Showing posts with label Makanan Laut. Show all posts
Showing posts with label Makanan Laut. Show all posts

Sunday, April 30, 2017

~ Resipi Ikan Tenggiri Panggang...

Sheery Dream Cakes | 2:11 PM | | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bersiaran kembali bersama resipi Ikan Tenggiri Panggang. Ikan tenggiri kalau dimasak panggang macam ni sememangnya kegemaran Diana. Makan bersama sambal cili. Aduuuh!! Sedapnyaaa. Nak masaknya pun mudah. Diana pasti ramai yang sudah tahu cara nak panggang ikan tenggiri kan. Tapi Diana kongsi jugalah resipi campak-campak ni buat rujukan dikemudian nanti ya.


IKAN TENGGIRI PANGGANG

Bahan-Bahan
  • Ikan tenggiri _ dibersihkan dan dikelar
  • Bawang putih _ diparut
  • Halia _ diparut
  • Jus lemon
  • Lada hitam kisar
  • Minyak zaitun
  • Garam 

Cara-Cara
  1. Campurkan garam, parutan bawang putih, parutan halia dan minyak zaitun ke dalam manggkuk yang sesuai. Gaul rata.
  2. Sapukan pada bahagian perut dan pada keseluruh ikan hingga rata.
  3. Taburkan lada hitam kisar pada keseluruhan ikan. Perap ikan selama 30 minit.
  4. Panggang ikan sehingga ianya masak.
  5. Hidang bersama sambal cili kegemaran anda.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, March 30, 2017

~ Resipi Ikan Tempra Nyonya...

Sheery Dream Cakes | 8:06 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Reipi Ikan Tempra Nyonya ni sudah lama Diana kongsikan di blog Diana ( Klik DI SINI untuk entri lepas ). Memang selalu juga Diana memasaknya di rumah ni. Selalu saja ada permintaan ulangan menu ni dari orang-orang yang Diana sayang. Alhamdulillah.. sedap di tekak mereka.

Baiklah.. Diana kongsikan sekali lagi resipinya di entri ni ya. Jika ingin mencubanya, anda boleh semak resipinya di bawah.


IKAN TEMPRA NYONYA

Bahan-Bahan
  • 4 ekor ikan selar atau ikan kembung _ dibersihkan dan dikelar sedikit
  • Daun bawang
  • Garam
  • Gula
  • Asam jawa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak
  • Perencah pati ayam / Kiub pati ayam _ Tak bubuh pun tak apa

Bahan-Bahan A ( Digoreng garing )
  • 12 ulas bawang merah _ dihiris
  • 12 ulas bawang putih _ dihiris

Bahan-Bahan B
  • 5 - 8 biji cili padi _ ( untuk kali ni Diana guna cili kering yang dipotong-potong )
  • 3 batang serai _ dititik
  • 2 biji cili merah _ dipotong menyerong

Cara-Cara
  1. Lumurkan ikan bersama garam dan asam jawa. Goreng di dalam minyak yang banyak dan panas sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumiskan bahan-bahan B sehingga wangi.
  3. Kemudian masukkan air asam jawa, sedikit air, perencah pati ayam / kiub pati ayam, gula dan garam secukup rasa.
  4. Setelah mendidih bolehlah dimasukkan ikan goreng dan renih selama 5 minit di atas api kecil.
  5. Masukkan 1/2 bahagian bawang merah goreng dan 1/2 bahagian bawang putih goreng. Gaul rata dan tutupkan api.
  6. Semasa menghidang taburkan 1/2 bahagian lagi bawang merah goreng dan 1/2  bahagian bawang putih goreng di atas ikan. Taburkan hirisan daun bawang di atasnya.
  7. Hidang bersama nasi putih panas.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 3, 2017

~ Resipi Kari Ikan...

Sheery Dream Cakes | 8:06 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Kari ikan ini salah satu menu makan malam kami minggu yang lalu. Masih lagi menggunakan resipi dari akak Shiela yang mana dulu Diana mencubanya dengan memasak ikan pari. Kali ini Diana guna sekali lagi resipi ni dengan ikan lain pula.

Jom semak sekali lagi resipi kari ikan yang sedap ni. Terima kasih sekali lagi buat akak Sheila di atas resipi yang sedap ini. Terima kasih.



