pages

Showing posts with label Mee. Show all posts
Showing posts with label Mee. Show all posts

Tuesday, March 28, 2017

~ Resipi Mee Udang Goreng...

Sheery Dream Cakes | 11:20 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

Selamat pagi dan apa khabar semua? Moga semuanya sihat sejahtera hendaknya. Pagi ni Alhamdulillah.. Sang mentari bersinar di pagi hari. Moga segala urusan dipermudahkan ya. Anak-anak pun sudah mula bersekolah minggu ni selepas seminggu bercuti. Lalu lintas jalan raya pastinya kembali sibuk kan. 

Hari ini masak apa untuk sarapan? Diana masak bihun goreng tetapi entri hari ni mee goreng pula ya. Hehehe.. Gambar mee goreng ini minggu lepas punya sarapan sebenarnya. Maklumlah.. update blog pun agak lamabt buat masa ni. Apa-apa pun jom kita semak resipi mee goreng ni…


MEE UDANG GORENG

Bahan-Bahan 
  • 1 bungkus Mee Cap Udang ( Mee Laksa/Wide Noodle ) Kilang Mee Ban Soon S/B _ direndam di dalam air hingga mee lembut dan toskan 
  • 70 gm daging ayam kisar Ayamas _ boleh digantikan dengan hirisan daging ayam
  • 2 batang sosej _ dipotong menyerong
  • 1 biji bawang merah _ dicincang
  • 2 ulas bawang putih _ dicincang
  • Segenggam udang kering _ direndam di dalam air panas, bersihkan, toskan dan ditumbuk kasar
  • 3 tbsp sos cili Maggi
  • 1 tbsp sos tiram
  • 1 tsp karamel pekat klasik Loon Kee
  • Daun kucai _ dipotong 1 inci panjang
  • Serbuk cili atau cili padi yang ditumbuk
  • Cili merah _ dihiris
  • Daun bawang _ dihiris
  • Garam 
  • Sedikit gula
  • Minyak untuk menumis
  • Sedikit air

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan bawang merah serta bawang putih. Tumis sehingga wangi.
  2. Kemudian masukkan udang kering dan cili padi atau serbuk cili. Gaul dan tumis sehingga garing.
  3. Masukkan gula dan tumis seketika.
  4. Masukkan daging ayam kisar dan sosej. Gaul dan setelah ayam masak, bolehlah dimasukkan sos cili, sos tiram , garam dan karamel pekat. Gaul rata.
  5. Masukkan mee dan sedikit air. Gaul sentiasa sehingga kering. 
  6. Akhir sekali masukkan daun kucai serta hirisan cili merah dan gaul rata.
  7. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  8. Angkat dan hidang.








BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, March 25, 2017

~ Resipi Mee Sup Daging...

Sheery Dream Cakes | 11:18 AM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera… 

Alhamdulillah bersiaran kembali bersama Mee Sup Daging pada hari ini. Mee Sup Daging ini Diana masak minggu lepas sebenarnya. Tapi hari ni baru berkesempatan buat entrinya. 

Jika hendak memasak sup daging, resipi yang biasa Diana guna  ialah resipi dari Dapur Tanpa Sempadan. Memang itulah permintaan ahli keluarga Diana. Terima kasih Che Mat Gebu. Untuk Mee Sup Daging ini pun Diana rujuk dengan resipi yang sama walaupun tidak 100% sama. Jom kita tengok resipinya.


MEE SUP DAGING

Bahan-Bahan
  • 700 gm daging _ dipotong ikut suka dan dicuci bersih ATAU boleh dipotong besar-besar kemudian dihiris selepas dimasak
  • 22 biji bebola daging ( Diana guna jenama Ramly )
  • 1 batang lobak merah _ dipotong 4
  • 4 helai daun limau purut _ dikoyak-koyak
  • 1 pokok daun ketumbar _ dipotong kasar-kasar
  • 1/2 biji bawang besar _ dihiris
  • 1 tsp lada berperisa Aji Shio
  • 1 tsp lada hitam berperisa
  • 1 tbsp serbuk ketumbar
  • 1 tsp serbuk jintan manis
  • 1 tsp serbuk jintan putih
  • Sedikit lada hitam dan lada putih kisar
  • 2 tsp kicap cair Loon Kee
  • 1 kiub pati ayam
  • Sedikit sos ikan ( optional )
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • Air secukup kegunaan
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 6 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar 
  • 2 inci halia
  • 3 tbsp bawang goreng

