tak sah kalau tak order ni. Sedap kan

umi's cup cake said... Reply

Salam Diana,
selama ini umi jadi silent reader diana tapi hari ni nak komen jugak... sebab dah lama umi cari resepi ini dan akhirnya jumpa di sini.. tq so much dear...really love it

fazianbatrisyia said... Reply

Nampak sedap...rasa mesti sedap jugak ni...

GK Arusuvai said... Reply

yam basket.....wow my favourite...urs looks yummy