:: Resipi Oleh ~Akak Shiela @ Spices Journey  ( TQ )

KARI IKAN 

Bahan-Bahan
  • 1kg ikan _ apa-apa jenis ikan yang disukai
  • 50 gm rempah kari ikan Baba's
  • 3 sudu besar cili mesin
  • 1 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 5-6 ulas bawang merah _ dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris halus
  • 1 inci halia _ dimayang halus 
  • 3 batang lada hijau _ dipatah-patahkan
  • 100 ml santan
  • 1 sudu besar halba campur
  • 1 sudu besar beras sangai _ ditumbuk halus
  • Sedikit daun kari
  • Minyak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Segenggam asam jawa
  • Air secukupnya

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk yang sesuai dan tumis halia yang dimayang halus, bawang merah, bawang besar dan bawang putih.
  2. Kemudian masukkan halba campur dan daun kari. Tumis hingga bawang menjadi keperangan.
  3. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan cili mesin menjadi pes.
  4. Masak sehingga rempah betul-betul garing dan naik bau di atas api kecil ( masukkan sedikit garam untuk menggaringkan rempah tu dengan baik ).
  5. Masukkan air asam jawa secukup rasa. 
  6. Masukkan santan dan air secukupnya. Bila sudah menggelegak bolehlah dimasukkan ikan dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan cili hijau dan setelah ikan masak, bolehlah taburkan beras sangai dan kacau rata.
  8. Kecilkan api dan masak seketika.
  9. Akhir sekali bolehlah masukkan kacang bendi dan buah tomato.
  10. Tutupkan api dan hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, February 23, 2017

~ Resipi Kari Ikan Pari...

Sheery Dream Cakes | 8:20 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Resipi kari ikan untuk kali ini memang unik. Ini lah buat pertama kalinya Diana memasak ikut resipi ni. Di dalam resipi ni ada menggunakan beras sangai yang ditumbuk halus. Membuatkan aroma kuah kari ini sungguh wangi dan rasanya sangat enak. Memang rugi jika tidak mencubanya. 

Jika hendak mengetahui lebih jelas lagi tentang petua turun temurun untuk memasak kari ikan, bolehlah singgah di blog akak Shiela ya. 

Terima kasih buat akak Shiela kerana sudi berkongsi dengan kami semua resipi yang sangat sedap ini. Izinkan Diana kongsikannya di sini pula ya akak. Terima kasih.

:: Resipi Oleh ~Akak Shiela @ Spices Journey  ( TQ )

KARI IKAN 

Bahan-Bahan
  • 1kg ikan _ apa-apa jenis ikan yang disukai
  • 50 gm rempah kari ikan Baba's
  • 3 sudu besar cili mesin
  • 1 biji bawang besar _ dihiris halus
  • 5-6 ulas bawang merah _ dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih _ dihiris halus
  • 1 inci halia _ dimayang halus 
  • 3 batang lada hijau _ dipatah-patahkan
  • 100 ml santan
  • 1 sudu besar halba campur
  • 1 sudu besar beras sangai _ ditumbuk halus
  • Sedikit daun kari
  • Minyak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Segenggam asam jawa
  • Air secukupnya

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk yang sesuai dan tumis halia yang dimayang halus, bawang merah, bawang besar dan bawang putih.
  2. Kemudian masukkan halba campur dan daun kari. Tumis hingga bawang menjadi keperangan.
  3. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan cili mesin menjadi pes.
  4. Masak sehingga rempah betul-betul garing dan naik bau di atas api kecil ( masukkan sedikit garam untuk menggaringkan rempah tu dengan baik ).
  5. Masukkan air asam jawa secukup rasa. 
  6. Masukkan santan dan air secukupnya. Bila sudah menggelegak bolehlah dimasukkan ikan dan garam secukup rasa.
  7. Masukkan cili hijau dan setelah ikan masak, bolehlah taburkan beras sangai dan kacau rata.
  8. Kecilkan api dan masak seketika.
  9. Akhir sekali bolehlah masukkan kacang bendi dan buah tomato.
  10. Tutupkan api dan hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, May 12, 2016

~ Resipi Ikan Masak Hijau...

