Friday, May 6, 2011

~ Resipi Kek Sarang Semut...

Sheery Dream Cakes | 8:50 AM |


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Hari ini kita semak pula resipi Kek Sarang Semut.. Kek ini juga dikenali sebagai Kek Gula Hangus.. Kek yang sentiasa mendapat tempat di rumah ni.. Memang tak muak makan kek ni.. Cuma kekadang ada masanya kek ni tidak menjadi sarangnya tu.. Tak banyak lubangnya.. Bila ianya terjadi memang kecewa sesangat la kan.. Tapi tak apa.. Mungkin ada teknik yang kita tersilap.. Cuba lagi dengan teknik yang betul.. Dengan izinNya pasti menjadi.. Yang penting jangan putus asa ya..



:: Sumber ~ Akak Yatie @ Sinar Kehidupanku  &  Widad @ MyR  ( TQ )


KEK SARANG SEMUT | KEK GULA HANGUS

Bahan-Bahan
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 4 biji telur
  • 2 sudu besar mentega

Cara-Cara
  1. Masak gula dengan api sederhana sehingga hangus.
  2. Masukkan air panas sedikit demi sedikit dan masak lagi hingga gula cair ( berhati-hati ketika menuangkan air tu.. sebab merecik yer ).
  3. Kemudian masukkan mentega dan tutupkan api. Ketepikan. Biarkan ianya sejuk terlebih dahulu.
  4. Sementara itu, pukul telur hingga betul-betul kembang dan pekat.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam adunan telur tadi dan kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung gandum dan soda yang telah diayak bersama. Gaul sebati.
  7. Akhir sekali masukkan air gula yang telah disejukkan sepenuhnya tadi.
  8. Perap adunan selama lebih kurang 3 - 4 jam.
  9. Bakar dengan api sederhana pada suhu 160°C - 180°C selama 1 jam.
  10. **  Diana pun ikut akak Yatie... bakar guna api bawah sahaja selama 40 minit dan api atas bawah selama 15 minit. 
  11. Sekiranya kek masih belum masak, bakar lagi 5 minit atau sehingga kek masak.



Gambar di atas merupakan Kek yang hanya adunannya diperap selama 2 jam. Gambar yang di bawah pula kek yang adunannya diperap selama 4 jam.





18 comments:

Shaiful Zaidi said... Reply

Suke nama kek tu...mcm nama kg saya, Kota Sarang Semut.

Zuwairi Aiman said... Reply

Salam kunjungan.. resepi menarik.. boleh try..

CT Delima said... Reply

Assalamulaikum Diana

suka..sukaaa n sukanyaaaa. kak ct suka makan kek sarang semut ni. pernah buat masa zaman remaja dulu belajar dengan arwah mak. sarang dia memang menjadi. Tapi bila dah lama tak buat kenapa sarang dia langsung tak ada.. hihihi.

Cantilah Diana jujur kak ct puji ni, memang menjadi betul sarang dia tu..lembut jer kalau gigit kek ni kan :DD

Diana @ Melley Mey said... Reply

shaiful zaidi ~
oo yer ker.. hehehe ^_^

zuwairi aiman ~
terima kasih... ;)

ct delima ~
wsalam akak..
terima kasih akak... ^_^.. cayang akak.. hehee.. a'aa akak mmg lembut jer kalau d gigit kek nie.. yg best nye kan akak.. daughter tgk kek nie terus salam kat diana kata tahniah mummy!! ehehehhe. ;)

Ayu said... Reply

Assalam diana,
cantik nampak sarang nya tu..congrats menjadi kek diana ni..

kalau akak dah terlompat2 macam akak dulu2 bila dah jadi buat kek ni ..heheh

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam akak..
terima kasih akak ayu... ^_^. cayang akak... hehehehe..
ermm.. kalau boleh diana pun nak melompat2 gak akak.. hehehe... tapi segan plak kat daughtyer smlm.. ehhehee

Mas said... Reply

mas pun suka kek ni...
sedappnya..
lama dah tak buat kek sarang semut ni....
wahhhhh...tahniah..cantik kek tu menjadi....

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... Reply

cantiknya lubang sarang semut tu...kita pun dah lama tak buat...sekali sekala buat untuk minum petang best gak...

Diana @ Melley Mey said... Reply

mas ~
terima kasih mas akak cayang.. hehehe.. nnt buat yer mas... hehehe...

nazrah ~
terima kasih akak cayang... tu ler kan akak... sesekali makan kek nie memang sedap... ;)

chikadakbiru said... Reply

wahh cantikkk....kek ni tak muak makan...menjadi la lubang..senang semut cari jalan keluar kan.. :D

Diana @ Melley Mey said... Reply

hehehe.... banyak ler semut datang nnt nie kan.. eheheheh :D.
a'aa.. suka sgt mkn kek nie.. mmg x muak wpun selalu makan... :)

ady said... Reply

as-salam
Hmmmm....gojesss! cantik sarang semut tu..nampak jelas sarang2nye..

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam...
terima kasih ady.. ^_^

lina said... Reply

salam kenal diana - cantik jer sarang semut tu menjadi...dh lama tak buat teringat kembali zaman sekolah dulu2 :)

cik cek said... Reply

Salam Diana...

Bilala kak cek nak sampai seru wat kek ni...resepi dah lama simpan ...buatnya tak tau bila...

Memang cantik hasil kejadian kek sarang semut diana ni...

nOOrsha said... Reply

salam..cantiknye kejadian kek sarang semut ni.. memang kalo exam ni leh dapat full mark la.. A+, 4 flat.. heheh

noorsafone said... Reply

Salam diana...cantik bersarang kek ni...Kak noor nk tnya...Diana perap dlm loyang 3 jam,then terus bakar ye...

Diana @ Melley Mey said... Reply

lina ~
salam kenal gak buat lina... terima kasih... ;)

cik cek ~
wsalam akak..
terima kasih akak cayang...
ermm x per akak.. jap nnt datang ler seru tu yer akak.. hehehe.. mana tau esok lusa kan akak.. ;)

noorsha ~
wsalam sha..
terima kasih sha cayang.. hehe.. kena perbaiki lagi nie nmpknya kan sha... nak dapat A++ hehehehe

noorsafone ~
wsalam akak...
terima kasih akak cyg.. ;).. ermmm kalau ikutkan masa diana buat smlm... lepas perap baru diana tuangkan ke dalam loyang .. lepas tu terus bakar.. ( tapi tak tau ler cara tu betul ker x akak )..