Bahan-Bahan Dititik / Ditumbuk kasar
  • 2 batang serai
  • 1 inci lengkuas 

Bahan-Bahan Lain
  • Mee pilihan ( Diana guna Shanghai Noodle _ dimasak seperti arahan pada bungkusan )
  • Taugeh _ dicelur
  • Sayur sawi _dicelur
  • Daun bawang _ dihiris
  • Cili merah _ buang bijinya dan dihiris 
  • Daun sup dan daun ketumbar _ dihiris
  • Bawang goreng


Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak didalam periuk dan masukkan serai, lengkuas serta bawang besar hiris. Tumis hingga wangi dan kekuningan.
  2. Masukkan daging, air secukupnya, lobak merah, daun limau purut, daun ketumbar yang dipotong kasar, bahan-bahan kisar, jintan manis, jintan putih, serbuk ketumbar, lada berperisa Aji Shio, lada hitam berperisa Aji Shio, kayu manis, bunga cengkih dan  bunga lawang. Kacau rata dan masak sehingga mendidih.
  3. Kecilkan api dan renih sehingga daging empuk. Jika air berkurangan tambahkan air.
  4. Kemudian masukkan bebola daging, masukkan kiub pati ayam, garam, kicap cair, sos ikan, lada hitam dan lada putih kisar. Kacau rata dan biar sehingga bebola daging masak.
  5. Sesuaikan rasa dan tutupkan api.
  6. Hidang bersama mee pilihan, taugeh, sayur sawi, hirisan cili merah, bawang goreng, hirisan daun sup dan daun ketumbar.
  7. Sedap juga dimakan bersama sedikit cuka hitam.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, March 3, 2017

~ Resipi Mee Kari Simple...

Sheery Dream Cakes | 9:48 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bertemu kembali bersama resipi Mee Kari pula ya. Mee kari ni simple saja. Selera tekak orang yang kurang sihat. Teringin hendak makan mee kari. Masak la yang ringkas-ringkas sahaja kan. Alhamdulillah..

Jom semak resipinya.


MEE KARI

Bahan-Bahan Dikisar Halus
  • 3 tbsp udang kering _ direndam dalam air panas, toskan dan bersihkan
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang merah
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai

Bahan-Bahan A ( disatukan menjadi pes )
  • 4 tbsp rempah kari Baba's
  • 1/2 tsp serbuk cili
  • 1 tbsp serbuk kunyit
  • Sedikit air

Bahan-Bahan B
  • Thai rice stick secukup kegunaan _ dimasak seperti arahan pada bungkusan
  • 200 gm daging ayam kisar Ayamas
  • 9 ekor udang bersaiz besar _ buangkan kulitnya, bersihkan dan celur
  • 1 kotak santan ( 200 ml )
  • 2 cawan air ( boleh dilebihkan mengikut kepekatan yang diingini )
  • 1 tsp sos ikan
  • 1 kiub pati ayam Maggi
  • Garam
  • Gula
  • Daun ketumbar _ dihiris
  • Cili merah _ dihiris
  • Minyak untuk menumis

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak di dalam kuali atau periuk. Tumiskan bahan-bahan kisar sehingga garing.
  2. Masukkan bahan pes dan masak sehingga kari benar-benar masak dan garing.
  3. Kemudian masukkan daging ayam kisar dan setelah ayam masak bolehlah dimasukkan air dan santan. Gaul rata. Biarkan ianya mendidih seketika.
  4. Akhir sekali, masukkan sos ikan, kiub ayam, garam dan gula secukup rasa. Sesuaikan rasa.
  5. Tutupkan api dan hidang bersama thai rice stick yang telah di masak, udang yang telah dicelur, hirisan daun ketumbar, hirisan cili merah dan jus limau nipis.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

~ Resipi Mee Goreng Mamak...

Sheery Dream Cakes | 8:10 AM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Ini lah resipi mee goreng mamak kegemaran Diana. Resipi dari Chef Hanieliza. Setiap kali ada permintaan mee goreng mamak, pasti Diana akan guna resipi ni.. Terima kasih buat Chef Hanieliza kerana sudi berkongsi resipi ni. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya akak.. Terima kasih..Jom tengok resipinya..