Sheery Dream Cakes | 8:18 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Alhamdulillah... Diberi kesempatan lagi bersiaran untuk kali ini.. Hari ini Diana ingin kongsikan sekali lagi resipi yang pernah dikongsikan di sini suatu ketika dulu... Jika hendak tengok entri yang lepas, bolehlah klik DI SINI ya..

Resipi asal menggunakan ikan pari dan menggunakan cili hijau dalam resipinya ini. Tetapi untuk kali ini, Diana tukarkannya kepada cili merah.. Sebab itulah langsung tak nampak macam ikan masak hijau ya... Baiklah, Apa kata kita semak resipinya sekali lagi...


:: Resipi Asal ~ Ikan Pari Masak Hijau 

IKAN MASAK HIJAU


Bahan-Bahan
  • 2 - 3 ekor anak ikan pari ( Diana gantikan dengan jenis ikan yang lain ) _ dibersihkan, potong, gaul dengan kunyit & garam.
  • 1 sudu besar bawang putih kisar
  • 2 sudu besar sambal belacan
  • 3 - 4 batang daun kari
  • 3 batang cili hijau dihiris _ k.nor tumbuk kasar ( Diana pun tumbuk kasar )
  • 1 - 2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya
  • 5 - 7 bj cili padi _ dihiris ( yg ni k.nor tambah ) _ Diana pun tambah juga

Cara-Cara
  1. Campurkan bawang putih, serbuk lada hitam, sambal belacan dan ketepikan. 
  2. Panaskan minyak, goreng ikan pari hingga agak garing. Angkat, toskan dan ketepikan.
  3. Kurangkan minyak kalau gunakan minyak gorengan ikan tadi. Masukkan campuran, sambal belacan, bawang putih, serbuk lada hitam dan tumis hingga naik bau. 
  4. Masukkan lada hijau dan daun kari, kacau rata . 
  5. Masukkan sedikit perasa dan garam jika perlu dan gaul rata. 
  6. Masukkan ikan pari yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata. 
  7. Biarkan sekejap hingga tumisan tadi sebati dan meresap dengan isi ikan. 
  8. Matikan api. Siap untuk dihidang.

Sources:-From a cooking programme in suria channel




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, December 24, 2015

~ Resipi Kari Ikan...

Sheery Dream Cakes | 9:00 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Salam Maulidur Rasul 1437H.. Selawat dan Salam buat Nabi Junjungan kita, Muhammad S.A.W, kaum keluarga dan para sahabat baginda. Betapa istimewanya hari ini buat kita umat Islam seluruhnya.

Alhamdulillah bersiaran kembali bersama resipi Kari Ikan hari ini.. Diana kongsikan di sini untuk rujukan sendiri dan ahli keluarga serta kepada sesiapa yang sudi.. Resipinya boleh rujuk di bawah..


KARI IKAN
  
Bahan-Bahan
  • 1.3 kg ikan _ dipotong dan dibersihkan
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 tbsp serbuk ketumbar
  • 1 tsp serbuk jintan putih
  • 1 tbsp serbuk kunyit
  • 4 tbsp rempah kari Baba's ( Diana guna serbuk kari daging dan ayam Baba's. Boleh gantikan kepada serbuk kari ikan Baba's jika suka )
  • 2 senduk nasi cili boh
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukupnya
  • Santan dalam kotak secukup kegunaan
  • Garam 
  • Gula
  • Sedikit kicap pekat manis Cap Ayam
  • Minyak masak untuk menumis

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji cili hijau _ buang bijinya dan hiris kasar
  • 1 biji cili merah _ buang bijinya dan hiris kasar
  • 6 biji bawang merah _ dihiris
  • 5 ulas bawang putih _ dihiris
  • 2 inci halia - dihiris
  • 3 batang serai _ dihiris 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk atau kuali. Masukkan bahan-bahan kisar dan cili boh. Tumis sehingga ianya masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serbuk ketumbar dan serbuk jintan putih. Tumis lagi hingga wangi.
  3. Masukkan serbuk kari, serbuk kunyit, daun kari dan sedikit air. Tumis hingga rempah betul-betul masak dan pecah minyak. 
  4. Tambahkan air, santan, air asam jawa, kicap, garam dan gula secukup rasa. Gaul rata dan biarkan ianya mendidih.
  5. Masukkan ikan dan gaul perlahan. Setelah ikan masak bolehlah tutupkan api dan angkat.
  6. Hidang bersama nasi putih ketika ianya masih panas.







BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, November 27, 2015

~ Crispy Fish Nuggets Recipe...

Sheery Dream Cakes | 8:25 AM | | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Seminggu berlalu sudah cuti sekolah hujung tahun ini.. Pasti ibu-ibu seronok melayan permintaan anak-anak tersayang sepanjang cuti sekolah yang panjang ini kan.. Begitu juga Diana sendiri.. Syukur Alhamdulillah.. 

Dapur lebih meriah lagi bila mana segala aktiviti menyediakan persiapan untuk memasak dibuat bersama anak-anak.. Cuma kita hendaklah lebih berhati-hati ketika berada didapur dengan aktiviti memasak bersama anak-anak ya..

Salah satu menu yang boleh kita sediakan bersama anak-anak ialah nuggets.. Kali ini kita tengok pula resipi nugget ikan yang mudah tapi sememangnya kegemaran anak-anak di rumah ni.. Ada orang lebih suka hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain.. Resipi di bawah ini pula hanya menggunaka isi ikan yang dipotong kecil.. Ianya terpulanglah dengan citarasa masing-masing ya..


CRISPY FISH NUGGETS
  
Bahan-Bahan
  • Beberapa keping ikan tenggiri atau ikan putih
  • Telur _ dipukul ringan
  • Tepung jagung
  • Bread crumbs secukup kegunaan
  • Garam 
  • Serbuk lada hitam
  • Serbuk lada putih
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-Cara 
  1. Buangkan kulit dan tulang ikan. Potong menjadi ketulan kecil. 
  2. Perasakan ikan dengan garam, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih. Perap sekejap.
  3. Ambil kepingan ikan dan saluti dengan tepung jagung. Celup ikan ke dalam telur kemudian saluti dengan bread crumbs.
  4. Goreng ikan di dalam minyak yang telah dipanaskan terlebih dahulu sehingga masak kekuningan.
  5. Angkat dan hidang bersama mayonis atau sos kegemaran.

** NOTE ~ Anda juga boleh hancurkan isi ikan dan ditambah dengan bahan-bahan lain seperti bawang merah dan bawang putih cincang, sayuran cincang, keju dan lain-lain.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Tuesday, November 17, 2015

~ Resipi Asam Pedas Ikan Putih...

Sheery Dream Cakes | 8:52 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Asam Pedas Ikan Putih menu kami sekeluarga kelmarin ni Diana masak dengan ringkas sahaja.. Masak dengan bahan yang ada dalam peti ais tu.. Jadilah kan? Alhamdulillah.. Syukur di atas segala rezekiNya..

Jom tengok resipinya...


ASAM PEDAS IKAN PUTIH
  
Bahan-Bahan
  • 4 keping ikan putih _ dibersihkan
  • 1/2 kuntum bunga kantan _ dibelah 2
  • 1 tin nenas dalam tin atau boleh guna 1/4 biji nanas, dipotong kecil
  • 2 batang serai _ dititik
  • 10 tangkai cili kering _ buang bijinya, potong kecil dan rebus hingga lembut kemudian kisar halus
  • Air asam jawa secukup rasa
  • Air secukup kegunaan
  • Minyak masak untuk menumis
  • Garam secukup rasa
  • Gula jika suka
  • Sos ikan _ ( optional )

Bahan-Bahan Kisar
  • 4 biji bawang merah 
  • 1 inci belacan
  • 1 inci kunyit hidup 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam periuk. Masukkan cili kering kisar dan tumis hingga cili masak dan garing.
  2. Kemudian masukkan serai dan tumis seketika.
  3. Masukkan bahan kisar dan tumis lagi hingga pecah minyak dan garing.
  4. Masukkan air asam jawa dan air secukupnya. Renih hingga mendidih.
  5. Masukkan garam, gula, sos ikan, nanas dan bunga kantan. Gaul dan biarkan ianya mendidih. Masukkan ikan.
  6. Renih hingga ikan masak. 
  7. Angkat dan hidang bersama nasi putih. 




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>