Monday, May 9, 2011

~ Resipi Ikan Goreng Pandan...

Sheery Dream Cakes | 9:44 PM |


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...  

Salah satu menu makan malam kami hari ni Ikan Goreng Pandan... Tidak ada apa coretan yang hendak dikongsikan hari ini.. Cuma ingin kongsikan resipi Ikan goreng pandan ni sahaja.. Jom semak resipinya..




IKAN GORENG PANDAN


Bahan-Bahan
  • 4 ekor ikan sederhana besar ( boleh guna ikan putih, ikan merah, ikan kembong atau lain-lain )
  • Daun pandan atau secukup kegunaan
  • Lidi secukupnya
  • Minyak untuk menggoreng


Bahan-Bahan Perap
  • 10 ulas bawang merah _ ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih _ ditumbuk
  • 2 cm halia _ ditumbuk
  • 2 batang serai _ dimayang halus
  • 3 - 4 biji cili padi _ ditumbuk
  • 2 tbsp serbuk kari
  • 1 tbsp asam jawa
  • 2 tbsp cili kisar
  • 2 tbsp gula atau secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • 2 tbsp tepung gandum
  • 2 tbsp tepung jagung


Cara-Cara
  1. Perap ikan bersama bahan-bahan perap selama 2-3 jam. Pastikan juga menyumbatkan bahan perapan ke dalam perut ikan.
  2. Balut ikan dengan daun pandan dan sematkan dengan lidi.
  3. Kemudian goreng ikan di dalam minyak yang banyak sehingga masak ( terpulang la nak garing atau pun tak ).
  4. Angkat dan hidang bersama cicah kegemaran.




7 comments:

Citarasa Rinduan said... Reply

diana--
sure baunya wangikan??
aduh...
ayu dapat bau ikan goreng kamu..

Diana @ Melley Mey said... Reply

hehehe...
a'aa.. suka sgt ngan wangi daun pandan tu bila d goreng... ;)

Ummi said... Reply

Dianaaaaaaaaaa...tolong hantar 2 ekor ikan ke Kuantan...nak makan nih...x tahan tengok...ikan goreng pun sodaappp...hehee

YANA SHAIFUL said... Reply

waahhh...bestnyaa..esok kna p cari daun pandan nii..nak try bt jgk..mst wangi kann :-)

Diana @ Melley Mey said... Reply

ummi ~
akak... hehehee... boleh2... ikan goreng mmg sedap kan akak kan... ;)

yana ~
a'aa.. daun pandan kalau d goreng semerbak wanginya... kan :)

Nuridah said... Reply

Assalamualaikum Diana,

Wah ikan pandan nie nampak sungguh sedap...akak nk masuk list dulu...ty Diana for sharing.....

Ayam tomato kat atas tu pun nampak sedap...menu kita sama hari ini...kak nur pun msk ayam msk merah....hehe...mcm berjanji pulak.

Diana @ Melley Mey said... Reply

wsalam akak...
sama2 akak... :)
hehehee... tu ler kan akak... cam berjanji plak kan akak... hehehe.. kalau anak2 mmg suka kalau ayam d masak mcm nie kan akak...