:: Resipi Oleh ~ Chef Hanieliza @ Hanieliza's Cooking  ( TQ )

MEE GORENG MAMAK

Bahan-Bahan
  • 500 gm mee kuning
  • 100 gm daging _ hiris nipis
  • 100 gm fish cake _ hiris nipis
  • 1 cawan taugeh
  • 1 mangkuk sawi _ potong kecil 
  • 3 sudu cili mesin _ *nak pedas bubuhlah lebih
  • 1 sudu rempah kari
  • 3 sudu kicap pekat
  • 2 sudu minyak masak
  • 1 labu bawang besar _ cincang halus 
  • 1 cawan putih telur
  • 3 biji cili hijau _ hiris nipis 

Cara-Cara

  1. Panaskan minyak. Masukkan bawang dan cili & rempah dan biarkan garing dan wangi.
  2. Masukkan daging dan kacau rata.
  3. Masukkan fish cake. Biar sebentar.
  4. Masukkan kicap dan mee. Kacau rata.
  5. Masukkan taugeh dan sawi.
  6. Ketepikan mee dan masukkan telur di tengah-tengah kuali.
  7. Biarkan telur tu masak sikit barulah dikacau dan gaul rata.
  8. Masakkan mee agak kering.
  9. Hidangkan dalam pinggan leper dan hiaskan.


BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Sunday, February 19, 2017

~ Resipi Mee Jawa...

Sheery Dream Cakes | 5:45 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Memang sudah agak lama tidak memasak Mee Jawa. Tiba-tiba teringin pula hendak makan Mee Jawa ini. Ini lah resipi Mee Jawa kegemaran Diana. Resipi dari Chef Hanieliza. Setiap kali ada permintaan Mee Jawa, pasti Diana akan guna resipi ni. Terima kasih buat Chef Hanieliza kerana sudi berkongsi resipi ni. Izinkan Diana kongsikannya di sini ya akak.. Terima kasih juga buat Akak Yatie dan Mas kerana mengetengahkan resipi ini. Jom tengok resipinya.

:: Resipi Asal ~ Fotopages Akak Hanieliza

MEE JAWA

Bahan-Bahan
  • 1 kg mee kuning  _ dicelur
  • 1/2 kg daging _ direbus lembut dan dihiris nipis 
  • 300 gm tauge _ buangkan kakinya
  • 2 tangkai daun bawang _ dihiris 
  • 5 biji cili merah _ dihiris 
  • 3 keping tauhu goreng _ dihiris nipis
  • 3 biji telur rebus _ dibelah
  • 3 biji limau nipis _ dibelah 
  • Sedikit bawang goreng

Bahan-Bahan Kuah
  • 1/2 kg keledek _ direbus dan dikisar 
  • 3 ulas bawang putih _ dikisar
  • 5 ulas bawang merah _ dikisar
  • 3 batang serai _ dikisar
  • Sedikit halia _ dikisar
  • Sedikit lengkuas _ dikisar 
  • 100 gm udang kering _ dikisar 
  • 2 sudu besar cili kisar 
  • 3 sudu besar serbuk kari daging 
  • Air rebusan daging 
  • Garam secukup rasa
  • Gula
  • 1 ketul kiub ayam _ ( Mas tambah ) 
  • Gula melaka dan asam jawa secukup rasa _ ( Diana tambah )

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumiskan bahan-bahan yang dikisar, serbuk kari daging dan cili kisar hingga garing dan pecah minyak. 
  2. Masukkan keledek kisar dan air rebusan daging mengikut kepekatan yang diinginkan. 
  3. Akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa. Biarkan hingga kuah mendidih. Tutupkan api dan angkat.
  4. Tuang di atas mee yang telah disusun di atas piring bersama telur, daging, tauhu goreng, cili merah, tauge, daun bawang dan limau nipis / limau kasturi.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Friday, February 17, 2017

~ Resipi Mee Basah Ayam...

Sheery Dream Cakes | 3:23 PM | Be the first to comment!
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bertemu kembali di entri kedua untuk hari ini. Kali ni Diana hanya kongsikan resipi campak-campak saja. Tiada sukatan tertentu untuk resipi ini ya. Bubuh lah mengikut citarasa masing-masing. 

Mee Basah Ayam ini sesuai dimakan bersama jus limau kasturi. Walau bagaimana pun, ianya terpulang kepada selera masing-masing juga kan. Nak resipinya? Boleh semak di bawah ya.


MEE BASAH AYAM

Bahan-Bahan 
  • Mee kuning
  • Sawi Jepun 
  • Isi ayam _ dipotong kecil
  • Cili merah _ hiris 
  • Telur _ dipukul ringan
  • Bawang putih _ dicincang
  • Limau kasturi
  • Minyak bijan
  • Kicap cair
  • Air secukupnya

Bahan-Bahan A
  • Sos tiram
  • Minyak bijan
  • Serbuk lada putih
  • Tepung jagung + sedikit air 
  • Kiub ayam Maggi 

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak bijan di dalam kuali. Masukkan mee kuning dan sedikit kicap cair. Goreng di atas api besar sehingga wangi. Angkat dan ketepikan.
  2. Kemudian masukkan sedikit minyak masak di dalam kuali dan tumiskan bawang putih hingga wangi. 
  3. Masukkan isi ayam dan goreng seketika.
  4. Masukkan air dan bahan-bahan A. Gaul rata. Biarkan ianya mendidih.
  5. Masukkan sawi jepun dan biarkan ianya mendidih seketika. Sesuaikan rasa.
  6. Tutupkan api dan masukkan telur. Kacau dengan cepat.
  7. Hidang bersama mee kuning goreng, cili merah dan jus limau kasturi.



BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Saturday, January 14, 2017

~ Resipi Mee Goreng Daun Kari...

Sheery Dream Cakes | 1:16 PM | Be the first to comment!


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... 

Alhamdulillah hari ini dapat bersiaran dengan resipi Mee Goreng Daun Kari.. Mee goreng merupakan menu kegemaran ramai orang.. Pelbagai versi resipi yang ada untuk menyediakannya.. Apa kata kita semak cara Diana pula menyediakan mee goreng daun kari ini..




MEE GORENG DAUN KARI

Bahan-Bahan
  • 300 gm mee kuning 
  • 100 gm daging ayam kisar
  • 8 ekor udang _ dibuang kepala, kulit dan bersihkan
  • 1 keping tauhu goreng _dipotong kecil
  • 1/2 keping fish cake _ potong kecil
  • 3 tangkai daun kari
  • Sedikit sawi _ dipotong kecil
  • Sedikit taugeh
  • 1 tangkai cili merah _ belah dua, buang bijinya dan hiris 
  • 3 sudu makan cili boh

Bahan-Bahan Hiris
  • 1/2 biji bawang besar
  • 1 ulas bawng putih
  • 1 biji bawang merah

Bahan-Bahan Kisar
  • Segenggam udang kering _ rendam di dalam air panas dan bersihkan
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang merah

Bahan-Bahan A
  • 1 1/2 sudu makan kicap Char Koay Teow BangBang
  • 3 sudu makan sos cili 
  • 2 sudu makan sos tiram
  • Gula secukup rasa
  • Garam jika perlu

Cara-Cara
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan tumiskan bahan-bahan hiris dan daun kari sehingga wangi dan sedikit garing.
  2. Masukkn cili boh dan bahan-bahan kisar. Tumis hingga garing.
  3. Kemudian masukkan bahan-bahan A dan gaul sebati.
  4. Masukkan daging ayam kisar dan masak seketika.
  5. Tambahkan udang, tauhu goreng dan fish cake. Gaul rata dan masak sekejap..
  6. Masukkan mee dan gaul rata.
  7. Masukkan sawi dan taugeh. Gaul rata.
  8. Akhir sekali masukkan cili merah hiris, daun bawang dan daun kucai. Gaul.
  9. Hidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>

Thursday, October 22, 2015

~ Resipi Mee Kari...

Sheery Dream Cakes | 2:13 PM | Be the first to comment!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Bersiaran bersama Mee Kari resipi dari blog Akak Azlita.. Memang berbaloi mencubanya.. Sedap!! Thumbs up! Secara peribadi resipi ini memang tip top.. Terima kasih buat Akak Ita kerana sudi berkongsi resipi Mee Kari ini. Izinkan Diana pula kongsikannya di sini ya akak..


:: Resipi Oleh ~ Akak Azlita @ Masam Manis  ( TQ )

MEE KARI
  
Bahan Stock

  • 1/2 kg udang basah


Bahan stock yang kita perlukan adalah stock udang. Stock udang ni kita kena buat sendiri. Senang aje buat dia. 1/2 kg udang tadi kita bahagi dua. Satu bahagian kita buang bahagian yang tajam, belah belakang dan buang tali atau urat hitam kat belakang badan dia tu, kemudian kita cuci bersih dan asingkan.

Satu bahagian lagi kita kopek udang tu. Asingkan isi udang dan kepalanya.


Kulit udang dan kepala udang tadi kita masukkan dalam periuk, kita tambahkan air dan kita rebus. Bila dah masak, dan didih, kita biarkan dia sejuk kejap, kemudian kita kisar dalam blender hingga halus. 



Lepas tu kita tapis.




Ambil isi udang tadi, campurkan dengan air udang yang kita dah tapis, masukkan dalam blender yang bersih dan kisar semula untuk hasilkan stock udang.

ok! dah siap stock udang kita. Stock ni kita boleh simpan dalam freezer untuk kegunaan masakan lain juga, macam nak buat laksa atau tom yum.


Bahan A

  • 1/2 cawan udang kering ~ di rendam hingga lembut dan kisar
  • 20 tangkai cili kering ~ rendam hingga lembut dan kisar halus
  • 4 sudu besar rempah kari Baba's _ ( Diana lebihkan sedikit )
  • 1/2 kg daging batang pinang _ Jika guna daging lain rebus dahulu hingga empuk
  • Udang basah yang kita asingkan dari 1/2 kg penyediaan stock udang tadi
  • Fish ball ~ ikut suka
  • 1 cawan kerang _ ( Diana tak letak )
  • 8 keping tahu pong ~ di belah 2
  • 3 biji kentang ~ hiris bulat dan goreng, kemudian kisar halus
  • Air secukupnya
  • Diana tambah ayam dan kentang 


Bahan Untuk Menumis 
  • 1 senduk minyak masak
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 5 kuntum cengkih
  • 3 tangkai daun kari di raut
  • 2 batang serai di titik perdunya

Bahan Kisar
  • 4 ulas bawang putih
  • 10 ulas bawang merah
  • 2 batang serai ~ ambil bahagian putihnya sahaja
  • 1 inc lengkuas
  • 2 inc halia
  • 3 biji buah keras

Bahan Perasa
  • 1 buku gula Melaka
  • 3 keping asam keping
  • 300 ml santan Kara atau 2 biji santan kelapa
  • 1 kiub daging
  • 1 kiub ikan bilis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Boleh juga tambah maggi secukup rasa 

Bahan-bahan yang di makan bersama 
  • 1 ikat sawi ~ potong dan celur
  • 1 mangkuk taugeh ~ buang akarnya, nak celur boleh tak nak celur pun ok!
  • 3 batang timun ~ buang kulit, hiris halus bulat-bulat, jangan ambil bahagian tengahnya yang lembut.
  • Daun sup dan daun bawang ~ di hiris
  • Telur burung puyuh ~ di rebus dan kupas kulitnya
  • limau kasturi
  • bawang goreng
  • Lada merah sebagai hiasan
  • Jeruk lada untuk di makan bersama
  • Mee kuning secukupnya 

Cara-Cara
  1. Panaskan minyak, tumiskan bahan tumis, daun kari dan serai hingga harum.
  2. Masukkan bahan kisar ( bawang merah, bawang putih, lengkuas, halia, serai dan buah keras ).
  3. Masukkan cili kering kisar dan udang kering kisar. Kacau dan tumis hingga naik aromanya.
  4. Kemudian masukkan rempah kari Baba's. Kacau dan masak hingga terbit minyak ( hingga semua bahan betul-betul masak dan garing ).
  5. Masukkan stock udang. Kacau dan renihkan hingga terbit minyak.
  6. Masukkan daging batang pinang dan tambahkan air ( Jika kita menggunakan daging selain daging batang pinang, kita kena rebus dahulu hingga daging empuk. Air rebusan kita jangan buang, kita boleh masukkan dalam kuah ni menggantikan air ). Biarkan kuah mendidih dan daging empuk.
  7. Masukkan gula Melaka, asam keping, kiub daging dan kiub ikan bilis.
  8. Masukkan santan dan biarkan kuah merenih sebentar. 
  9. Masukkan udang basah, kerang, fish ball dan biarkan ia masak sebentar.
  10. Perasakan dengan garam. tambahkan gula, Maggi secukup rasa serta masukkan kentang goreng yang telah dikisar dan kacau rata ( Fungsi kentang ini adalah juga untuk memekatkan kuah, selain itu juga rasa kentang yang manis dan lemak akan membuatkan kuah manis dan enak )
  11. Akhir sekali masukkan tauhu pong. Kacau dan biarkan ia mesra.
  12. Tutupkan api dan sedia untuk dihidang.




BACA SELANJUTNYA / READ MORE >>>